پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

تفاوت بین کاشی های سرامیکی با پرسلانی (بخش دوم)

نوین و پردیس

تفاوت بین کاشی های سرامیکی با پرسلانی (بخش دوم)

در نهایت از کاشی پرسلانی یا کاشی سرامیکی استفاده کنیم؟

این سوال به این موضوع بستگی دارد که از کاشی های پرسلانی و یا سرامیکی در کجا می خواهید استفاده کنید. به صورت معمول استفاده از کاشی های پرسلانی و سرامیکی در فضاهای بیرونی توصیه نمی شود. ممکن است تولیدکنندگان کاشی های پرسلانی ادعا کنند که کاشی پرسلانی به دلیل جذب رطوبت نزدیک به صفر برای استفاده در فضاهای بیرونی مناسب است. اما بعضی از افراد معتقدند که کاشی های بتنی یا ساخته شده از سنگ های طبیعی مانند اسلیت و سنگ مرمر در فضاهای باز بهتر از کاشی های سرامیکی و پرسلانی عمل می کنند.

هرچند که همگی بیشتر بر این نکته تاکید دارند که کاشی سرامیک نباید در خارج از خانه نصب شود. کاشی سرامیک برای استفاده در فضای بیرونی به اندازه کافی بادوام نیست، زیرا آب را بیش از حد جذب سطح آن می شود. به خصوص اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید، کاشی های شما احتمالا در طی چندین دوره تحمل سرما شکسته خواهند شد.

در رده بندی ظروف پرسلانی مخصوص فضاهای بیرونی، استاندارد (PEI) نیز ممکن است مفید باشد. رتبه بندی PEI برای کاشی پرسلان عموماً در اطراف PEI 5 (ترافیک سنگین مسکونی و تجاری) می باشد. رتبه بندی PEI برای کاشی سرامیک می تواند از PEI 0 (بدون ترافیک پا) تا PEI 5، اما بالاترین رتبه در این مقیاس، می تواند در هر فضایی مورد استفاده قرار گیرد.

تراکم کاشی پرسلانی و طول عمر بالای آن

مواد اولیه برای تهیه کاشی پرسلانی چگالی بالاتری و در نتیجه تخلخل کمتری نسبت به خاک رس مورد استفاده در تهیه کاشی سرامیک دارد. به این علت کاشی پرسلانی سخت تر و غیر قابل نفوذتر در برابر رطوبت هستند.

کاشی پرسلان نه تنها از کاشی سرامیکی چگال تر هستند، بلکه به علت ترکیبات بدنه آن، با دوامتر و مناسبتر برای محیط های با ترافیک بالا مانند محیط های صنعتی و تجاری شناخته شده اند. اگر شما سطح کاشی های سرامیکی را بتراشید، مشاهده می کنید که یک رنگ متفاوت زیر لعاب قرار دارد. اما اگر همین کار را با کاشی های پرسلانی تکرار کنید، رنگ در زیر سطح ثابت می ماند و خراشیدگی روی سطح آن کمتر مشاهده می شود.

در حالی که هر دو کاشی پرسلان و سرامیکی در دماهای بالا پخته می شوند، پرسلان در دماهای بالاتر و برای مدت زمان طولانی تری نسبت به سرامیک پخته می شوند. همچنین، پرسلان دارای محتوای فلدسپار بیشتری است که  باعث می شود تا محصول نهائی دوام بیشتری داشته باشد.

سهولت در بُرش

تراکم کاشی جنبه مثبت و منفی دارد چراکه کاشی های سرامیکی به دلیل تراکم پایین تر، راحتتر از کاشی های پرسلانی برش می خورند و در نتیجه برای پروژه های کوچک و یا خانگی بیشتر کاربرد دارند. کاشی پرسلانی شکننده تر هستند و ممکن است برش دستیِ کاشی با مشکل مواجه شود. برش با ابزار و دستگاه برای کاهش ضایعات کاشی و ترک خوردگی برروی سطح کاشی های پرسلانی بهتر است.

هزینه ها

کاشی های سرامیکی ارزان تر از کاشی های پرسلانی است. اجرای کاشیکاری با کاشی های سرامیک حداکثر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کمتر از هزینه کاشی پرسلان تمام می شود. کاشی های سرامیکی و پرسلانی در حدود ۱۵ درصد اختلاف قیمت بایکدیگر دارند اما قیمت ها به صورت کاملا محسوسی در نوع جنس کاشی و همچنین طرح ها و یا رنگ های مختلف بین کاشی پرسلانی و سرامیکی متغیر است.

کاشی سرامیکی، صرف نظر از جنس و طرح آن، تقریباً همیشه ارزان تر از کاشی های پرسلانی است چون هزینه تولید کاشی پرسلانی گران تر از تولید کاشی های سرامیکی تمام می شود.

خلاصه تفاوت ها

کاشی های پرسلانی و سرامیک، به جز در مورد جذب آب، با یکدیگر همپوشانی دارند.

کاشی پرسلانی دارای میزان جذب آب ۰.۵ درصد یا کمتر است.

کاشی پرسلانی از کاشی سرامیک سخت تر و با دوام تر است.

از کاشی های پرسلانی می توان در محیط های با رطوبت بالا مانند آشپزخانه، حمام و استخر استفاده کنید.


[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag/%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%a7%d8%b4%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d8%a7%d9%85%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%be%d8%b1%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a8/” icon_placement=”Right” small_placement=”Left” button_text=”قسمت” button_small=”اول” font_family=”Shabnam” button_size=”MD” button_color=”Dark” button_style=”Flat” button_style_icon=”Mask-Right” rounded_corners=”3″ box_shadow=”3″ animate_button=”Flip-LR” icon=”fa-arrow-right”]

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag/%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%a7%d8%b4%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d8%a7%d9%85%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%be%d8%b1%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%86%db%8c-2/” icon_placement=”Right” small_placement=”Left” button_text=”قسمت” button_small=”دوم” font_family=”Shabnam” button_size=”MD” button_color=”Dark” button_style=”Flat” button_style_icon=”Mask-Right” rounded_corners=”3″ box_shadow=”3″ animate_button=”Flip-LR” icon=”fa-arrow-right”]


گردآوری شده توسط پایگاه اطلاع رسانی سرام پخش

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ box_shadow=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments