پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

مراحل و صادرات کالا به گرجستان

صادرات ایران به گرجستان

مراحل و صادرات کالا به گرجستان

مراحل و صادرات کالا به گرجستان

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا، گمرک ایران فهرست پنجاه قلم کالای عمده صادراتی به کشور قطر را منتشر کرده است. بر این اساس وزن کل کالای صادراتی به کشور مذکور بیش از یک میلیون تن بوده و ارزش دلاری این حجم کالا در حدود ۱۰۳ میلیون دلار میباشد.
همچنین کل ارزش ریالی صادرات به کشور قطر ۳۲۰ میلیارد تومان میباشد. اقلام عمده صادراتی ایران به قطر در چهارماهه منتهی به تیرماه عبارتند از: «محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج» ، «سنگ آهن» ، «سیمان‌های پودرنشده موسوم به کلینکر» ، «سنگ گچ؛ انیدریت» ، «کف‌پوش‌های غیرمخملی‌باف ، از مواد نسجی سنتتیک یا مصنوعی آماده مصرف» ، به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد ، «مواد نباتی تفاله‌های نباتی آخال محصولات نباتی به هم فشرده» ، «سایر کف‌پوش‌ها به‌جز گبه از پشم یا از موی نرم (کرک) حیوان» ، «سایر سنگ‌های غیر از صیقل داده شده» ، «کاه و پوست غلات»، «پسته‌ها با پوست تازه یا خشک» و «زعفران در بسته‌بندی بیش از ۳۰ گرم» نیز از دیگر کالاهاس صادراتی به قطر (نمایشگاه های بین المللی قطر) هستند.
کالاهای صادراتی ایران به گرجستان
کل حجم مبادلات تجاری بین ایران و گرجستان در سال ، در حدود صد و پنجاه میلیون دلار آمریکا برآورد می شود که رقمی ناچیز بوده و از این آمار مشخص است که ایران جزو شرکای تجاری گرجستان محسوب نمی شود که مهمترین علت آن عدم وچود تشکلی قدرتمند و سازمان یافته مانند اتاق بازرگانی ایران و گرجستان و در نتیجه عدم آشنایی بازرگانان ایرانی با کالاهای گرجی و شرایط واردات و صادرات و همچنین عدم آشنایی گرجی ها با محصولات ایرانی است.
هرچند در حال حاضر اتاق بازرگانی ایران و گرجستان وجود دارد ولی فعالیت چندانی در جهت افزایش مبادلات تجاری بین ایران و گرجستان ندارند و چند ماه پیش هم در اثر برخی درگیری های داخلی در اتاق بازرگانی ایران و گرجستان بین روسای آن، دیگر خبری از آن تشکل قوی به چشم نمی خورد.
اتاق بازرگانی بایستی تشکلی باشد که از هرگونه معامله تجاری با اعضای آن اجتناب کند ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که خود اتاق بازرگانی برای تجار و بازرگانان ایرانی کارهای حقوقی مانند ثبت شرکت و اخذ اقامت گرجستان انجام می دهد که در تخصص آنها نیست.
اغلب کالاهای صادراتی ایران به گرجستان شامل : قیر ، مازوت، کک و انواع مشتقات نفتی و پتروشیمی ، مصالح ساختمانی ،محصولات کشاورزی شامل : انواع صیفی جات ، سیر ، پیاز ، سیب زمینی و انواع سبزی ها (نمایشگاه های بین المللی کشاورزی) ، انواع لوازم خانگی و …. بوده است، در صورتی که پتانسیل های کشور ایران جهت صادرات به گرجستان خیلی بالاتر از این مقدار است.

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments