پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

پرینترهای سه بعدی

پرینترهای سه بعدی

طرح حفاظتی ولوو: کاشی ها، خانه جدید آبزیان در بندر سیدنی

پرینترهای سه بعدی

حالا صدف، جلبک دریایی، ماهی، خزه ها و بسیاری دیگر موجودات از دریایی، خانه جدیدی در بندر شمالی سیدنی دارند. در یکی از بزرگترین جاذبه های زیست محیطی در برادفیلد پارک، یک پروژه حفاظت از اقیانوس توسط کمپانی  ولوو و به همکاری آزمایشگاه Reef Design، موسسه علوم دریایی سیدنی(SIMS)  و شورای همکاری شمال سیدنی به منظور ایجاد یک اکوسیستم برای بعضی از پر جنب و جوش ترین زیستگاه های دریایی با استفاده از پرینتر های سه بعدی.

برای دهه ها موجودات دریایی مجبور به جستجوی زیستگاه های دیگری بودند زیرا بیش از ۵۰ درصد از ساحل بندر سیدنی را سد ساحلی تشکیل می دهد. این سد ساحلی بندرگاه را از امواج و جزر و مد محافظت می کند.

غول سوئدی، ولوو، با این برنامه پایدار به دنبال ایجاد فرصتی ست که تعادل اکوسیستم را در شهر ها برقرار کند. در اواخر ماه اکتبر کارشناسان ۵۰ کاشی ساخته شده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی ساختند. این کاشی ها به گونه ای طراحی شده اند که قابل نصب در ساختار ساختمانی سد ساحلی باشد. همین طور ظاهر این کاشی ها دقیقا ریشه درختان آبرفتی*، که زیستگاه بسیاری از موجودات دریایی هستند، تقلید می کند.

پرینترهای سه بعدی

ولوو در وبسایت خود توضیح داد که “این تلاشها به تنوع زیستی کمک می کند و موجودات دریایی آلاینده ها را جذب می کند و با جذب و فیلتر کردن آلاینده ها مانند ذرات جامد و فلزات سنگین، اقیانوس را از این آلودگی ها محافظت می کنند.”

از دست رفتن زیستگاه های مهم اقیانوسی به علت افزایش شهرنشینی در نزدیکی خط ساحلی و همچنین آب های آلوده به پلاستیک، به این شرکت اسکاندیناوی یادآوری کرده است که رویکرد متفاوتی برای پاکسازی پایدار ممکن است سیاره از زباله های پلاستیکی در امان نگه دارد.

این کاشی های دارای هندسه های کوچک هستند که به صورتی طراحی شده اند تا زندگی دریایی را برای گونه های دریایی به ارمغان بیاورند. معمولا سد های ساحلی ساختارهای کاملا صاف و بدون هیچ گونه ظرافت، منحنی یا حفره هایی هستند که باعث می شوند تا موجودات دریایی نتوانند در آن سکنی گزینند.

برای ایجاد فضاهایی روی بتن این سدها، از تکنولوژی پرینتر سه بعدی استفاده کردند و تمام مواد اولیه از الیاف پلاستیکی بازیافتی ساخته شده اند.

با توجه به آزمایشگاه Reef Design، بافت سه بعدی چاپی واقعا برای استعمار صدف خوب است، زیرا هندسه پوسته های آن را تکرار می کند.

پرینترهای سه بعدی

این پروژه مشترک در حداقل دو دهه آینده در آب باقی خواهد ماند و سعی دارد تا تنوع زیستی و کیفیت آب را بهبود ببخشد و توسط متخصصان نظیر Melanie Bishop، استاد دانشگاه Macquarie و یکی از محققان اصلی استرالیا ارزیابی خواهد شد. تا کنون آزمایش این کاشی ها در مقیاس های کوچک نتایج امیدوارکننده ای را به همراه داشته است.

این اول و تنها تلاش برای بهبود کیفیت زستگاه های اقیانوس ها و دریاها نیست، در سال ۲۰۱۷، دانشگاه سیدنی، دانشمندان از پرینتر های سه بعدی برای بررسی تغییرات در صخره های مرجانی به منظور تلاش برای افزایش زیستگاه های زیر آبی در معرض خطر استفاده کردند.

یکی دیگر از این تلاش ها، دارن لوممن، کارآفرین استرالیایی است که شرکت GreenBatch را تاسیس کرد، که در حال کار بر روی ساخت یک سیستم است که بطری های پلاستیکی را به مواد اولیه شان بازتولید می کند تا محصولات پلاستیکی در اقیانوس ها رها نشوند. همچنین با توجه به اهدای جوایز حفاظت از آب به کمپانی آدیداس، خط تولیدی کفش ورزشی ساخته شده از ضایعات اقیانوس راه اندازی شد. در نیو انگلند، تولید کنندگان صدف ها، از ساختارهای پرینتر سه بعدی برای کمک به بازگرداندن اکوسیستم های دریایی استفاده می کنند.

پرینترهای سه بعدی

درختان آبرفتی: کرنا  یا مانگرو جامعه گیاهی شامل درختان و بوته ‌هایی است که در زیستگاه‌ های آبرفتی و آب شور ساحلی مناطق گرمسیری می‌رویند. دو گونه مشهور حرا و چندل در این نوع جنگل‌ها وجود دارد که هر دو گونه آن در ایران یافت می‌شود و در نواحی ساحل خلیج فارس و دریای عمان به شکل نوار باریکی به‌طور پراکنده دیده می‌ شود.


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

منبع:پرینترهای سه بعدی

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments