پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

راهنمای خرید تراز لیزری

راهنمای خرید تراز لیزری

راهنمای خرید تراز لیزری

راهنمای خرید تراز لیزری | امروزه برای کنترل دقیق هم راستایی و همچنین هم تراز بودن در هنگام کار از ترازهای لیزری استفاده می شود. این دستگاه‌ها از پرتو لیزر برای هدایت و راهنمایی کاربر بهره برده و در صورت بالا بودن کیفیت ساخت، دقت آنها از هر ابزار متداول و سنتی دیگری که به کار می رود، بیشتر خواهد بود. با استفاده از تراز لیزری، بدون نیاز به نخ یا سیم و تنها با نور لیزر می توان بسیار دقیق­‌تر و با کیفیت­‌تر کار تراز کردن را انجام داد. خط تراز با استفاده از لیزری با نور قرمز و امتداد نشان لیزری در راستای قائم و افقی و یا هم‌زمان (افقی و عمودی) وضعیت تراز را انجام می‌دهد.

چطور بهترین تراز لیزری را انتخاب کنیم؟

همه‌ی ترازهای لیزری یکسان نیستند. قبل از آن که چیزی بخرید که بتواند به عنوان یک ابزار تراز کردن بسیار مؤثر برای شما عمل کند، با این فرض که بتوانید چیزی را پیدا کنید که برای کارتان مدنظر داشتید ،  یعنی در هنگام انتخاب یک تراز لیزری، عوامل بسیاری هست که باید بررسی کنید.

آیا نیاز به الگوی افقی، عمودی یا درجه بندی دارید؟ پروژه‌ی شما داخلی یا خارجی است؟

برای این که مطمئن شوید که ابزار مناسبی انتخاب می‌کنید، باید کاملاً ماهیت پروژه‌ی خود را درک کنید، زیرا حتی عالی‌ترین ترازهای لیزری هم متناسب با عملکردهای خاصی طراحی شده‌اند، نه برای تمامی کارها.
وقتی دارید به دنبال این وسیله می‌گردید، متناسب با نیازهای پروژه‌ی خود، ویژگی‌های فیزیکی ابزارهای مختلف را با هم مقایسه کنید و درنهایت، بهترین تصمیم را بگیرید.

ما در این مقاله قصد داریم تا حد ممکن شما را با تمام ویژگی‌های تراز لیزری و کاربردهای آن در اماکن مختلف آشنا کنیم، تا بتوانید به راحتی و به درستی تراز لیزری مناسب کار خود را انتخاب نمایید. اجازه دهید قبل از توضیح درباره‌ی هرچیز با خانواده تراز های لیزری آشنا شویم:
ترازهای لیزری دارای انواع مختلفی چون تراز لیزری خودتراز و تراز لیزری با تنظیم دستی هستند که نوع خود تراز آنها بسیار رایج است.

راهنمای خرید تراز لیزری

تراز لیزری خودتراز

نحوه کار این ترازها به گونه‌ای است که تراز در محل ثابتی قرار داده، سپس دستگاه به صورت خودکار تراز شده و نور لیزر را بر روی سطح کار پرتاب می‌نماید. اینگونه ترازها دارای محدودیت زاویه‌ی خود ترازی هستند و باید بر روی سطحی قرار داده شوند که تا حد ممکن تراز باشند. در اغلب این نوع دستگاه‌ها اگر سطح مورد نظر بیش از ۵ درجه اختلاف سطح داشته باشد نور تراز شروع به چشمک زدن می‌نماید تا اینکه کاربر آن را بر روی سطح صاف تری قرار دهد.

راهنمای خرید تراز لیزری

تراز لیزری دستی

در نوع تنظیم دستی این محصول ،کاربر با کمک تراز‌های حبابی که بر روی دستگاه قرار دارند اقدام به تراز کردن تراز لیزری بر روی سطح می‌نماید. استفاده از این ترازها بسیار وقت‌گیر بوده و با کمترین ضربه از حالت تراز بودن خارج می‌شوند. درصد اشتباه با استفاده از ترازهای دستی بسیار بالا بوده و برای کارهای طولانی مدت مناسب نمی‌باشد. از این نوع تراز می‌توان در مواقعی که نیاز به یک خط صاف برای بازرسی یا نصب دکوراسیون می‌باشد، مورد استفاده قرار گیرد که با توجه به ابعاد کوچک آن نسبتا ایده‌آل به نظر می‌رسد.

انواع تراز لیزری خودتراز

راهنمای خرید تراز لیزری

تراز لیزری با تنظیم دستی

راهنمای خرید تراز لیزری

طبقه بندی

لیزرهای نقطه‌ای:
پایه‌ای‌ترین نوع تراز لیزری، تراز لیزری نقطه ثابت یا تراز لیزری نقطه‌ای نامیده می‌شود که معمولاً برای انجام ساخت و سازهای کم و خیلی ساده‌ی اطراف خانه استفاده می‌شود. این نوع تراز لیزری وقتی کاملاً متصل باشد، یک نقطه‌ی نورانی روی سطح می‌اندازد که می‌تواند با جا به جایی سر ابزار، حرکت کند و جا به جا شود.
تراز لیزری خطی:
اگر پروژه‌ی شما نیاز به هم ترازی هر دو سطح افقی و عمودی داشته باشد، باید تراز لیزری خطی خریداری کنید، که روی یک سطح یا سه پایه ثابت می‌شود تا خطوط متقاطع عمودی و افقی را طراحی کنید.
این ابزار متحرک نیست و باید آن را به صورت دستی از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر جا به جا کرد.
پیشرفت تکنولوژی باعث شده که ترازهای لیزری خطی آسان‌تر تنظیم شوند و ارزان‌تر باشند، اما با این حال، همچنان نسبت به لیزرهای نقطه‌ای ثابت، گران‌ترند و دوام بیش‌تری دارند.
ترازهای لیزری چرخشی:
درنهایت، تراز لیزری چرخشی برای پروژه‌های پیچیده‌ی مربوط به مکان‌های بزرگ پیشنهاد می‌شود که نیاز به اندازه گیری‌های دقیق در فواصل خاص دارد. باید تراز لیزری را روی یک سه پایه‌ی مناسب تنظیم کرد. تراز لیزری چرخشی یک موتور چرخشی دارد که خطوط نور را اطراف کل آن ناحیه می‌چرخاند.

 

اجزای و امکانات تراز لیزری

ترازهای لیزری بسته به نوع و دسته بندی دارای اجزا گوناگونی هستند که ما به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

در هنگام خرید تراز لیزری باید توجه داشته باشید که امکانات یک دستگاه ، طول پرتاب نور  ، لوازم همراه و.. به تنهایی ملاک انتخاب یک دستگاه خوب نیستند. زیرا اغلب این نوع دستگاه‌ها به ظربه حساس هستند. در هنگام خرید از کیفیت و خدمات پس از فروش شرکت عرضه کننده محصول اطمینان لازم را حاصل نمایید.

راهنمای خرید تراز لیزری

کلید قفل کن تراز:

همانطور که می‌دانید ترازهای خودتراز به محض روشن شدن شروع به تراز کردن خط تراز می‌کنند. این محدوده خودتراز ۳ الی ۵ درجه می‌باشد که در مدل‌های مختلف گوناگون است. حال اگر شما احتیاج داشته باشد تا یک خط غیر تراز مورب بر روی سطح کار داشته باشد (بطور مثال: برای نصب تابلو عکس بر روی راه پله‌ها) لازم است ترازی را تهیه کنید که کلید قفل پاندول داشته باشد و بتوان آن را به صورت دستی تنظیم کرد. در غیر این صورت استفاده از ترازهای بدون قفل پاندول که در حالت غیر تراز آلارم و یا چشمک می‌زنند کمی سخت به نظر می‌رسد.
از دیگر ویژگی‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد  این است که ترازهایی که دارای قفل پاندول هستند، هسته مرکزی تراز را قفل می‌کنند و باعث جلوگیری از برخورد پاندول با بدنه داخلی دستگاه در حال حمل و نقل می‌شوند. این امر سبب می‌شود تا دستگاه در طولانی مدت دچار آسیب نشده و از کالیبره خارج نشود.

راهنمای خرید تراز لیزری

کلید روشن خاموش کردن رسیور:

در برخی از ترازهای لیزری کلید تحت عنوان کلید رسیور یا RX-READY است. این آپشن به شما کمک می‌کند تا از نورلیزر را در مسافت‌های طولانی بهره ببرید. نحوه کار این تکنولوژی به این صورت است که امواج از طریق نور به مسافت‌های طولانی پرتاب می‌شود و شما می‌توانید با یک گیرنده رسیور محل برخورد نور که با چشم قابل ملاحضه نیست را مشاهده کنید. این ویژگی سبب بهره وری بیشتر از دستگاه می‌شود. از معایب این ویژگی می‌توان به مصرف بسیا بالای باطری اشاره کرد.

 

راهنمای خرید تراز لیزری

 

کیف حمل:

شاید در نگاه اول کیف حمل بی اهمیت به نظر برسد. توجه داشته باشد ترازهای لیزری از خانواده ابزارهای دقیق هستند که این دسته از ابزارآلات به ضربه بسیار حساس می‌باشند و باید در هنگام حمل و نقل از آنها محافظت بنمایید. پیشنهاد کیف ابزار به شما تهیه‌ی یک تراز لیزری با کیف حمل مناسب است.

 

راهنمای خرید تراز لیزری

اقلام همراه:

لوازم جانبی تراز لیزری ،ابزار کار این دستگاه محسوب می‌شود. زیرا شما برای قراردادن تراز لیزری بر روی دیوار و زمین احتیاج به پایه دارید، برای محافظت از چشمان نیاز به عینک ، برای حمل نیاز به کیف و که در صورت نیاز تهیه‌ی جداگانه این ابزارها ،هزینه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

مشخصات فنی ترازلیزری

نوع لیزر:

میزان خطرات لیزر با کلاس‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. هر چه کلاس لیزر بالاتر باشد به این معنی است که خطرات بیشتری دارد و ملاحظات ایمنی را در رابطه با آن لیزر بیشتر باید رعایت کرد. لیزرهای کلاس پایین‌تر خطراتی برای بینایی ندارند اما لیزرهای کلاس بالاتر، نه تنها برای بینایی بلکه برای پوست هم مضر هستند.

در ادامه به معرفی کوتاه از این کلاس‌ها که در ترازلیزری کاربرد دارند می‌پردازیم:
لیزرهای کلاس یک: توان خروجی به قدری کم است که ذاتا ایمن است. این لیزرها، لیزر آزاد هم خوانده می شوند و تابش پرتویی که منجر به خطر شود ندارند.

لیزر کلاس دو: چنین لیزرهایی در قسمت مرئی بینایی کار می‌کنند و توان خروجی آن ۱ میلی وات است. چنین لیزرهایی ذاتا ایمن نیستند. اما خطرات را می‌توان با مراحل نسبتا ساده‌ای کنترل نمود. در این دسته لیزرها چشم بطور طبیعی قدرت حفاظت از خویش را دارد و بطور ناخودآگاه مسیر خود را از مقابل برخورد پرتو منحرف می کند. این حفاظت را حتی با یک پلک زدن ساده هم می تواند انجام بدهد. فقط زمانی استفاده از این لیزرها خطرناک است که بطور مستقیم برای یک بازه زمانی (و نه به صورت لحظه ای) مشاهده شود.

درخشندگی و رنگ لیزر:

پروژه‌های ساختمانی داخلی رنگ روشن یا پروژه‌های خارجی و بیرونی، مستلزم قدرت بیش‌تر و دید بالاتر پرتوهای لیزر برای تراز کردن هستند. در این موارد، باید به دنبال یک تراز لیزری با پرتو سبز رنگ باشید نه یک تراز لیزری با پرتو قرمز. ترازهای لیزری با پرتو قرمز خیلی رایج‌اند و معمولاً قیمت کمتری از ترازهای لیزری با پرتو سبز دارند. تفاوت نور سبز با قرمز در مشهود بودن نور در محیط‌های متفاوت است. تراز نور سبز دارای نور بیشتری بوده و مشاهده آن در امکان مختلف بهتر از نور قرمز است. ولی این تکنولوژی مصرف انرژی را تا دو برابر بالاتر از حد معمول بالا می‌برد. از طرفی دیگر اینگونه ترازها قیمت بسیار بالایی دارند که موجب شده ارزش خرید آنها تا حد زیادی پایین برآورد شود.
برای اکثر پروژه‌های داخلی، پرتو قرمز کفایت می‌کند. مراقب ترازهای لیزری خیلی ارزان باشید، چون ممکن است پرتو لیزر آن قدر کم نور باشد که حتی در نور کم هم قابل تشخیص نباشد و دوام زیادی هم نداشته باشد.

دامنه اندازه گیری:

این مشخصه میزان پرتاب نور لیزر در محیط را مشخص می‌کند.میزان اندازه گیری این مشخصه بر حسب یک مکان با روشنایی معمول بوده و مقیاس آن برای فضای پر نور از جمله نور آفتاب نمی‌باشد.

زاویه تابش پرتو لیزر:

این مشخصه زاویه پرتاب نور در زاویه‌ی افق و عمود را مشخص می‌کند که این مقدار  تراز های مختلف از ۳۰ الی ۳۶۰ درجه متفاوت است

دامنه خودترازی:

میزان زاویه خودترازی ترازلیزری نسب به سطحی که بر روی آن قرار می‌گیرد، دامنه خودترازی آن تراز محسوب می‌شود،هرچه دامنه خودترازی بیشتر باشد ، دستگاه می‌تواند در سطوح شیب دار خود را تراز کند.

دقت خط:

یکی از مشخصه‌های مهم ترازلیزری دقت آن تراز می‌باشد. هرچه دقت دستگاه بالاتر باشد کیفیت و قیمت آن نیز بالاتر می‌باشد. میزان شاخصه دهم میلی‌متر در هر متر است. یعنی اگر طول نور یک ترازلیزری  ۱۵  متر و دقت آن ۰/۵-+ میلی‌متر در بیشترین حالت ۷.۵ میلی‌متر خطا دارد. پس به شما توسیه می‌کنیم تا حد ممکن از تراز لیزری در فواصل نزدیک استفاده نمایید.

مدت زمان مصرف باتری:

همانطور که پیداست منظور از این مشخصه میزان کار مداوم دستگاه با یک بار شارژ می‌باشد. هرچه میزان آمپر وتعداد باطری های یک تراز بیشتر باشد نوید بخش کارکرد طولانی تر دستگاه می‌باشد.

درجه حرارت کارکرد:

هر دستگاهی در درجه محیطی مشخص قابلیت عملکرد صحیح دارد. به این معنی که نمی‌توان از تراز لیزری در گرمای آبادان و اهواز و دمای بالای ۴۰ درجه استفاده نمود.

فاکتورهای دیگر

کاربر تراز لیزری باید همیشه به دنبال ترازهایی با استاندارد ماندگاری ثابت شده باشد، زیرا ابزار شکننده و بی دوام ممکن است از پایه جدا شده و به سرعت بشکنند.
طول عمر زیاد باتری به شما کمک می‌کند در کارتان صرفه جویی داشته باشید.
اطمینان حاصل کنید که تراز لیزری که خریداری کرده‌اید قابلیت نصب روی پایه و درنتیجه، تنظیم را دارد یا نه. بعضی از ترازها به صورت مغناطیسی و با استفاده از آهن ربا نصب می‌شوند و فقط روی سطح فلزی ثابت می‌شوند، در حالی که بعضی دیگر از ترازها دارای گزینه‌های متعدد هستند.
این که ابزاری انتخاب کنید که به صورت دستی یا اتوماتیک تراز می‌شود به مهارت و صبوری شما بستگی دارد. عملکرد خودترازی یا خودتنظیمی تراز لیزری اتوماتیک می‌تواند به فرد کمک کند تا مقدار زیادی در زمان صرفه جویی کند، اگرچه بعضی از متخصصان ترجیح می‌دهند که هر دو گزینه را در یک دستگاه به صورت همزمان داشته باشند.
با شناسایی کاربردهایی که از ابزار خود انتظار دارید می‌توانید ترازهای لیزری مشابه را از نظر دقت و قیمت، مقایسه کنید.

کاربردهای معمول

نصب کاملاً افقی: نصب چیزهایی که باید به طور کامل افقی باشند.
لوله کشی دیوارها: لوله کشی دیوارها، ستون‌ها، و خط لوله‌های عمودی
اندازه گیری فواصل: اندازه گیری فاصله‌ی بین دو چیز
نصب اشیا روی دیوار: نصب قاب و آینه

منبع:کیف ابزار

نظرات ۲

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments