پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

عراق و فرصت های اقتصادی

عراق و فرصت های اقتصادی

عراق و فرصت های اقتصادی

عراق و فرصت های اقتصادی

عراق و فرصت های اقتصادی | پارلمان این کشور مبلغ ۲۰۰ میلیارد دلار بودجه برای بازسازی عراق در پنج سال آینده در نظر گرفته و از بودجه ۴۷ میلیارد دلاری سال ۲۰۰۸ میلادی نیز دستکم ۲۵ میلیارد دلار را به واردات کالاهای اساسی و ضروری اختصاص داده است و اکنون این سوال مطرح است که «سهم ایران از این بودجه ها در جمع رقبای جهانی و منطقه ای چه میزان است ؟ » کارشناسان بر این باور هستند که شرایط فعلی عراق برای بازرگانان و شرکت های فنی و مهندسی ایران، کشوری با دارا بودن ۱۵ مرز گمرکی و ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق، یک فرصت طلایی است که هیچ کشور دیگری در جهان و منطقه این فرصت را ندارد. علاوه بر این هزاران تاجر و بازرگان و پیله ور عراقی سالها در دوران حکومت صدام حسین در تهران و شهرهای مختلف ایران ساکن بوده و فعالیت تجاری داشته اند و با بازارهای ایران و بازرگانان ایران بیش از هر کشور دیگری آشنایی دارند.
طی چند روز گذشته یک هیأت تجاری متشکل از مسئولان اتاق های بازرگانی استان های مرکزی و جنوبی عراق به اهواز رفتند و جلساتی با همتایان ایرانی خود برگزار کردند که این نشان می دهد بازرگانان عراقی به ایران به عنوان یک شریک استثنایی در منطقه توجه دارند، با این حال آیا می توانیم از این فرصت های به سرعت در حال گذر استفاده کنیم ؟ بازار عراق به شدت مصرفی است و همین حالا تا ۹۹ درصد به واردات کالاهای اساسی و ضروری وابسته است. ساخت و سازها بزودی شروع می شود و حتی برخی ها پیش بینی می کنند که دوران ناامنی ها در عراق بزودی پایان یافته و پروژه های بازسازی و نوسازی و طرح های عمرانی و زیربنایی شروع می شود.
خیلی ها زمان شش ماه تا یکسال آینده را برای آغاز این روند پیش بینی کرده اند اما آنچه مهم است اینکه با آغاز روند سازندگی در عراق، حضور در این کشور به مراتب سخت تر شده و رقابت نیز کاملا نابرابر خواهد شد. ایران از اولین کشورهایی است که پس از سقوط صدام حسین و تشکیل حکومت جدید در عراق، سفارتخانه خود را در بغداد بازگشایی کرد و علاوه بر آن به عنوان اولین کشور «وابسته بازرگانی» و نمایندگی بانک ملی را در پایتخت عراق دایر کرد. کنسولگری های ایران نیز علاوه بر بغداد، در سلیمانیه و اربیل در شمال، بصره در جنوب و کربلا در مرکز عراق دایر و فعال است . اما با همه این امکانات که ایران در عراق دارد، به گفته «نجات نیا» وابسته بازرگانی ایران در بغداد، ارزش مبادلات تجاری ایران با عراق در سال ۲۰۰۷ تنها یک میلیارد دلار بوده و در میان رقبای دور و نزدیک از چین تا عربستان سعودی ، ایران در جایگاه یازدهم صادرکنندگان قرار داشته است. عربستان سعودی مقامی بالاتر از ایران در این رتبه بندی کسب کرده و این در حالی است که هنوز مرز گمرکی فعال با عراق ندارد. ترکیه نیز تنها با یک مرز موسوم به ابراهیم خلیل در زاخو واقع در استان دهوک کردستان عراق ، هشت میلیارد دلار صادرات به عراق داشته است. سوریه نیز تنها با دو مرز گمرکی، با صادرات شش میلیارد دلاری در جایگاهی بالاتر از ایران ایستاده است. با همه امکانات گفته شده در بالا اعم از وابسته بازرگانی و کنسولگری و بانک ملی، هنوز تجار ایرانی و عراقی برای حل مشکلات تجاری و حتی برای تردد میان دو کشور با مشکلات روادید و برخی مشکلات و موانع ریز و درشت دیگر رو به رو هستند و همچنان در دو سوی مرز به دنبال پیدا کردن حلقه های گم شده هستند. نجات نیا می گوید: گمرکات عراق با وضعیت نابسامان عمومی این کشور ۲۴ ساعته دایر هستند، ولی گمرکات ما از ساعت ۱۱ تا ۱۴ فعال هستند و صدور روادید نیز در هر دو کشور به سختی انجام می گیرد.
نجات نیا درباره تشریفات مربوط به ترخیص کالا در مرزهای ایران و عراق می گوید: این تشریفات در گمرکات عراق یک فرایند سه گانه دارد در حالی که در ایران ، فرآیند ترخیص کالا دستکم ۱۰ نهاد رسمی کشور را در بر می گیرد که این پروسه کند کننده حرکت صادرات به شمار می رود. کارشناسان برخی مشکلات مربوط به تجارت میان ایران و عراق را ناشی از عدم شناخت کافی از بازار مقصد، بی توجهی به صنعت بسته بندی، کیفیت کالا و نبود یک سیستم اطلاع رسانی یا بانک اطلاعات ویژه بازرگانان می دانند، بطوری که اطلاعات درباره مقررات و قوانین تغییر یافته گمرکی و مرزی به موقع در اختیار بازرگانان قرار نمی گیرد و بویژه در بخش صادرات و در مرحله مبداء، این خلاء اطلاعات موجب هرز رفتن سرمایه می شود. وابسته بازرگانی ایران در عراق یکی دیگر از مشکلات را که منشأ داخلی دارد، بحث کیفیت کالای صادراتی می داند که به اعتقاد وی محموله های اول کالاهای صادراتی کیفیت خوب دارند ولی همین کالاها در مرحله دوم حداقل با ۲۰ درصد افت کیفیت همراه می شوند. از سوی دیگر، با توجه به ارتباطات و پیوندهای دیرین و محکم میان ایرانیان با اهالی شهرهای نجف و کربلا و نیز استانهای جنوبی عراق، انتظار این است که در این مناطق حداقل حرف اول را کالای ایرانی بزند.
کربلا از مهمترین نقاط عراق است که به دلیل تعلقات دینی و مذهبی همواره مورد توجه ایرانیان بوده و هم اکنون نیز بخش قابل توجهی از جمعیت کربلا ۵۰ – ۵۰ ایرانی، عراقی هستند، یا پدران ایرانی یا مادران ایرانی دارند. تاحالا، روزانه ۱۵۰۰ زائر بطور رسمی و از طریق کاروانهای حج و زیارت به کربلا و نجف می آمدند که این تعداد با آخرین توافق بعمل آمده میان دو کشور به سه هزار نفر افزایش یافته است، اما جالب اینجاست که بازار کربلا مملو از کالاهای سوریه ای، سعودی، ترک و چینی است، بازاری که به نظر می رسد بهترین خریداران آن زائران ایرانی هستند. نادعلی نادی معاون سرکنسولگری ایران در کربلا می گوید: مردم منطقه قبلا اجناس برخی کشورهای منطقه را بخاطر حمایت آنان از تروریست ها نمی خریدند و دنبال اجناس ایرانی بودند، اما حالا کالاهای کشورهایی مانند عربستان و سوریه بازار کربلا را به اشغال خود در آورده اند. وی می گوید: ورود کالا از کشورهای ترکیه ، سوریه و اردن شروع شد و حالا عربستان و چین هم در این بازار خودنمایی می کنند. نادی اضافه می کند: عربستان برای گرفتن بازار منطقه سوخت مجانی دراختیار کامیونها و تریلرهای خود قرار داد که این امتیاز قیمت تمام شده کالای سعودی را به شدت کاهش می دهد. این دیپلمات ایرانی همچنین اضافه می کند: ما خیلی پیش تر از سعودی ها، پیشنهاد عرضه سوخت نیم بها را برای کامیونها و وسایط حمل و نقل به مقصد عراق ارائه کردیم که اگر این اتفاق می افتاد، در قیمت تمام شده ۴۰۰ دلار اثر می گذاشت. کشورهایی مانند عربستان و چین و بسیاری دیگر از کشورهای حاضر دربازار عراق، هنوز سفارتخانه های خود را نیز در بغداد بازگشایی نکرده اند. به نظر می رسد، اکنون زمان به سرعت می گذرد و سیتستم اقتصادی ایران برای عقب نماندن از عرصه رقابت و کاهش ریسک تجارت بویژه در معاملات بدون تضمین، چاره ای جز بازنگری همه جانبه نگر و فوری برای مشخص کردن وضعیت حضور خود در بازار عراق و حل مشکلات و حذف موانع تجارت با این کشور ندارد. نجات نیا در گزارشی از فعالیت های پنج ماهه وابسته بازرگانی ایران در عراق می گوید، تاکنون ۱۸۰ گزارش از بازارهای عراق، شامل درخواست های خرید، نیازمندی های بازارهای مصرفی و مناقصات را به تهران ارسال کرده است، اما او عنوان می کند که این گزارش ها هیچ بازخوردی نداشته است.


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]
[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments