پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

سرامیک قاجار در موزه هنر اسلامی

سرامیک قاجار در موزه هنر اسلامی

نمایشگاه هنر اسلامی که اخیرا در موزه ی هنرهای اسلامی مالزی برگزار شده است که میتوان گفت آثار ارائه شده در این
نمایشگاه، از همه ی فرهنگ های اسلامی، ایران بیشترین توجه را به خود جلب کرده که این آثار مربوط به هنر اسلامی ایرانی و آثار تاریخی هنرمندان اسلامی و مربوط به دوران قاجار می باشد که در این حین سرامیک های قاجار، در راس زیبایی های این نمایشگاه و موزه، مورد توجه بازدید کنندگان و گردشگران قرار گرفته است.

نگاه کلی به موزه هنر اسلامی

موزه هنرهای اسلامی مالزی از اولین و بزرگترین موزه های آثار هنرهای اسلامی به شمار می رود که در سال ۱۹۹۸در جنوب شرقی آسیا افتتاح شده است و مختص به هنرهای اسلامی می باشد. همچنین این موزه با بیش از هشت هزار اثر هنری دارای یکی از برترین گنجینه های هنرهای تزئینی اسلامی در دنیا می باشد.

ساختمان این موزه خود نیز به عنوان یک اثر هنری به شمار می رود چرا که ورودی ایوان این ساختمان دارای طرح های سرامیکی و آیاتی از قرآن مزیین شده است و سقف آن دارای گنبدهای فیروزه ای رنگ با کاشی کاری های ایرانی و تزیینات گچکاری ازبکستانی است.

سالن های داخل موزه بسیار نورگیر و وسیع طراحی شده اند که هدف آن ایجاد فضایی صمیمی و القای احساس آزادی و رهایی به بیننده است، همچنین این موزه دارای ۱۲ گالری است که هرکدام گونه های مختلفی از آثار هنری اسلامی مانند جواهرات و اشیای قیمتی، پارچه، فلز کاری، سرامیک و آبگینه، سلاح جنگی، معماری، قرآن و نسخ خطی را به نمایش میگذارند. تمامی آثار هنری این گالری دارای پلاکاردهایی به زبان های مالایی، انگلیسی و عربی هستند.

سرامیگ قاجار در موزه هنرهای اسلامی

سرامیک قاجار در موزه هنر اسلامی

سرامیک های قاجار، پلی میان سنت و مدرنیته، روایتی است از هنری در گذار که تنوع آثار سرامیکی مجموعه ی موزه ی هنرهای اسلامی مالزی را به نمایش می گذارد. این نمایشگاه، دریچه ای به ویژگی های متمایز سرامیک های دوره قاجار گشوده و بر فرم، زیباشناسی و مضمون آنها تمرکز دارد. این آثار هنری توجه ما را به حقیقت قدرت و میزان انعطاف پذیری نهان در تجلی هنر ایرانی معطوف می سازد. سرامیک های این دوره که به ندرت مورد پژوهش قرار گرفته اند، نمونه ی بارز سیر تکاملی حیات و زبان مخصوص این سلسله بوده و نیروی غنی زمان خویش را منعکس می کنند.

سرامیک قاجار در نمایشگاه هنرهای اسلامی

سرامیک قاجار_سنت و مدرنیته بر سر راه انتقال هنری است که دارای تنوع اشیاء سرامیکی از مجموعه موزه هنر اسلامی مالزی است. این نمایشگاه، نگاهی دقیق تر به ویزگی های متمایز سرامیک قاجار، برجسته سازی اشکال، زیبا شناسی و تم های آن ارائه می دهد. این اشیا ما را به یک داستان از قدرت و انعطاف پذیری پشت بیان هنری فارسی اشاره می کند.

از اواسط قرن نوزدهم، ایران در نمایشگاه های جهانی شرکت کرده که محصولات لوکس ایرانی مورد علاقه و توجه در این نمایشگاه ها قرار گرفته شده است. دارد. ظهور نمایشگاه های جهانی در اروپا، تجارت، هنر، طراحی و گردشگری بین المللی را تشویق کرده و آموزش و سرگرمی را ارئه می دهد. در این نمایشگاه ها، عکس ها نشانگر میزان سرامیک ایرانی است.

"نمایشگاه

سرامیک قاجار در موزه هنرهای اسلامی

سرامیک دوره قاجار

کاشی کاری در دوران پس از اسلام به اوج خود رسید که در دوران قاجار طی مراودات و رفت و آمد پادشاهان قاجار و بازرگانان، هنر و نقاشی غربی به معماری ایرانی و به خصوص هنر کاشی کاری نفوذ پیدا کرد و صنعت و هنر کاشی سازی و کاشی کاری در دوران قاجار در تزئینات و رنگ های مورد استفاده به یکباره تغییر کرد و نقوش گلدار و رنگ های جدید در این دوره پا به عرصه این هنر گذاشت.

"

نقوش کاشی ها و سرامیک در این دوره بیشتر برگرفته از طبیعت است و علاوه بر این طرح هایی از زندگی روزمره افراد مهم و درباریان نیز در این کاشی ها به وفور دیده میشود. همچنین تزئینات علاوه بر ساختمان ها، مساجد، مزارها و بقاع در کاخ ها و عمارت های اعیانی و دروازه های شهرها و نهاد های دولتی نیز استفاده گردید. که این تزئینات در برگیرنده تصاویری از افسانه های ملی ایران و سربازان و پادشاهان است و بعضی مواقع تصاویری از طبیعت که همگی با رنگ های روشن و تند کار شده اند و به لحاظ ورود مقادیر زیادی رنگ های خارجی از قبیل زردهای تند و قرمز و صورتی وسفید متمایل شده و جای رنگ های زیبای فیروزه ای و لاجوردی را گرفتند.

"<yoastmark


مطالب مرتبط

قدمت کاشی پس از اسلام 

قدمت کاشی بعد از اسلام

کاشی و تصاویر آن

سرام پخش

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments