پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

روش‌های لکه‌گیری از روی فرش

روش‌های لکه‌گیری از روی فرش

روش‌های لکه‌گیری از روی فرش | گاهی اوقات پیش می‌آید که فرش خانه در اثر ریختن انواع نوشیدنی‌ها، خوراکی‌ها و مواد لکه شده و ما را با چالش‌هایی برای تمیز کردن و لکه‌گیری روبه‌رو می‌کند. از آنجایی‌که تمیز کردن این لکه‌ها هرکدام راهکارهای مجزایی را می‌طلبند، آشنایی با روش‌های لکه‌گیری ضروری است تا فرش از آنچه که هست کثیف‌تر نشود. در ادامه مقاله حاضر همراه ما باشید تا با نحوه پاک کردن لکه‌های روی فرش بیشتر آشنا شوید.

روش‌های لکه‌گیری از روی فرش برای انواع لکه‌ها

یکی از وسایلی که همه ما به آراستگی و نظافت آن اهمیت می‌دهیم، فرش‌های خانه است. چنانچه در اثر بی‌توجهی، فرش‌ها لکه شوند باید سریعاً نسبت به پاک کردن آن‌ها اقدام کرد تا لکه به اعماق فرش نفوذ نکند. شما می‌توانید به کمک انواع محلول‌ها و روش‌های خانگی فرش‌های خود را همانند روز اول تمیز کنید. البته، بهتر است قبل از انجام هرگونه اقدامی، ابتدا فرش را جارو بزنید. در زیر به روش‌های مختلفی برای پاک کردن لکه فرش اشاره‌شده است.

لکه جوهر

زمانی که جوهر خودکار یا مرکب بر روی فرش ریخته می‌شود، خونسردی خود را حفظ کنید و به‌هیچ‌وجه نگران نباشید. یکی از روش‌های خانگی برای پاک کردن این نوع لکه، ریختن مقداری شیر بر روی آن است. با انجام این کار جوهر ظرف چند ساعت جذب شیر شده و به‌سادگی از روی فرش پاک می‌شود. در این مورد شامپوی بچه نیز کارساز است و می‌تواند لکه جوهر را تا حد چشمگیری از بین ببرد.

لکه چای و قهوه

حتماً ریختن چای یا قهوه را بر روی فرش تجربه کرده‌اید. زمان پاک کردن این نوع لکه بسیار مهم است، زیرا هرچه سریع‌تر اقدام کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. برخی پیشنهاد می‌کنند که از ماست برای از بین بردن لکه چای و قهوه استفاده کنید، اما بهترین روش استفاده از نمک و لیمو جهت برطرف کردن این نوع لکه‌ها است. البته، برای فرش‌های دستبافت به سبب حساسیت بالای تاروپود و گران‌قیمت بودن، استفاده از ماست را به شما توصیه می‌کنیم.

لکه ادویه

برای از بین بردن لکه ادویه به‌خصوص زردچوبه، زمان را از دست ندهید و ابتدا با جاروبرقی و رعایت فاصله از لکه ایجادشده تا حدودی محل موردنظر را تمیز کنید. سپس، به کمک آب‌لیمو و آب یا مالیدن خمیردندان بر روی فرش لکه ادویه را از روی فرش پاک‌کنید.

لکه کاکائو و بستنی

زمانی که فرزند دلبندتان و یا حتی خود شما خوراکی‌هایی از قبیل کاکائو یا بستنی را بر روی فرش ریختید، بهتر است ابتدا از پخش شدن بیشتر لکه جلوگیری کنید. پس‌ازآن، به کمک مایع ظرف‌شویی، آب و دستمالی نرم لکه ایجادشده را به‌آرامی از بین ببرید. جوش‌شیرین و سرکه نیز دو ماده مؤثر و مناسب برای محو کردن این نوع لکه محسوب می‌شوند.

لکه شمع

زمانی که با صحنه ریختن پارافین شمع بر روی فرش مواجه می‌شوید، اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد، پاک کردن سریع آن با پارچه یا سایر مواد است؛ اما دست نگه‌دارید و اجازه دهید پارافین خشک شود. سپس به کمک چاقو و یا هر جسم نوک‌تیز دیگری پارافین خشک‌شده را به‌آرامی از سطح فرش جدا کنید. درصورتی‌که مقداری از پارافین به بافت‌های زیرین فرش نفوذ کرده باشد، به کمک اتو و کاغذ روغنی باقی‌مانده‌های پارافین را ذوب کنید تا جذب کاغذ شود. پس از انجام این مرحله توسط آب، محل آلوده‌شده را شستشو دهید.

لکه شربت و مایع رنگی

هنگامی‌که نوشیدنی‌های رنگی روی فرش ریخته می‌شوند از وارد آوردن فشار بر روی سطح خودداری کنید، زیرا با این کار، لکه به عمق فرش نفوذ کرده و کار شما را دشوارتر می‌کند. یکی از بهترین روش‌ها برای پاک کردن این قبیل لکه‌ها، استفاده از آب گازدار یا همان سودا و پوشاندن آن با حوله است. در این صورت، مقدار زیادی از مایع رنگی جذب حوله می‌شود. سپس، به کمک محلول تمیزکننده و پارچه‌ای سفید، محل موردنظر را با اتو مجدداً لکه‌گیری کنید.

روش پاک کردن لکه از روی فرش

لکه‌های روی فرش به‌خصوص فرش‌های رنگ روشن و از بین بردن این لکه‌ها یک از معضلاتی است که در طول شبانه‌روز ممکن است با آن مواجه شوید و به دنبال راهکارهایی برای برطرف کردن آن‌ها باشید. برای لکه‌های مختلف از جوهر و نوشیدنی‌های رنگی گرفته تا لکه‌های ادویه و پارافین روش‌های متنوعی جهت پاک کردن آن‌ها وجود دارد.

بهترین روش محو کردن این نوع لکه‌ها، تمیز کردن آن‌ها بدون آسیب رساندن به بافت فرش است. البته، نسبت به زمان لکه‌گیری فرش نیز نباید غافل شد، زیرا برای پاک کردن برخی لکه‌ها هرچه سریع‌تر اقدام کنید، نتیجه بهتری خواهید دید.


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments