پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

تفاوت بین کاشی های سرامیکی با پرسلانی (بخش اول)

شناخت-بازار-کاشی

تفاوت بین کاشی های سرامیکی با پرسلانی (بخش اول)

کاشی سرامیکی و کاشی پرسلانی

تفاوت بین کاشی های سرامیکی با پرسلانی | کاشی سرامیکی و کاشی پرسلانی، آیا هر یک از این کلمات، مواد متفاوتی را توضیح می دهند و یا تنها در ظاهر با یک دیگر متفاوتند؟ اصطلاح پرسلان و سرامیک اگر یکسان باشند، اغلب معادل یک دیگر استفاده می شوند.

فروشندگان کاشی و سرامیک همیشه بر روی اختلاف بین این دو تاکید می کنند تا اختلاف قیمت بین این دو را توجیه کنند. اما آیا واقعا بین کاشی پرسلانی با کاشی سرامیکی اختلاف وجود دارد؟

تفاوت-بین-کاشی-های-سرامیکی-با-پرسلانی

مبانی کاشی چینی و سرامیک

همانطور که در مقاله های قبلی به آن اشاره کردیم، سرامیک و پرسلان به صورت متفاوتی ساخته می شوند و تفاوت هایی نیز در شیوه نصب آنها وجود دارد،

اما در نهایت، کارآیی آن ها با یکدیگر متفاوت است. پرسلان و سرامیک در ویژگی های عمده ای مانند میزان نفوذ آب و میزان تراکم، میزان طول عمر محصول و قیمت نهایی با یکدیگر تفاوت دارند.

با توجه به استاندارد های صنعت کاشی و سرامیک تصمیم می گیرد که آیا کاشی سرامیکی یا پرسلانی است، همه چیز به این بر می گردد که آیا کاشی می تواند مجموعه ای از فاکتورهای بسیار کنترل شده جذب آب را برآورده کند.

تفاوت-بین-کاشی-های-سرامیکی-با-پرسلانی

بعضی دیگر از گروه های استانداردِ مستقل از صنعت کاشی، حتی توضیح بیشتر را بیان می کند، با بیان اینکه پرسلان علاوه بر معیار های جذب آب، باید متراکم، غیر قابل نفوذ، دانه ریز و صاف باشد.

پرسلانی و سرامیکی هر دو از خانواده سرامیک هستند

کاشی پرسلانی و سرامیک هر دو بخشی از دسته بزرگتری از به نام کاشی های هستند که به طور کلی می توان آن را سرامیک نیز نامید. کاشی های مدرن و امروزی بیشتر فرآیندی معکوس را طی می کنند. به این ترتیب که تولیدکنندگان کاشی با توجه به مشخصات فنی کاشی، عناوین سرامیکی یا چینی را به آن اختصاص می دهند.

البته شیوه برندینگ و نام تجاری را هم باید در نظر گرفت. در صنعت کاشی نام پرسلان، از تاریخچه تولید آن که به کشور چین می رسد، گرفته شده است. بدنه سفید ظروف چینی، شفاف و محکم است.

امروزه پرسلان ها کمتر از ویژگی های چینی تبعیت می کند اما هنوز نام تجاری و برند چینی را وام گرفته است. حتی بعضی از کارخانه ها و یا نمایشگاه ها از نام “پرسلان” تبعیت می کند.

استفاده از این اسم به معنای حفظ منافع تولیدکنندگان و محدود کردن وظایف آن هاست. همچنین این اسم نقش یک میانبر را بین فروشنده و مصرف کننده ایفا می کند. چراکه منجر به تشخیص سریع انواع کاشی می شود.

مانند بازی با نام تجاری و گواهی، و اتصالات چند با چین خوب است. صدور گواهینامه بیش از حفظ منافع تولید کنندگان و محدود کردن مسئولیت است. این یک میانبر است که مصرف کنندگان می توانند برای تشخیص سریع انواع کاشی ها استفاده کنند.

درصد میزان جذب آب کمتر در کاشی پرسلانی

کاشی پرسلانی دارای میزان جذب آب ۵/۰ درصد یا کمتر است که توسط انجمن آمریکایی تست و مواد (ASTM) بخش C373 تعریف شده است. برای انجام این کار در ابتدا، کاشی سرامیکی وزن می شود.

سپس آن را برای پنج ساعت جوش داده و اجازه می دهند تا به مدت ۲۴ ساعت در آب قرار داده شود و بعداً مجدداً وزن می شود. اگر کاشی کمتر از نیمی از یک درصد آب را بر روی سطح خود جذب کند، آن را پرسلانی می نامند.

تفاوت-بین-کاشی-های-سرامیکی-با-پرسلانی

کاشی پرسلانی اغلب دارای ناخالصی کمتر نسبت به کاشی های سرامیک است. اغلب فرآیند تولید بیشتری را طی می کند. همچنین کاشی پرسلانی حاوی کائولن بیشتری نسبت به سرامیک دارد. پرسلان از کوارتز، خاک رُس و فلدسپات تشکیل شده و در دمای  ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد فرآوری می شود.

اما از آنجایی که این فرآیند شامل بسیاری از سرامیک ها می شود، تفاوت سرامیک با پرسلان در این است که پرسلان  دارای ۵/۰ درصد یا کمتر میزان جذب آب است.

تعیین استاندارد های کاشی پرسلان

برای زمان طولانی که تولیدکنندگان و توزیع کنندگان کاشی در مورد چگونگی تعریف پرسلان و کاشی سرامیک با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. تا در سال ۲۰۰۸، اختلاف نظر به جایی کشیده شد که نماینده شورای کاشی شمال امریکا (TCNA) و توزیع کنندگان، که نماینده انجمن توزیع کنندگان کاشی سرامیک (CTDA) نامیده می شد.

تشکیل یک سازمان شخص ثالث برای حل و فصل تفاوت ها و تعریف استاندارد برای کاشی پرسلان دادند. آنها این گروه جدید را آژانس Certification Ceramic Tile (PTCA) نامیده اند.

با توجه به PTCA، شرط این که یک کاشی “غیر قابل نفوذ” (یک اصطلاح کاشی رایج، به معنی آن است که در برابر تست آب خوب عمل می کند) کافی نیست.

کاشی-پرسلانی

کاشی باید با استانداردهای جذب آب ASTM C373 مطابق با ارسال پنج نمونه کاشی برای آزمایش، پرداخت هزینه، ارائه یک توافقنامه مشارکت و تجدید صدور گواهینامه در دوره سه سال باشد.

پس از صدور گواهینامه، شرکت ممکن است از نام تجاری PTCA Certified Mark استفاده کند. در نهایت، ۲۸ شرکت کاشی آمریکای شمالی گواهینامه ای برای تولید کاشی های معتبر پرسلانی داشته اند.

مشخص کردن کاشی پرسلانی

مبارزه PTCA با ایجاد معیارهای جذب آب پایان نیافت. امروزه حدود ۷۰ درصد کاشی که در آمریکای شمالی خریداری شده است، وارد می شود. PTCA نشان می دهد که بیشتر کاشی های وارداتی که به وضوح به عنوان “پرسلان” برچسب گذاری شده اند، در واقع کاشی پرسلان نیستند.

در یک تست کور مستقل انجام شده توسط TCNA، ۱۴۶۶ کاشی برای معیارهای جذب آب مورد آزمایش قرار گرفتند که این کاشی ها را برای وضعیت پرسلان واجد شرایط می دانستند.

نتیجه گیری شگفت انگیز بود. نزدیک به ۲۳ درصد (۳۳۶ کل) کاشی های آزمایش شده که به عنوان “پرسلان” برچسب گذاری شده بودند، در واقع جعلی بودند.

بررسی-مقاومت-ضربه‌ای-کاشی‌های-پرسلانی-

به عبارت دیگر، آب آن ها بیش از این معیار ۰.۵ درصد جذب می شود. در برخی موارد، کاشی به اصطلاح چینی دارای میزان جذب ۳ درصد هشدار دهنده بود.

در یک تست کور مستقل انجام شده توسط TCNA، ۱۴۶۶ کاشی برای معیارهای جذب آب مورد آزمایش قرار گرفتند که این کاشی ها را برای وضعیت پرسلان واجد شرایط می دانستند.

نتیجه گیری شگفت انگیز بود. نزدیک به ۲۳ درصد (۳۳۶ نمونه) کاشی های آزمایش شده که به عنوان “پرسلان” برچسب گذاری شده بودند، در واقع جعلی بودند. به عبارت دیگر، آب آنها بیش از این معیار ۰.۵ درصد جذب می شود. در برخی موارد، کاشی به اصطلاح پرسلانی دارای میزان جذب ۳ درصد بود که واقعا عدد حیرت آوری تلقی می شود.

این یک مبارزه در حال پیگیری برای PTCA است، به ویژه از زمانی که کاشی های بیشتری وارد می شوند. PTCA به عنوان یک سازمان خودپرداخت، تأمین مالی مستقل، برای تست هر کاشی که از مرزهای بین المللی برای معیارهای جذب آب استفاده می کند، به اندازه کافی منابع در اختیار ندارد.

یک راه برای تعیین اینکه آیا یک کاشی پرسلان واقعا پرسلانی است، جعبه علامت گواهینامه PTCA است. در حال حاضر، این آرم سبز و خاکستری متمایز است که با نام “Certified Porcelain Tile 0.5٪ Water Absorption” با یک کاشی الماس شکل شکل “O” از “پرسلان” را می نویسد.

با این حال، علامت PTCA می تواند توسط شرکت های غیرمجاز کاشی ممکن است جعل شود. در این مورد، تنها راه شناختن این است که اگر این کاشی واقعا چینی باشد، آن است که آن را در برابر پایگاه داده فعلی PTCA کاشی سازان و مجموعه ای از کاشی های پرسلان خودتان بررسی کنید.

تعریف جامع تر پرسلان در مقابل سرامیک

تنها هدف PTCA این است که اطمینان حاصل شود که کاشی هایی که به عنوان کاشی پرسلانی شناخته می شوند واقعا از استانداردهای میزان جذب آب بالاتر برخوردار باشند.

درک بهتر پدیده برگشت تاب در کاشی های پرسلانی

اما اگر به توضیحاتی که به استانداردهای تعریف شده توسط موسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) A137.1 معروف است، نگاهی بیاندازید؛  به طور جزئی به این موضوع اشاره می کند که کاشی های پرسلان را می توان به عنوان کاشی تعریف کرد که با روش فشرده سازی پودر اولیه  تولید می شود، که در نهایت به ایجاد یک کاشی متراکم، غیر قابل نفوذ، دانه ریز و صاف با یک شکل منسجم می گردد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که ANSI A137.1 همچنین استانداردهای مهم ASTM C373 میزان جذب آب را ارزیابی می کند.


[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag/%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%a7%d8%b4%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d8%a7%d9%85%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%be%d8%b1%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a8/” icon_placement=”Right” small_placement=”Left” button_text=”قسمت” button_small=”اول” font_family=”Shabnam” button_size=”MD” button_color=”Dark” button_style=”Flat” button_style_icon=”Mask-Right” rounded_corners=”3″ box_shadow=”3″ animate_button=”Flip-LR” icon=”fa-arrow-right”]

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag/%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%a7%d8%b4%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d8%a7%d9%85%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%be%d8%b1%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%86%db%8c-2/” icon_placement=”Right” small_placement=”Left” button_text=”قسمت” button_small=”دوم” font_family=”Shabnam” button_size=”MD” button_color=”Dark” button_style=”Flat” button_style_icon=”Mask-Right” rounded_corners=”3″ box_shadow=”3″ animate_button=”Flip-LR” icon=”fa-arrow-right”]


گردآوری شده توسط پایگاه اطلاع رسانی سرام پخش


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments