پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

مهندسی سرامیک (بخش دوم)

مهندسی سرامیک (بخش دوم)

مهندسی سرامیک (بخش دوم)

در “مهندسی سرامیک (بخش اول)” درباره مهندسی سرامیک چیست؟ و صنعت جذاب سرامیک های پیشرفته سخن گفتیم. در بخش دوم این مقاله با محیط آکادمیک این رشته در ایران و همچنین بازارکار مهندسی سرامیک بیشتر آشنا خواهید شد.

مباحث مورد مطالعه در گرایش مهندسی سرامیک 

برای مهندسی سرامیک مانند هر رشته ی دانشگاهی دیگری، سر فصل هایی تعریف شده که یک مهندس سرامیک در طول دوران تحصیل خود باید این سرفصل ها را بگذرانید. البته با توجه به دانشگاه محل تحصیل، برخی از این دروس متغیر خواهد بود.

از سر فصل های اصلی رشته مهندسی سرامیک می توان به ترمودینامیک، سرامیک های دیرگداز، آنالیز و مطالعه مواد، فرآیندهای ساخت سرامیک ها، فیزیک و شیمی حالت جامد، مواد خام سرامیکی، اصول مهندسی سـرامیک، پوشش های سرامیکی، فرآوری سرامیک ها، سیمان و بتن، خواص الکترونی مواد، سرامیک های نانو ساختار، رنگ های سرامیکی، شیشه، خواص مواد سرامیکی، نفوذ و دگرگونی های فازی در مواد و … اشاره داشت.

مهندسی سرامیک (بخش دوم)

تعداد واحد برای کارشناسی ارشد رشته مهندسی سرامیک با توجه به تعداد دروس جبرانی چیز حدود ۳۰ الی ۴۰ واحد است. در طول دو سال تحصیل دانشجو می تواند به صورت پژوهش محور و یا آموزش محور به تحصیل بپردازد. در حالت پژوهش محور دانشجو در پایان طول تحصیل خود از پایان نامه خود که ۶ واحد را به خود اختصاص می دهد دفاع کند. دانشجویانی که تحصیل به صورت آموزش محور را انتخاب می کنند معادل واحدهای پایان نامه ی دانشجویان پژوهش محور می بایست از دروس اختیاری ارائه شده توسط دانشگاه محل تحصیل دروسی بگذراند.

دانشگاه های دارای رشته مهندسی سرامیک

دانشگاه های معتبری در کشور مانند دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی شیراز و دیگر دانشگاه ها و موسسات آموزشی هر ساله برای این گرایش مهندسی پذیرش دانشجو دارند.

در این میان دانشگاه علم و صنعت به عنوان قطب علمی مهندسی سـرامیک شناخته شده و سهم بیشتری در پذیرش دانشجو نسبت به سایر دانشگاه ها دارد.

در جدول زیر دانشگاه ها و موسسات آموزشی ارائه دهنده این رشته ی دانشگاهی به همراه ظرفیت هر دانشگاه آورده شده است. البته ظرفیت هر دانشگاه برای هر گرایش با توجه به تعداد هیئت علمی در آن گرایش و ظرفیت پذیرش دانشجو آن ها مشخص می شود. در نتیجه ظرفیت های مشخص شده در جدول زیر در دوره های مختلف امکان تغییر دارد:

مهندسی سرامیک (بخش دوم)

بازارکار مهندسی سرامیک در ایران

از نظر بازارکار، مهندسی سرامیک، به خصوص سرامیک های سنتی به دلیل نیازِ صنعت ساختمان و پیشرفت فرآیند های سنتی ساخت کاشی سرامیک، شیشه، رنگ، پوشش و لعاب نسبت به سایر گرایشات مهندسی مواد از بازار کار بهتری در ایران برخوردار است.

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی سرامیک می‌توانند در زمینه‌های ذیل فعالیت داشته باشند:

۱.طراحی انتخاب مواد و ارائه روشهای ساخت انواع سرامیکها بخصوص سرامیکهای نوین.
۲.همکاری در زمینه طراحی، تأسیس و گسترش مراکز صنعتی، تحقیقاتی و آموزشی کشور در قلمرو سرامیک.
۳.انجام فعالیتهای آموزشی و تحقیقاتی در مراکز آموزش عالی و مؤسسات تحقیقاتی کشور.

اگر به مبحث سرامیک های پیشرفته علاقه مند هستید باید بدانید که کشور ما دارای خلاء های بسیاری برای محصولات و شاخه‌های جدید و نوین سرامیکی است و متاسفانه بسیاری از پژوهش ها در نهایت تنها به انتشار مقاله می انجامد. در نتیجه مانند همه ی رشته های فنی مهندسی در ایران، برخی از فارغ التحصیلان برای ورود به بازارکار و صنعت با مشکل مواجه خواهند شد.

در انتها می توان گفت فرصت‌های‌ شغلی‌ مهندس‌ سرامیک، در آزمایشگاه و خط تولید صنایع و مراکز تحقیقاتیِ ساخت دیرگدازهای (نسوز) مصرفی در صنایع دما بالا و متالورژی؛ ساخت سرامیک های‌ الکتریکی‌ و مغناطیسی‌ جهت کاربرد در صنایع‌ الکترونیک؛‌ تولید کاشی کف و دیوار، شیشه جام و مظروف، چینی مظروف و چینی بهداشتی، تولید سیمان و آجر؛ ساخت قطعات مصرفی در صنایع‌ اتومبیل‌سازی‌، صنایع‌ ساختمانی‌ یافت می شود.

 


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments