پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

علت سفت شدن شیرآلات اهرمی+آموزش تصویری تعمیر سفت شدن شیراهرمی

سفت شدن شیر اهرمی

علت سفت شدن شیرآلات اهرمی+آموزش تصویری تعمیر سفت شدن شیراهرمی

فهرست مطالب

شیرآلات اهرمی یکی از انواع شیرآلات ساختمانی محسوب می شود.کارایی آسان و البته جلوه‌ای دلنشین موجب شده استفاده شیرآلات اهرمی بیش از همیشه رایج شود.
با نظر به اینکه در ساخت این شیرآلات از مواد اولیه باکیفیت و مرغوب استفاده می‌شود بااین‌حال ناگزیر در طول مدت استفاده دچار مشکلاتی خواهد شد. یکی از این مشکلات رایج که حتماً برای شما هم پیش‌آمده، سفت شدن شیرآلات اهرمی خواهد بود.
در صورت مواجهه با این مشکل جای نگرانی وجود ندارد؛ ما در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا به این مسئله فائق آیید. در ابتدا با معرفی انواع شیرآلات اهرمی و سپس علل ایجاد این مشکل در نهایت به روش‌های تعمیر سفت شدن شیرآلات اهرمی خواهیم پرداخت.

بی شک برای شما سؤالاتی ازاین‌قبیل پیش می‌آید:
۱- دلیل یا دلایل سفت شدن شیرآلات اهرمی چیست؟
۲- اشکال در کدام قطعه به وجود آمده است؟
۳- روش‌های تعمیر مشکل سفت شدن شیر چیست؟

سفت باز شدن شیراهرمی

دلایل سفت شدن شیرآلات اهرمی چیست؟

شیرآلات اهرمی براساس مکانیزم مغزی که دارند، در سه دسته شیرآلات اهرمی تک دسته با مغزی توپی، شیرآلات اهرمی با مغزی کارتریج و شیرآلات اهرمی با مغزی سرامیکی جای می‌گیرند که هر کدام مکانیزم‌های عملکرد خاص خود را دارند. در ادامه دلایل سفت شدن هر کدام از انواع شیرآلات اهرمی را به‌تفصیل بررسی خواهیم کرد.
موضوع خوشحال‌کننده این است که علت سفت شدن شیرآلات اهرمی از طرح این ۴ گمان تجاوز نخواهد کرد. این ۴ مورد عبارت‌اند از:
• ایجاد فرسودگی در واشر
• جرم‌گرفتگی مغزی
• خشک‌شدن واشر و مغزی
• خراب‌شدن مغزی

وجود عواملی از قبیل استفاده طولانی‌مدت و مداوم از شیر اهرمی آب، مصرف بیش از حد آب با حرارت بالا و همچنین میزان سختی آب موجب بروز مشکلات ذکر شده در واشر و مغزی شیرآلات اهرمی می‌شوند.
با بررسی مشکل و انجام عیب‌یابی دقیق، وقت آن رسیده تا با اعمال روشی صحیح بسته به نوع توپی به‌کاررفته در شیر اهرمی، تعمیر مشکل سفت شدن آن را آغاز کنیم.
با نظر به تفاوت در نوع مکانیزم و همچنین ساختار قطعات انواع شیرآلات اهرمی همچون توپی و واشر نیاز است برای ارائه روش تعمیر به دسته‌بندی کلی قبل بازگردیم.

دلایل سفت شدن شیرآلات اهرمی

تعمیر سفت شدن شیرآلات اهرمی

تعمیر سفت شدن شیر اهرمی با مغزی توپی

سؤالات متداول در این بخش این خواهد بود که علت ایجاد مشکل سفت شدن شیر اهرمی با مغز توپی چیست؟ روش تعمیر آن چه خواهد بود؟
همان‌طور که اشاره کردیم متریال به‌کاررفته در ساخت این نوع از شیرآلات اهرمی مرکب از واشر و قطعات پلاستیکی است؛ بنابراین عمدتاً دلیل ایجاد مشکل سفت شدن شیر می‌تواند خشک‌شدن واشر و مغزی آن باشد که نیاز به انجام فرایند روغن‌کاری دارید. باید توجه داشت این کار به‌سادگی انجام روغن‌کاری لولای یک درب نخواهد بود و نیازمند دقت بالاتری است.
برای رفع این مشکل و انجام فرایند تعمیر شیر آب کافی است طبق روش‌های ارائه شده در قسمت زیر مرحله‌به‌مرحله عمل کنید:
• جریان آب گرم و سرد بخش موردنظر را توسط شیر پیسوار قطع کنید. در صورت عدم وجود شیر پیسوار لازم است جریان آب کلی ساختمان از طریق شیرفلکه قطع شود
• دسته و یا اهرم شیر را کاملاً به سمت بالا و در فرمی که آب جریان دارد قرار دهید
• حال به یک آچار آلن نیاز خواهید داشت؛ به‌وسیله این ابزار پیج آلن موجود در سطح زیرین دسته شیر اهرمی را با حرکت در جهت عقربه‌های ساعت باز کنید

تعمیر سفت شدن شیراهرمی

• پوشش میله و دسته را ازروی شیر تفکیک کرده و در گوشه‌ای قرار دهید
• حال نوبت بازکردن پیچ آلن درپوش فلری رسیده است؛ با استفاده از آچار آلن و با اعمال روشی مشابه با حرکت قبلی بر روی دسته، اقدام به بازکردن پیچ درپوش کنید. در صورت عدم وجود سطح صاف برای گیر دادن آچار و بد دست بودن فرایند با انداختن یک‌تکه پارچه بر روی سطح درپوش و قرار دهی آچار، به‌آسانی اقدام به بازکردن پیچ آلن موردنظر کنید
• از طریق بالاکشیدن میله فلزی، قطعات مغزی و واشر را از داخل توپی خارج کنید
• به بررسی دقیق سطح مغزی و واشرها بپردازید. با دو حالت روبه‌رو خواهید بود؛ اگر این دو قطعه دچار فرسایش شدید و غیر قابل تعمیر شده باشند لازم است مشابه این قطعات را خریداری کرده و اقدام به تعویض آنها کنید. اما اگر این قطعات دچار خشک‌شدگی شده باشند با زدودن جرم‌ها و آلودگی‌ها به‌وسیله ابزاری چون مسواک، مغزی و واشرها را برای انجام فرایند بعدی آماده کنید
• در نهایت به‌وسیله گریس و یا روغن مرغوب اقدام به روغن‌کاری مغزی و واشرها کنید. توجه داشته باشید استفاده از گریس در انجام فرایند روغن‌کاری موجب افزایش طول عمر و عملکرد این قطعات خواهد شد.

تعمیر سفت شدن شیراهرمی

تعمیر سفت شدن شیر اهرمی با مغزی کارتریج

سؤالات متداول در این بخش این خواهد بود که علت ایجاد مشکل سفت شدن شیر اهرمی با مغز کارتریج چیست؟ نقش قطعه کارتریج در ایجاد این مشکل چیست؟ روش تعمیر آن چه خواهد بود؟
کارتریج مهم‌ترین قطعه این نوع از شیرآلات اهرمی است. بازه فشار قابل‌تحمل به‌منظور بستن این قطعه بین ۸ تا ۱۲ نیوتن بوده که با ابزاری به نام تُرک متر اندازه‌گیری می‌شود.


برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله کارتریج شیرآلات اهرمی چیست؟ را مطالعه کنید.


افزایش میزان فشار نسبت به بازه گفته شده موجب سفت شدن شیر اهرمی خواهد شد. لازم به ذکر است کمبود میزان فشار در بستن کارتریج نیز به‌مرور موجب شل و در نهایت هرز شدن اهرم شیر می‌شود.
بااین‌حال وجود دلایلی دیگر از جمله رسوب گرفتگی کارتریج نیز می‌تواند به‌عنوان علت اصلی سفت شدن شیر اهرمی کارتریجی قلمداد شود.
برای انجام فرایند تعمیر این نوع از شیرآلات، ابتدا می‌بایست طبق روش‌های گفته شده مربوط به شیر اهرمی توپی، اهرم و پوشش رویی شیر را بازکرده تا به قطعه کارتریج برسید.
سپس به‌وسیله ابزاری چون انبر و یا دم‌باریک کارتریج را خارج کرده و پس از بررسی میزان وجود آسیب اقدام به رسوب‌زدایی و تعمیر و یا تعویض قطعه کنید.

تعمیر سفت شدن شیراهرمی کارتریجی

تعمیر سفت شدن شیر اهرمی با مغزی سرامیکی

در این نوع از شیرآلات اهرمی، بروز جرم و آلودگی بر روی مغزی سرامیکی موجب ایجاد مشکل سفت شدن شیر اهرمی خواهد شد.
به‌منظور حل این مشکل کافی است پس از بازکردن قطعات و خارج کردن مغزی سرامیکی شیر، این قطعه را برای دقایقی داخل محلول آب و سرکه قرار دهید تا به‌راحتی جرم و آلودگی از سطح آن زدوده شود. الزام به تعویض این قطعه به علت استحکام بالای آن امری نادر خواهد بود.

تعمیر سفتی شیراهرمی با مغزی سرامیکی

کلام پایانی

در این مقاله از سرام پخش سعی شد به طور مفصل به مشکل سفت شدن انواع شیرآلات اهرمی، دلایل بروز آن و در نهایت روش‌های حل این مشکل اشاره کنیم. مطالعه این مطلب و اجرای دقیق روش‌های ذکر شده بی شک تمامی نگرانی‌های شما در مورد وجود این مشکل متداول را از بین خواهد برد.

سوالات متداول…

• ایجاد فرسودگی در واشر
• جرم‌گرفتگی مغزی
• خشک‌شدن واشر و مغزی
• خراب‌شدن مغزی

در این نوع از شیرآلات اهرمی، بروز جرم و آلودگی بر روی مغزی سرامیکی موجب ایجاد مشکل سفت شدن شیر اهرمی خواهد شد.
به‌منظور حل این مشکل کافی است پس از بازکردن قطعات و خارج کردن مغزی سرامیکی شیر، این قطعه را برای دقایقی داخل محلول آب و سرکه قرار دهید تا به‌راحتی جرم و آلودگی از سطح آن زدوده شود.

بله؛ شما می‌توانید با مراجعه به صفحه اقساطی سایت سرام پخش از جزئیات و شرایط آن اطلاع پیدا کنید.

شیرآلات اهرمی به‌دلیل کارایی آسان و البته جلوه‌ دلنشینی که دارند، استفاده از آن‌ها بین مصرف کنندگان رواج پیدا کرده است.

ابتدا اهرم و پوشش رویی شیر را بازکرده تا به قطعه کارتریج برسید.
سپس به‌وسیله ابزاری چون انبر و یا دم‌باریک کارتریج را خارج کرده و پس از بررسی میزان وجود آسیب اقدام به رسوب‌زدایی و تعمیر و یا تعویض قطعه کنید.

خرید انواع شیرآلات از بازار آنلاین سرام پخش

نظرات ۸

اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments