پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

 ساده ترین روش محاسبه کاشی کف

کاشی کف طرح زیگزاگی

 ساده ترین روش محاسبه کاشی کف

قبل از خرید کاشی و سرامیک نیاز است به صورت تخمینی تعداد کاشی مورد نیاز برای انجام کاشی‌کاری را بدانیم. تا با خرید زیاد کاشی و سرامیک موجب اصراف آن و با خرید تعداد کم کاشی دچار دوباره کاری و خرید مجدد کاشی نشویم. گاهی محاسبه  تعداد کاشی و سرامیک  مورد استفاده، گیج کننده است.

ما در مجله سرام پخش با استفاده از شیوه آسان و مرحله به مرحله به شما در محاسبه تعداد کاشی مورد نیاز کمک خواهیم کرد.

مشاهده و خرید آنلاین انواع کاشی و سرامیک

با سرام پخش راحت خرید کنید!

کاشی مصالح مورد نیاز برای سرامیک کاری چقدر است؟

روش محاسبه کاشی

اگر محاسبه کاشی را به فردی با تجربه بسپرید به راحتی این کار را انجام خواهد داد. اما برای افراد تازه‌کار و کم  تجربه، به دست آوردن تعدادی کاشی مورد نیاز کاری سخت و دشوار است.

اما با استفاده از روشی که به آن خواهیم پرداخت به راحتی می‌توانید محاسبه کنید چه تعداد کاشی برای انجام کاشی‌کاری احتیاج دارید. وسایل مورد نیاز شما برای انجام این کار تنها مداد، کاغذ و متر است.

کاشی و سرامیک در معماری داخلی به سبک مینیمال

مرحله اول

اولین کاری که باید انجام دهید به این شرح است که قسمت‌هایی که نیاز به سرامیک یا کاشی دارد را روی کاغذ بکشید، این کار باعث می‌شود در انجام عملیات جمع کردن سطح‌ها دچار اشتباه نشوید.

با استفاده از متر طول و عرض هر قسمت که می‌خواهید کاشی شود را به دست آورید: با ضرب کردن طول در عرض مساحت هر قسمت را خواهید داشت. برای مثال اگر طول کف ۳ و عرض کف ۲ باشد مساحت کف ۶ متر است.(۶=۲*۳)

ممکن است سطح شما به صورت مربع نباشد، یا به شکل نامنظم L باشد. برای به دست آوردن مساحت چنین سطحی کافی است که سطح مورد نظر را به دو مستطیل تبدیل کرده و پس از اندازه‌گیری و به دست آوردن مساحت هر مستطیل، آن ها را با هم جمع کنید.

سرامیک پرسلان آوالون بژ 60*120 کاشی فرما-شوگرپولیش

گاهی سطح شما به شکل دایره است مثل لابی ساختمان و… که برای به دست آوردن مساحت کاشی مورد نیاز لازم است شعاع دایره را به توان برسانید و عدد به دست آمده را در ۳.۱۴ ضرب کنید.

مرحله دوم

اکنون ما مساحت کاشی مورد نیاز را داریم اما نمی‌دانیم چه تعداد کاشی در این سطح جا می‌گیرد. کاشی ها معمولا در ابعاد ۸۰۰*۸۰۰ میلی‌متر، ۶۰۰*۶۰۰ میلی‌متر،  ۵۰۰*۵۰۰ میلی‌متر، ۴۰۰*۴۰۰ میلی‌متر و۳۰۰*۳۰۰ میلی‌متر در بازار وجود دارند: اما ممکن است ابعاد کاشی مورد نظر شما با این ابعاد متفاوت باشد.

در این مرحله باید مساحت کاشی مورد نظر را به دست آورید. برای این کار کافی است طول کاشی را در عرض آن ضرب کنید تا مساحت کاشی به دست آید.

مرحله سوم

اکنون مساحت همه سطوح روی کاغذ را با هم جمع کنید تا کل مساحت را در دست داشته باشید و به مساحت کاشی‌ها تقسیم کنید تا تعداد کاشی مورد نیاز به دست آید.

کاشی های انکاستیک

معمولا تعداد کاشی‌ها را مقداری بیش‌تر از تعداد محاسبه شده در نظر می‌گیرند تا در صورت شکستن و ترک خوردگی به دردسر نیوفتید. برای این کار کافی است عدد به دست آمده را در۱.۱ ضرب کنید تا ۱۰% کاشی اضافی در نظر گرفته باشید.

محاسبه ملات سرامیک

برای نصب کاشی علاوه بر سرامیک و کاشی نیاز به تهیه و خرید ملات داریم و با توجه به اینکه از چه ملاتی می‌خواهیم استفاده کنیم می‌توانیم تخمین بزنیم چه مقدار مصالح نیاز داریم. روش‌های تخمین ملات مورد نیاز شامل:

استفاده از اطلاعات بنا

با سوال کردن از بنا می‌توانید متوجه شوید که چقدر ملات نیاز دارید، بنا با تجربه ای که دارد با در نظر گرفتن هر متر مکعب سرامیک، مقدار ملات مورد نیاز را سنجیده و اطلاعات مناسبی در اختیار شما قرار خواهد داد.

مشاهده و خرید آنلاین انواع تجهیزات نصب

استفاده از اطلاعات شرکت سازنده

شرکت‌های سازنده ملات بسته بندی شده، معمولا میزان مواد مورد نیاز برای هر متر مربع کاشی را مشخص می‌کنند.

در نظر گرفتن نسبت ملات برای کاشی کف و دیوار

میزان ملات برای نصب کاشی و سرامیک به دیوار و کف باهم متفاوت است. برای نصب کاشی به دیوار باید ملات چسبنده تر باشد. در کاشی‌کاری دیوار، میزان سیمان بیشتری استفاده میکنند تا علاوه بر افزایش چسبندگی، ملات زودتر خشک شود.

نسبت سیمان مورد استفاده در ملات کف کم‌تر است زیرا نیاز به چسبندگی زیاد ندارد. در نصب کاشی کف مقدار ملات نیز متفاوت است.

اندود پلاستر نهایی نمای داخلی بن ملات مدل TP210
اندود پلاستر نهایی نمای داخلی بن ملات مدل TP210
اندود پلاستر نهایی نمای داخلی و خارجی رنگی و سنتی کاهگل بن ملات مدل TPC
اندود پلاستر نهایی نمای داخلی و خارجی رنگی و سنتی کاهگل بن ملات مدل TPC

با استفاده از نرم افزار‌های طراحی صنعتی

برای تعیین آسان تر و دقیق تر میزان ملات مورد نیاز در نصب کاشی و سرامیک، نرم‌افزارهای پیشرفته ای به‌جود آمده‌اند؛ نرم افزار طراحی صنعتی رویت نمونه‌ای از آن‌ها است. بهتر است ملات را مقداری بیش‌تر از آن‌چه نرم افزار تعین می‌کند در نظر بگیرید تا در صورت ریخت و پاش اضافی دچار کمبود مصالح نشوید.

ولی به صور کلی نسبت مصالح مورد استفاده در ملات برای نصب کاشی، هر متر مربع نیاز به سیمان معمولی ۱۱kg، متوسط شن و ماسه ۳۳kg و آهک خمیری ۲kg. انواع کاشی های پرسلان در سیلندر باید با ۱۳ کیلوگرم معمولی، ۲۷ کیلوگرم شن و ماسه متوسط و ۳ کیلوگرم گچ سیمانی باشد.

هنگامی که دیوارها با ورق های چینی پوشیده می‌شوند، ۱۰۷ چسب اغلب به سیمان اضافه می شود. به این ترتیب، برای هر متر مربع سیمان معمولی ۱۲ کیلوگرم، شن و ماسه متوسط ۱۳ کیلوگرم و ۱۰۷ کیلوگرم ۰.۴ کیلوگرم مورد نیاز است. 

اگر این روش برای سیلندر استفاده شود، سیمان معمولی ۱۴ کیلوگرم، شن و ماسه متوسط ۱۵ کیلوگرم و ۱۰۷ کیلوگرم ۰.۴ کیلوگرم در متر مربع مورد نیاز است.

روش نصب کاشی بر روی کاشی قدیمی

محاسبه میزان چسب مصرفی

ملاتی که در گذشته برای چسباندن سرامیک استفاده می‌شد معمولا ترکیبی از شن و ماسه و سیمان بود اما امروزه علاوه بر آن از چسب کاشی و سرامیک نیز برای چسباندن آن‌ها استفاده می‌شود.

چسب کاشی و سرامیک ماده‌ای چسبنده و قدرتمند است که برای نصب کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چسب به دو شکل پودری و خمیری در بازار وجود دارد. برای چسباندن کاشی و سرامیک معمولا در هر متر مربع ۴ کیلوگرم چسب پودری کاشی و ۴ کیلوگرم چسب خمیری کاشی نیاز است.

چسب کاشی صنعتی دو جزئی پومکس
چسب پودری دو جزئی پومکس مخصوص نصب اسلب
چسب کاشی آکام گستر مدل at10
چسب کاشی آکام گستر مدل at10

مقدار مصرف سیمان در هر متر مربع

مقدار سیمان مورد نیاز برای نصب کاشی را می‌توان با استفاده از نسبت مواد مخلوط در سیمان، ضخامت لایه ملات  و مساحت قسمتی که قرار است کاشی شود به دست آورد.

برای کاشی نما از دوغاب سیمان استفاده می‌شود به این صورت که که اگر برجستگی‌ها و فرو رفتگی‌های زیادی نداشته باشد و از لایه سیمان با ضخامت ۳ سانتی‌متر استفاده شود معمولابرای هر متر مکعب ۴۳۰ کیلو گرم سیمان  باید خریداری شود.

نقشه نمایندگان

هر متر مربع سرامیک چند کیلو  است؟

وزن هر متر مربع سرامیک بسته به جنس مواد تشکیل دهنده سرامیک، تراکم، ارتفاع سرامیک و… متفاوت است که شرکت سازنده معمولا پس از بسته بندی سرامیک همراه با بقیه اطلاعات سرامیک، وزن  بسته  یا کارتن سرامیک را نیز در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

نتیجه گیری

بهتر است قبل از شروع کاشی‌کاری مقدار مصالح مورد نیاز و محاسبه متراژ کاشی  مورد نظر خود را تخمین بزنید و مقداری بیشتر از آن‌چه تخمین زده‌اید تهیه کنید.

خرید قسطی کاشی و سرامیک با شرایط عالی

برای تخمین تعداد کاشی مورد نیاز کافی است مساحت تمام سطوحی که قرار است کاشی کاری کنید را به دست آورده و مجموع سطوح را تقسیم بر مساحت کاشی مورد نیاز کنید، تا تعداد کاشی مورد نیاز به دست آید و در انتها با در نظر گرفتن امکان شکستن و خراب شدن بعضی از کاشی‌ها و سرامیک‌ها ۱۰% بیشتر از تعداد کاشی محاسبه شده، سفارش دهید.

در صورت استفاده از چسب کاشی در هر متر مربع ۴ کیلوگرم چسب استفاده خواهید کرد همچنین اگر استفاده از ملات برای چسباندن کاشی و سرامیک با ضخامت ۳ سانتی متر را مد نظر دارید معمولا برای هر متر مکعب ۴۳۰ کیلوگرم سیمان لازم است.

مجله سرام پخش

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments