پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

شیشه بازیافتی در تولید کاشی و سرامیک

شیشه بازیافتی در تولید کاشی

شیشه بازیافتی در تولید کاشی و سرامیک

با استفاده از مواد بازیافتی، محصولات بسیار متنوع و زیبایی را می توان تولید کرد، در جوامع امروزی یکی از مسائل مهم و دغدغه ی اصلی، حفظ محیط زیست به عنوان پیش نیاز زندگی انسان و سایر موجودات زنده است، لذا در این راستا نحوه ی مدیریت پسماندهای مختلف دارای اهمیت است.

تغییر نگرش نسبت به مواد و مصالحی که در اطرافمان وجود دارد، می تواند زمینه تولید مصالح جدید را فراهم کند، دراصل بین مواد بازیافتی، مواد بسیار با ارزشی وجود دارد که می تواند هم در حفظ محیط زیست و هم تولید مصالح موثر باشد.

یکی از محصولات بازیافتی، زباله های شیشه ای است که شیشه های بازیافتی می توانند در صنعت کاشی و سرامیک به عنوان یکی از اجزای اصلی بدنه های کاشی پرسلانی مورد مصرف قرار گیرند. در این روش شیشه های بازیافتی پودر می شوند و با اضافه کردن اکسیدها، رنگ های متفاوتی ایجاد و سپس این شیشه ها را در اشکال خاصی فشرده می کنند و این اشکال فشرده شده را در کوره گذاشته و در آنجا پخته و لعاب می دهند و به عنوان یک محصول زیبا و کاربردی بعنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

شیشه بازیافتی در تولید کاشی

مزایای استفاده از شیشه به عنوان ماده بازیافتی:

به کار گیری ظروف شیشه ای بازیافت شده، برای ساختن فرآورده ها و محصولات جدید شیشه ای، باعث صرفه جویی در انرژی و کاهش هزینه ساخت ظروف شیشه ای می شود. دلیل صرفه جویی این است که خرده شیشه ها نسبت به زمانی که لازم است با موادخام مخلوط شده و برای ساختن بدنه به کار روند، در دمای پایین تری ذوب می شوند. این عمل نه تنها هزینه ها را کاهش می دهد، بلکه باعث افزایش عمر کوره می شود. صرفه جویی انرژی، در واقع صرفه جویی و حفاظت از منابع طبیعی نظیر ذخایر سوخت های فسیلی است.

  • صرفه جویی در استفاده از موادخام
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • کاهش انتشار گازهای گلخانه ای
  • افزایش ذخیره صدها هزار تن ماده خام اولیه
  • کاهش استخراج ماده خام
  • اشتغال زایی
  • حفاظت منابع طبیعی و حفظ زیبایی مناطق اطراف شهرها

شیشه های بازیافتی برای تولید کاشی

استفاده از شیشه برای تولید کاشی سبز:

در تحقیقی استفاده از شیشه های ضایعاتی که توسط سیستم بازیافت شهری جمع آوری می شود، برای تولید کاشی به عنوان ماده اولیه مورد بررسی قرار گرفته است، تا بتوان کاشی صد درصد سبز تولید نمود. تولید و پخت این نوع از کاشی های سبز در دمایی حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد پایین تر از کاشی های استون و پرسلانی صورت می گیرد، در حالی که مشخصات کاشی از قبیل استحکام خمشی آن ثابت باقی می ماند.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که کاشی های سبز، صد در صد قابل بازیافت بوده و در انتهای عمر کاری خود می توانند بازیافت شوند و موجب آلودگی محیط زیست نخواهند شد.

 

شیشه بازیافتی در تولید کاشی

صنعت کاشی و سرامیک و مواد بازیافتی:

صنعت سرامیک از نظر مصرف مواد اولیه در شرایطی قرار دارد، که امکان استفاده از مواد ضایعاتی برای آن ممکن است و نسبت به سایر صنایع می توان به میزان بسیار بیشتری از مواد ضایعاتی در ترکیب بدنه های سرامیکی استفاده کرد. در صنعت سرامیک، تقریبا از تمام مواد ضایعاتی می توان در خود این صنعت و یا سایر صنایع استفاده کرد.

در حدود سال های ۲۰۰۵ و قبل از آن تحقیقاتی روی استفاده از شیشه های ضایعاتی انجام شده است، که میزان استفاده از مواد ضایعاتی، در حدود ۵ تا ۱۰ درصد در ترکیب کاشی بوده است، که به منظور بالاتر بردن میزان استفاده از مواد ضایعاتی در ترکیب کاشی، با کمک موسسه تحقیقاتی پروژه های نوآوری مربوط به محیط زیست (WINCER) و مرکز تحقیقات سرامیک ایتالیا، این کار دنبال شده است.

ایده انجام این کار بر پایه ایجاد یک سیستم اختلاط جدید برای تولید کاشی بوده است که بتواند جایگزین روش سنتی تولید کاشی گردد که در آن از مواد پلاستیک، فلاکس و مواد استحکام بخش نظیر انواع مواد رسی، سیلیس و فلدسپار در ترکیب آن استفاده شود. هدف استفاده از مواد ضایعاتی در ترکیب کاشی است، تا بتوان با جایگزینی آن با مواد اولیه مورد مصرف در صنعت کاشی و سرامیک، ترکیبی با ۱۰۰% مواد ضایعاتی تهیه نمود.

 

شیشه بازیافتی در تولید کاشی

 


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments