پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

نقش کاشی های سرامیکی در توسعه پایدار

نقش کاشی های سرامیکی در توسعه پایدار

نقش کاشی های سرامیکی در توسعه پایدار

نقش کاشی های سرامیکی در توسعه پایدار

مدل های ساخت و سازی که به صورت گسترده ای در بسیاری از کشورها پیاده شده است، به طور کلی تاثیرات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی را در پی دارد که می تواند به عنوان یک نتیجه از سری فعالیت ها در این زمینه، در نظر گرفته شود.

در بازه زمانی متوسط ​​تا بلند مدت، این ساختمان ناپایدار ممکن است نیازهای محیط زیست آینده را به خطر بیندازد. بنابراین یکی از اولویت های بخش ساخت و ساز باید توسعه و پیاده سازی راه حل هایی با هدف به حداکثر رساندن توسعه پایدار باشد.

در حال حاضر، از تمام سیستم های صدور گواهینامه ساختمان، یکی از بزرگترین سیستم های بین المللی، سیستم صدور گواهینامه LEED است. پروژه آزمایشی که توسط شورای ساختمان سبز ایالات متحده (USGBC) در سال ۱۹۸۷ راه اندازی شد و هم اکنون در حال توسعه است. LEED الگویی از تسهیل و ترویج ساخت و ساز پایدار را ارائه می دهد که اولویت آن، ایجاد تعادل بین مفاهیم موجود و فنآوری های در حال ظهور است. این الگو یک ابزار برای شناختن پروژه هایی است که راهبردهای هدفمندی را برای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی مرتبط را دنبال می کند. سیستم LEED، مواد اولیه و محصولات ساخت وسازها را از نظر جنبه های زیست محیطی تأیید می کند.

ساختمان های LEED با سرامیک به عنوان یک ماده ساختمانی

تعهد به ساخت و ساز پایدار اهمیت ویژه ای برای صنایع کاشی سرامیک به عنوان تولید کننده مواد اولیه ساختمانی دارد و همین تعهد، زمینه را برای دستیابی به صدور گواهینامه های محیط زیست شخص ثالث هموار می کند. با توجه به ماهیت قوانین LEED، کاشی های سرامیکی می توانند به کسب اعتبارات LEED کمک کنند:

مواد و منابع:

  1. استفاده مجدد از ساختمان (اعتبارِ MR 2/1)
  2. مدیریت زباله های ساخت و ساز و تخریب (اعتبارِ MR 2/2 و۲/۱)
  3. استفاده از محتوای مواد بازیافتی (اعتبارِ MR 1/4 و ۲/۴ )
  4. استفاده از مواد منطقه ای (اعتبارِ MR 1/5 و۲/۵)

 از آنجا که سرامیک موادی است که طول عمر زیادی دارند و همچنین منجر به افزایش طول عمر ساختمان می شود. آنها با کمک رعایت مورد یک که شامل خواسته های LEED از نظر حفظ عناصر داخلی غیر سازمانی در استفاده مجدد از یک ساختمان، می توانند به اخذ اعتبار MR 1.2 کمک می کند. همچنین لازم به ذکر است که سرامیک_ که از مواد مصنوعی است_ می تواند بعنوان یک ماده پر کننده پس از عمر مفیدِ خود، در ساخت و ساز مجدداً استفاده شود، به طوری که اگر یک ساختمان بازیافت شود یا اگر ۵۰ یا ۷۵ درصد از زباله های ساخت و ساز غیر خطرناک بازیافت شود، امتیاز ۱ یا ۲ LEED به ترتیب بدست می آید.

در رده مواد بازیافتی، لازم به ذکر است که مقررات LEED نیاز به یک سازنده برای استفاده مجدد از همان مواد بازیافت شده دارد، به طوری که مجموع محتوای بازیافت شده در مرحله بعدی که به عنوان ماده مصرفی است حداقل ۱۰٪ (که ۱ امتیاز) یا ۲۰٪ (۲ امتیاز)، بسته به هزینه، کل ارزش مواد پروژه را در بربگیرد. مقدار محتوای بازیافت شده از محصول تولید شده بر اساس وزن، تعیین می شود. سپس مقدار کسر بازیافت شده محصول در هزینه محصول به منظور تعیین محتوای بازیافتی ضرب می شود.

سایت های پایدار

برای برنامه LEED اثر گرمایش زمین که به علت انباشت گرما در اثر فعالیت های ناحیه های صنعتی و شهری رخ می دهد، مهم است.  LEEDبرنامه کاهش اختلاف دما بین مناطق توسعه یافته و توسعه نیافته در دستور کار خود قرار داده است. از میان استراتژی های مختلفی که LEED برای این بخش ارائه می دهد استفاده از مواد سرامیکی به عنوان سقف است چرا که این مواد با شاخص بازتاب خورشیدی (SRI) بیشتر از ۲۹، یک امتیاز ازLEED اخذ می کند. به عنوان مثال، محصولات سرامیکی سبک وزن می تواند جایگزین مواد بیرونی سقف کاذب بر روی پیاده روها، پاسیو ها یا پارکینگ ها شود، زیرا این مواد دارای SRI بالا هستند که جذب گرما و یا اثر جزیره گرم را به حداقل می رساند.

تاریخچه کاشی و سرامیک

کیفیت محیطی در محیط داخلی

نگرانی رو به رشد در مورد تاثیرات ترکیبات آلی فرار (VOCs) در سلامت مردم وجود دارد. به همین دلیل، LEED به دنبال راهی برای کاهش میزان این ترکیبات در ساختمان ها است که باعث تحریک و یا خطرناک بودن سلامت و رفاه کاربران می شود و همچنین این مواد به علت تبخیر ترکیبات کربن، در نهایت منجر به انتشار گازهای گلخانه ای می گردد. کاشی سرامیک ها می توانند جایگزین خوبی برای این مواد باشند. استفاده از کاشی های سرامیکی به عنوان پوشش عمومی در داخل ساختمان، بالاترین نمره در این بخش، یعنی ۱ امتیاز را خواهد گرفت.

نوآوری در طراحی

LEED الزامات و مقررات بیش از حد و یا پیشنهاد اعمال یک استراتژی بر پروژه را تحت پوشش خود قرار نمی دهد، LEED تنها به مزایای زیست محیطی قابل اندازه گیری، امتیاز حداکثر ۵ را می دهد. به این تفسیر، صنایع سرامیکی پیشرفت قابل توجهی در کاهش اثرات زیست محیطی دارند. این پیشرفت می تواند در فرآیند تولید کاشی سرامیک و یا راه اندازی بازار محصولات با نوآوری در زمینه مصالح ساختمانی پایدار باشد؛ مانند تولید سرامیک با یک پوشش فلورسنت لومینسنت که موجب تشدید نور می شود و محیط درخشانی در تاریکی به ارمغان می آورد؛ یا ترکیب لعاب کاتالیستی که در حضور نور خورشید و رطوبت با آلاینده ها منتشر شده (NOx و HNO3) در مناطق شهری ، واکنش نشان می دهند و آنها را تبدیل به مواد بی ضرر برای سلامتی انسان (نیترات) می کنند. یا کاشی هایی که مقاوم نسبت به لکه ها هستند؛ کاشی های خود تمیز شونده.

منبع: مجله اینترنتی سرام‌پخش

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments