پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

نکات مهم نصب کاشی و سرامیک حمام و سرویس بهداشتی

کاشی کاری حمام و سرویس بهداشتی

نکات مهم نصب کاشی و سرامیک حمام و سرویس بهداشتی

فهرست مطالب

کاشی کاری حمام موضوعی بسیار مهم در بحث ساختمان‌سازی است و نکات زیادی برای انجام آن مطرح می‌شود. حضور آب فراوان در سرویس بهداشتی و حمام باعث شده تا موضوع کاشی کاری در این دو قسمت از خانه قدری حساس‌تر از قسمت‌های دیگر باشد تا فرایند کاشی کاری به بهترین شکل ممکن و مناسب برای فضاهای مرطوب انجام شود.
انتخاب و خرید کاشی سرامیک به خودی خود سردرگمی‌های زیادی برای افراد مطرح می‌کند. در این بین یک‌سری فاکتور‌ها هم برای خرید کاشی حمام و دستشویی وجود دارد که حتماً باید رعایت شوند. در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه پیدا کنید، تا انتهای این نوشته از مجله سرام پخش با ما همراه باشید تا نکات مهم را برایتان بازگو کنیم.

نحوه کاشی کاری حمام

نکات مهم برای زیرسازی و قبل از نصب کاشی سرامیک حمام

زیر‌سازی و شیب‌بندی یکی از مهم‌ترین مراحل کاشی کاری است که قبل از گذاشتن کاشی‌ها، باید به بهترین شکل ممکن انجام شود. در این مرحله همان‌طور که از نامش پیداست، فضای زیرین کفپوش‌ها به‌خوبی تراز و شیب‌بندی می‌شود و هر گونه اشکال و ایراد در فضای زیرین از بین خواهد رفت.
در انتهای یک فرآیند زیرسازی مناسب و اصولی، یک فضای کاملاً یک دست از نظر شیب و همچنین بدون هیچگونه فرورفتگی و مشکل در سطح به وجود خواهد آمد. نکات مهم در این زمینه به شرح زیر هستند.

توجه به رطوبت زمین

رطوبت زمین در بحث زیرسازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و حتماً باید توجه کرد که هنگام زیر‌سازی پیش از پیاده‌سازی فرایند کاشی کاری حمام، زمین کاملاً خشک و بدون رطوبت باشد.

توجه به ارتفاع نهایی

زیرسازی موضوع تأثیر‌گذاری در بحث ضخامت نهایی زمین به شمار می‌رود. البته استاندارد‌هایی در این زمینه وجود دارد اما در صورتی که قصد پیروی از این استاندارد‌ها را ندارید، حتماً باید به‌نحوی فرایند زیرسازی را به انجام برسانید که ضخامت در حد مناسبی باشد.

استفاده از مواد مناسب

برای زیرسازی در کاشی کاری از مواد مختلفی استفاده می‌شود که اغلب از بتن یا فرآورده‌هایی بر پایه بتن هستند اما در صورتی که ارتفاع سطح زیرین به مقدار دلخواه نباشد، باید از موادی برای رساندن ارتفاع به سطح دلخواه استفاده کرد و سپس بتن‌ریزی را انجام داد. در چنین شرایطی باید توجه داشته باشید که از مواد نامناسب مانند تخته‌های چوبی، فایبرگلاس، لایه‌های مختلف وینیل و سایر موارد این چنینی در کاشی کاری حمام استفاده نکنید.

نکات مهم قبل از- نصب کاشی و سرامیک حمام

نکات مهم کاشیکاری حمام و سرویس بهداشتی

پس از تکمیل فرایند زیرسازی نوبت به کاشی کاری می‌رسد که پیش از شروع آن نیازمند رعایت یک‌سری موارد هستیم. به‌طور کلی در کاشی کاری حمام، چه برای کاشی دیوار و چه برای کف نیاز است که هم در حوزه فنی کار و هم در بحث ظاهر و جلوه‌بخشی به دو موضوع توجه شود.

اولین موضوع بررسی فضا و کار از نظر فنی و بر اساس استاندارد‌های کاشی کاری حمام و انواع دیگر کاشی کاری است که در استحکام و سلامت نتیجه نهایی کاشی کاری بسیار اهمیت دارد.
به همین دلیل توصیه می‌شود که حتماً برای پیاده‌سازی فرایند کاشی کاری مخصوصاً در کاشی حمام و دستشویی که در معرض آب فراوان و به تبع آن پوسیدگی و خرابی هستند، چه برای خرید کاشی و سرامیک و چه برای پیاده‌سازی و نصب آن‌ها حتماً از افراد متخصص و باتجربه کمک بگیرید.

یک‌سری موارد برای کاشی کاری حمام و سرویس بهداشتی به‌صورت کلی عبارت‌اند از:

• انتخاب کاشی متناسب با بودجه

• انتخاب روش نصب و ملات مناسب

• انتخاب کاشی با جذب رطوبت پایین

• بررسی و رفع نواقص سطح برای کاشی کاری

همه این موارد به‌همراه بسیاری موارد دیگر به‌نحوی فوت کوزه‌گری هستند که پیش از هرگونه کاشی کاری حمام و سایر قسمت‌های منزل باید از نظر فنی بررسی و در نظر گرفته شوند؛ چرا که در غیر این صورت نتیجه نهایی کار مطلوب نخواهد بود.

 خرید انواع کاشی و سرامیک از بازار آنلاین سرام پخش به صورت اقساطی

کاشی سرامیک

به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هنگام خرید کاشی باید در نظر گرفته شود، بحث میزان جذب رطوبت کاشی است و این موضوع در مکان‌هایی مانند حمام و دستشویی و همچنین آشپزخانه که کفپوش آن‌ها به‌صورت مداوم در معرض آب و رطوبت است، از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار هستند.

پس از بررسی نکات مهم فنی در کاشی کاری حمام، موضوع دیگری که در بحث جلوه‌بخشی و ظاهر کار مطرح می‌شود، سلیقه و تمایلات شخصی و همچنین فرایند‌های مختلفی مانند نورپردازی هستند که باید به آن‌ها توجه شود.

تنها ویژگی مهم کاشی و سرامیک در کاشی کاری برای حمام نفوذپذیری آب نیست و علاوه بر این موضوع باید به ظاهر زیبا و رنگ‌بندی و همچنین طرح آن نیز توجه داشت. امروزه مدل‌های مختلفی از انواع کاشی حمام از کاشی‌ طرح پارکت گرفته تا کاشی‌های براق یا مات و بسیاری موارد دیگر به وجود آمده است؛ بنابراین در هنگام آماده‌سازی تجهیزات و پیش از نصب باید به ظاهر سرامیک و موارد ظاهری نیز توجه داشته باشید.

نکات مهم نصب کاشی حمام

نکات مهم در هنگام نصب کاشی حمام و دستشویی

نصب کاشی در حمام مهم‌ترین مرحله کاشی کاری حمام است و نکات فراوانی هنگام اجرای آن باید رعایت شود که تمامی این نکات در این نوشته نمی‌گنجند اما در ادامه با بررسی مراحل کاشی کاری در حمام، مهم‌ترین نکات هر مرحله را بررسی خواهیم کرد.

پیدا کردن الگوی مناسب

این موضوع بسیار کم پیش می‌آید که ابعاد فضا به‌نحوی باشد که تمامی کاشی‌ها بدون نیاز به برش، کاملاً سطح را بدون هیچ گونه فضای خالی بپوشانند. بنابراین نیاز است تا پیش از کاشی کاری حمام، ابتدا یک بار ابعاد کاشی‌ها را با ابعاد فضا مقایسه کرده و یک الگوی مناسب پیدا کنید. در نهایت باید فضا‌های خالی باقی‌مانده را با کاشی‌های برش خورده پر کنید.

الگوی مناسب برای کاشیکاری حمام و دستشویی

ملات ریزی

ملات‌ریزی مرحله مهم دیگری از تمام فرایند‌های کاشی کاری است که استاندارد بودن آن نقش مهمی در نتیجه نهایی کار دارد. مهم‌ترین نکات این مرحله عبارتند از:

• پهن کردن مناسب ملات

• شانه‌‌زنی مناسب ملات

• انتخاب ملات مستحکم و ضد آب

• رعایت نسبت‌های مختلف در ترکیبات ملات

ملات‌ها انواع بسیار مختلفی دارند و همان‌طور که در گزینه‌های مطرح شده مشاهده کردید، ضد آب بودن یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های ملات است که مخصوصاً در کاشی کاری حمام و همچنین نصب کاشی استخری بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. به عنوان مثال استفاده از ملات گل رس در نصب کاشی حمام و سایر مکان‌های در ارتباط با آب درست نیست؛ چرا که در برخورد با آب، آن را جذب کرده و متورم می‌شود.
همچنین توجه داشته باشید که امروزه ملات‌های نوینی به بازار آمده‌اند که با ویژگی‌های خاص می‌توانند کارسازتر و مؤثرتر از دوغاب‌های سنتی باشند. مواردی همچون چسب کاشی و ملات خشک از بهترین ملات‌های نوین هستند.

————————————-

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله چسب کاشی بهتر است یا ملات سیمان را مطالعه بفرمایید.

————————————-

قرار دادن کاشی‌ها روی ملات

در این مرحله نیاز است تا سرامیک‌ها را روی ملات آماده شده قرار دهیم؛ شاید این کار به ظاهر ساده باشد اما خالی از نکته نیست و مواردی هستند که باید در این مرحله از کاشی کاری حمام رعایت شوند.
از مهم‌ترین این نکات می‌توان اشاره کرد به:

• بررسی سلامت کاشی‌ها

• بررسی یک‌نواخت بودن سطح

• ایجاد فاصله مناسب بین کاشی‌ها

• بررسی درست بودن برش‌های موجود روی کاشی

ملات ریزی و گذاشتن کاشی روی ملات

بندکشی

فرایند بندکشی همواره یکی از مهم‌ترین مراحل در کاشی کاری حمام و هر نوع دیگری از کاشی کاری هاست که توجه ویژه‌ای را می‌طلبد. در فرایند بندکشی فضای خالی بین کاشی‌ها با استفاده از نوعی دوغاب سنتی یا ملات‌های جدید مانند خمیر یا پودر بندکشی پر می‌شود تا از نفوذ آب به زیر کاشی‌ها جلوگیری شود.
این مرحله باید بعد از خشک شدن ملات نگهدارنده کاشی‌ها انجام شود و نکات مهم آن عبارتند از:

• توجه به آنتی باکتریال بودن ملات

• خشک بودن سطح هنگام بندکشی

• عدم وجود هر گونه شیار بین کاشی‌ها

• خالی کردن هرگونه ضایعات از بین کاشی‌ها

• پاک کردن کاشی از ملات بندکشی قبل از خشک شدن

بندکشی کاشی و سرامیک

نکات مهم بعد از کاشی کاری حمام

پس از اتمام این مراحل از کاشی کاری حمام، تقریباً کار تمام شده است اما باید یک‌سری موارد دیگر در نظر گرفته شوند.

• حداقل برای دو روز از شستن سطح خودداری کنید

• حداقل تا دو روز از سوراخ کاری کاشی‌ها اجتناب کنید

• در صورت امکان برای دو روز روی کاشی‌ها راه نروید

• در صورت امکان، کاشی‌ها را با مواد شیمیایی نشویید

• برای سوراخ کاری کاشی‌ها از مته الماسه استفاده کنید

• پس از خشک شدن کامل دوغاب، روی بندکشی‌ها سیلر بزنید
رعایت این موارد آخرین کاری است که می‌‎توانید برای بهتر شدن نتیجه نهایی کاشی کاری حمام انجام دهید.

 خرید عمده کاشی و سرامیک از بازار آنلاین سرام پخش به صورت اقساطی

خرید عمده کاشی سرامیک

کلام آخر
حمام و دستشویی بخش ثابت تمام ساختمان‌ها هستند که بدون شک نیازمند کفپوش و دیوارپوشی مناسب، هم برای جلوه بخشی و هم برای جلوگیری از نفوذ آب به دیواره‌ها و کف فضا هستند. برای تهیه و اجرای کاشی در حمام نکات مهمی وجود دارند که در این نوشته از مجله سرام پخش تمام تلاش خود را به کار بستیم تا مهم‌ترین نکات در رابطه با کاشی کاری حمام را با شما در میان بگذاریم.

در صورتی که قصد خرید هرگونه کاشی یا تجهیزات نصب مانند انواع سرامیک کف، کاشی پله و زیر پله و…را دارید می‌توانید به‌سادگی با مراجعه به فروشگاه سرام پخش، محصولات خود را از بین تنوع بسیار بالای محصولات موجود انتخاب کنید و خریدتان را انجام دهید.

سوالات متداول…

ملات‌های خشک ضد آب و چسب کاشی از بهترین ملات‌های نصب کاشی حمام به شمار ‌می‌روند.

این کار موجب افزایش ارتفاع سطح می‌شود و در صورتی که با این موضوع مشکلی ندارید، این کار قابل اجرا خواهد بود.برای اطلاعات بیشتر مقاله نصب کاشی روی کاشی را مطالعه کنید.

می‌توان از انواع سرامیک به جای کاشی برای کفپوش و دیوارپوش سرویس بهداشتی استفاده کرد.

بله؛ شما می‌توانید با مراجعه به صفحه خرید اقساطی سایت سرام پخش، از شرایط و جزئیات آن اطلاع پیدا کنید.

در انتهای یک فرآیند زیرسازی مناسب و اصولی، فضایی کاملاً یک دست از نظر شیب و همچنین بدون هیچگونه فرورفتگی و مشکل در سطح به وجود خواهد آمد.

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۲

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments