پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

کارتریج یا مغزی شیرآلات اهرمی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

مغزی شیرآب اهرمی

کارتریج یا مغزی شیرآلات اهرمی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

امروزه باتوجه‌ به پیشرفت صنعت شیرآلات، کارتریج شیر اهرمی یکی از مهم‌ترین قطعات در اکثر شیرآلات ظرف‌شویی و دیگر شیرآلات به‌شمار می‌رود و در خانه‌هایی که از شیرآلات اهرمی استفاده می‌کنند کاربرد فراوانی دارد. یکی از معیارهای تعیین کیفیت شیرآلات اهرمی، کارتریج آن است؛ برای تشخیص کیفیت و همچنین پی‌بردن به علت خرابی شیرآلات لازم است که با ساختار و ویژگی‌های کارتریج بیشتر آشنا شوید. در این مقاله به‌طور کامل به سؤال کارتریج چیست و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت؛ در ادامه با ما همراه باشید.

مغزی یا کارتریج شیر اهرمی چیست؟

مغزی یا کارتریج شیر اهرمی، مهم‌ترین قطعه در شیرآلات اهرمی (کارتریجی) است که وظیفه کنترل دما یعنی قطع و وصل کردن آب سرد وگرم و تنظیم فشار آب را بر عهده دارد.

قسمت‌های مختلف کارتریج عبارت است از:
• یک دسته
• دو سطح سرامیکی آب‌بندی ‌شده که روی ‌هم قرار دارند.
• زائده‌های نگهدارنده کارتریج در جای خود

درواقع در هر خانه و محلی شاید حتی بدون آن که متوجه شده باشید از شیرآلات کارتریجی استفاده می‌کنید. اگر شیرآلات توالت و حمامتان از نوع شیرآلات اهرمی باشند، در آنها کارتریج و اهرم تعبیه شده است؛ این شیرها بر خلاف شیرهای کلاسیک دودسته (دستگیره) تنها یک اهرم کنترل جریان آب دارند. ولی اگر می خواهید در مورد مغزی شیرآلات اطلاعات کامل کسب کنید پیشنهاد می کنم مقاله مغزی شیرآب چیست؟ را مطالعه کنید.

کاریج یا مغزی شیرآب اهرمی

نحوه عملکرد مغزی شیر اهرمی (کارتریج)

نحوه کار آنها بدین صورت است که با بالا بردن اهرم، شیر آب باز و با پایین آوردن آن بسته می‌شود. چرخاندن اهرم به سمت چپ، باعث گرم ‌شدن آب و چرخاندن آن به سمت راست باعث سرد شدن آب خواهد شد. کارتریج همان قطعه‌ای است که در درون بدنه شیرآلات تمامی این عملکردها را کنترل می‌کند.
کارتریج یا مغزی شیر اهرمی در واقع مرکز کنترل فشار و دمای آب خروجی از شیرآلات اهرمی است. این قطعه در قسمت ورودی آب به شیرآلات قرار دارد و عملکرد آن به‌واسطه اهرم شیر آب کنترل می‌شود. کاربر با حرکت ‌دادن دسته اهرمی به چپ و راست، میزان ورودی هر یک از دو جریان آب سرد و گرم (دمای آب خروجی) و با حرکت‌دادن دسته به بالا و پایین، حجم آب ورودی به شیر (فشار آب خروجی) را تعیین می‌کند.

توجه به این نکته نیز قابل اهمیت است که انتخاب کارتریج مناسب و استاندارد برای انواع شیرآلات یکی از راه‌های کاهش مصرف آب است. درواقع شما با انتخاب صحیح و اصولی کارتریج می‌توانید دبی آب را به‌درستی کنترل کنید و همین امر موجب کاهش مصرف آب شما خواهد شد.

نحوه کار کارتریج شیرآب اهرمی

سایز کارتریج شیر اهرمی

شیرآلاتی مانند شیر روشویی دارای کارتریج یا مغزی هستند که در داخل شیرآلات ساختمانی قرار دارد و قابل تعویض هستند.
سایز کارتریج شیر اهرمی به انواع ۲۵، ۳۵، ۴۰ و ۴۵ دسته‌بندی می‌شود و قیمت کارتریج شیر اهرمی باتوجه‌به شرکت تولیدکننده آن متفاوت است. رایج‌ترین اشکال شیرهای اهرمی نیز مربوط به کارتریج شیر است که با تعویض کارتریج شیر اهرمی به‌سادگی قابل تعمیر است. همچنین در بهترین کارتریج‌ها و متداول‌ترین نوع آن‌ها، سایز قطر ۴۰ میلی‌متر و دبی آب ۲۲ لیتر در دقیقه خواهد بود.
نوع دیگر نیز با قطر ۳۵ میلی‌متر و دبی ۲۰ لیتر در دقیقه در بازار موجود است. البته در این بین کارتریج‌هایی نیز هستند که به‌صورت HF یا High Flow هستند.

سایز کارتریج شیرآب اهرمی

اهمیت کارتریج در کیفیت شیر آب شیرآلات بهداشتی اهرمی

ساختمانی به شکل توکار و کابینتی مخصوص اعم از شیر رو گازی و آشپزخانه و سینک ظرف‌شویی و غیره اغلب از جنس پی‌وی‌سی هستند.
کارتریج در شیر آب به‌طورکلی در همه شیرهای اهرمی، برخلاف شیرآلات کلاسیک و قدیمی که دو دستگیره داشتند، تنها یک هندل (اهرم) دارند تا فشار و دمای آب را کنترل کنند؛ درنتیجه می‌توان گفت که عملکرد همه‌ آن‌ها مشابه یکدیگر است. به این صورت که برای قطع یا وصل کردن جریان آب، باید اهرم را به سمت پایین یا بالا ببرید و هرچه اهرم را بالاتر ببرید جریان آب پرفشارتری خواهید داشت.
اگر هم بخواهید دمای آب را تغییر دهید، با چرخاندن اهرم به سمت راست دما کاهش و با چرخاندن اهرم به سمت چپ، دما افزایش پیدا می‌کند. با بازکردن شیر آب اهرمی، آب لوله سرد و گرم از مجراهای ورودی مخصوص به خود وارد کارتریج می‌شوند و بعد از تنظیم فشار و دمای موردنظر کاربر، از مجرای خروجی به سمت علمک می‌روند.

بهترین کارتریج‌ شیر اهرمی

معمولاً بهترین کارتریج‌های شیر اهرمی شرایط زیر را دارند و شما می توانید از طریق سایت سرام پخش اقدام به خرید امن و تضمینی هر یک از آنها کنید.
این شرایط عبارتند از:
• مواد سازنده آن با محیط‌زیست سازگاری دارند و به انسان و دیگر موجودات زنده آسیبی نمی‌رسانند
• دارا بودن مکانیزم دومرحله‌ای مغزی شیرآلات اهرمی برای کاهش مصرف آب
• استفاده از مواد لغزنده با فرمولاسیون خاص بین صفحات سرامیکی برای جلوگیری از نفوذ ذرات رسوبی بین صفحات

بهترین کارتریج شیر اهرمی

کلام آخر
کارتریج شیر اهرمی وظیفه کنترل دما با استفاده از قطع و وصل کردن آب سرد و گرم و تنظیم فشار آب را عهده‌دار است و شناخت قسمت‌های مختلف و نحوه کارکرد آن می‌تواند به شما برای خرید بهترین کارتریج شیرآلات اهرمی کمک کند. مطالعه این مقاله شما را با موضوعات فوق کاملا آشنا کرد و امیدواریم برایتان مفید و کاربردی بوده باشد. شما هم اگر در زمینه کارتریج شیرآلات اهرمی تجربه‌ای دارید، لطفا در بخش نظرات با کاربران سایت سرام پخش به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول…

مغزی یا کارتریج شیر اهرمی، مهم‌ترین قطعه در شیرآلات اهرمی (کارتریجی) است که وظیفه کنترل دما یعنی قطع و وصل کردن آب سرد وگرم و تنظیم فشار آب را بر عهده دارد.

یک دسته، دو سطح سرامیکی آب‌بندی‌شده که روی‌هم قرار دارند و زائده‌های نگهدارنده کارتریج در جای خود

نحوه کار آنها بدین صورت است که با بالا بردن اهرم، شیر آب باز و با پایین آوردن آن بسته می‌شود. چرخاندن اهرم به سمت چپ، باعث گرم‌شدن آب و چرخاندن آن به سمت راست باعث سرد شدن آب خواهد شد. کارتریج همان قطعه‌ای است که در درون بدنه شیرآلات تمامی این عملکردها را کنترل می‌کند.

سایز کارتریج شیر اهرمی به انواع ۲۵، ۳۵، ۴۰ و ۴۵ دسته‌بندی می‌شود.

مواد سازنده آن با محیط‌زیست سازگاری دارند و به انسان و دیگر موجودات زنده آسیبی نمی‌زنند. دارا بودن مکانیزم دومرحله‌ای مغزی شیرآلات اهرمی برای کاهش مصرف آب. استفاده از مواد لغزنده با فرمولاسیون خاص بین صفحات سرامیکی برای جلوگیری از نفوذ ذرات رسوبی بین صفحات

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۲۲

اشتراک در
اطلاع از
guest
22 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments