پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

شیر پیسوار چیست؟ کاربرد انواع شیر پیسوار

شیر پیسوار چیست

شیر پیسوار چیست؟ کاربرد انواع شیر پیسوار

فهرست مطالب

با پیشرفت تکنولوژی و تلاش برای راحت‌تر شدن زندگی، بسیاری از ساختارها در خانه‌ها نیز تغییر کردند. یکی از مشکلات عمده، این بود که در خانه‌های آپارتمانی، در صورتی که می‌خواستند کار کوچکی مانند نصب لباسشویی را انجام دهند، مجبور بودند آب کل مجتمع را قطع کنند؛ اما با گذشت زمان و روی کار آمدن شیر پیسوار، این مشکلات حل شد.

در واقع به کمک این شیر ها است که هر ساختمان و واحد، می‌تواند هر زمان که خواست آب خود را قطع نماید. حتی کاربرد آن در زمینه‌ی قطع کردن آب در بخش خاصی از خانه را نیز شامل می‌شود.

شیر پیسوار معمولاً در بخش انتهایی خروجی لوله کشی قرار می‌گیرد و جریان آب را کنترل و تنظیم می‌کند. در واقع این اجازه را به شما می‌دهد تا آب واحد خود را کنترل کنید.

با این شیر انواع اقدامات نظیر بازسازی لوله کشی های ساختمان، نصب لباسشویی و غیره را می‌توانید انجام دهید. شیر پیسوار حتی این اجازه را به شما می‌دهد تا فشار آب را نیز، کنترل کنید.

نمونه ای از شیر پیسوار

یکی از موارد استفاده دیگر از شیر پیسوار این است که با استفاده از آن باز یا بسته نگه داشتن وضعیت آب و تنظیم فشار آب خروجی از لوله به میزان دلخواه می توانید کنترل کنید.

معرفی شیر پیسوار

کاربرد شیر پیسوار در کنترل آب لوله کشی‌های ساختمانی است که دو دهنه برای ورود و خروج آب در آن‌ها در نظر گرفته شده می‌شود. دسته‌ای نیز روی آن‌ها قرار می‌گیرد تا بتوانید جریان آب داخل لوله‌ها و همچنین فشار آب را تنظیم کنید.

این دسته حتی برای خروجی لوله نیز به کار می‌رود. در واقع به کمک این دسته هر واحد ساختمانی می‌تواند در مواقع لزوم جریان آب را قطع یا کم و زیاد کند. در خانه‌های آپارتمانی، وجود چنین قطعه‌ای توانسته جلوی بسیاری از مشکلات را بگیرد و آسایش را برای هر خانه، به ارمغان بیاورد.

خرید آسان و اقساطی انواع شیرآلات از بازار آنلاین سرام پخش

مکانیزم شیر پیسوار 

شیر پیسوار با بهره‌گیری از دو دهانه ورودی و خروجی به تنظیم و کنترل جریان انواع سیالات از جمله آب درون لوله‌کشی ساختمان می‌پردازد.

دهانه‌های ورودی و خروجی این قطعه در راستایی مشخص و اغلب با زاویه ۹۰ درجه نسبت به یکدیگر قرار گرفته‌اند که از یک سمت به لوله آب سردوگرم ساختمان و از طرف دیگر به لوله‌های سیستم‌های مورد اجرا متصل می‌شود.

با وجود اهرم جریان آب در شیر پیسوار، کنترل فشار و همچنین قطع و وصل کردن جریان آب به‌راحتی صورت می‌گیرد.با این مکانیزم برای نصب انواع تجهیزات متصل به جریان آب در قسمت‌های مختلف ساختمان به‌راحتی قادر به قطع جریان آب بوده و دغدغه‌ای بابت قطع آب کل ساختمان در حین انجام فرایند نخواهید داشت.

 کاربرد و عملکرد شیر پیسوار

پیش‌ازاین با معرفی این قطعه تأسیساتی به لزوم کاربرد شیر پیسوار در بخش‌های مختلف ساختمان پی بردیم. همان‌طور که اشاره شد در اجرای بخش‌های مختلف ساختمان از جمله سرویس‌های بهداشتی جهت نصب توالت فرنگی و روشویی و تجهیزات آشپزخانه از جمله سینک ظرفشویی و ماشین لباسشویی که نیاز به قطع موقت جریان آب است به‌کارگیری انواع شیر پیسوار رواج دارد.

این قطعه به طور مجزا به هر دو لوله آب گرم و سرد ساختمان متصل شده و جریان آب را به تجهیزات ذکر شده متصل می‌کند. لازم به ذکر است که کاربرد شیر پیسوار به کنترل جریان آب محدود نشده و شامل تنظیم جریان سیالات دیگر از جمله گاز نیز می‌شود که همین امر موجبات به‌کارگیری این قطعه در مصارف صنعتی را نیز فراهم می‌آورد.

ساخت شیر پیسوار

متداول‌ترین و باکیفیت‌ترین نوع جنس شیر پیسوار، ساخت از آلیاژ برنج است. ماندگاری و دوام این جنس شیر پیسوار و همچنین حفظ کیفیت آب خروجی در مرور زمان این قطعه را به محبوب‌ترین نوع مورداستفاده از شیر پیسوار تبدیل کرده است.

در کنار آلیاژ برنج، شیر پیسوار چدنی نیز از دوام و کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و دیگر جنس ساخت پرکاربرد شیر پیسوار به‌حساب می‌آید. اما این قطعه تأسیساتی در جنس‌هایی دیگر همچون پلاستیک و سرب نیز تولید می‌شود.

دراین‌بین استفاده از شیر پیسوار سربی به دلیل امکان ورود املاح سمی به جریان آب در درازمدت و همچنین ماندگاری و دوام پایین توصیه نمی‌شود.

شیرهای پیسوار؛ فیلتردار و بدون فیلتر

شیرهای فیلتردار و بدون فیلتر، انواع شیر پیسوار را تشکیل می‌دهند. همان‌طور که از این نام‌گذاری مشخص است در شیر پیسوار فیلتردار به دلیل وجود فیلتر، از ورود سنگ‌ریزه‌ها و املاح به داخل جریان آب خروجی تا حدی جلوگیری می‌شود.

اما این فیلتر متضمن ازبین‌بردن همه رسوبات و املاح و نتیجتاً تصفیه کامل آب نیست. بااین‌حال استفاده از انواع شیر پیسوار فیلتردار در کنار دستگاه تصفیه آب خانگی می‌تواند تا حد ایده آلی کیفیت آب خروجی را افزایش دهد.

گفتنی است برای حفظ طول عمر کارایی شیر پیسوار فیلتردار لازم است در بازه‌های زمانی مشخص به تفکیک فیلتر و نظافت این بخش از قطعه بپردازید.

ویژگی‌های شیر پیسوار

از خصوصیات شیر پیسوار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوام بالا؛ کمتر تجربه کردیم که پس از نصب شیر پیسوار نیاز به تعمیر و یا تعویض این قطعه باشد. بااین‌حال در صورت لزوم، تعمیر و تعویض شیر پیسوار نیز به‌راحتی انجام می‌گیرد.
  • مقاوم در برابر فشار و همچنین دمای آب تا حد ۱۰۰ درجه سانتیگراد
  • تنوع در ساخت و طراحی برای اجرا در بخش‌های مختلف ساختمان باتوجه‌به محدودیت فضا.
  • بهره‌گیری از روکش کروم و نیکل که موجب دوام این قطعه به‌خصوص در محیط‌های مرطوب ساختمان می‌شود
  • وجود اهرم کنترل جریان آب با رنگ‌بندی آبی و قرمز برای تشخیص آسان جریان آب سردوگرم خروجی

انواع این شیرها 

به طور کلی شیرهای پیسوار به دو دسته کلی فیلتر دار و بدون فیلتر تقسیم می‌شوند. شیرهای فیلتر دار سنگریزه‌ها و آلودگی‌های بزرگ و درشت را از آب جدا می‌کند.

با این وجود این ویژگی نمی‌تواند به عنوان تصفیه کردن آب تلقی شود. در صورتی که در مناطقی زندگی می‌کنید که سختی آب آشامیدنی بالا است، می‌توانید برای حفظ سلامتی خود از دستگاه تصفیه آب استفاده کنید.

انواع شیر پیسوار

در واقع شیرهای فیلتر دار می‌توانند باعث کاهش آلودگی‌ها و رسوبات موجود داخل آب شوند. همچنین شیرهای پیسوار هم از نظر جنس و هم از لحاظ اندازه، با یک دیگر تفاوت دارند.

جنس شیرهای پیسواراین شیر ها می‌توانند چدنی یا برنجی باشند و حتی فیلتر دار و بدون فیلتر هم تولید می‌شوند. کاربرد شیر پیسوار در نهایت همان کنترل آب لوله کشی است؛ اما جنس محصول و آلیاژی که در ساخت آن به کار رفته است، طول عمر آن را تحت تأثیر قرار خواهد داد. برای افزایش کارایی شیر نیز لازم است که هر سه ماه یک بار فیلتر شیر را تعویض کنید.

جنس شیر پیسوار

شیر پیسوار را با مواد اولیه‌ای مانند برنج، چدن، پلاستیک و سرب می‌سازند. بهترین جنس آن‌ها که کیفیت بالایی دارد و طول عمر بیشتری نیز خواهد داشت، برنج و چدن هستند.

این جنس‌ها قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند و کارایی بهتر آن ها بسیار محسوس و قابل توجه است. برخی از تولیدکنندگان هنوز هم شیرهایی از جنس سرب تولید می‌کنند که شیر سربی مقاومت بالایی ندارد و ممکن است حتی با آب مخلوط شود و مشکلاتی را به وجود بیاورد.

خصوصیات شیر پیسوار

شیر پیسوار را معمولاً از جنس نیکل کروم ساخته می‌شود. در برخی موارد نیز یک لایه رویی آن‌ها را از این جنس ‌ها می‌کشند. کاربرد شیر پیسوار بسیار زیاد است و با استفاده از آن می‌توانید جریان و میزان فشار آب را در منزلتان کنترل کنید.

همچنین این قطعه می‌تواند دمای بالا تا ۱۰۰ درجه را نیز تحمل کند. این وسیله یک دسته پلاستیکی سفید دارد که فشار آب را از طریق آن جا به جا می‌کند. اگر دسته شیر پیسوار باز باشد، آب درون آن جریان پیدا می‌کند.

خرید آسان و اقساطی شیرآلات توکار از بازار آنلاین سرام پخش

همچنین اگر دسته شیر را ۹۰ درجه بچرخانید، سوراخ عمود بر جریان آب قرار گرفته و از عبور آب به درون شیر خروجی جلوگیری می‌کند. یکی از ویژگی‌های بسیار مطلوب این شیرها این است که روی آن یک لایه روکش شش رشته‌ای از جنس استیل کشیده می‌شود.

استیل مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت دارد. حتی پس از گذشت چندین سال هم دچار زنگ زدگی و پوسیدگی و تخریب نمی‌شود.

موارد استفاده از این شیر ها

همان طور که پیش از این نیز گفته شد، شیر پیسوار قطعه‌ای است که در بخش انتهای هر لوله وصل می‌شود و در زمان مناسب، می‌توانید از طریق آب آن را کنترل یا برای واحد خود قطع کنید.

همچنین این اجازه را دارید که فشار آب را تنظیم کنید تا هم در مصرف آب صرفه‌جویی شود و هم تسلط بیشتری بر آن داشته باشید. کاربرد شیر پیسوار کنترل آب خروجی نیز هستند.

با وجود شیر پیسوار، دلیلی ندارد برای یک کار ساده برق کل ساختمان را قطع کنید. هریک از شیرهای پیسوار ممکن است برای لوله کشی های خاصی ساخته شده باشند.خوب است این نکته را نیز بدانیم که هر لوله آب سرد و گرم شیر پیسوار جداگانه نیاز دارند.

لوله‌های آب سرد و گرم دارند بر خروجی هرکدام از آن‌ها یک شیر پیسوار قرار گرفته است. برای مثال برای هر توالت فرنگی یک عدد شیر پیسوار، برای شیر ظرفشویی و شیر روشویی دو شیر پیسوار استفاده می شود.

شیر-پیسوار

نصب این قطعه برای تنظیم فشار و جریان آب بسیار ضروری و لازم است. با نصب و خرید شیر پیسوار تا حد قابل توجهی می توانید از هدر رفتن آب جلوگیری کنید. یک سمت این شیر به لوله های آب سرد و سمت دیگر آن به شلنگ‌های تعبیه شده زیر سینک متصل می شود.

البته کاربرد این شیرها به کنترل آب در منازل و ساختمان‌های مسکونی محدود نمی‌شود و از کاربردهای دیگر آن می‌توان از صنعت نام برد که برای کنترل لوله‌های گاز، آب و سایر سیالات استفاده می‌شود.

در صنایعی که فشار آب و گاز بسیار بالا است، یا در کارخانجات صنعتی استفاده از شیر پیسوار می‌تواند تا ۲۰ برابر فشار را کنترل کند. تحمل فشار وارده بر لوله های مختلف از بروز حوادث جبران نا پذیر و نشتی آب و گاز جلوگیری می کند.

اجرای تجهیزات سرویس بهداشتی اعم از روشویی و توالت فرنگی، اتصال تأسیسات جریان آب آشپزخانه از جمله سینک ظرفشویی و تجهیزات شستشو از جمله ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی از جمله موارد استفاده شیر پیسوار به شمار می‌آیند.

گفتنی است در فرایند اتصال به توالت فرنگی از یک شیر پیسوار و برای اجرای تجهیزاتی چون سینک ظرفشویی و روشویی از دو شیر پیسوار برای اتصال مجزا به لوله‌های آب گرم و سرد استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله از سرام پخش  امتیازات استفاده از شیر پیسوار و الزام وجود این قطعه در بخش‌های مختلف تأسیسات ساختمان را مرور کردیم. سرام پخش باعرضه انواع لوازم جانبی مورداستفاده در نصب و اجرای تأسیسات ساختمانی در برندهای متنوع شما را در انتخاب بهترین محصول موردنظر یاری می‌کند.

نظرات ۳

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments