پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

نحوه مراقبت و نگهداری از سنگ تراورتن (بخش دوم)

نحوه مراقبت و نگهداری از سنگ تراورتن (بخش دوم)

نحوه مراقبت و نگهداری از سنگ تراورتن (بخش دوم)

سیلر زنی سنگ تراورتن

 

نحوه مراقبت و نگهداری از سنگ تراورتن (بخش دوم) | ظاهر منحصر به فرد تراورتن ناشی از ساختار متخلخل این سنگ می باشد، زیبایی بی انتها همراه با چالشی بزرگ به همراه دارد و آن جذب نسبتا سریع و زیاد مایعات است. در نهایت ساختار متخلخل می تواند تغییر رنگ دائمی سنگ شود. با این حال، اگر کفپوش تراورتن به طرز صحیحی با یک لایه سیلر با کیفیت خوب آب بندی شده باشد، کیفیت و رنگ سطح تراورتن عمری طولانی و درخشان را برای مدت طولانی حفظ می کند. همانطور که در مطلب “سیلر چیست؟” دو نوع هستند:
نفوذ کننده ها به روی کاشی و یا ملات جذب می شوند. همچنین یک لایه محافظ و ضد ضربه را در سطح تشکیل می دهند. این سیلر مقاومت سطح را بالا برده و تاثیری در ظاهر کاشی ایجاد نخواهند کرد. سیلر های نفوذی در حفرات و تمام سوراخ های موجود در سطح سنگ تراورتن را پر می کند. بنابراین آب یا هر نوع مایعی که در حفرات قرار بگیرد، تبخیر خواهد شد.
سیلر های نفوذی مقاوم در برابر لکه و رطوبت هستند و بسته به انتخاب مشتری توانایی تغییر رنگ و یا پوشش های مات و یا براق را دارند. معمولا این سیلرها برای مکان های مرطوبی مانند حمام، استخر و یا سونا استفاده می شوند.
سیلر های سطحی: این سیلرهای بر پایه آبی هستند و تنها مانند یک لایه اضافی روی سطح قرار می گیرند. این سیلر ها حفرات و سطح سنگ را در برابر خراش ها و لکه ها محافظت می کند و در دو پوشش مات و براق موجودند.
نوع سیلر مورد نیاز شما بستگی به محل نصب سنگ تراورتن و ظاهر سنگ دارد. سطح تراورتن باید سالانه و به صورت دوره ای (هر ۶ ماه یا هر ۴ ماه یکبار) مورد بررسی قرار گیرند. استفاده از سیلر ها می تواند دوام سنگ را تضمین کند.

لکه ها و نحوه حذف آنها

لکه ها همیشه روی سطوح و به خصوص سطح سنگ طبیعی آزار دهنده به نظر می رسند. پاک کننده های بسیاری در بازار عرضه شده که می توان از آنها برای حذف لکه ها استفاده نمود.
اولین قدم در شستشوی لکه ها، شناسایی نوع لکه ایجاد شده است. شناسایی دقیق می تواند این امکان را به دهد تا طرز صحیح حذف لکه را تشخیص داده و در نهایت به سطح سنگ آسیب کمتری وارد نماید. در ادامه رایج ترین نوع لکه ها و روش های صحیح برای از بین بردن آنها را مرور خواهیم کرد:

نحوه مراقبت و نگهداری از سنگ تراورتن (بخش دوم)

لکه های روغنی:

هر نوع محصول روغنی مانند قیر، گریس، روغن پخت و پز و مواد آرایشی و غیره می تواند باعث ایجاد لکه های روغن روی سنگ شما شود. سطح آسیب دیده تاریک می شود و فقط با پاک کننده های شیمیایی قابل رفع است. برای از بین بردن لکه های نفتی ابتدا از مواد باقی مانده را با پاک کردن یا خرد کردن (فقط برای قیر) از روی سطح بردارید. در مرحله بعدی، با استفاده از یک پارچه، ناحیه کثیف شده را با یک پاک کننده مخصوص سنگ به آرامی تمیز کنید. تمیز کننده را مستقیماً روی لکه قرار ندهید زیرا این کار باعث رقیق شدن لکه می شود که به نوبه خود باعث می شود تا بیشتر به داخل ساختار متخلخل سنگ منتقل شود.
با قرار دادن پارچه روی لکه برای چند دقیقه، از پارچه دیگری برای جذب لکه استفاده کنید. ضد چربی قلیایی (بازی)، مواد شوینده خانگی و پاک کننده های مخصوص سنگ طبیعی می توانند به عنوان پاک کننده این لکه ها استفاده شوند.

لکه آب:

تجمع آب و خشک شدن آن روی سطح سنگ می تواند منجر به ایجاد لکه ها یا حلقه های آب روی سطح شود. برای از بین بردن این لکه ها از سیم ظرفشویی های خیلی نرم استفاده کنید.

لکه های آب میوه:

آب میوه، قهوه، چای، نوشیدنی هایی مانند نوشابه، مواد غذایی مانند دخانیات، و سایر منابع لکه های ارگانیک را شامل می شوند.
اگر تراورتن در فضای خارجی نصب شود، با برداشتن باقی مانده لکه، به مرور بر اثر عوامل طبیعی مانند باران و نور خورشید از بین می رود. اگر سنگ در داخل خانه نصب شده باشد؛ با استفاده از شوینده ای موجود در بازار و یا پاک کننده های خانگی می تواند تمیز شود.

فرمول پاک کننده خانگی:

۱۲٪ هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه با چند قطره آمونیاک را با یکدیگر مخلوط کنید.

لاک:

لکه های حاصل از لاک در صورتی که ناحیه کوچک باشد، می توان به راحتی از بین برد. ابتدا با یک تیغه (یا هر شیئ تیزی) هرگونه رنگ باقی مانده روی سطح را پاک کنید و بعد لکه های اصلی را با لاک پاک کن از بین ببرید.
همین طور توجه داشته باشید که برای از بین بردن چنین لکه هایی هرگز از مواد اسیدی استفاده نکنید.

لکه های جوهر:

لکه های جوهر شامل لکه های حاصل از جوهر ماژیک ها و یا مارکر های دائمی، خودنویس، خودکار و حتی نشانگر ها می شود. بسته به رنگ سطح سنگ تراورتن، این لکه های زننده را می توان به راحتی از بین برد اما در ریختن مواد دفع کننده به طور مستقیم روی لکه ها مراقب باشید. برای تمیز کردن لکه همیشه از پارچه استفاده کنید. اگر سایه محوی از رنگ روی سطح باشد، برای حذف آن می توانید از هیدورژن پر اکسید یا آب ژاول و اگر رنگ سنگ تراورتن تیره باشد، از استون استفاده کنید.
خردایش سنگ با اسید:
هنگامی که اسید با سنگ تراورتن در معرض تماس بایکدیگر قرار می گیرند، منجر به تولید یک واکنش شیمیایی و در نهایت خردایش سنگ می شود. برخی از اسیدها فقط به پوشش سنگ آسیب وارد می کنند، به عنوان مثال آن ها می توانن پوشش براق را به مات تغییر دهند. در حالی که برخی دیگر از آن ها، نه تنها پوشش را تغییر می دهند، بلکه به بافت سنگ تا حدودی آسیب می زنند.
برای درمان خوردگی، ابتدا اسید را از سطح خارج کرده و منطقه را با آب مرطوب کنید. بعد از آن، پودر پولیش سنگ مرمر را با استفاده از یک پد های پولیش یا اسفنج، روی ناحیه آسیب دیده پخش کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید تا علائم خوردگی تا حدود زیادی محو و سطح دوباره شروع به درخشش کند. اگر لکه ها عمیق باشد، برای تعمیر آن نیاز به خدمات حرفه ای خواهد بود.

لکه های حاصل از آتش و دود:

این نوع لکه ها معمولاً روی سنگ تراورتن نصب شده در محوطه اطراف شومینه یا آتشدان ها دیده می شوند. برای از بین بردن این لکه ها ابتدا سنگ را کاملاً تمیز نموده و سپس از پاک کننده های دود موجود در بازار استفاده کنید.

شوره ها:

شوره نوعی رسوب پودر سفید است که در اثر شستشوی سنگ با آب حاوی نمک های معدنی ایجاد می شود. این ماده پودری هنگام تبخیر آب روی سطح سنگ تراورتن ظاهر می شود. اگر شوره ها تازه هستند، آن را به سادگی با دستمال یا جارو برقی، از بین ببرید.
خشک کرده یا آن را از سطح سنگ خلاء کنید. این کار را تکرار کنید تا این که سپرده کاملاً حذف شود. به هیچ وجه نباید از آب برای خلاص شدن از شوره استفاده کنید زیرا این کار باعث آسیب دیدن سطح سنگ می شود. اگر مشکل با این روش حل نشد، از متخصصان در این زمینه کمک بخواهید.

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””] نحوه مراقبت و نگهداری از سنگ تراورتن (بخش دوم)

 


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

منبع:sefastone

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments