پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

نحوه تشخیص تقلبی بودن تیرآهن

نحوه تشخیص تقلبی بودن تیرآهن

نحوه تشخیص تقلبی بودن تیرآهن

 

علاوه‌بر توجه به قیمت تیرآهن باید به کیفیت این محصول نیز توجه شود. زیرا در صورتی که از یک تیرآهن تقلبی در ساخت بنای خود استفاده کنید؛ مقاومت آن به‌شدت کاهش یافته و آسیب‌های جبران‌‌ناپذیری به‌دنبال دارد.‌
وظیفه تیرآهن افزایش استحکام سازه است اما اگر خود محصول از مقاومت خوبی برخوردار نباشد چه مشکلاتی به‌وجود می‌آید؟
حال که با اهمیت استفاده از تیرآهن اصل آشنا شدیم بهتر است به‌بررسی روش‌های تشخیص آن از مدل‌های تقلبی بپردازیم. برای این منظور تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تیرآهن چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

تیرآهن را جزء اساسی‌ترین بخش‌های یک سازه می‌دانند که مقاومت بالای آن باعث می‌شود استحکام ساختمان در برابر عوامل طبیعی بالا رود و خسارت‌های ناشی از حوادث تا حد زیادی کاهش یابد.
این مقاطع فولادی در ۲ نوع H و I شکل با طول ۱۲ متر ساخته می‌شوند که هر کدام از آنها داری مدل‌های مختلف برای کاربردهای گوناگون است.
برای اینکه بتوانید این مقاطع را از نمونه‌های بی‌کیفیت تشخیص دهید؛ بهتر است مدل‌های آن را کاملا بشناسید.
از کاربردهای تیرآهن می‌توان به استفاده در انواع سازه‌های فلزی مثل مراکز تجاری و مسکونی و همچنین در ریل قطار و آسانسور اشاره کرد.
قیمت تیرآهن معمولا باعث افزایش هزینه‌های کلی در ساخت‌وساز می‌شود اما از آنجایی که مقاومت سازه را بالا می‌برد؛ نباید به این فاکتور خیلی توجه کنید.

چگونه تیرآهن تقلبی را تشخیص دهیم؟

تیرآهن مقطعی فولادی است که باید حتما در کارخانه‌های به‌خصوصی تولید شود، بنابر این، استفاده از اصطلاح تقلبی برای آن نادرست است.
از آنجایی که کارگاه‌های خصوصی، تجهیزات و امکانات لازم برای تولید تیرآهن را ندارند پس می‌توان گفت تمامی مقاطع فولادی موجود در بازار اصل هستند اما مسئله تقلبی بودن چه می‌شود؟
ما در ادامه تمامی گزینه‌هایی که به شما در شناخت بهترین تیرآهن کمک می‌کنند را بیان کرده‌ایم. با بررسی این موارد و همچنین قیمت تیرآهن می‌توانید با اطمینان کامل برای خرید این مقطع اقدام کنید.

 تیرآهن

مشخصات ظاهری و استانداردهای تیرآهن

کارخانه‌های تولیدی، تیرآهن را با استانداردهای مختلفی تولید می‌کنند که هر کدام از آنها معمولا از نظر ظاهری با نوع دیگر متفاوت است.
سازه شما ممکن است با استاندارد خاصی که در نظر دارید هم‌خوانی نداشته باشد. لذا توجه به این مورد از اهمیت خاصی برخوردار است.
شکل ظاهری تیرآهن نشان‌دهنده استاندارد و ظاهر آن است پس قبل از توجه به قیمت تیرآهن، به نوع آن توجه کنید.
• تیرآهن IPE: از آنجایی که ساختمان‌های ایرانی معمولا از استاندارهای اروپا بهره‌می‌برند، می‌توان این تیرآهن که بال‌های موازی و سطح مقطعی به‌شکل I دارد را جزء پرکاربردترین‌ها در کشور دانست. زیرا از استاندار اروپا برای تولید آنها استفاده می‌شود.
• تیرآهن INP: این تیرآهن سطحی شبیه به نوع IPE دارد اما بال‌های آن متفاوت است. بال‌های این مقطع فولادی دارای ضخامت یک‌سانی نیستند و شیب آنها ملایم است.
• تیرآهن IPB: تیرآهن هاش، ظاهری شبیه به حرف H دارد و بال‌های آن بزرگ‌تر از نوع I است. این مقطع در ۳ مدل سبک، سنگین و فوق سنگین طراحی شده که هرکدام دارای تفاوت‌هایی در ارتفاع جان و ضخامت بال هستند.

توجه به درصد خلوص تیرآهن

از مهم‌ترین فاکتورهایی که برای خرید تیرآهن باید به آن توجه شود درصد خلوص مواد است. زیرا این گزینه تاثیر زیادی بر مقاومت و استحکام تیرآهن دارد.
بررسی و آنالیز شیمیایی تیرآهن در مواردی که نسبت به خلوص آن کمی تردید دارید، بسیار مهم است.

وزن تیرآهن

تیرآهنی با کیفیت است که وزن آن با استانداردهای بین‌المللی هم‌خوانی داشته باشد. به‌عنوان مثال برای اطلاع از قیمت تیرآهن ۱۴ و وزن آن بهتر است از فرمول موجود کمک بگیرید.
همچنین می‌توان از جدول وزنی که کارخانه‌های تولید‌کننده در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، استفاده کنید و با مقایسه آنها از استاندارد بودن تیرآهن مطمئن شوید.

طول تیرآهن

طول استانداردی که برای همه تیرآهن‌ها در نظر گرفته‌شده ۱۲ متر است اما احتمال دارد که در کارخانه و در حین برش، مقطع فولادی کمی کوتاه‌تر برش بخورد.

این نوع تیرآهن را معمولا نرمال می‌گویند و از نظر ویژگی‌های اساسی، کاملا استاندارد و اصلی به‌حساب می‌آیند. همچنین بسته به نیاز مشتری ممکن است کارخانه‌ها اقدام به تولید تیرآهن‌های بالای ۱۲ متر کنند که برای این منظور باید از کیفیت مقطع‌ها اطمینان داشته باشید.

نحوه تشخیص تقلبی بودن تیرآهن

رنگ تیرآهن

تیرآهن بعد از تولید، رنگی خاکستری یا مشکی دارد که بعد از گذشت مدت‌زمانی تقریبا طولانی، به‌دلیل رطوبت هوا، ممکن است به سمت رنگ زرد تمایل پیدا کند.
این اتفاق کاملا طبیعی است و رنگ روی تیرآهن به‌راحتی پاک می‌شود. اما در مواقعی که تیرآهن به سمت رنگ قهوه‌ای متمایل شود، باید حتما از عدم نفوذ زنگ به عمق آن اطمینان حاصل کنید.

پلاک‌بندیل و هک علامت روی تیرآهن

کارخانه‌های مختلف برای نشان‌دادن اصالت کالا معمولا روی محصولات خود علامت اختصاری هک می‌کنند. این موضوع در کارخانه‌های تولید تیرآهن نیز صدق می‌کند.
اگر به‌دنبال تیرآهنی تولیدشده از کارخانه‌های معتبر هستید حتما به علامت اختصاری و پلاک‌بندیل آن که شامل مشخصاتی همچون سایز، تاریخ تولید، برند، علامت مشخصه برند و شماره ذوب است توجه کنید.

قیمت تیرآهن

از عوامل مهم که روی قیمت تیرآهن تاثیر می‌گذارد وزن آن است. یعنی قیمت تیرآهن ۱۶ به‌دلیل وزن بالاتر قطعا از تیرآهن ۱۴ بیشتر است.
از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن می‌توان به مواردی همچون آلیاژ استفاده‌شده، درصد خلوص و استاندارد تولید اشاره کرد.
خرید تیرآهن از مراکز معتبر
از مهم‌ترین راه‌هایی که می‌توانید برای خرید تیرآهن اصل به آن اطمینان کنید انتخاب فروشندگان معتبر است. در این صورت شما از بررسی دیگر فاکتورها نیز بی‌نیاز می‌شوید.
یکی از این مجموعه‌ها، شرکت فولادسازان راه ابریشم یا فولادینو است که با فراهم‌آوردن انواع تیرآهن اصل در سایزهای مختلف به شما در این مسیر کمک می‌کند.

فولادسازان راه ابریشم

جمع‌بندی

قمیت تیرآهن به‌مواردی همچون سایز تیرآهن، وزن، درصد خلوص و شرکت سازنده آن بستگی دارد. از آنجایی که این مقطع فولادی باید از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار باشد بهتر است قیمت را آخرین فاکتور خود در نظر بگیرید.
برای تشخیص تیرآهن باکیفیت باید به مواردی همچون استاندارد تولید آن، درصد خلوص تیرآهن، رنگ تیرآهن و پلاک‌بندیل توجه کنید.
از مهم‌ترین راه‌های خرید تیرآهن اصل و مقاوم انتخاب فروشنده معتبر است که ما مجموعه فولادینو را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و سرام پخش در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments