پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

چسب کاشی یا ملات سیمان؟ کدامیک برای نصب کاشی و سرامیک بهتر است؟

چسب کاشی بهتر است یا ملات سیمان

چسب کاشی یا ملات سیمان؟ کدامیک برای نصب کاشی و سرامیک بهتر است؟

فهرست مطالب

پیشرفت علم، روی مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی تاثیر زیادی گذاشته است. تا جایی که خیلی از مصالح جدید، با حل کردن مشکلات مصالح قدیمی، جایگزین آن‌ها شده‌اند. ملات سیمان که از گذشته، برای اتصال کاشی، سرامیک، سنگ و… مورد استفاده قرار می‌گرفت، در بعضی موارد با انتخاب‌های بهتری جایگزین می‌شود. هنگامی که از ملات سیمان استفاده می‌کنید، در حقیقت برای ایجاد چسبندگی، از فعل و انفعالات سیمان در اثر آب‌دهی و رخ دادن پدیده سیفون‌سازی استفاده کرده‌اید.
چسب کاشی و سرامیک، یکی از مصالح مشابه ملات سیمان است که برای اتصال بین مصالح مختلف و به‌خصوص کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما برای استفاده از این محصول، نیاز به مخلوط کردن مصالح ندارید و فقط نیاز است ملات آماده را با مقدار مناسبی آب مخلوط کرده و استفاده کنید. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چسب کاشی کارآیی بهتری دارد یا ملات سیمان؟ برای پاسخ به این سوال تا انتهای این مقاله از مجله سرام پخش همراه ما باشید.

چسب کاشی یا ملات سیمان برای کاشی کاری

چسب کاشی یا ملات سیمان، کدام‌ بهتر است؟

تا اینجا فهمیدیم که چسب کاشی و ملات سیمان هر دو از مصالح ساختمان‌سازی هستند که برای اتصال کاشی، سرامیک، سنگ و… استفاده می‌شوند. برای ساخت ملات سیمان ممکن است ترکیبات مختلفی از جمله ماسه، خاک سنگ، پودر سنگ و… به‌همراه سیمان و مقدای آب استفاده می‌شود؛ اما در چسب کاشی، ماسه ریز، افزودنی‌های چسبدار، سیمان پورتلند غیرآلی و به طور کلی موادی که از بالاترین قدرت چسبندگی برخوردارند، استفاده می‌شوند و به‌صورت آماده در فروشگاه‌ها وجود دارند.
اگر می‌خواهید بین این دو یکی را انتخاب کنید، آشنایی با مزایا و معایب چسب کاشی و سرامیک و ملات سیمان می‌تواند به شما کمک کند.

کاشی کاری با چسب کاشی یا ملات سیمان

مزایا و معایب ملات سیمان

ملات سیمان به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، بهتر است در پروژه‌های مختص به خود استفاده شود. در ادامه برای آشنایی بهتر با کاربرد ملات سیمان به بررسی مزایا و معایب استفاده از آن می‌پردازیم.
مزایای ملات سیمان

• مقرون به صرفه است

عناصری که برای آماده کردن ملات سیمان استفاده می‌شوند عناصری هستند که در کشور ما به‌آسانی یافت می‌شوند و به‌همین‌دلیل با وجود این که مقدار ملات مورد استفاده نسبت به چسب کاشی بیش‌تر است اما هزینه تمام شده، مقرون به صرفه خواهد بود.

معایب ملات سیمان

• کنترل دشوار

بافت ملات سیمان و غلظت بالای آن از معایب استفاده از این ملات به شمار می‌رود؛ زیرا انعطاف ملات کاهش پیدا می‌کند و کنترل آن دشوار می‌شود.

• کثیف شدن محیط کار حین استفاده

اگر بخواهیم چسب کاشی و ملات سیمان را با هم مقایسه کنیم، در حین اجرا روی چسب کاشی کنترل بیش‌تری خواهیم داشت؛ چراکه انسجام ملات‌ها و بافت‌ها بیشتر و مواد چسب کاشی از پیش ساخته هستند و در نهایت شاهد کثیف شدن فضای کار در حین استفاده نخواهیم بود. این در صورتی است که استفاده از ملات سیمان باعث کثیف شدن محیط کار خواهد شد و تمیز کردن آن بسیار دشوار خواهد بود.

• نیازمند اجرا توسط فردی متخصص

همانطور که گفته شد، عدم تناسب بین مواد در تهیه ملات سیمان، خاصیت آن را از بین می‌برد. به‌همین‌دلیل اجرا و آماده کردن این ملات مانند تهیه خمیر بندکشی باید توسط فردی متخصص انجام شود.

• تاثیرگذاری گرما و سرما

یکی دیگر از معایب استفاده از ملات سیمان، تاثیرپذیری از گرما و سرمای شدید است. به طور کلی تغییر دما، می‌تواند باعث شکستگی یا ترک خوردگی سیمان شود. 

مزایا و معایب ملات سیمان

مزایا و معایب چسب کاشی و سرامیک

چسب کاشی و سرامیک نیز مانند هر محصول دیگری، مزایا و معایبی دارد که بررسی آن، به شما در تشخیص موارد کاربرد و متناسب بودن با نیاز شما می‌تواند کمک کننده باشد.
مزایای چسب کاشی و سرامیک

• قدرت چسبندگی بالا

اولین و مهم‌ترین مزیت استفاده از چسب کاشی و سرامیک، به دلیل استفاده از آن برمی‌گردد. شما با خرید و استفاده از این محصول، امکان اتصال مصالح مورد نظر با چسبندگی و مقاومت بالارا در اختیار خواهید داشت. این ویژگی چسب کاشی و سرامیک، به‌دلیل وجود عناصری است که درآن وجود دارد و میزان چسبندگی محصول را ۲ تا ۳ برابر ملات سیمان افزایش می‌دهد.

• قیمت مناسب

اگر بخواهید برای اتصال کاشی و سرامیک از ملات سیمان استفاده کنید؛ برای چسبندگی مناسب، به میزان قابل توجهی مصالح (سیمان، پودر سنگ، خاک سنگ و …) احتیاج دارید؛ این در صورتی است که اگر از چسب کاشی و سرامیک استفاده کنید، به‌دلیل چسبندگی بالا، به مقدار کم‌تری مصالح احتیاج خواهید داشت و به‌نسبت، هزینه کم‌تری نیز باید بپردازید.

خرید آسان چسب کاشی در

بازار آنلاین سرام پخش

• اجرای آسان

برای آماده‌کردن صحیح ملات سیمان، باید به اندازه مواد مورد استفاده توجه خاصی داشت؛ چرا که عدم تناسب مواد، باعث از بین رفتن خاصیت ملات خواهد شد. به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود این کار توسط افراد متخصص انجام شود.
اما برای استفاده از چسب کاشی، نیاز به دانش یا مهارت خاصی ندارید؛ زیرا مواد از قبل با هم ترکیب شده‌اند و شما تنها باید با مطالعه جعبه محصول، مقدار مناسبی آب را با آن مخلوط کنید. با استفاده از چسب کاشی، سرعت کار به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت؛ تا جایی‌که اجرای آن را نسبت به اجرا با ملات سیمان، با ۴ تا ۶ برابر افزایش سرعت تخمین زده‌اند.

• ضدآب بودن

برای کاشی‌کاری مکان‌هایی که با آب سرو کار دارند، باید از ملات و درزگیر ضدآب استفاده کنید تا از نفوذ آب به سایر قسمت‌های خانه جلوگیری شود. برای مثال در کنار کاشی حمام و دستشویی، که معمولا ضد آب انتخاب می‌شوند، استفاده از چسب کاشی، به میزان قابل توجهی نفوذ آب را کاهش می‌دهد.

• مقاومت بالا

از دیگر مزایای استفاده از چسب کاشی و سرامیک، مقاومت بالا در برابر فشار است. این مقاومت بالا باعث مستحکم شدن سازه و مقاوم شدن آن در برابر رویداد‌های طبیعی مثل زلزله و بار‌های ساختمانی می‌شود.

معایب چسب کاشی و سرامیک

• نفوذ آب هنگام چسباندن کاشی جدید روی کاشی قدیمی

به طور معمول چسب کاشی و سرامیک خاصیت ضد آب دارد اما هنگامی که از آن برای چسباندن کاشی و سرامیک سرویس بهداشتی و حمام استفاده می‌شود و سطح کاشی قدیمی برآمدگی یا شکستگی دارد، امکان نفوذ آب به زیر کاشی قدیمی افزایش خواهد یافت. به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود که کاشی‌های زیرین به‌خوبی ترمیم و در جای خود چسبانده شده و برای چسباندن کاشی بالایی از چسب مرغوب و با کیفیت استفاده شود.

مزایا و معایب چسب کاشی

تفاوت چسب کاشی و ملات سیمان

اکنون که درباره مزایا و معایب چسب کاشی و سرامیک و ویژگی‌های ملات سیمان آگاهی بیش‌تری کسب کردید، فهمیدید با وجود این که هر دو محصول به یک دلیل سخته شد‌ه‌اند، تفاوت زیادی در نحوه اجرا، کاربرد، بافت، قدرت چسبندگی و غیره دارند. چسب کاشی و سرامیک به دلیل خاصیت چسبندگی بالا، برای چسباندن کاشی دیوار، سنگ و سرامیک با ابعاد بزرگ مناسب هستند. عدم نیاز به نظافت پس از اتمام کار، اجرا با سرعت چسبندگی بالاتر، ضد آب‌بودن و غیره همگی از مزایای چسب کاشی نسبت به ملات سیمان برای چسباندن کاشی و سرامیک هستند.
نتیجه‌گیری
با وجود تمام مزایایی که برای چسب کاشی بیان شد؛ هنوز هم برخی از متخصصان در حوزه ساختمان‌سازی معتقدند که چسب یا دوغاب نمی‌تواند جای ملات سیمان را بگیرد. هنوز هم استفاده از ملات سیمان در ساختمان‌های نوساز برای پر کردن کاشی و سرامیک کف یا دیوار به چشم می‌خورد. اما اگر در آینده تصمیم به تعمیر یا جایگزین کردن کاشی‌های منزلتان را دارید بهتر است از چسب کاشی برای انجام این کار استفاده کنید. شما می‌توانید چسب کاشی، پودر بندکشی و سایر مصالح لازم برای آماده کردن ملات را با بهترین کیفیت در فروشگاه آنلاین سرام پخش ببینید و بخرید.

سوالات متداول…

چسب کاشی در فروشگاه‌های مصالح ساختمانی وجود دارد و شما می‌توانید آن را به‌صورت آنلاین یا حضوری بخرید. ما در فروشگاه سرام ‌پخش برای آسایش حال شما عزیزان، امکان خرید آنلاین از بین محصولات متنوع چسب سرامیک و کاشی موجود در فروشگاه سرام پخش را فراهم کرده‌ایم.  

در مواردی که قصد بازسازی یا تعمیر کاشی و سرامیک را دارید، استفاده از چسب کاشی به‌دلیل سرعت اجرا و چسبندگی بالا مناسب‌تر است.

اگر قصد کاشی‌کاری روی کاشی قدیمی را دارید و کاشی قدیمی شکسته یا لق شده است، استفاده از چسب کاشی بدون ترمیم سطح زیرین، امکان نفوذ آب را افزایش می‌دهد و استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

چسب کاشی با برند‌ها و مواد تشکیل دهنده مختلف، به دو صورت پودری و خمیری در بازار موجود است.

چسب کاشی ۳ ساعت پس از استفاده خشک می‌شود اما برای شستن و سوراخ کردن کاشی، باید سه روز صبر کنید.

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۴

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments