پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

شوره آجر چیست؟

شوره آجر چیست؟

شوره آجر چیست؟

شوره آجر چیست؟

شوره آجر چیست؟ | به منظور حذف شوره از سطح آجر می بایست عوامل موثر در ایجاده این پدیده به دقت بررسی گردد. شوره آجر (سفیدک آجر) در اصل به رسوب نمک های محلول در آب گفته می شود که در اثر تبخیر آب بر روی سطح اجرا شده آجر باقی می ماند. سفیدک معمولا در هنگام ساخت یا مدتی پس از اتمام ساخت بر روی نمای ساختمان به وجود می آید. علت های اصلی شامل موارد ذیل می باشد:

نمک های محلول در سطح اجرایی کار
رطوبت محیطی که نمک ها را به محلول نمکی تبدیل کند
وجود مسیر تراوش محلول های نمکی به سمت سطح آجر
در بسیاری از موارد و به اشتباه علت اصلی ظاهر شدن سفیدک آجر را به خود آجر نسبت می دهند و این در حالی است که مواد محلول در ملات عامل اصلی و غالب در ایجاد این پدیده می باشند.

عوامل موثر در ایجاد شوره آجر

ملات نامناسب

همانگونه که ذکر گردید مهم ترین منبع ایجاد شوره در سطح آجر ملات می باشد. ملات مورد استفاده در اجرای آجر که از چهار یا پنج جهت با سطوح آجر در تماس است با فراهم آوردن رطوبت مورد نیاز به سهولت محیط ایده آلی را برای انتقال نمک های محلول ازملات به سطح آجر فراهم می کند. بنابراین به منظور حذف شوره از سطح آجر می باست در ساخت ملات مناسب که فاقد نمک های محلول باشد دقت فراوان نمود.

جنس آجر

در برخی موارد ممکن است خود آجر محتوی مقادیری نمک باشد. میزان پتانسیل شوره زدن آجر را می توان با استفاده از تست شوره مورد بررسی قرار داد. به طور کلی در میان تمامی انواع آجر، آجرهای رسی دارای پتانسیل بسیار بالاتری برای شوره زدن نسبت به آجرنسوز می باشند. استفاده از آجر توکار دارای شوره که نمای اصلی آجری روی آن اجرا می شود نیز می تواند منبع انتقال شوره به سطح نمای آجری گردد. همچنین دمای پخت آجر نیز به عنوان عامل موثری در بروز یا عدم بروز شوره تلقی می گردد.

وضعیت جوی

وضعیت جوی و شرایط آب و هوایی در زمان اجرای پروژه نیز از عوامل موثر در بروز سفیدک در سطح آجر می باشد. همانگونه که پیش تر ذکر گردید، هنگامیکه سطح آجری در معرض رطوبت قرار گیرد، رطوبت عناصر محلول را به سطح آجر خواهد آورد. همچنین هیدروکسید کلسیم ماده ای که در سیمان (و درنتیجه ملات) یافت می شود و یکی از عوامل موثر در ایجاد شوره می باشد دارای بیشینه حلالیت در دمای ۴ درجه سانتی گراد می باشد. بنابراین در فصول سرد سال با افزایش میزان رطوبت، امکان پدیدار شدن سفیدک آجر نیز تشدید می گردد.

بند کشی غیر اصولی

اجرای غیر اصولی بندکشی سبب می گردد تا ملات بندکشی سطح آجر را آلوده کند که این عامل عامل تشدید شوره خواهد بود.

روش های کنترل شوره آجر

کاهش سولفات های قلیایی در رس
جلوگیری از نفوذ آب به داخل دیوار آجری
عایق بندی در قسمت پایینی دیوار (کرسی چینی)
استفاده از حداقل آب مورد نیاز هنگام ساخت دوغاب
استفاده از نانو پوشش های آجر به منظور ضدآب کردن سطح آجر

روش های حذف شوره از سطح آجر

سند بلاست
استفاده از برس خشک
استفاده از مواد شیمیایی
اولین گام برای حذف شوره از سطح آجر شناسایی نمک است. توجه به این نکته ضروری است که تمیز کردن شوره از دیوار درمان شوره نیست. اینکار تنها علائم شوره را موقتا از دیوار حذف می نماید که امکان پدیدار شدن مجدد آن بر روی دیوار وجود دارد. توجه به این نکته ضروری است که استفاده از روش سند بلاست سبب افزایش خلل و فرج بر روی سطح آجری و درنتیجه افزایش جذب آب خواهد شد. بنابراین پس از اجرای سند بلاست می بایست سطح اجری با پوشش های ضد آب، آب بندی گردد.

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””] شوره آجر چیست؟

 


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments