پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

مغزی شیر آب چیست؟ چه کاربردی دارد و چگونه کار می کند؟

مغزی شیرآلات چیست و چگونه کار میکند؟

مغزی شیر آب چیست؟ چه کاربردی دارد و چگونه کار می کند؟

فهرست مطالب

همه ما در شرایطی با آب دادن، سفت شدن و چکه کردن شیر روبه رو شده‌ایم. این مشکلات در شیر توالت، حمام، ظرفشویی و… می‌تواند منجر به مشکلات بزرگتری مثل نم دادن و زرد شدن دیوار، نم دادن به سقف طبقه پایین و غیره شود. پس بهتر است قبل از هر مشکل بزرگ‌تری درباره علت این اتفاق بیش‌تر بدانید.
معمولا همه این اتفاقات زیر سر مغزی شیر است؛ البته ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد. هنگامی که با مشکلاتی نظیر نم دادن، چکه کردن و سفت شدن شیر مواجه شدید، حتما مغزی را چک کنید. اما مغزی چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر دنبال پاسخ سوالات خود هستید در ادامه همراه ما باشید.

چند ثانیه‌ای همراه موج صدای ما باشید و سپس در دریای مطالب غرق شوید!

مغزی شیرآب چیست؟

معمولا روی شیرآلات یک قطعه کاربردی بهداشتی بسته می‌شود که نام آن مغزی است. این قطعه مکانیکی از اجزای اصلی شیرآلات به‌شمار می‌رود و در پشت شیر فلکه نصب می‌شود. مهره نگهدارنده، مهره، درپوش، دستگیره، حلزونی، واشر تخت فیبری یا پلاستیکی از اجزای این قطعه مکانیکی هستند.

مغزی و کاربرد آن

کاربرد مغزی شیر آب

مغزی درواقع به بدنه شیر متصل می‌شود و وظیفه آب بندی وکنترل جریان سیالات داخل شیر را بر عهده دارد؛ این محصول از چکه کردن شیر جلوگیری می‌کند. همچنین مغزی شیر برای عملکرد مناسب، نباید دچار رسوب‌گرفتگی شود به‌همین‌جهت، از آلیاژ برنج که تنها حاوی ۲/۵ درصد سرب است ساخته می‌شود.

معرفی انواع مغزی در شیرآلات

مغزی در شیرآلات کلاسیک (دو دسته)

تعداد مغزی‌ها در شیرآلات کلاسیک که از دو دسته برای باز و بسته کردن شیر استفاده می‌کند دو عدد است. این دو مغزی دقیقا به دو خروجی آب سرد و گرم متصل می‌شوند و شامل اجزایی مثل مهره نگهدارنده، مهره، درپوش، واشر و غیره هستند. زمانی که شما هر کدام از اهرم‌های آب گرم یا سرد را می‌پیچانید، در حقیقت با استفاده از مغزی، دبی آب آن اهرم را تنظیم می‌کنید. مغزی در شیرآلات کلاسیک نیز می‌تواند دو گونه نیم دور و تمام دور باشد؛ یعنی تنها با نیم دور چرخاندن دسته جریان آب قطع یا برقرار شود یا این که برای برقراری یا قطع جریان حداقل یک دور چرخانده شود. معمولا مغزی‌های نیم دور با کیفیت‌تر از نوع تمام دور هستند.

مغزی در شیرآلات قدیمی

مغزی در شیرآلات اهرمی (کارتریج)

در شیرآلات اهرمی، به جای دو مغزی تنها از یک کارتریج استفاده می‌شود. کارتریج وظیفه قطع و وصل کردن و تنظیم خروجی آب سرد و گرم را به عهده دارد. زائده‌های نگهدارنده، دسته و دو سطح سرامیکی آب بندی شده از اجزای اصلی یک کارتریج به شمار می‌روند. .همان‌طور که می‌دانید در شیرآلات اهرمی یک دستگیره وجود دارد که بالا و پایین بردن اهرم باعث برقراری یا قطع کردن شیرآب و با چرخاندن آن به سمت چپ و راست امکان تنظیم آب سرد و گرم وجود دارد و کارتریج همه این کنترل‌ها را به وجود می‌آورد. این مغزی معمولا در سایز‌های ۲۵، ۳۰، ۴۰، ۴۵ در بازار وجود دارد. برای کسب اطلاعات تکمیلی پیشنهاد میکنم مقاله کارتریج یا مغزی شیرآلات اهرمی چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

مغزی شیراهرمی

طرز کار مغزی شیرآلات

حال که مغزی به کار رفته در شیرآلات دو دسته و اهرمی را شناختیم، بهتر است با شیوه کار هر کدام آشنا شویم.

طرز کار مغزی شیرآلات دو اهرمی

فرقی نمی‌کند شیرآلات دو اهرمی شما جزو شیرآلات ظرفشویی، حمام یا شیرآلات موجود در سایر قسمت‌های خانه باشد؛ چرا که در هر صورت به یک شیوه عمل می‌کند و عملکرد مغزی‌ها مشابه هم است. در این محصول، مغزی دو مجرا دارد که آب سرد یا گرم مطابق با ورودی و خروجی هر کدام قرار می‌گیرد. هنگامی که شما پیچ شیر را می‌چرخانید؛ دسته اهرم که درون دسته شیر قرار گرفته می‌چرخد و جریان آب را قطع و وصل می‌کند.

نحوه کارکرد مغزی شیرآلات قدیمی

طرز کار مغزی شیرآلات یک اهرمی

در شیر آلات تک اهرمی که اغلب شیرآلات روشویی، آشپزخانه و حمام نمونه‌‌ای از آن‌ها هستند؛ آب سرد و گرم در لوله‌ها جریان پیدا کرده و سپس در مرکز شیر، از کارتریج عبور می‌کند. کارتریج در این شیر‌ها متشکل از پایه‌های نگهدانده، دو سطح سرامیکی صیقلی و آب بندی شده و یک دسته است. ورودی آب گرم، سرد و خروجی آب به سمت علمک به سه مجرای سطوح سرامیکی که روی هم قرار گرفته‌اند متصل می‌شود و دسته کارتریج نیز، درون دسته شیر اهرمی قرار می‌گیرد. حال زمانی که شما اهرم را به سمت آب گرم حرکت می‌دهید؛ این دو سطح سرامیکی به گونه‌ای جابه‌جا می‌شوند تا از خروجی آب سرد، آب کم‌تری را از خود بگذراند و بالعکس تا به‌این‌ترتیب امکان کنترل آب وجود داشته باشد.

کارکرد کارتریج

کلام پایانی
همان‌طور که در این مقاله بررسی شد؛ دلیل چکه کردن اغلب شیرآلات حمام، ظرفشویی، توالت و روشویی به مغزی آن بر می‌گردد. مغزی یک قطعه مکانیکی است که به شما امکان تنظیم میزان خروجی آب گرم و سرد و قطع و وصل کردن آن را می‌دهد. مغزی در شیر‌های کلاسیک، دو عدد، یکی برای آب گرم و یکی برای آب سرد با دو مجرای ورودی و خروجی است اما در شیر‌های یک اهرمی، یک عدد با سه مجرا برای ورودی آب سرد و گرم و خروجی آن دو استفاده می‌شود.

سوالات متداول…

مغزی شیر آب قطعه‌ای مکانیکی از اجزای اصلی شیرآلات به‌شمار می‌رود و در پشت شیر فلکه نصب می‌شود.

مغزی به بدنه شیر متصل می‌شود و ظیفه آب بندی وکنترل جریان سیالات داخل شیر را بر عهده دارد.

مغزی در شیر‌های کلاسیک، دو عدد، یکی برای آب گرم و یکی برای آب سرد با دو مجرای ورودی و خروجی است اما در شیر‌های یک اهرمی، یک عدد با سه مجرا برای ورودی آب سرد، گرم و خروجی آن دو استفاده می‌شود.

در این شیرآلات، مغزی دو مجرا دارد که آب سرد یا گرم مطابق با ورودی و خروجی هر کدام قرار می‌گیرد. هنگامی که شما پیچ شیر را می‌چرخانید؛ دسته اهرم که درون دسته شیر قرار گرفته می‌چرخد و جریان آب را قطع و وصل می‌کند.

مهره نگهدارنده، مهره، درپوش، دستگیره، حلزونی، واشر تخت فیبری یا پلاستیکی

نظرات ۸

اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments