پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

دکوراسیون داخلی به سبک باروک

دکوراسیون داخلی به سبک باروک

دکوراسیون داخلی به سبک باروک

  دکوراسیون داخلی به سبک باروک | چیدمان و آرایش دکوراسیون داخلی تأثیر مستقیمی بر زیبایی و آرامش فضای ساختمان خواهد داشت. امروزه طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی به شیوه‌های مختلفی صورت می‌پذیرد که اکثر آن‌ها از سبک‌های هنری سده‌های گذشته نشأت می‌گیرند. یکی از سبک‌های پرطرفداری که در معماری، طراحی و چیدمان داخلی مورداستفاده قرار می‌گیرد سبک ایتالیایی باروک است که معمولاً در چیدمان فضاهای بزرگ به‌کاربرده می‌شود و بیش از هر چیز تجمل‌گرایی و ثروت را به تصویر می‌کشد.

از خصوصیات بارز این سبک استفاده از رنگ‌های غنی مانند طلایی، قالیچه‌های نفیس، مبلمان و لوسترهای لوکس، پرده‌های فاخر و سنگین و آینه‌های مجلل است که فضایی باشکوه و رؤیایی را خلق می‌کند. در مقاله پیش رو پس از تعریف دکوراسیون داخلی، سبک باروک را به‌صورت مفصل شرح داده و چگونگی پیدایش و خصوصیات آن را بررسی می‌کنیم. همچنین نحوه استفاده از این سبک در بخش‌های مختلف یک ساختمان را بیان خواهیم کرد.

دکوراسیون داخلی

به فرایند چیدمان اثاثیه و آراستن و تزئین فضای داخلی ساختمان، دکوراسیون داخلی گفته می‌شود. این هنر همواره با در هم آمیختن احساسات و عواطف درونی افراد و اصول فنی و تخصصی، در جهت زیباسازی و … محیط داخلی بنا گام برمی‌دارد. در طراحی فضای داخلی عواملی نظیر نورپردازی، ابعاد محیط و همچنین نیاز و سلیقه افراد از اهمیت خاصی برخوردار است.

دکوراسیون داخلی به سبک باروک

انتخاب یک سبک خاص را می‌توان نخستین گام در طراحی و چیدمان دکوراسیون داخلی دانست. هر یک از سبک‌های دکوراسیون با شیوه‌ای متفاوت و خاص به هارمونی بین عناصر مختلف و محل قرارگیری آن‌ها می‌پردازند. در ادامه برخی از سبک‌های طراحی و دکوراسیون داخلی را نام برده، سپس سبک دکوراسیون باروک و ویژگی‌های آن را شرح خواهیم داد.

– مدرن

– صنعتی

– کلاسیک

– ماوریک

– مینیمالیسم

– ویکتوریایی

– گوتیک

– روستیک

– آرت نوو

– آرت دکو

– اوریگامی

– باروک

– روکوکو

– تلفیقی

– انتقالی

– چینی

– مصری

– هندی

– سوئدی

سبک باروک (Baroque)

واژه باروک به معنی مروارید ناصاف یا صیقل نیافته است. این اصطلاح در واقع بیانگر شیوه‌ای خاص در هنرهای مختلف نظیر نقاشی، معماری، موسیقی، مجسمه‌سازی، تئاتر و ادبیات است که نخستین بار در اواخر قرن شانزدهم و برای مقابله با سبک «منریسم» در ایتالیا به وجود آمد و سپس در اکثر نقاط اروپا و بخش‌هایی از آمریکا گسترش یافت. سبک باروک سعی بر حفظ هماهنگی و تعادل در بین عناصر و اشیاء متنوع و متراکم دارد تا فضایی پر ابهت، مجلل و شکوهمند به وجود آید. سبک معماری باروک اغلب مورد توجه شاهان و اشراف‌زادگان بود چرا که اقشار ضعیف و متوسط جامعه توانایی ساخت کاخ‌های عظیم و مجلل را نداشتند. از نخستین بناهای معروفی که به سبک باروک طراحی و ساخته شد می‌توان به کلیسای «سن پیترو» در رم اشاره کرد. در واقع این کلیسا را می‌توان نماد معماری و طراحی به سبک باروک دانست.

تصویری از کلیسای سن پیترو که به سبک باروک طراحی‌شده است

دکوراسیون داخلی به سبک باروک

دلایل پیدایش سبک باروک

تاریخ‌نگاران دلایل پیدایش سبک باروک را در سه عامل جنبش دین‌پیرایی، شاهان اروپا و هنرمندان خلاصه کرده‌اند که هر یک را به‌اختصار بیان خواهیم کرد.

– جنبش دین پیرایی: رهبران کلیسای کاتولیک از جایگاه مناسبی در جامعه برخوردار نبودند. از این رو با نمایاندن جلوه­های زیبای هنر، سعی بر ترغیب مردم نسبت به دین داشتند. به همین علت ساخت کلیساهای عظیم، پر ابهت و باشکوه را در دستور کار قراردادند.

– شاهان اروپا: برخی از شاهان اروپا به‌منظور نشان دادن قدرت و به دست آوردن استقلال، با ساخت قصر‌های مجلل قدرت‌نمایی می‌کردند.

– هنرمندان: هنرمندان به ثبات و نظم شیوه‌های هنری قرن خود معترض بودند و می‌خواستند آزادانه آثاری نو خلق کنند.

خصوصیات دکوراسیون داخلی به سبک باروک

برخی از خصوصیات مورداستفاده در دکوراسیون داخلی به سبک باروک عبارت‌اند از:

– استفاده از رنگ‌های درخشان طلایی، قرمز تیره، سبز و همچنین طرح‌های طلاکوب در آینه‌ها، قاب‌ها، سفالینه‌ها، مجسمه‌ها.

– مبلمان دارای پارچه‌های نفیس و طرح‌های پیچیده بر روی پایه‌ها.

– استفاده از مصالحی مانند سرامیک‌های باکیفیت و چوب در طراحی کف ساختمان.

– قالیچه‌ها و فرش‌های دستبافت و نفیس برای اتاق‌ها.

– نصب دستگیره‌های چوبی، لوسترهای کریستال و آینه‌های بزرگ.

– استفاده از پرده‌هایی با پارچه‌های گل‌دار و گلدوزی شده.

چیدمان بخش‌های مختلف خانه به سبک باروک

همان‌طور که اشاره شد درگذشته از سبک باروک در ساخت قصرها و کاخ‌های بزرگ و باشکوه استفاده می‌شد اما این امکان وجود دارد تا با حذف برخی از حاشیه‌ها و تجملات غیرضروری، این سبک را در چیدمان داخلی خانه‌های شخصی نیز به کاربرد. در این قسمت چگونگی به‌کارگیری سبک باروک در بخش‌های مختلف یک‌منزل مسکونی را شرح داده و پس‌ازآن سبک روکوکو (Rococo) که با الهام از باروک به وجود آمد را نیز معرفی خواهیم کرد.

اتاق خواب

اتاق خواب‌های سبک باروک بیش از هر چیز نشان‌دهنده ثروت، عظمت و تجملات است. در طراحی این اتاق نیازی به پنجره‌های بزرگ و نورگیر نیست چرا که پنجره‌ها با پرده‌های بزرگ، تیره و سنگین پوشانده می‌شوند و نور مورد نیاز محیط با استفاده از لوسترهای بزرگ آویزان از سقف تأمین خواهد شد. همچنین می‌توان از چراغ‌های دیواری و آباژور نیز استفاده کرد. دیوارها و سقف اتاق‌خواب نیز می‌بایست با گچ‌بری‌های برجسته و پیچیده طراحی گردند. البته می‌توان بنا به سلیقه از کاغذ دیواری‌های برجسته و متناسب با سبک باروک یا پانل‌های آماده چوبی نیز استفاده کرد. تخت خواب نیز می‌بایست مجلل و با تزئینات گسترده همراه باشد. در قسمت بالای تخت خواب پارچه‌های ساتن و مخمل افراشته شود. آینه‌های بزرگ با قابی به رنگ طلایی در کنار تخت خواب گنجانده می‌شوند. در گوشه و کنار این اتاق بهتر است مجسمه‌ها، منسوجات، تابلوهای معروف نقاشی و دکوری‌های تجملاتی، نفیس و پر زرق و برق قرار داده شود تا هویت و ساختار سبک باروک نمایان گردد.

دکوراسیون داخلی به سبک باروک

آشپزخانه

طراحی آشپزخانه به سبک باروک با حکاکی‌های متنوع بر روی دیوار، پرده‌های منحنی، لوسترهای کریستالی و مبلمان لوکس همراه است. در قسمت‌های مختلف آشپزخانه معمولاً رنگ‌های سفید، قهوه‌ای روشن و طلایی به کار برده می‌شود. استفاده از وسایل و لوازم چوبی و همچنین میز ناهارخوری بزرگ از ویژگی‌های اصلی دکوراسیون آشپزخانه به سبک باروک به شمار می‌روند. میز ناهارخوری نیز با قرار گرفتن در زیر لوسترها جلوه و زیبایی خاصی به فضای آشپزخانه می‌بخشد. صندلی‌های میز ناهارخوری اغلب دارای تاج‌هایی ساده، روکش‌هایی از جنس ابریشم و پایه‌هایی منحنی و زیبا هستند. لازم به توضیح است که کلیه لوازم‌خانگی مدرن موجود در آشپزخانه باید تا حد امکان تغییر شکل پیدا کرده تا با سبک باروک تناسب پیدا کنند. به صورت کلی خصوصیات طراحی آشپزخانه به سبک باروک را می‌توان در جزئیات طلایی، پایه‌های دارای انحنای میز و صندلی، منبت‌کاری بر روی قسمت‌های مختلف آشپزخانه خلاصه کرد.

نمونه‌ای از طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه به سبک باروک

تزئین دیوارها، سقف و کف سالن

در طراحی فضای داخلی به سبک باروک، تزئین سقف، کف و دیوارها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در سبک باروک سقف‌‌‌ها معمولاً رنگی روشن دارند و با حاشیه‌های متنوع و لوسترهای کریستالی زیبا همراه می‌شوند. هر بخش از دیوار را می‌توان با نصب تابلو‌های نقاشان معروف، آینه‌های بزرگ با قاب‌های طلایی درخشان، شومینه و … تزئین کرد. قسمت کف سالن را نیز می‌توان با استفاده از سنگ مرمر، گرانیت یا سرامیک‌های با کیفیت پوشاند. همچنین فرش‌های مورداستفاده می‌بایست در زیر نور لوسترها پهن شوند. مبلمان را نیز می‌توان با پایه‌هایی منحنی و دارای حکاکی و پارچه‌هایی پر نقش و نگار انتخاب کرد. بهتر است رنگ پرده‌ها نیز با دیوار و یا مبل هماهنگ گردد.

روکوکو (سبک باروک در مقیاس کوچک‌تر)

سبک روکوکو زیرمجموعه باروک است که در سال ۱۷۹۷ همراه با رشد و ترقی طبقه متوسط جامعه در فرانسه پدید آمد. واژه روکوکو (Rococo) ترکیبی از کلمه فرانسوی روکای (Rocaille) و کلمه ایتالیایی باروکو (Baroco) است. در واقع این روش طراحی را می‌توان سبک باروک در مقیاس کوچک‌تر نیز دانست چرا که در آن به جای ساخت کاخ‌ها و قصرهای مجلل، خانه‌هایی کوچک که دکوراسیون داخلی مشابه سبک باروک دارند طراحی می‌گردد. سبک روکوکو همواره با سرزندگی، تفریح، بازی و شادی همراه است. در دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو اغلب از رنگ‌های سبز روشن، صورتی، آبی و همچنین اشکال صدفی و خطوط منحنی استفاده می‌شود. همچنین در تزئینات بخش‌های مختلف ساختمان، ریزه‌کاری‌های فراوان، مجسمه‌ها، آینه‌های دکوری، مبلمان و پرده‌های پر نقش و نگار، تابلوهای نقاشی و نقش برجسته‌های متنوع به کار برده می‌شود. به صورت کلی می‌توان سبک روکوکو را پاسخی علیه شکوه و مادی‌گرایی افراطی سبک باروک دانست. همچنین روکوکو نسبت به باروک سبکی عامه پسندتر بوده که قشر متوسط جامعه نیز می‌توانند در طراحی بناها و دکوراسیون داخلی از آن ایده بگیرند.

دکوراسیون داخلی به سبک باروک

نتیجه‌گیری

هر سبک دکوراسیون در دوران تاریخی خاص و بر اثر عوامل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و … به وجود آمد. بسیاری از سبک‌ها و شیوه‌های طراحی دکوراسیون داخلی که امروزه در آپارتمان‌های خانگی یا اداری به کار برده می‌شوند در واقع از سبک‌های قدیمی‌تر الهام گرفته شده و از نسلی به نسل دیگر منتقل گردیده است. همانطور که در این مقاله اشاره شد بسیاری از سبک‌های دکوراسیون داخلی نظیر باروک بیشتر توسط شاهان و شاهزادگان و با اهداف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گرفت که بکارگیری آن با همان شکل و شمایل در ساختمان‌های امروزی مقدور نیست چرا که هزینه اجرای بسیار گزافی دارد؛ اما می‌توان با حذف بسیاری از جزئیات و ویژگی‌های افراطی، این سبک‌های زیبا و تحسین‌برانگیز را در بناهای امروزی مورد استفاده قرار داد. همچنین با توجه به ابعاد ساختمان، بودجه و امکانات در دسترس می‌توان سبک‌های مختلف دکوراسیون را با یکدیگر ترکیب کرد و فضای داخلی را مطابق با سلیقه شخصی خود آراست. از آنجایی که دکوراسیون داخلی تأثیر مستقیمی بر آرامش روحی افراد دارد بهتر است با مشورت و نظرخواهی از طراحان خبره، سبکی مناسب با روحیات و علایق شخصی خود انتخاب کنیم.

 

دکوراسیون داخلی به سبک باروک

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””]دکوراسیون داخلی به سبک باروک


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments