پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

هبلکس چیست؟ | مواد تشکیل‌دهنده | کاربرد | مزایا و معایب

هبلکس چیست

هبلکس چیست؟ | مواد تشکیل‌دهنده | کاربرد | مزایا و معایب

 

هرچقدر زمان می‌گذرد، تلاش مهندسین برای تولید مصالح ساختمانی سبک‌تر با مقاومت بالا افزایش پیدا می‌کند. در حقیقت، تلاش می‌شود تا به مصالحی دست پیدا کنیم که از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و هزینه‌ها را کاهش دهند. یکی از جدیدترین دستاوردها در این زمینه، بلوک هبلکس (Heblex Block) است که از آن برای ساختمان‌سازی به‌جای مصالح سنتی مثل آجر استفاده می‌شود. مزیت‌های ویژه این محصول باعث شده تا خرید بلوک هبلکس، محبوبیت زیادی پیدا کند. اما اینکه بلوک هبلکس چیست و چگونه باعث تحول در صنعت‌ ساختمان‌سازی شده است، مطلبی است که قصد داریم به طور کامل در این مقاله به آن بپردازیم.

منظور از بلوک هبلکس چیست؟

بلوک هبلکس، یکی از جدیدترین مصالح ساختمانی است که برای تولید آن، از روشی کاملاً متفاوت با دیگر بلوک‌های ساختمانی استفاده می‌شود؛ اما دقیقاً منظورمان از بلوک هبلکس چیست؟ این بلوک، یکی از مصالح ساختمانی بسیار پرفروش است که ساختاری متخلخل دارد؛ این یعنی مقادیر قابل‌توجهی هوا در حفره‌های ریز بلوک هبلکس وجود دارد که وزن آن را تا حد زیادی کم کرده است.
در فرایند ساخت هبلکس، از روش متفاوت اتوکلاو (Autoclave) استفاده می‌شود. در این روش، مواد تشکیل‌دهنده بلوک هبلکس در دستگاه‌هایی به نام اتوکلاو تحت حرارت و دمای بالا پخته شده و در ساختار آن، حفره‌های ریز هوا (ساختار متخلخل) ایجاد می‌شود. معمولاً به بلوک‌هایی که با این روش تولید می‌شوند، بلوک‌های اتوکلاو یا بلوک سبک aac گفته می‌شود.
دما و فشار زیادی که در تولید هبلکس به کار می‌رود، در نهایت مقاومت این ماده را افزایش داده و آن را برای استفاده از ساختمان‌سازی به یک گزینه عالی تبدیل می‌کند.

بلوک هبلکس از چه موادی ساخته شده است؟

در ساختار بلوک هبلکس، موادی مانند ماسه، سیمان، سیلیس، گچ، آهک و پودر آلومینیوم به‌کاررفته است. این مواد در کنار هوای موجود در حفره‌ها، ترکیب اصلی هبلکس را تشکیل می‌دهند. مواد اشاره شده، هرکدام با درصدهای مشخص با یکدیگر مخلوط شده و در کوره‌های اتوکلاو با فشار بسیار زیاد پخته می‌شوند. اگر برای خرید بلوک‌های Heblex اقدام کردید، بهتر است همان ابتدا، ترکیبات و کیفیت مواد به‌کاررفته را مورد بررسی قرار دهید.

کاربرد بلوک هبلکس در ساختمان‌سازی

 

کاربرد بلوک هبلکس در ساختمان‌سازی

زمانی که برای خرید بلوک ساختمانی به بازار مراجعه می‌کنید، اولین چیزی که باید مدنظر قرار دهید، کاربرد موردنظر است. در این میان، بلوک هبلکس (Heblex blocks) جزو پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که در زیر به طور خلاصه به مهم‌ترین کاربردهای آن اشاره کرده‌ایم:

• تشکیل دیوارها: به‌عنوان ماده‌ای برای ساخت دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌شود. بلوک هبلکس جذابیت‌هایی مانند سادگی و سرعت در ساخت دیوار دارد و البته بیشتر برای دیوارچینی خارجی ساختمان و جلوگیری از اتلاف انرژی استفاده می‌شود؛ هرچند به دلیل عایق صدا بودن برای دیوارهای داخلی نیز کاربرد زیادی دارد.
• ساخت سرپناه و زیرزمین: می‌توان از بلوک هبلکس برای ساخت سرپناه و زیرزمین‌های ساختمان بهره برد. استحکام، مقاومت در برابر نفوذ آب و مقاومت شیمیایی خوب بلوک هبلکس از مزایای این کاربرد است.
• ساخت دیوارهای محافظی: به‌عنوان یک مصالح ساختمانی سبک‌وزن، می‌توان بلوک هبلکس را برای ساخت دیوارهای محافظتی و سپرهای اطراف پروژه‌های ساختمانی مورداستفاده قرارداد.

چگونه از بلوک هبلکس استفاده کنیم؟

در این بخش می‌خواهیم به نحوه استفاده بلوک هبلکس بپردازیم. خوب است بدانید که تفاوت بلوک هبلکس با دیگر بلوک‌های ساختمانی، فقط به ترکیبات و روش تولید محدود نمی‌شود! هبلکس، روش اجرای متفاوتی دارد که باید به‌صورت اصولی انجام شود.
شاید در روش سنتی برای کنار هم قراردادن آجرها از سیمان استفاده می‌شود؛ اما برای استفاده از هبلکس، باید از چسب مخصوصی (AAC BLOCK ADHESIVE) استفاده کرد تا بلوک‌ها به طور محکم به هم بچسبند.
در ساختار چسب هبلکس، از دو نوع چسب پلیمری، ماسه و مقداری آب استفاده شده است. ترکیبات این چسب به‌گونه‌ای انتخاب شده تا چسبندگی خوبی با ترکیبات بلوک هبلکس داشته باشد. به‌کاربردن این چسب، باعث می‌شود تا وزن کلی ساختمان کاهش پیدا کرده و مقاومت آن در برابر آسیب‌هایی مثل زلزله یا سیل، بیشتر شود. با استفاده از چسب بلوک هبلکس، می‌توانید سرعت کار خود را چندبرابر کنید؛ همچنین نحوه استفاده از آن نیز بسیار راحت است تاحدی‌که افراد مبتدی هم می‌توانند از آن استفاده کنند؛ بااین‌حال ممکن است برایتان سؤال شود که مزایا و معایب بلوک سبک هبلکس چیست؟ در ادامه به این سؤال پاسخ داده‌ایم.

مزایا و معایب بلوک هبلکس چیست؟

مزایا و معایب بلوک هبلکس چیست؟

شاید بسیاری از افرادی که آشنایی کافی با مصالح ساختمانی ندارد، از ویژگی بلوک هبلکس و اهمیت استفاده از آن اطلاعی نداشته باشند. خوب است بدانید که مزایای بلوک هبلکس آن‌قدر زیاد است که شاید معایب آن خیلی به چشم نیاید. درهرصورت، در این بخش قصد داریم به طور کامل به معرفی مزایا و معایب بلوک هبلکس بپردازیم.

مزایای بلوک هبلکس

مزایای اقتصادی بلوک هبلکس، ناشی از ترکیبات ویژه و ویژگی‌های کاربردی آن است؛ برای مثال، شما می‌توانید از ضایعات هبلکس برای کف‌سازی استفاده کنید؛ این یعنی هیچ دور ریزی از این ماده وجود ندارد. همچنین با استفاده از آن، در مصرف فولاد و بتن نیز صرفه‌جویی خواهد شد. در ادامه به بعضی از مزایای بلوک هبلکس در ساختمان‌سازی اشاره خواهیم کرد:

 سبک بودن: استفاده از بلوک‌های با وزن کم، بار مرده ساختمان را کاهش می‌دهد؛ این کار تأثیر زیادی در افزایش مقاومت ساختمان دارد. از جمله بلوک‌های سبک هبلکس می‌توان به بلوک سیپورکس، بلوک لیکا و بلوک پرین اشاره کرد.
 عایق حرارتی: کاهش مصرف انرژی یکی از پارامترهای مهم در طراحی یک ساختمان است؛ بلوک هبلکس با ترکیبات ویژه و وجود حفره‌های هوا در ساختار اصلی خود، یک عایق بسیار قوی است
 عایق صوتی: هبلکس نه‌تنها عایق حرارت است؛ بلکه تا حد زیادی جلوی انتقال امواج صدا را می‌گیرد؛ به همین دلیل در ساخت دیوارهای داخلی ساختمان (مسکونی، تجاری و اداری) نیز محبوب شده است
 مقاومت در برابر زلزله: هبلکس، امتحان خود را در آزمایشات زلزله و آسیب‌های احتمالی به‌خوبی پس داده است و مقاومت آن تا حد معجزه‌آسایی بالا است.
 ضریب انقباض پایین: این ضریب به میزان کاهش حجم مواد بتنی تحت‌فشار بالا اشاره دارد. در حقیقت، بلوک‌های بتنی که تحت‌فشار زیاد قرار می‌گیرند، منقبض شده و مقداری از هوای خالی موجود در ساختار خود را از دست می‌دهند. با ازدست‌رفتن فضای خالی در بلوک بتن، در نهایت، تعدادی ترک ایجاد می‌شود. بلوک هبلکس، ضریب انقباض پایینی دارد و به همین دلیل، جزو مواد بسیار مقاوم است.

معایب بلوک هبلکس

تا اینجا با مزایای بلوک هبلکس آشنا شدیم؛ اما معایب بلوک هبلکس چیست؟ خوب است اشاره کنیم که بلوک هبلکس، قیمت بالایی دارد و کاربرد آن، هزینه ساختمان‌سازی شما را افزایش می‌دهد؛ همچنین این ماده تنوع رنگ کمی دارد و نمی‌توان از آن برای طراحی داخلی استفاده کرد. از جمله دیگر معایب بلوک هبلکس، می‌توان به مقاومت فشاری پایین آن اشاره کرد؛ به همین دلیل از آن نمی‌توان برای ساخت دیوارهای باربر کمک گرفت.
بلوک هبلکس سقفی چیست؟
بلوک هبلکس سقفی چیست؟ در حقیقت، استفاده از بلوک هبلکس برای سقف، یکی از کاربردهای مهم آن در ساختمان‌سازی است. بلوک هبلکس سقفی، بسیار مقاوم است و از طرفی به دلیل وزن کم، آسیب‌های احتمالی هنگام زلزله را کاهش می‌دهد. این بلوک، در برابر یخ‌زدگی یا آتش‌سوزی نیز مقاومت خوبی دارد.

نکات مهم در استفاده از بلوک هبلکس

نکات مهم استفاده از هبلکس چیست؟ برای استفاده از بلوک هبلکس یا هابلکس، ابتدا ابعاد بلوک را در نظر بگیرید. ابعاد بلوک، تأثیر اصلی را روی قیمت و هزینه‌ها دارد. هرچقدر حجم بلوک بیشتر باشد، قیمت آن بیشتر است. همچنین باید ابعاد بلوک را متناسب با ساختمان خود انتخاب کنید؛ با این کار، جلوی هزینه اضافی را خواهید گرفت.
بلوک هبلکس، این روزها توسط کارگاه‌ها و تولیدی‌های مختلف تولید می‌شود؛ دقت کنید که تولیدی موردنظر، اعتبار و سابقه کافی داشته باشد؛ بنابراین توجه به برند نیز یکی از نکات مهم هنگام خرید است؛ برای مثال، بلوک هبلکس یزد، یکی از معتبرترین تولیدی‌های بلوک ساختمانی ایران است که بخشی از محصولات آن در خارج از کشور به فروش می‌رسد. علاوه بر این، در استفاده از هبلکس، نکات ایمنی را رعایت کنید. این نکات شامل همراه‌داشتن کلاه ایمنی، دستکش، لباس مخصوص و مراقبت از برق‌گرفتگی است.

نکات مهم در استفاده از بلوک هبلکس

قیمت بلوک هبلکس در بازار چقدر است؟

عوامل مختلفی روی قیمت بلوک هبلکس تأثیر می‌گذارند که از جمله آنها می‌توان به میزان مواد اولیه و حجم بلوک اشاره کرد. بسیاری از شرکت‌ها، بلوک‌های هبلکس را در ابعاد کوچک‌تری تولید می‌کنند تا قیمت نهایی آن کمتر شود. همچنین، هرچقدر فاصله مرکز تولید تا فروشگاه بیشتر باشد، قیمت بلوک، بیشتر می‌شود. مزیت عمده خرید آنلاین نیز همین حذف واسطه‌ها و هزینه حمل‌ونقل از مرکز تولید تا فروشگاه است.

برای خرید بلوک هبلکس، از کجا شروع کنیم؟

سؤال اصلی که باید به آن بپردازیم این است که نحوه خرید حرفه‌ای هبلکس چیست؟ بلوک هبلکس یا هپلکس یا سیپورکس (Siporex) در بازار ایران، تنوع گسترده‌ای دارد و برای خرید آن باید به نیاز و کاربرد موردنظر خود توجه کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای خرید مطمئن هبلکس، مراجعه به فروشگاه‌های آنلاین محصولات ساختمانی است؛ برای مثال، خرید از مرکز تولید و پخش مصالح ساختمانی مانامستر، این امکان را به شما می‌دهد که از مشاوره رایگان تخصصی قبل از خرید بهره‌مند شده و محصول متناسب با نیاز خود را خریداری کنید. با این کار، تا حد زیادی از هزینه اضافی جلوگیری کرده‌اید. از طرفی، مانامستر، به فروش بلوک هبلکس با مواد مرغوب متعهد بوده و پشتیبانی لازم بعد از خرید را به شما ارائه می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل به این سؤال بپردازیم که هبلکس چیست و چه اهمیتی در ساختمان‌سازی دارد. هرچند استفاده از بلوک هبلکس، روند ساده و سریعی دارد؛ اما انواع مختلف آن، ویژگی‌های نسبتاً متفاوتی دارند؛ برای مثال، تاکنون ۲۲ نوع متفاوت بلوک هبلکس ساخته شده است که هرکدام برای کاربرد خاصی ساخته شده‌اند. برای آگاهی و شناخت هرکدام از آنها، باید از راهنمایی کارشناسان کمک بگیرید. در این میان، کارشناسان متخصص مانامستر، از ابتدا تا انتهای خرید بلوک هبلکس باکیفیت، در کنار شما خواهند بود تا یک خرید حرفه‌ای متناسب با نیاز خود داشته باشید.

 

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و سرام پخش در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments