پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

چرا کفپوش سنگی

چرا کفپوش سنگی

چرا کفپوش سنگی

قرن‌ها سنگ طبیعی به عنوان عنصر برتر برای ساخت کف‌پوش در تمام دنیا مورداستفاده قرارگرفته است. علاوه بر زیبایی بی‌انتهای آن، نیاز کم به نگهداری و دوام بالای آن باعث شده به عنوان یک گزینه پایدار برای پوشش کف مطرح شود. در این مطلب قصد داریم به توضیح مزایای استفاده از سنگ طبیعی به عنوان کف‌پوش در مناطق پر تردد بپردازیم.تا انتهای این مطلب با پیمانساز همراه باشید .

قابلیت دوام و عمر مورد انتظار

کف‌پوش های مختلف در گذر زمان با سرعت های مختلف مستهلک می‌شوند سرامیک های مورد استفاده به عنوان کف پوش هر از گاهیبه پرداخت مجدد نیاز پیدا می کنند و کیفیت سطح آن‌ها به سرعت از بین می‌رود. در مقابل، کف‌پوش‌های سنگی به زیبایی فرسوده می‌شوند و می‌توانند تا قرن‌ها دوام داشته باشند؛ نمونه های تاریخی زیادی هستند که این موضوع را نشان می دهند. انجمن ملی سازندگان خانه، عمر سنگ طبیعی به‌خصوص گرانیت، مرمر و اسلیت را در صورت نگهداری مناسب، در حدود ۱۰۰ سال پیش‌بینی می‌کند.

باوجود اینکه کف‌پوش سنگی تا پایان عمر ساختمان دوام دارد، ولی عمر آن با پایان ساختمان به اتمام نمی رسد. دوام بالای سنگ طبیعی، آن را به یک ماده ایده آل برای مرمت و استفاده مجدد در کاربردهای گوناگون تبدیل کرده است. این قابلیت، نه تنها باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های نصب می‌شود، بلکه هزینه‌های زیست‌محیطی را نیز کاهش می‌دهد. وقتی به سنگ عمر مجدد داده می‌شود، از مصرف انرژی، آب و مواد مورد نیاز برای استخراج و فرآوری اجتناب می‌شود. همانگونه که مشاهده می کنید هزینه‌های منابع طبیعی در جدول ۱ توصیف‌شده اند. این اعداد حاصل مطالعات انجام شده بر روی سنگ طبیعی توسط دانشگاه تنسی است که در سال ۲۰۰۶ انجام‌شده. توجه کنید که ارقام به دست آمده بدون احتساب انرژی مورد نیاز برای حمل‌ سنگ از معدن تا کارخانه فرآوری می باشد.

چرا کفپوش سنگی
تعمیر و نگهداری

سنگ طبیعی، برخلاف کف‌پوش وینیل، بتن پوشش‌دار یا کاشی سرامیک، دارای رنگ و طرح یکنواخت نیست که به خاطر این قابلیت خراش و لک های ایجاد شده بر روی سنگ به سختی قابل تشخیص می باشند و در طرح و رنگ سنگ محو می شوند و همچنین با پرداخت سطحی، می توان قابلیت دیده شدن خراش‌ها و آسیب‌های عمیق را کاهش داد. با عملیات پرداخت به آسانی سنگ تعمیر می شود و در نتیجه در مقایسه با مواد دیگر، عمری طولانی‌تر خواهد داشت. قابلیت پرداخت پذیری به همراه دوام بالا، به معنای نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر کف پوش سنگی است.

با این‌حال، سنگ فرش های مورد استفاده در مناطق پر رفت و آمد، درنهایت به دلیل عبور و مرور و گرد و خاک، کدر می‌شوند که برای پاک‌سازی به نظافت منظم نیاز دارند. توصیه می‌شود به‌منظور جلوگیری از ورود ذرات ساینده به ساختمان، جلوی منزل خود از پادری استفاده کنید و برای تمیز کردن کامل تر کف پوش های سنگی می‌توانید از محلول‌های شیمیایی استفاده کنید و زمانیکه نیاز به کف پوش دارای جلای بیشتر داشتید می توانید با ساب مجدد چنین سطحی را ایجاد نمایید.

چرا کفپوش سنگی
چرا کفپوش سنگی

هزینه نصب سنگ

هزینه‌های نسبتاً بالای اجرای کف پوش سنگی باعث می شود تا برخی طراحان از انتخاب سنگ برای کف پوش منصرف شوند و به دنبال گزینه های جایگزین دیگری بگردند ولی با مقایسه طول عمر بالا و نیاز کم به نگهداری، خواهید دید که سنگ طبیعی از نظر اقتصادی به صرفه تر است. مطالعه کل هزینه‌های انجام‌شده، به سفارش انجمن کاشی آمریکای شمالی نشان داد، باوجود اینکه سنگ باکیفیت بالا، مانند مرمر و تراورتن ترکیه، به ترتیب دارای هزینه نصب ۲۱ و ۱۲/۵۰ دلار بر فوت مربع می باشند )بر خلاف هزینه ۱۰ دلار بر فوت مربعی که برای نصب دیگر محصولات است(، ولی مخارج سالانه نگهداری سنگ کمتر از کف پوش های دیگر می‌باشد. در حقیقت، هزینه‌های نگهداری پوشش های دیگر مانند وینیل ورقه‌ای و کاشی با ترکیب وینیل بیش از دو برابر هزینه نگهداری کف پوش تراورتن و مرمر است. این نتایج، در جدول شماره ۲ ارائه شده است.

چرا کفپوش سنگی

جدول ۲ نشان می‌دهد که هزینه نگهداری سنگ در طول عمر مورد انتظار خود مناسب است و با در نظر گرفتن مزایای اقتصادی و فیزیکی کف‌پوش سنگی، یک گزینه عالی برای مناطق پر رفت‌وآمد محسوب می‌شود. با این‌حال، ویژگی‌های مثبت سنگ طبیعی به اینجا ختم نمی‌شود. در حقیقت، یک مزیت سوم نیز برای سنگ طبیعی وجود دارد: حفظ سلامت هوا در فضاهای بسته دارای کف پوش سنگ .

کیفیت هوای داخل ساختمان

بعضی از کف‌پوش ها، به دلیل ایجاد گرد و غبار، مواد آلرژی‌زا و ترکیبات ارگانیک فرار برای استفاده در محیط های بسته مناسب نمی باشند و باعث ایجاد آلودگی هوای داخل ساختمان می شوند. گرد و غبار و مواد آلرژی‌زا می‌توانند موجب مشکلات تنفسی، پوستی و چشمی شوند. تأثیر تنفس ترکیبات ارگانیک فرار از سردرد تا تحریک تنفسی متغیر است و برخی نیز سرطان‌زا تشخیص داده‌شده‌اند.

ترکیبات ارگانیک فرار که از کف‌پوش‌ها منشأ می‌گیرند، بیشتر با مواد استفاده‌ شده در تولید، نصب و نگهداری یا تعمیر ارتباط دارند تا خود مواد کف‌پوش. چنین محصولاتی شامل چسب‌ها و نیز پرداخت‌های شیمیایی مانند پلی اورتان برای چوب جنگلی می باشند.

استفاده از سنگ طبیعی از تجمع ذرات ریز و تولید ترکیبات ارگانیک فرار جلوگیری می‌کند. گردوغبار و مواد آلرژی‌زا، به خصوص زمانی که یک برنامه منظم نظافت انجام می شود، بر روی سطح سنگ جمع نمی‌شود. نظافت کف پوش سنگی می‌تواند با یک محلول صابون ملایم )غیر اسیدی) و آب انجام شود و برای دستیابی به یک سطح پر جلا، احتیاج به سایش و پرداخت سطحی سنگ است. سنگ به خودی خود فاقد ترکیبات ارگانیک فرار است. حتی ملات و دوغاب مورد نیاز برای مهار سنگ، باعث نقصان کیفیت هوای داخل ساختمان نمی‌شوند. بتونه‌کاری سنگ، غالباً با ترکیبات غنی از ترکیبات ارگانیک انجام می شود و تقریباً همیشه برای حفاظت در برابر لک و خراش استفاده می‌شوند، اما گزینه‌های دارای ترکیبات ارگانیک فرار کمتر در دسترس می باشند و کمتر نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

خلاصه

سنگ طبیعی دارای مزیت‌های نسبی فرآوانی در مقایسه با سایر کف‌پوش‌های جایگزین است. از جمله هزینه نگهداری حداقل؛ طول عمر طولانی، قابلیت بازیافت و استفاده مجدد و مهم‌تر از همه، اگر از بتونه‌کاری با ترکیبات ارگانیک فرار پایین استفاده شود، کف‌پوش سنگ طبیعی باعث افت کیفیت هوای داخل ساختمان نیز نمی‌شود. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا سنگ طبیعی به یک گزینه معقول برای پوشش مناطق پر رفت‌وآمد تبدیل شود.


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

منبع:پیمان ساز

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments