پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

نگرش جهانی و ارتباط آن با تحول ساختاری شرکت ها

نگرش جهانی و ارتباط آن با تحول ساختاری شرکت ها

نگرش جهانی و ارتباط آن با تحول ساختاری شرکت ها

 

همچنان که اشاره شد تحولات اخیر شرکت ها را بر آن داشته تا از یک سو نگرش جهانی داشته و از سوی دیگر جهت گیری های خود را متناسب با این تغییرات شکل دهند. مروری بر جهت گیری های مدیریتی شرکت ها و روند تغییرات آن به فهم موضوع و درک اهمیت این نکته که چرا شرکت ها باید نگرش جهانی داشته باشند، کمک خواهد کرد. هوارد پرلموتر استاد دانشگاه پنسیلوانیا جهت گیری های زیر را در ارتباط با تکامل عملیات شرکت های بین الملی شناسایی کرده است:

۱- شرکت های بین الملی با تمرکز بر داخل:

برای این شرکت ها عملیات بین الملی دردرجه دوم اهمیت قرار دارد و به طور عمده از آن به عنوان وسیله ای برای عرضه محصولات مازاد داخلی استفاده می کنند. مدیران شرکت های مذکور فقط به ورود محصولات خارجی واکنش نشان می دهند و هیچ گونه تحقیقات بازاریابی منظمی در سطح بازارهای جهانی انجام نمی دهند.

۲-شرکت های بین المللی با تمرکز بر چند کشور:

این شرکت ها در هر بازاری که سودآور باشد فعالیت می کنند و به هم افزایی میان بازارها توجه ندارند و برای هر بازار طرح بازاریابی خاصی دارند.

۳- شرکت های بین المللی با تمرکز بر یک یا چند منطقه از جهان:

جستجوی فرصت ها در منطقه خاص یا بازارهای همگون و استفاده از تجارب به دست آمده در کشورهای مشابه محور فعالیت این گونه شرکت ها را تشکیل می دهد.

۴- شرکت های بین المللی با گرایش جهانی:

استفاده از فرصت های جهانی، تاکید بر راهبردها و تاکتیک های هماهنگ در سطح جهان، استاندارد کردن محصولات و تجزیه و تحلیل جامع محیط از جمله موضوعاتی است که در مورد تاکید مدیران در این گونه شرکت هاست.

۵- شرکت های جهانی با گرایش منطقه ای:

شعار مشهور« جهانی فکر کن/ منطقه ای عمل کن» شعار اصلی این گروه از شرکت هاست. کاملا روشن است که در بیشتر صنایع شرکت هایی که در پایان دهه ۹۰ به فعالیت خود ادامه می دهند که به سمت جهانی شدن حرکت کنند، شرکت هایی که به طور فعالی با چالش ها و فرصت ها در سطح جهان برخورد کرده و از فرصت های ایجاد شده در کشورهای مختلف بهره برداری کنند و بالعکس چنانچه شرکت هایی در مرحله اول باقی بمانند و رویکردی انفعالی نسبت به رویدادهای محیط بین المللی داشته باشند اگر خوش شانس باشند و جذب موسسات پویاتر می شوند و گرنه و در صورت عدم حمایت دولت ها به طور کامل از بین می روند. حمایتی که با عضویت کشورها در سازمان تجارت جهانی الزاما روز به روز کاهش خواهند یافت.(رادیگرز، ۱۳۸۰)

فروش محصول با فیمت بالاتر، سودهای بیشتر، نیروی کار و مواد اولیه ارزان تر، حضور در بازارهای جدید و جهانی شدن سیستم های مالی و به دست آوردن محصولات جدید برای بازار داخلی از جمله فرصت هایی است که باعث بین المللی کردن عملیات شرکت ها می گردد. همچنین رکود تقاضا در بازار داخلی، وابستگی به واردات مواد اولیه، فقدان سرمایه یا دانش فنی در کشور و رقابت شدید در بازار داخلی نیز از جمله تهدیدهایی هستند که حضور در بازارهای خارجی را تشویق می کنند که این به نوبه خود نیاز به تدوین راهبردهای  بین المللی موثر را از سوی مدیران شرکت ها اجتناب ناپذیر می کند و بدیهی است که تدوین این راهبردها بدون تعیین اهداف راهبردی که شرکت را با محیط خارجی اش پیوند می دهند امکان پذیر نیست. بنابراین شرکت ها در پاسخ به فرصت ها و تهدیدات ایجاد شده در محیط بازاریابی داخلی و خارجی وارد عرصه بین المللی می شوند.


منبع: کتاب راهبردهای رقابتی ایران در بازارهای هدف (صنعت کاشی و سرامیک )

گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ box_shadow=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments