پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

همه آنچه بهتر است درباره پلاستر بدانید+ فیلم

پلاستر چیست

همه آنچه بهتر است درباره پلاستر بدانید+ فیلم

پلاستر درواقع لایه‌ای پوششی است که هنگام بازسازی ساختمان به قسمت‌هایی مانند کف، سقف و ستون اضافه خواهد شد. این لایه اضافی برای محافظت بیشتر دیوارهای ساختمان به کار گرفته می‌شود. در ادامه این مقاله شما را با انواع پلاستر بیشتر آشنا خواهیم کرد. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.



انواع پلاستر کدامند؟

همانطور که در تعریفی که برایتان عنوان کردیم، این ماده شامل هر نوع پوششی خواهد بود. حتی لایه‌های کاهگلی که روی سقف ساختمانی و دیواره‌های یک اتاق را در مناطق روستایی می‌پوشاند، به‌نوعی پلاستر محسوب می‌شوند. آنچه که به‌عنوان پلاستر در بازار مصالح ساختمانی مطرح است، در سه دسته وجود دارد:

پلاسترهای پایه گچی

معمولا برای پوشش دیوارهای داخلی از پلاسترهای پایه گچی استفاده می‌کنند. این نوع پلاستر زیبایی قابل قبولی دارد و در برابر انواع تغییرات دمایی مقاوم خواهد بود. در این روش گچی که پودر خشک شده است، با آب مخلوط و قبل از به کار بردن در سطح زیرین، خمیری قابل استفاده خواهد بود.

در زمان‌هایی نه چندان دور برای باز سازی و نو سازی ساختمان پلاستر گچی جزو اولین انتخاب‌ها بوده است و از آن‌ها برای صاف کردن سطوح موجود در نماهای داخلی استفاده می‌کردند.

پلاستر گچی
پلاستر گچی تیار مدل Masterplast
پلاستر گچی
پلاستر گچی تیار مدل Mastershell

پلاسترهای پایه سیمانی

از این نوع پلاستر معمولا در دیوارهای خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. پلاستر پایه سیمانی از نفوذ هرگونه رطوبت روی بدنه سازه‌ها جلوگیری خواهد کرد. این کار با به کارگیری مخلوطی از سیمان و ماسه تمیز با آب و پس از کروم بندی انواع دیوارها انجام خواهد گرفت.

از مهم‌تریم مزایای پلاستر پایه سیمانی می‌توان به پوشش حفره‌های دیواری، ایجاد استحکامی قابل توجه، پوشش جایگزین مناسب به جای پلاستر پایه گچی در محیط‌های دارای رطوبت بالا اشاره کرد.

پلاستر سیمانی تیار مدل Paramount-M20
پلاستر سیمانی تیار مدل Paramount-M20
پلاستر سیمانی سفید تیار مدل Paramount-600
پلاستر سیمانی سفید تیار مدل Paramount-600

پلاسترهای پایه آهکی

پلاستر پایه آهکی درمقایسه با پوشش گچی استحکام بیشتری دارد اما قدرت و قابلیت‌های پلاسترهای سیمانی را ندارد. از این نوع پلاستر در بخش‌های خاصی از ساختمان مانند کف و سقف ساختمان به کار می‌رود و گاهی نیز از آن برای پوشش دیوارها نیز استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین مزایای استفاده از پلاستر در ساختمان چیست؟

این ماده از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و به‌صورت دستی یا با انواع ماشین‌های پاشش تغییرات دلخواه را به وجود آورد. به‌عنوان یک مصالح ساختمانی از چسبندگی بسیار قدرتمندی برخوردار است و باعث می‌شود ترک خوردگی در دیوارها به وجود نیاید. 

همچنین پلاستر محدودیت اجرایی ندارد و نصب آن بسیار آسان و سریع است. همچنین عمر این پلاستر طولانی است و به هیچ گونه مواد افزونی خاصی احتیاج ندارد.

اندود پلاستر نهایی نمای داخلی بن ملات مدل TP210
اندود پلاستر نهایی نمای داخلی بن ملات مدل TP210
اندود پلاستر نهایی نمای داخلی و خارجی رنگی و سنتی کاهگل بن ملات مدل TPC
اندود پلاستر نهایی نمای داخلی و خارجی رنگی و سنتی کاهگل بن ملات مدل TPC

مهم‌ترین اهداف پلاستر کاری ساختمان کدامند؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، پلاستر لایه محافظی برای سطوح خارجی ساختمان است که در برابر نفوذ آب‌های بارانی و دیگر شرایط محیطی چه‌بسا غیرکاربردی و نامناسب خواهد بود.

 این ماده همچنین در برابر نفوذ انواع گرد و غبار مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و نوعی پوشش تزئینی برای دیوارهای بلوکی و سنگی است. 

همچنین از هرگونه رطوبت‌های زمینی و صوت به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. همچنین پلاستر ماده‌ای است که انواع شکستگی و اشکال در بخش‌های داخلی سازه‌ای را پوشش می‌دهد.

نصب کاشی و سرامیک به همراه ماله کاشیکاری

شکستگی؛ آن روی سکه استفاده از پلاستر

یکی از مشکلاتی که پس از گذشت مدت زمانی برای پلاسترها اتفاق می‌افتد، این است که شما مجبورید پس از مدتی لایه مورد نظرتان را بردارید و پلاستر کاری را مجدد انجام دهید. چرا که پلاسترها در بدنه آن‌ها پس از مدتی شکستگی و ترک خوردگی اتفاق خواهد افتاد. از لحاظ فنی و مهندسی نیز کلیه مواد اولیه پلاسترها همچون گچ، سیمان و آهک از چسبندگی کافی برخوردار هستند و احتمال خیلی کمی وجود دارد که پس از مدتی دچار شکستگی یا ترک خوردگی شوند. شکستگی پلاسترها معمولا به روش‌های زیر انجام خواهد شد:

  • پدید آمدن ترک خوردگی‌های پراکنده و خیلی ریز همچون ترک خوردگی شیشه‌ای
  • ایجاد ترکی بزرگ برای شکاف‌های ساختاری
  • جدا شدن پوشش‌های پلاستری از دیواره‌ها و سقوط آن‌ها در کوتاه مدت
  • مشاهد شدن انواع برآمدگی لایه‌های پوششی به‌دلایلی همچون وجود انواع مواد روغنی و نفتی

 

مشاهده و خرید آنلاین انواع ملات

جمع بندی

پلاسترها امروزه در بخش‌های مختلف ساختمانی به کار می‌روند و مانند هر محصول دیگری مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. برای مشاهده و خرید با شرایط اقساطی انواع پلاسترهای ساختمانی به فروشگاه سرام پخش مراجعه کنید. همچنین درصورت داشتن هرگونه سوالی می‌توانید با کارشناسان پشتیبانی ما در ارتباط باشید.

برای مطالعه بروز ترین و جامع ترین مطالب در حوزه مصالح ساختمانی، اخبار ساختمان و دکوراسیون داخلی به مجله سرام پخش مراجعه کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments