پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

آشنایی با راهکارهای صحیح نظافت آینه و کابینت روشویی!

نظافت انواع آینه و روشویی سرویس بهداشتی

آشنایی با راهکارهای صحیح نظافت آینه و کابینت روشویی!

آشنایی با راهکار های صحیح نظافت آینه روشویی، سرویس بهداشتی و اجزای مختلف آن همواره در معرض وجود باکتری‌ها و قارچ‌های خطرناک و بیماری‌زا هستند. به همین منظور نظافت این بخش از ساختمان همواره امری الزامی به شمار می‌آید. 

یکی از حساس‌ترین نقاط سرویس بهداشتی که نظافت آن بیش از اجزای دیگر اهمیت دارد نظافت آینه و کابینت روشویی است.

نوع و میزان مصرف مواد شوینده و چگونگی انتخاب روش مناسب مربوط به فرایند شستشوی این بخش خود موضوعی است که همواره موردتوجه قرار گرفته است. به‌همین منظور در این مقاله با سرام پخش همراه باشید تا به معرفی روش‌هایی آسان و البته کاربردی بپردازیم.

برای شروع، سراغ روش‌های شستشوی آینه می‌رویم. لازم به ذکر است درصورتی‌که سیستم روشویی شامل سینک و آینه به‌صورت کابینتی بوده یا دارای پیشخوان باشد، بایستی پیش از شروع فرایند نظافت، از وجود هرگونه اجزا از جمله لوازم بهداشتی شخصی، مخزن مایع دستشویی ، جا صابونی و غیره خالی شود. همچنین در هر لحظه از فرایند شستشو حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید.

خرید آنلاین انواع اکسسوری بهداشتی سرویس بهداشتی

نحوه صحیح نظافت آینه روشویی

چرا نمی‌توان تنها با کمک آب آینه را تمیز کرد؟

خیلی از افراد برای نظافت آینه از اسفنج مرطوب، اسپری آب یا حتی دستمال مرطوب استفاده می‌کنند؛ اما تنها چند دقیقه پس از به‌کارگیری این روش‌ها، دوباره لکه‌هایی در آینه به وجود خواهند آمد. اما فکر می‌کنید دلیل پیدایش مجدد لکه‌ها چیست؟

در واقع اسپری آب یا دستمال مرطوب به‌خوبی قادر به از بین بردن همه لکه‌های چربی، چرک، اثرانگشت و غیره از روی آینه نیستند. بنابراین با این کار شما فقط وقتتان را برای نظافت آینه هدر داده‌اید و نتیجه آن چیزی نمی‌شود که انتظارش را دارید.

برای نظافت صحیح آینه به چه چیزی نیاز داریم؟

خوشبختانه بیشتر وسایلی که جهت تمیز و شفاف کردن آینه به آن‌ها نیاز دارید، معمولاً در خانه‌تان موجود وجود دارند. حتی در صورت عدم وجود این وسایل در منزل، برای خریدشان احتیاج به‌صرف هزینه بالایی نیست.


بیشتر بخوانید:

با انواع روشویی سرویس بهداشتی آشنا شوید+ ویدیو


در ادامه خواهیم دید که برای داشتن یک آینه بدون لک و درخشان می‌بایست چه چیزهایی را تهیه کنید:

روش‌های تمیزکردن آینه روشویی

چند روش ساده و آسان برای تمیزکردن آینه به شرح زیر است:

  • محلول آب و سرکه سفید

    روشی مقرون‌به‌صرفه و البته بی‌خطر برای سلامتی بوده که به‌راحتی قادر به زدودن لکه‌ها از سطح آینه روشویی است. برای تهیه این محلول کافی است به‌ازای هر چهار فنجان آب یک فنجان سرکه سفید اضافه کرده و سپس از ترکیب موردنظر به‌صورت اسپری استفاده کنیم.
    در نهایت با استفاده از دستمال یا روزنامه اقدام به پاک‌کردن آینه می‌کنیم. بهترین نوع دستمال جهت پاک‌کردن کامل آلودگی‌ها بدون جاماندگی لکه دستمال میکروفایبر است. همچنین توجه کنید اگر آینه دارای قاب چوبی است از اسپری محلول موردنظر بر روی قاب آن خودداری کنید.

تمیز کردن آینه و روشویی

  • محلول آب، الکل سفید و مایع ظرفشویی

    اگر سطح آینه دارای آلودگی‌های سرسخت و مقاوم است، استفاده از این محلول معجزه خواهد کرد. با بهره‌گیری از ترکیب دو پیمانه آب، دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و دو پیمانه الکل سفید، آینه روشویی شما برق خواهد زد. محلول را به میزان مصرف بر روی سطح آینه اسپری کرده و ترجیحاً با استفاده از دستمال میکروفایبر پاک کنید.

  • خمیردندان

    وجود املاح معدنی همچون منیزیم و کلسیم در آب موجب ایجاد لکه‌های سرسخت رسوبی بر سطح آینه روشویی می‌شود. یکی از روش‌های مقابله با این نوع لکه استفاده از خمیردندان است.
    برای این منظور کافی است سطح دستمال خود را خیس کرده و مقداری خمیردندان به آن اضافه کنید. دستمال را بر روی لکه موردنظر کشیده و سپس آن نقطه از آینه را با آب بشویید. لکه‌ها به همین راحتی از بین خواهند رفت.

تمیز کردن آینه و روشویی

  • سرکه، آب‌لیمو و جوش شیرین

    روشی دیگر در نظافت و زدودن لکه‌های سربی از سطح آینه استفاده از این روش فوق‌العاده است. برای این منظور لازم است ابتدا سطح آینه را به‌وسیله دستمالی که به آبلیمو آغشته است پاک کنیم.
    پس از آن محلول آب گرم و جوش شیرین را بر بخش نرم اسکاچ ریخته و بر روی آینه می‌کشیم. در نهایت میزان رقیقی از ترکیب آب و سرکه را بر روی آینه اسپری کرده و با استفاده از دستمال سطح آینه را عاری از این لکه‌ها خواهیم کرد.

حال به سراغ روش‌هایی برای تمیزکردن انواع روشویی در سرویس بهداشتی می‌رویم. پیش از آغاز نظافت روشویی باید توجه شود که برای تمیز کردن هرنوع از روشویی براساس جنس ساخت آن از مواد شوینده استفاده شود. عدم توجه به این موضوع موجب ایجاد آسیب به سطح روشویی خواهد شد.

تمیز کردن آینه و روشویی

روش‌های تمیزکردن انواع روشویی

  • تمیزکردن روشویی چینی

    این نوع از روشویی که متداول‌ترین نوع در اجرا و نصب در سرویس‌های بهداشتی است، فرایند شستشوی آسان و منعطف با نیازهای شما را به‌راحتی فراهم می‌کند.
    می‌توانید از اغلب ترکیبات طبیعی همچون آب و آبلیمو و سرکه گرفته تا مواد شوینده تجاری به‌منظور تمیزکردن روشویی چینی استفاده کنید و نگران ایجاد آسیب بر سطح آن نباشید. همچنین قادر خواهید بود در مرحله پایانی کار، از دستمال خیس یا به طور مستقیم از آب برای شستشو استفاده کنید. مزیت دیگر نظافت این نوع از روشویی، امکان انجام فرایند در اسرع زمان یعنی حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه است.

انواع-روشویی
روشویی نیم پایه مروارید مدل رویال
روشویی چینی
روشویی نیم پایه کرد مدل آرتا

تمیزکردن روشویی کابینتی

امروزه به علت طراحی دلنشین و البته ارائه ویژگی‌های کاربردی استفاده و خرید انواع روشویی کابینتی در سرویس بهداشتی مورد استقبال روزافزون قرار گرفته است.
 نظافت این نوع از روشویی به علت به‌کارگیری چوب در ساخت آن دقت خاصی را می‌طلبد. به‌منظور تمیزکردن روشویی کابینتی ابتدا باید به کمک آب ولرم سطح روشویی را شستشو دهیم. بهره‌گیری از آب ولرم خود قادر به زدودن بسیاری از میکروب‌ها و باکتری‌ها از سطح روشویی خواهد شد.
 حال برای انجام فرایند نظافت نهایی می‌بایست از مواد شوینده مخصوص چوب و یا ام‌دی‌اف استفاده کرد. عدم توجه به این موضوع سبب ایجاد خساراتی بزرگ و ازبین‌رفتن زیبایی اولیه روشویی کابینتی سرویس بهداشتی شما خواهد شد.
 پس از تهیه ماده شوینده مناسب، آن را بر سطح روشویی ریخته و از سرویس بهداشتی خارج شوید. در نهایت پس از گذشت ۱۵ دقیقه به‌وسیله حجم زیادی از آب سرد و فرچه نرم سطح روشویی کابینتی خود را تمیز کنید.


بیشتر یخوانید:

راهنمای خرید روشویی با سنگ طبیعی


  • تمیزکردن روشویی سنگی

    دوام و استحکام بالای این نوع از روشویی و ظاهری زیبا که برگرفته از متریال طبیعی در ساخت آن است، این نوع روشویی را به یکی از محبوب‌ترین انواع آن تبدیل کرده است. تمیزکردن روشویی سنگی فرایندی نیست. کافی است سطح روشویی را با کمی آب مرطوب کرده و سپس به‌میزان موردنیاز، از مایع جرم‌گیر استفاده کنید.
    پس از گذشت زمانی در حدود ۱۵ دقیقه، با استفاده از اسکاچ و یا فرچه نرم، روی سطح سنگ را تمیز کرده و در نهایت به آب‌گیری دقیق و کامل روشویی سنگی بپردازید. خواهید دید که پس از نظافت، روشویی سنگی همچون روز اول خود برق خواهد زد.

تمیز کردن روشویی

  استفاده از مواد طبیعی در تمیزکردن روشویی

  • استفاده از محلول‌هایی مرکب از مواد طبیعی چون سرکه و آبلیمو که خاصیت اسیدی داشته و در مقابل وجود جرم به‌خوبی واکنش نشان می‌دهند گزینه‌ای مناسب برای تمیزکردن انواع روشویی سنگی و چینی به شمار می‌رود.
     طریقه مصرف این نوع از محلول‌ها به این صورت بوده که به میزان موردنظر ترکیب را بر روی سطح روشویی اسپری کرده سپس به‌وسیله یک اسفنج ترکیب را به طور کامل روی سطح روشویی پخش خواهید کرد. پس از نظافت و زدودن تمام جرم‌ها و لکه، سطح روشویی را آب‌گیری کنید
  • جوش شیرین دیگر ماده‌ای است که دارای ترکیباتی طبیعی بوده و در نظافت انواع آلودگی‌ها بسیار مؤثر است. طریقه استفاده جوش شیرین نیز مانند محلول‌های آب و سرکه است با این تفاوت که به‌منظور انجام فرایند نظافت، جوش شیرین را بر روی دستمال نمدار پاشیده و بر روی سطح آلودگی روشویی چینی و یا سنگی می‌کشیم. پس از ۳۰ دقیقه محیط روشویی را با فرچه نرم تمیز کرده و در نهایت به طور دقیق آب‌گیری می‌کنیم

همان‌طور که مطالعه کردید هدف از ارائه روش‌های بالا در شستشوی انواع روشویی و آینه سرویس بهداشتی، علاوه بر دسترسی آسان به مواد و تهیه سریع ترکیبات شوینده طبیعی، حفظ سلامت بدن در مقابل برخی مضرات ناشی از استفاده بی‌رویه شوینده‌های تجاری و صنعتی است.
 برای تمیزکردن آینه روشویی می‌توان از این نوع شوینده‌ها نیز استفاده کرد. باید توجه داشت استفاده مداوم از مواد شیمیایی صنعتی به‌خصوص در فضاهای فاقد گردش هوا و بدون پنجره می‌تواند موجب بروز آسیب‌های جدی برای سلامتی انسان شود.

خرید قسطی کاشی و سرامیک با شرایط عالی

جمع‌بندی

در این مقاله به روش‌های مختلف تمیزکردن روشویی و آینه آن در سرویس بهداشتی پرداختیم. نکات گفته شده، شما را در انتخاب بهترین راه ممکن جهت انجام فرایند نظافت این بخش مهم از ساختمان یاری خواهد کرد. سخت مشتاقیم تا این روش‌ها را به کار بسته و نتایج را با ما در پایین همین مقاله در میان بگذارید.

برای مطالعه بروز ترین و جامع ترین مطالب در حوزه مصالح ساختمانی، اخبار ساختمان و دکوراسیون داخلی به مجله سرام پخش مراجعه کنید

نظرات ۴

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments