پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

مدیریت محصول در بازاریابی کاشی و سرامیک

مدیریت محصول در بازاریابی کاشی و سرامیک

مدیریت محصول در بازاریابی کاشی و سرامیک

مدیریت محصول در بازاریابی کاشی و سرامیک | اگر نگاهی به مطالبی که راجب به “آینده بازار مسکن” در بین تحلیل های مجلات و روزنامه ها بیاندازید، به سرعت متوجه خواهید شد که یک رکود حداقل ۵ ماهه در انتظار این بازار خواهد بود. از آنجایی که صنعت کاشی و سرامیک بطور مستقیم به فراز و نشیب های مسکن وابسته است و همین حالا هم حدود دو سوم واحدهای این صنعت اضافی هستند، حفظ فروش و افزایش صادرات عامل مهمی در بقاء تولیدکنندگان کاشی و سرامیک محسوب می شود.

پشت پرده یک محصول خارق العاده

برای بازاریابی موفق کاشی و سرامیک تمام اعضای یک تیم تولیدی مهم می باشند. بصورت کلی نیاز یک مجموعه موفق کاشی و سرامیک، طراحی، تست، تولید و مارکتینگ موثر و مناسب برای محصول سرامیکی ست. نقش اساسی تولید و عرضه یک محصول خوب مطمئنا داشتنِ درکِ خوب و مناسبی از تمام این موارد می باشد که در قالب “مدیریت محصول در بازاریابی کاشی و سرامیک” ایفا می گردد.

در ادامه مسئولیت ها و نقش اساسی یک “مدیر محصول” تشریح شده و به صفات و ویژگی‌های یک مدیر محصول موفق در کارخانه کاشی و سرامیک اشاره شده تا بتوان فرد مناسبی برای این مسئولیت مهم انتخاب نمود.

این مطلب بخشی از مقاله “پشت پرده یک محصول خارق العاده” مجله الماس می باشد که به دلیل طولانی بودن این مقاله، به بخش های مجزا و همراه با اندکی تغییر توسط مجله سرام پخش باز نشر شده است. شما از طریق لینک های زیر می توانید به قسمت های دیگر این مقاله دسترسی پیدا کنید:

۱. مدیریت محصول در بازاریابی کاشی و سرامیک

۲. هنر مدیریت محصول موفق

۳. استراتژی محصول؛ نقشه راه برای آینده بازاریابی

۴. بایدها و نبایدهای مدیریت محصول موثر

۵. معرفی درون سازمانی محصولات جدید

۶. خطرات پیش روی محصولات جدید

نقش و مسئولیت‌های مدیر محصول در بازاریابی کاشی و سرامیک

اولین سردرگمی که برای مدیریت محصول در صنعت کاشی وجود دارد این است که همیشه نام این پُست در سازمان‌ها متغیر می‌باشد. بطور مثال نام‌هایی مانند مدیریت برنامه‌ریزی، مارکتینگ محصول، مدیریت پروژه، مدیریت مهندسی و در سازمان‌های کوچکتر مدیریت اجرایی تقریبا مسئولیت هایی مشابه مدیریت محصول را دارند.

مدیریت در صنعت سرامیک

مدیریت در صنعت سرامیک | یکی از واژه هایی که در کشور ما معنی درست را از دست داده “مدیریت” است. مدیران بی کفایتی که اولین و آخرین اولویت آن ها سود بیشتر است تا مدتی با ترفندهای بی اساس و بدون آینده سر کار می آیند و در پایان هم از میان می روند؛

اما مدیر محصول کیست؟

به صورت مختصر می‌توان گفت: مدیریت محصول مسئولیت تدوین یک نقشه عملی برای گسترش، بازاریابی و پیش بینی و بهبود مستمر محصولات یک واحد تولیدی یا خدماتی است.

مدیر محصول از مراحل اولیه شکل‌گیری ایده یا طرح جدیدی از کاشی و سرامیک، بررسی میزان موفقیت محصول در بازار داخلی یا خارجی، قیمت‌گذاری، بررسی رقبا در وهله اول باید انتظارات مشتریان را در اولویت قرار بدهد. دلیل این کار هم کاملا واضح است؛ چرا که کاشی سرامیک یا پرسلان برای مشتریان بازار ایران یا بازار جهانی تولید می شود و اگه خواست مشتری در این پروسه لحاظ نشده باشد؛ عملا هر هزینه ای بی فایده خواهد بود.

مدیر محصول شخصی است که قبل از تولید کاشی و سرامیک چشم اندازی روشن و واضح از بازار پیش روی آن دارد. 

تمام توضیحاتی که در ادامه ارائه خواهد شد به شما خواهد گفت که:

” پشت هر شرکتِ موفق یک مدیرِ محصولِ خوب وجود دارد”

مشکل اساسی برای یافتن یک مدیر محصول برای صنعت کاشی و سرامیک این است که یافتن فرد مناسب برای این پُست بسیار سخت می‌باشد. چرا که این فرد باید هم در مدیریت پروژه متخصص باشد و هم در مدیریت مارکتینگ و یافتن فردی که هر دوی این خصوصیات را دارا باشد بسیار سخت می باشد.

هر دوی این تخصص ها بسیار بحرانی و مهم بوده و نیاز به مهارت و تبحر و همچنین تجربه بسیار زیادی دارد. البته که می توان افرادی را یافت که هر دو قابلیت را داشته باشند، ولی این کار بسیار مشکل است.

مدیریت محصول در بازاریابی کاشی و سرامیک

آنچه که باید در مورد مدیر محصول در نظر داشته باشید:

مدیر محصول کارخانه شما باید بصورت تمام وقت فعالیت کند نه پاره وقت و در ضمن از تخصص بالایی برخوردار باشد. در صورتی که شما فردی را بیابید که هر دو خصوصیت مدیریت برنامه ریزی و فروش و مارکتینگ را دارا باشد و از تخصص و تجربه مناسبی هم برخوردار و قابلیت اجرای هر دو نقش را داشته باشد، اینکه قبول کند که در هر دو زمینه بصورت همزمان فعالیت کند بسیار سخت خواهد بود. هم چنین برای یک کارخانه بزرگ کاشی و سرامیک این بسیار سخت خواهد بود که بتواند تیم مدیریت محصولی را بیابد که بتواند این وظایف را بطور همزمان از آنها درخواست نمود.

آیا مدیر بازاریابی می تواند کار مدیریت محصول را انجام دهد؟

یکی از مشکلات رایج در مورد استخدام یک مدیر محصول این است که نمی توان تنها از یک مدیر مارکتینگ و بازاریابی درخواست نمود که بتواند نقش تولیدی ایفا کند و بتواند کاشی و سرامیک را از نظر تولیدی در بازار معرفی کند و این بسیار سخت خواهد بود که بتوان از تیم تولیدی کاشی درخواست نمود که لوازم و ابزار مارکتینگ و بازاریابی مناسبی را برای ارائه محصول در بازار معرفی کند، چرا که معمولا تیم تحقیق و توسعه محصول اطلاعات مناسبی از مصرف کننده و فروش ندارند.

در اصل ابزار و نیازهای تیم تولیدی و تیم فروش و بازاریابیِ کاشی سرامیک با هم متفاوت می باشند. این امیدوارانه به نظر می رسد که یک مدیر تولید را بتوان یافت که یک بار در جایگاه یک مدیر محصول ظاهر شود، گاهی در جایگاه تولید و گاهی در جایگاه یک مدیر برنامه ریزی!


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments