پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

آموزش قدم به قدم تمیزکردن پرلاتور(فشار شکن آب)!

روش تمیز کردن پرلاتور فشار شکن آب

آموزش قدم به قدم تمیزکردن پرلاتور(فشار شکن آب)!

فهرست مطالب

یکی از مشکلات متداولی که برای انواع شیرآلات حتی شیرآلات هوشمند نیز ایجاد می‌شود، رسوب کردن مواد معدنی آب در پرلاتور است. با بروز این مشکل، کارایی پرلاتور کاهش پیدا می‌کند و عملکرد آن با اختلال مواجه می‌شود. از این رو برای این که بتوان بازده این قطعه را افزایش داد و جریان آب را کنترل کرد باید این رسوبات را از بین برد و این قطعه را در بازه‌های زمانی مناسب تمیز کرد.
پرلاتور یا کاهنده آب قطعه‌ای است که در انتهای جریان هرگونه شیرآلات مانند شیرآلات توالت قرار می‌گیرد و باعث جلوگیری از هدررفت، رسوب‌گیری و پخش آب می‌شود. یکی از عوامل جریان کم یا نا منظم آب جمع شدن رسوبات معدنی در پرلاتور است.

نحوه تمیز کردن پرلاتور

 

در بعضی مواقع نیز شن و ماسه آب در قسمت پشتی پرلاتور جمع می‌شود و رسوب می‌کند؛ به‌این‌ترتیب فشار آب کاهش پیدا می‌کند و ممکن است عملکرد صحیح انواع شیرآلات مانند شیرآلات روشویی را هم با مشکل مواجه کند. در واقع پرلاتور ساختاری توری مانند دارد و در مسیر خروجی آب قرار می‌گیرد. از این رو در بعضی مواقع دچار گرفتگی می‌شود و احتیاج به تمیز شدن پیدا می‌کند.
در این صورت نیاز است تا پس از باز کردن بوش پرلاتور، آن را با استفاده از فشار آب یا مسواک تمیز کنید تا بتوانید دوباره از آن استفاده کنید. در صورت زیاد بودن میزان گرفتگی می‌توانید با قرار دادن پرلاتور در سرکه به مدت چند ساعت، آن را به‌خوبی تمیز کنید و سپس در جای اولیه خود قرار دهید.
باز کردن و رسوب‌گیری پرلاتور، مشکلات مربوط به فشار کم آب را برطرف می‌کند و می‌تواند در جهت رفع نیاز‌های شما کارساز باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به هنگام نصب پرلاتور با استفاده از آچار، بیش از حد آن را سفت نکنید تا هنگام باز کردن و تمیز کردن رسوبات پرلاتور با مشکل مواجه نشوید.

نحوه تمیز کردن پرلاتور

لوازم و ابزار لازم برای تمیز کردن پرلاتور (فشار شکن آب)

برای تمیز کردن پرلاتور یا فشار شکن آب در شیرآلات ظرفشویی به لوازم و ابزار زیر احتیاج دارید:
• سرکه
• سوزن
• مسواک
• آچار لوله
• پیچ گوشتی کوچک
• نوار چسب پوشش دهی
• خلال دندان یا سوزن ته گرد
گرفته شدن پرلاتور، جریان ثابت و یکنواخت آب را دچار اختلال می‌کند و باید با تمیز کردن پرلاتور، گرفتگی آن را رفع کرد. در ادامه نحوه تمیز کردن پرلاتور را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش می‌دهیم و سعی می‌کنیم به‌وسیله استفاده از عکس، قدرت یادگیری شما را افزایش دهیم. تمیز کردن پرلاتور کار سخت و پیچیده‌ای نیست، اما احتیاج به دقت زیادی دارد و ابزارآلات موردنیاز باید به درستی مورد استفاده قرار بگیرند.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن پرلاتور

مراحل تمیز کردن پرلاتور

توجه داشته باشید که تمیز کردن شش ماه یک بار پرلاتور‌های شیر آب ضروری است؛ چراکه خطر قرارگیری در معرض سرب را کاهش می‌دهد و از وارد شدن آن‌ در آب جلوگیری می‌کند. لوله کشی هر خانه‌ای ممکن است حاوی سرب باشد و در صورت تمیز نکردن پرلاتور، خطر وجود آن در آب آشامیدنی افزایش می‌یابد. همچنین اگر به تازگی ساخت و ساز یا تعمیراتی انجام داده باشید احتمال وجود آلودگی در پرلاتور نیز زیاد است. بنابراین می‌توانید با تمیز کردن پرلاتور از ورود هرگونه آلودگی به آب جلوگیری کنید.
مرحله اول
در این مرحله ابتدا باید پرلاتور فشار شکن را باز کنید. برای این کار سرشیر را با دست بگیرید و آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. در صورت عدم چرخش می‌توانید از آچار استفاده کنید. همچنین استفاده از آچار لوله نیز می‌تواند برای باز کردن پرلاتور مفید باشد.

در هر صورت چرخش باید با احتیاط انجام شود تا از شکسته شدن سرشیر جلوگیری کند. پیشنهاد می‌کنیم از فشار دادن آچار بر روی سرشیر خودداری کنید؛ چرا که بعضی سرشیر‌ها جنس پلاستیکی دارند و می‌توانند به‌راحتی شکسته شوند. برای خش نیفتادن سرشیر می‌توانید دهانه آچار را با استفاده از چسب یا پارچه نیز بپوشانید.

بازکردن پرلاتور برای رفع گرفتگی

مرحله دوم
در این مرحله باید رسوبات را چک کنید. برای این کار انگشت کوچک یا پیچ گوشتی کوچکی را به لوله علم شیر وارد کنید و از نحوه اتصال پرلاتور به آن مطمئن شوید. شما می‌توانید با استفاده از پیچ گوشتی، اتصال پرلاتور به وسیله رسوبات را قطع کنید و آن را بیرون بیاورید. همچنین داخل علم شیر نیز باید عاری از هرگونه رسوبات و آشغال گرفتگی باشد. بنابراین علم شیر را هم تمیز کنید تا از ایجاد رسوب دوباره مواد در پرلاتور جلوگیری کرده باشید.

رسوب گرفتگی پرلاتور

مرحله سوم
در این مرحله قطعات پرلاتور را با استفاده از خلال دندان یا سوزن ته گرد باز کرده و آن‌ها را به طور کامل تمیز کنید. پیشنهاد می‌کنیم نحوه قرارگرفتن قطعات پرلاتور را به خاطر بسپارید تا به هنگام قرار دادن آن‌ها در جای اصلی خودشان دچار اشتباه نشوید. می‌توانید قسمت‌های بزرگ پرلاتور را با استفاده از آب تمیز کنید و برای سوراخ‌ها یا قسمت‌های دیگر از سوزن استفاده کنید. با این کار می‌توانید رسوبات را از بین ببرید و قطعات پرلاتور را به‌خوبی تمیز کنید.

تمیز کردن پرلاتور با سوزن

مرحله چهارم
می‌توانید قطعات و صفحه پرلاتور را در داخل سرکه بخوابانید تا رسوبات و مواد معدنی چسبیده به آن‌ها را به‌طور کامل منحل کنید. این روش برای رسوبات زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا سرکه به‌راحتی می‌تواند مواد معدنی رسوب شده در پرلاتور را حل کند. پیشنهاد می‌کنیم قطعات را یک شبانه روز در داخل سرکه قرار دهید و در غیر این صورت پس از مدتی، رسوبات را با استفاده از مسواک یا خلال دندان تمیز کنید.

تمیز کردن پرلاتور باسرکه

مرحله پنجم
در این مرحله قطعات را آبکشی کنید تا رسوبات نرم شده به‌خوبی شسته شوند. سپس قطعات پرلاتور را فیکس کنید و هرکدام از آن‌ها را در محل اصلی خودشان قرار دهید.

طریقه رسوب گیری پرلاتور

مرحله ششم
در مرحله آخر، پرلاتور را روی لوله آب پیچ کنید و دقت کنید که چرخش را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت انجام دهید. سپس آب را باز کرده و از نشتی نداشتن شیر آب مطمئن شوید. در صورت خارج شدن آب از فشار شکن می‌توانید اتصال آن را با استفاده از آچار سفت کنید.

بستن پرلاتور روی شیر بعد از تمیزی

سخن پایانی
همانطور که گفتیم عدم رضایت از فشار آب در شیرآلات مانند شیرآلات حمام ممکن است به دلیل رسوب مواد در پرلاتور باشد. بنابراین می‌توانید با جدا و تمیز کردن این قطعه، به بهبود جریان آب کمک کرده و از هدر رفتن آب نیز جلوگیری کنید. صرفه‌جویی در مصرف آب علاوه بر کاهش هزینه‌ها، باعث حفاظت از محیط زیست می‌شود و پرلاتور تمیز می‌تواند بدون کاهش عملکرد، مصرف آب را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

سوالات متداول…

شما می‌توانید هر نوع سرکه‌ای را برای تمیز کردن پرلاتور به کار ببرید اما پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش قدرت انحلال، از سرکه سفید استفاده کنید.

بله؛ در صورت عدم دسترسی به سرکه می‌توانید محلول جوش شیرین در آب را مورد استفاده قرار دهید.

می‌توانید برای تمیز کردن پرلاتور از مسواک یا اسکاج‌های نرم استفاده کنید.

خیر؛ سیم ظرفشویی و هر گونه سطح زبر برای تمیز کردن این قطعه مناسب نیست.

پرلاتور

 

خرید آسان پرلاتور از بازار آنلاین سرام پخش

 

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۴

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments