پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

نگاهی به وضعیت تولید کاشی و سرامیک دنیا

بررسی-مقاومت-ضربه‌ای-کاشی‌-های-پرسلانی

نگاهی به وضعیت تولید کاشی و سرامیک دنیا

وضعیت صنعت کاشی و سرامیک دنیا در فاصله ۲۰ سال از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۸ با روندی افزایشی مواجه بوده است و میزان تولید از حدود ۴/۵ میلیارد به ۱۳ میلیارد رسیده است و تقریبا به جز سال های ۸۸ و ۹۸ که روندی کاهشی داشت (به ترتیب ۰/۱- درصد و۳/۶درصد) در تمامی سال های دیگر روندی رو به رشد را از نظر حجم تولید تجربه کرده است. بیشترین میزان کاهش در میزان تولید کاشی در دنیا مربوط به کاهش تولید کاشی در چین به میزان حدود ۸۰۰ میلیون متر مربع در سال گذشته است.

بیشترین میزان رشد متعلق به کدام کشورها بوده است؟

در ۲۰ سال اخیر بیشترین میزان رشد در آسیا مشاهده شده است، در بیست سال پیش حدود ۴۶ درصد از کل کاشی های دنیا در آسیا تولید می شد ولی در سال پیش این میزان به حدود ۷۰ درصد رسیده است. بزرگترین کشور تولید کننده کاشی در جهان، چین، با فاصله زیاد نسبت به سایر کشورها و با تولید ۵۶۸۳ میلیون متر مربع است و پس از آن هندوستان با ۱۱۴۵ میلیون متر مربع قرار دارد.

ویتنام در سال های اخیر روندی رو به رشد را تجربه کرده است و تولید کاشی در این کشور در فاصله زمانی ۱۵ سال از ۱۳۴ به ۶۰۲ میلیون متر مربع رسیده است. کشور بنگلادش نیز در فاصله زمانی ۱۵ سال اخیر از ۴ میلیون مترمربع به ۱۱۹ میلیون متر مربع رسیده است. تولید کاشی در کشور پاکستان نیز در فاصله زمانی ۱۵ ساله تا سال گذشته از ۳ میلیون متر مربع به ۶۰ میلیون متر مربع رسیده است.

تنها منطقه ای از جهان که تولید کاشی در این منطقه در مقایسه با ۲۰ سال پیش روندی کاهش داشته است، اتحادیه اروپاست که میزان تولید کاشی در سال گذشته در این منطقه به حدود ۱۳۶۶ میلیون متر مربع رسید، در حالی که در ۲۰ سال پیش از آن این میزان، در حدود ۱۴۵۵ میلیون مترمربع بود.

وضعیت-تولید-کاشی-سرامیک-دنیا-رشد

در آفریقا در فاصله ۲۰ ساله تا سال گذشته، میزان تولید کاشی و سرامیک، در حدود ۸ برابر شده است و به حدود ۷۱۸ میلیون متر مربع رسیده است و امروز فقط کشورهای نظیر مصر یا آفریقای جنوبی، تنها تولید کنندگان کاشی و سرامیک در آفریقا نیستند، بلکه امروزه تولید کاشی در کشورهای دیگری همانند نیجریه، غنا، تانزانیا، سودان، اتیوپی، اوگاندا، کنیا و آنگولا نیز در سال های اخیر آغاز شده است و کشورهای دیگر نظیر سنگال، زیمباوه، زامبیا و … نیز در حال آغاز به تولید کاشی و سرامیک هستند.

بیشتر تکنولوژی تولید کاشی در کشورهای آفریقایی، از کشور چین تامین شده است و در فاصله زمانی چهار ساله گذشته، ۱۵ شرکت سرامیکی چینی ها در آفریقا با بیش از ۵۰ درصد تولید فعالیت خود را آغاز کرده اند.

میزان تولید کاشی در این منطقه در طی ۵ سال از ۹۶ به ۲۸۶ میلیون متر مربع رسیده است و در نتیجه تولیدات محلی کاشی، جایگزین کاشیهای صادراتی چین به این مناطق شده است و میزان صادرات کاشی چین به آفریقا در طی همین مدت از ۱۴۶ به ۲۹ میلیون مترمربع رسیده است.

سهم صادرات کشور های مختلف در زمینه کاشی و سرامیک

در طی مدت بیست سال اخیر تا سال گذشته، میزان صادرات کاشی و سرامیک نیز تقریبا سه برابر شده است و از یک میلیارد متر مربع به حدود ۲/۷ میلیارد متر مربع رسیده است. امروزه بیش از ۵۰ درصد صادرات کاشی و سرامیک جهان از آسیا انجام می شود و این درحالی است که در ۲۰ سال پیش این میزان چیزی در حدود ۶/۶ درصد بود.

از نظر میزان و حجم صادرات کاشی، اتحادیه اروپا، تقریبا شرایط پایدارتری را در این بازه زمانی تجربه کرده است و از ۷۴۶ میلیون متر مربع به ۹۱۷ میلیون مترمربع رسیده است ولی سهم آن در بازار جهانی از ۷۴ درصد در بیست سال پیش به حدود ۳۳ درصد در سال گذشته رسیده است.

از منظر جهانی، چیزی در حدود ۲۰ درصد از کل تولیدات کاشی و سرامیک صادر می شود ولی در آسیا این میزان کمتر و در حدود ۱۵/۹ درصد است و در آفریقا میزانی کمتر و در حدود ۵ درصد دارد.

در سال های اخیر حدود ۷۰ درصد از کاشی های تولید شده در اتحادیه اروپا، صادر می شود و این درحالی است که در ۲۰ سال پیش این میزان در حدود ۵۰ درصد بود و البته باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که کشورهای اروپایی از نظر صادرات به کشورهای خارج از منطقه جغرافیایی خود نیز خوب عمل کرده اند و این در حالی است که از منظر آمار حدود ۸ درصد از تولیدات کاشی، از خارج از منطقه جغرافیایی تولید شده کاشی تامین می شود و این میزان برای آسیا رقمی در حدود ۳ درصد و برای آمریکا در حدود ۴/۸ درصد را نشان می‌دهد.

این میزان برای کشورهای اروپایی در حدود ۳۱/۶ درصد بوده است. چین و هند به عنوان بزرگترین صادرکنندگان کاشی و سرامیک در آسیا به شمار می روند. از حدود ۵ سال پیش، صادرات کاشی کشور چین با روندی کاهشی مواجه بوده است و در طی این مدت حدود ۳۰۰ میلیون مترمربع کاهش یافته است و این در حالی است که هندوستان روندی رو به رشد داشته و صادرات کاشی هند در سال گذشته به حدود ۲۷۴ میلیون متر مربع رسیده است.

در سال ۱۳۹۲ صادرات کاشی چین به بیش از ۱۳۱ کشور در سراسر دنیا انجام می شد و در آن بازه زمانی صادرات کاشی هند به تنها ۲۴ کشور خلاصه میشد. در حدود شش سال بعد، چین به ۱۲۲ کشور جهان کاشی صادر می کرد و هندوستان نیز صادرات خود به کشورهای دیگر را به ۷۰ کشور افزایش داد.

این بدین معنی است که هند روند رو به رشدی را در بازار کاشی و سرامیک در پی گرفته است و تقریبا می توان گفت که موقعیت پیشین چین را در بسیاری از بازارهای جهانی از آن خود کرده است.کشورهایی نظیر عربستان سعودی، امارات متحده عربی در زمره این بازارهای موفق برای صادرات کاشی و سرامیک هستند.

در بازار آنلاین سرام پخش می توانید انواع و اقسام متفاوت ازبهترین کاشی های برند ایرانی را مشاهده، انتخاب و خرید کنید.

 

در صورتی که این مقاله برای شما مفید بود برای دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید!

 

 


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments