پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

واقعیت های بازار کاشی و سرامیک

واقعیت های بازار کاشی و سرامیک

واقعیت های بازار کاشی و سرامیک

به گزارش سرام پخش به نقل از خبرنگار بورس۲۴ : صنعت کاشی و سرامیک با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند، این صنعت عمده صادرات خود را به کشور عراق انجام می دهد، اما بازارهایی همچون سوریه و قطر میتواند به عنوان بازار بکری برای صادرات به حساب آید که دولت ایران باید برای آن برنامه ریزی نماید، دبیر انجمن تولید کنندگان کاشی و سرامیک در خصوص میزان فروش شرکت ها در سال جاری نسبت به سال گذشته و همچنین وضعیت این صنعت به خبرنگار توضیح می دهد.

بهنام عزیززاده مدیر انجمن تولید کنندگان کاشی و سرامیک ایران در خصوص صادرات صنعت کاشی و سرامیک بیان داشت: صادرات صنعت از نظر کمی نسبت به سال قبل افزایش یافته اما از نظر قیمتی با کاهش رو به رو شده ایم، یعنی در قبال حجم بالا مبلغ کمتری را دریافت کرده ایم. تحریم ها محدودیت ها را شدید کرده، مشکلات نقل و انتقال پول همچنان جزو مشکلات اصلی صنعت است و عملا می توان گفت صادرات ما معنا و مفهوم صادرات واقعی را ندارد.

وی ادامه داد: مشکلات بانکی ما همچنان وجود دارد و لاینحل تلقی می شود.

او در خصوص رشد فروش شرکت های فعال اعم بورسی و غیر بورسی گفت: رشد فروش این شرکت ها بیشتر رشد کمی فروش بوده ، اما به ازای هر متر مربع ، نرخ فروش کاهش داشته است.

کاشی عراقی ها را ما تامین می کنیم ؛ اما…

عزیززاده در پاسخ به این سوال که آیا ایران می تواند در بازسازی عراق و سوریه نقش مهمی داشته باشد و از این طریق شاهد رشد روند صادراتی در سال آتی باشیم، گفت: در رابطه با بحث عراق، می توان گفت که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کاشی و سرامیک این کشور توسط ایران تامین می شود اما متاسفانه هر سال با مشکلات و محدودیت هایی مواجه می شویم و از طرفی ما محصولاتمان را به ارزان ترین قیمت می فروشیم ، در صورتی که صادرات واقعی عرضه محصولات به قیمت جهانی است.

وی افزود: در سوریه نیز به دلیل ساخت و سازی که این کشور نیاز دارد، ایران می تواند نقش پررنگ تری داشته باشد اما همه این ها نیاز به حمایت جدی و برنامه مدون و منسجم دارد. امروز صادر کننده کاشی و سرامیک اگر بخواهد وارد بازار‌‌هایی همچون سوریه بشود، قطعا باید راهکارهای ورود و برگشت وجه حاصل از فروش را مشخص نماید ، در غیر این صورت وارد شدن به این بازار بدون توجه به نحوه برگشت پول حاصل از صادرات حرکت در تاریکی است.

این مقام مسئول در انجمن کاشی و سرامیک ایران در خصوص میزان صادرات به سوریه در سال ۹۷ گفت: ایراد عمده صادرات به عراق است اما صادرات به سوریه همیشه در حد بسیار کم وجود داشته، اما در این سال اتفاق ویژه ای برای صادرات به این کشور رخ نداده است.

باید منتظر بمانیم

وی ادامه داد: درست است که سوریه می تواند بازار بسیار بکری باشد، اما سهم ایران از ساخت و سازهای این کشور هنوز مشخص نیست و زیرساخت‌هایی همچون نحوه نقل و انتقال و قطعیت سهم ایران از این ساخت و سازها به سیاست های دولت و حمایت‌هایش بستگی دارد و تنها گذر زمان آن را مشخص می کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به ظرفیتی که در شرکت های کاشی و سرامیک ایرانی وجود دارد، قادر به صادرات حجم زیادی از تولیدات خود هستیم. مشکل تولید برای شرکت ها ( جدای از مشکل تامین مواد اولیه و تامین ارز ) وجود ندارد اما بحث این است که وارد چه بازاری شویم؟

وی افزود: مقصد صادراتی کشور می تواند توسعه یابد و تاکنون به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان صادرات انجام شده است، صادرات به سوریه و قطر نیز در حد محدود وجود دارد اما توسعه آن نیاز به سیاست های کشور و حمایت های دولت دارد. همان طور که گفته شد مشکل نقل و انتقال پول همچنان، مشکل بزرگ ما است. به عنوان مثال ما در قطر نمی توانیم حساب بانکی باز کنیم.

وی ادامه داد: شرایط بازار کاشی و سرامیک یک بازار کاملا رقابتی است و در بازار رقابتی آنچه که نرخ را تعیین می کند، عرضه وتقاضا است. بنابراین هر چند که در سال آینده با توجه به تورمی که به دلیل افزایش بهای تمام شده متصور هستیم و باید شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم، اما در نهایت آنچه که قیمت واقعی را تعیین می کند، خود بازار است. بنابراین می توان مطمئن بود که در سال آینده شاهد افزایش قیمت ها در این صنعت خواهیم بود اما نرخ آن توسط عرضه و تقاضا مشخص خواهد شد.

عزیززاده هشدار داد: رکود موجود در صنعت ساختمان بسیار نگران کننده است مخصوصا اگر شرایط و محدودیت‌های فعلی تغییری نکند!

 


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments