پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

نظافت کف خانه

نظافت کف خانه

نظافت کف خانه  | برای اغلب افراد بسیار مشکل و وقت‌گیر است. شما با آگاهی از اصول صحیح تمیز کردن کف‌پوش‌ها می‌توانید فضای خانه را به محیطی زیبا و خیره‌کننده تبدیل کنید. از سویی دیگر، همه ما به دنبال سریع‌ترین روش‌ها در فرآیند نظافت و تمیزکاری هستیم. چنانچه شما نیز به فکر نظافت کف خانه‌تان هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ترفندهایی برای نظافت کف خانه

از جمله نکات مهم پس از فرآیند نظافت، تمیز باقی ماندن کف‌پوش‌ها است. برای این کار، شما می‌توانید از یک تکه فرش کوچک و یا موکت به‌عنوان پادری استفاده کنید تا به هنگام ورود به خانه آلودگی‌های موجود در فضای خارج همچون خاک، شن، سنگ‌ریزه و… به فضای داخلی وارد نشوند. این کار نقش مهمی را در تمیز ماندن خانه‌تان ایفا می‌کند. مهم‌ترین نکته در دوام و زیبایی کف خانه، نظافت روزانه آن است. شما می‌بایست به‌سرعت آلودگی‌ها را به‌وسیله جارو یا جاروبرقی و در صورت وجود مایع، به کمک تی شوی پاک‌کنید. در غیر این صورت آلودگی‌های موجود به سطح زمین می‌چسبند؛ ازاین‌رو برای پاک کردن آن‌ها مجبور به استفاده از ابزار مخصوصی برای خراشیدن خواهید شد. به یاد داشته باشید که قبل از شستشو و نظافت پوشش پارکت، موزاییک و… باید ابتدا با جارو سطح موردنظر را به‌صورت کامل تمیز کنید. دقت کنید که هنگام تمیز کردن فرش با جاروبرقی، عاج‌های مویی فرش را در داخل سر جاروبرقی قرار دهید. همچنین برای نظافت سطوح پارکتی، موزاییکی و یا سرامیکی باید عاج‌های مویی را مجدداً خارج سازید؛ زیرا امکان وارد شدن آسیب به این نوع کف‌پوش‌ها وجود دارد.

نظافت کف‌پوش‌های سرامیکی و موزاییکی

یکی از مزایای کف‌پوش‌های سرامیکی و موزاییکی تمیز کردن آسان آن‌ها است. شما با توجه به مراحل زیر به‌راحتی می‌توانید اقدام به نظافت کف‌پوش‌های سرامیکی و موزاییکی کنید:

کف و زمین را به‌طور کامل با جاروبرقی تمیز کنید. از عدم وجود هر نوع آلودگی و یا خرده‌های غذا یا مو بر روی آن مطمئن شوید. در این مرحله باید شستشوی مرطوب را انجام دهید. برای این کار می‌بایست از تی شوی و آب گرم کمک بگیرید. همچنین انواع مواد شوینده و مدل‌های زیادی از آن‌ها در بازار موجود است که می‌توانید برای نظافت این نوع کف‌ها، از آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که مواد شوینده قوی و یا سفیدکننده‌ها برای این کار گزینه مناسبی قلمداد نمی‌شوند. در مرحله پایانی، هم‌زمان با خشک شدن زمین برای نظافت بیشتر می‌توانید از جارو استفاده کرده و مواد باقیمانده را از روی کف تمیز کنید.

مواد لازم جهت نظافت کف‌پوش‌ها

الف) سرامیک

برای تمیز کردن لکه‌های قدیمی و مقاوم، زدودن رسوبات و آلودگی‌ها بر روی کف سرامیک می‌توانید از مواد زیر استفاده کنید:

مخلوط ۱٫۴ لیوان جوش‌شیرین

نصف لیوان سرکه

یک لیوان آمونیاک در یک سطل آب گرم

ب) پارکت

کف‌پوش‌های پارکتی از حساسیت بالایی برخوردارند و نمی‌توان مانند کف‌های سرامیکی و موزاییکی آن‌ها را تمیز کرد. به همین علت در صورت آب خوردگی، سریعاً آسیب می‌بیند و باد می‌کنند. این نوع کف‌پوش‌ها به‌وسیله واکس‌ها و روغن‌های مخصوص شفافیت و درخشندگی خود را به دست می‌آورند. برای این کار لازم است یک قطره آب روی بخشی از پارکت بریزید و منتظر بمانید تا خشک شود. ظهور لکه سفید نمایانگر تمیز بودن این بخش و سایر بخش‌ها است. اکنون شما می‌توانید با تی‌های خاصی، قسمت‌های مختلف پارکت را تمیز کنید. مواد ویژه‌ای برای نظافت پارکت به کار می‌روند که به‌صورت اسپری و روغن استفاده می‌شوند.

نتیجه‌گیری

شما برای نظافت کف خانه‌تان نیازی به استفاده زیاد از پاک‌کننده‌های شیمیایی ندارید؛ زیرا این مواد با تأثیرگذاری بر روی سلامت انسان می‌توانند در درازمدت مشکلاتی در عملکرد بدن ایجاد کنند. به‌طورکلی، هر ۱۰ روز یک‌بار زمان مناسبی برای استفاده از شوینده‌ها است. در این مقاله به ترفندهای ساده و کاربردی برای نظافت کف خانه اشاره‌شده که به کمک آن‌ها می‌توانید خانه‌ای تمیز و بهداشتی داشته باشید.

 

 

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments