پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

چالش های مدیریتی بر سر راه صنعت کاشی و سرامیک

چالش های مدیریتی بر سر راه صنعت کاشی و سرامیک

چالش های مدیریتی بر سر راه صنعت کاشی و سرامیک

سرام پخش؛ برخی از معضلات مبتلا به بخش صنعت، صنایع فعال در بخش کانی های غیرفلزی مانند واحدهای تولید کاشی و سرامیک، چینی آلات، سیمان و نسوز را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است. در سال های اخیر افزون بر ۴۰۰ میلیون یورو از محل صندوق ذخیره ارزی برای صنعت کاشی و سرامیک کشور سرمایه گذاری شده است.

لیکن مشکلاتی از قبیل واردات بی رویه کالاهای غیراستاندارد از چین، افزایش هزینه های خدمات و مشکل حمل و نقل، بهره بانکی بالا، قانون کار، مشکلات مرتبط با نرخ دلار و… در زمره معضلاتی است که صنایع فعال در کانی های غیرفلزی را دچار مشکل نموده است. این در حالی است که اکنون موافقت اصولی احداث کارخانه هایی با مجموع ظرفیت تولید ۳۵۰ میلیون مترمربع در سال نیز صادر شده است و این واحدها در سال های آتی فعالیت خود را آغاز می کنند.

در آینده، تولیدکنندگانی موفق خواهند بود که با هدف صادرات تولید کنند نه اینکه فقط با تکیه بر بازار داخلی، به تولید پرداخته و انتظار صادرات محصولات خود را نیز داشته باشند. بنابراین بالا بردن بهره وری در واحدهای تولیدی و افزایش صادرات با استفاده از شیوه های مدیریتی کارآمد استفاده بهینه از منابع، از اقدامات اجتناب ناپذیر برای هر بنگاه اقتصادی به شمار می آید.

با توجه به بررسی های صورت گرفته مشاهده می گردد که صنعت کاشی و سرامیک از لحاظ تولید به حدی رسیده است که بایستی بخش قابل توجه ای از آن صادر گردد. لذا برنامه ریزی و توجه ویژه در صادرات این محصول بسیار حایز اهمیت می باشد.

در پایان یادآور می شود با توجه به میزان مصرف کاشی و سرامیک در کشور که حدود ۱۰۰ میلیون مترمربع می باشد و با توجه به این که رویکرد کلی وزارت بازرگانی مبتنی بر کاهش تدریجی سطح عمومی تعرفه هاست، افزایش تعرفه بیش از ۹۰ درصد برای اقلام یاد شده منطقی به نظر نمی رسد. مضافا بیش از ۹۵ درصد از مصرف داخل توسط تولیدات داخلی تامین می شود و افزایش تعرفه حداکثر ۵ درصد از میزان مصرف (معادل ۵ میلیون مترمربع) را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از طرف دیگر افزایش موانع غیرتعرفه ای نظیر تغییر ارزش کف، طبق تعهدات ایران جهت پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) امکان پذیر نمی باشد و البته در صورت استفاده از دامپینگ توسط تولیدکنندگان خارجی، ایران می تواند از اقدامات تامینی و جبرانی ضد دامپینگ استفاده نماید.

به علاوه کار نظارت بر ورود محصولات استاندارد بر عهده موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می باشد که اخیرا این موسسه در جهت تحدید واردات محصولات غیراستاندارد همکاری هایی را با گمرگ جمهوری اسلامی ایران آغاز نموده که می بایست با تعمیق و گسترش این همکاری ها از ورود کالاهای غیراستاندارد و از جمله کاشی و سرامیک بی کیفیت و غیراستاندارد به کشور جلوگیری به عمل آید.

 

 

مطلب مشابه : راهکارهای برون رفت از بحران صنعت کاشی

 


 

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments