پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

چسب کاشی چیست ؟

چسب کاشی چیست ؟

چسب کاشی چیست ؟

چسب کاشی چیست ؟ | در صورت عدم آشنایی با چسب کاشی و سرامیک ، در ابتدا شاید موادی شبیه چسب‌های فوری و مشابه آن در ذهن نقش ببندد که شاید برای مصرف‌کننده‌ای که با این مصالح آشنایی نداشته باشد کمی دور از ذهن باشد.

لیکن در صورت آشنایی با این مواد و استفاده درست از آن، به مزایای آن می‌توان پی برد و در آینده می‌توان انتظار داشت که در اکثر موارد از این مواد استفاده گردد.

این مطلب خیلی دور از ذهن نیست که در آینده تعویض و تغییر دکور کاشی یک خانه به عنوان مثال کاشی‌های بین کابینت آشپزخانه توسط یک بانوی خانه‌دار به راحتی انجام‌شدنی است و ایشان می‌تواند سنگ یا کاشی‌های مورد نظر خود را به راحتی در محل مورد نظرش نصب نماید.

چسب کاشی یک نوع سیمان پرتلند غیر‌آلی پلیمری بوده که با ذرات دانه‌ای و مواد شیمیایی اصلاح شده است. چسب های کاشی قادر به اتصال سطوح دو ماده و مصالح به یکدیگر می باشند. پیش از آنکه از چسب کاشی استفاده شود از ترکیب ماسه سیمان برای اتصال کاشی به دیوار و یا کف استفاده می شد.

مشکلات استفاده از ترکیب ماسه سیمان

ماسه سیمان از سیمان پرتلند معمولی و ماسه ساخته می‌شود. سیمان پرتلند معمولی برای مصارف بنایی استفاده می‌شود درحالی که ماسه ها معمولا از ماسه رودخانه‌ای که کنترل کردن سایز دانه ‌بندی، تمیزی و کیفیت آن کار دشواری‌ست تهیه می‌شود.

راحت نبودن کار کردن با ماسه سیمان

سیمان در قالب کیسه‌های کوچک قابل تهیه کردن است و ماسه باید در مقادیر زیاد آورده شود. این موضوع باعث می‌شود که فضای زیادی از محل ذخیره‌سازی اشغال شود. ماسه و سیمان برای ترکیب باید به محل دیگری منتقل شوند و این روند با گرد و خاک و آلودگی همراه است.

زمان‌بر بودن و ناکارآمدی

کاشی‌ها باید حداقل یک روز قبل از اتصال با استفاده از سیمان ماسه درآب شناور باشند که این مسئله زمان‌بر است. برای استفاده از سیمان ماسه برای اتصال کاشی باید این ترکیب به پشت کاشی زده شود بنابراین تنها یک کاشی را در زمان می‌توان نصب کرد.

مشکلات زیبایی و اتصال

بدون استفاده از مواد افزودنی برای حفظ آب، ترکیب ماسه سیمان به سرعت خشک شده و باعث به وجود آمدن مشکلات برای نصب کاشی می‌شود. این موضوع باعث ایجاد مشکلات زیباسازی خطوط کاشی‌ها و همچنین تضعیف مقاومت اتصال می‌شود که ممکن است علت جدا شدن کاشی‌ها باشد.

اتصال کاشی با استفاده از سیمان ماسه باعث به وجود آمدن فضای خالی در زیر کاشی می‌شود بنابراین آب می‌تواند به این فضا رخنه کند.

این مشکل باعث به وجود آمدن لکه های سفید می‌شود و کاشی در مکان‌های بدون چسب زیرین شکننده می‌شود.

محدودیت استفاده

مقاومت اتصال ضعیف ترکیب سیمان ماسه به علت وجود خاک در ماسه و نسبت نامشخص ترکیب ایجاد می‌شود. علاوه بر این محدودیت‌هایی برای استفاده از ترکیب برای نصب کاشی های زیر در شرایط گفته شده وجود دارد.

کاشی‌های با قدرت جاذبه کم

گرانیت با سایز ۶۰ در ۶۰ سانتیمتر یا بزرگ‌تر

موزاییک های شیشه ای بر بستر های جلا داده شده

بر بسترهایی که در معرض جابه‌جایی هستند

در مناطقی که در معرض فشار بالا هستند

هدر دادن مواد
برای اتصال سنتی کاشی یا تنظیمات سطح کف به لایه ضخیمی از ترکیب ماسه سیمان نیاز است تا مکانیسم اتصال برقرار شود. بنابراین بار بیشتری بر سازه وارد می‌شود. علاوه بر این مواد زیادی به دلیل خشک شدن سریع ترکیب هدر داده می‌شود.

مواد پایه چسب کاشی
دو نوع ماده پایه برای اتصال کاشی‌ در اصلاح و نوسازی خانه‌ها با چسب کاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چسب های کاشی ملات نازک
ملات بر اساس سیمان پرتلند، که به عنوان نازک‌ترین نوع شناخته می شود و به صورت پودر است بنابراین نیاز دارد که با یک نوع مایع مانند آب و یا افزودنی اکریلیک قبل از استفاده از آن ترکیب شود.

(بعضی از پودر‌ها خود مواد اضافی به صورت ترکیب شده دارند).‌ ملات نازک سیمان پرتلند قدرت اتصال بالاتر و مقاوت باربری وزن بیشتری دارد.از این نوع چسب در مکان های مرطوب و مکان‌های در معرض گرما استفاده می‌شود.

این چسب در دو نوع رنگ خاکستری تیره و سفید موجود است بنابراین با توجه به پایه کار می‌توان رنگ مناسب رنگ را انتخاب کرد.

چسب های کاشی پیش‌ترکیب شده

برای تهیه این نوع چسب از بنه که نوعی چسب کاشی آلی است استفاده می‌شود که فقط برای دستوراعمل های دیوار خشک مورد توجه است.

بنه آلی با استفاده از لاتکس و نفت خام تهیه می‌شود و از همان ابتدای کار قابل استفاده کردن می‌باشد. به همین دلیل بنه الی برای استفاده بسیار راحت‌تر می‌باشد. این نوع چسب نباید در مکان هایی که تحت رطوبت طولانی مدت است مورد استفاده قرار گیرد.

انواع چسب کاشی بر اساس محل استفاده

عموما از کاشی در کف و دیوار ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه تفاوت استفاده از این چسب‌ها در دیوار و کف توضیح داده می‌شود.

چسب کاشی دیوار

بنه های آلی معمولا در زمان استفاده برای چسب کاشی دیوار ترجیح داده می‌شوند. این انتخاب به این علت است که این چسب قبل از خشک شدن شروع به نگه داشتن کاشی می‌کند.

این موضوع به این معنی ‌است که در هنگام استفاده لغزش بسیار کمتری اتفاق می‌افتد و اتصال را بسیار آسان‌تر می‌کند زیرا برخلاف کاشی‌های کف، کاشی‌های دیوار به صورت عمودی متصل می‌شوند و قبل از اینکه اتصال کامل شود ممکن است به سمت پایین بلغزند.

چسب کاشی کف

بنه آلی رایج ‌ترین چسب کاشی به علت عدم نیاز به ترکیب و راحت بودن کار برای کف هستند. همچنین به مقدار کمی هم ارزان‌تر هستند.

اما درهنگام استفاده برای چسب کاشی کف، ملات سیمان پرتلند برتر هستند و باید ترجیح داده شوند. این حقیقت که این چسب قدرت اتصال بیشتری داشته و می‌تواند وزن بیشتری را تحمل کند این چسب را انتخاب مناسبی برای کاشی کف که مشخصا پوشش بیشتری نسبت به کاشی دیوار دارد، می‌کند.

انواع چسب های کاشی بر اساس جنس
چسب کاشی انعطاف‌پذیر
چسب کاشی انعطاف‌پذیر در زمان نصب کاشی در مکان‌هایی که جابه‌جایی اندک یا ارتعاش دارند مانند قسمت بالایی کاشی کف در نتیجه تغییرات دمایی مورد نیاز است.این موضوعی مهم است زیرا بیشتر چسب‌ها در این موقعیت‌ها ترک می‌خورند. بهترین چسب کاشی انعطاف‌پذیر تا‌کنون لاتکس نازک است.

چسب کاشی ضدآب

ین چسب در زمان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که اتصال در مکانی است که اغلب در معرض رطوبت است مانند آشپزخانه یا حمام اصلی. این چسب از مدل نازک است اما اینکه از چه نوعی استفاده ‌می‌شود به سطحی که کاشی به آن وصل می‌شود بستگی دارد.

چسب کاشی مقاوم در برابر گرما

این چسب زمانی که کاشی‌کاری در مکان‌های در معرض آتش نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علت اینکه دمای بالا می‌تواند به چسب عادی آسیب برساند باید از چسب مقاوم در برابر استفاده شود.

به هیچ عنوان نباید از بنه آلی در شرایط با دمای بالا استفاده کرد. برای کاشی‌کاری به چسب از نوع نازک که توانایی مقاومت در دمای بالای ۴۰۰ درجه فارنهایت را داشته باشد نیاز است.

چسب کاشی اپوکسی
این نوع چسب برای برنامه‌های کاربردی زیادی که کاشی‌کاری در معرض رطوبت، حملات شیمیایی و یا ترافیک سنگین مکرر است می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

چسب های اپوکسی برای توانایی بالا برای فراهم آوردن اتصال با مقاومت قابل توجه برای کاشی‌کاری‌های عمودی و افقی داخلی همراه با مقاومت بالا در برابر دماهای بالا و انقباض در حاشیه در هنگام نگه‌داری شناخته شده‌اند.

این چسب برای نصب انواع مختلف مصالح از جمله سرامیک، سنگ معدن، چینی، گرانیت، تخته سنگ، موزاییک با نمای مرمر و کاشی های سنگی حساس به رطوبت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چسب های اپوکسی همچنین برای مکان‌هایی به کار می‌رود که معمولا نیاز به استفاده از مواد شیمیایی شوینده دارند.

انتخاب چسب کاشی مناسب

برای انتخاب بهترین نوع چسب کاشی باید سه سوال زیر پرسیده شود. ما همیشه نیاز داریم که با‌دوام‌ترین اتصال را فراهم کنیم که این کار با درنظر گرفتن این سه سوال انجام می‌شود:

۱ در مساحت مورد نظر چه مقدار چسب مورد نیاز است؟
ابتدا باید میزان استفاده از چسب که برای مصارف سنگین یا سبک است بررسی شود و چسبی که بتواند میزان چسب مورد نیاز را فراهم کند خریداری گردد.

۲ ناحیه مورد نظر مرطوب است یا خشک؟
این پرسش موضوع مهمی است و پاسخ مناسب آن تعیین می‌کند که به چسب ضدآب نیاز است یا خیر. حمام به عنوان مکانی مرطوب در نظر گرفته می شود در حالی که کف آشپزخانه مکانی خشک است.

۳ مواد محل نصب از چه جنسی است؟
موادی که کاشی به آن متصل می‌شود نیز موضوعی مهم است زیرا چسب کاشی در ترکیب با بعضی مواد به نسب سایر مواد بهتر عمل می‌کند. در ادامه بهترین مواد برای نصب با استفاده از چسب بررسی می‌شود:

ملات: برای هر دو نوع اتصال مرطوب و خشک بهترین انتخاب چسب نازک لاتکس است و اگر این چسب در دسترس نباشد می‌توان از چسب نازک ترکیبی با آب استفاده کرد.

چسب کاشی بر روی دال بتنی
دال بتنی: برای هر دو نوع اتصال مرطوب و خشک بهترین انتخاب چسب نازک لاتکس است. از انتخاب های دیگر برای اتصال خشک می‌توان بنه آلی و یک ترکیب آب نازک را نام برد.

تخته سه لا: برای هر دو نوع اتصال مرطوب و خشک چسب نازک لاتکس یا اپوکسی که منحصرا برای تخته سه‌لا درست شده است استفاده می‌شود.

تخته حامی: برای هر دو نوع اتصال مرطوب و خشک از چسب نازک لاتکس چسب نازک ترکیبی با آب استفاده می‌شود.برای اتصال خشک می‌توان از بنه آلی نیز استفاده کرد.

دیوار خشک: چسب نازک لاتکس بهترین انتخاب است اما می‌توان از چسب نازک ترکیبی با آب و یا بنه آلی نیز استفاده کرد.

بالای کاشی‌های قدیمی: برای هر دو نصب خشک و مرطوب از چسب نازک لاتکس و یا اپوکسی استفاده می‌شود.

انواع چسب‌های سرامیک، کاشی و سنگ:
این چسب‌ها در دو نوع پودری و خمیری تولید می‌گردند.

۱ چسب‌های پودری:
این محصولات بر اساس و پایه مواد معدنی و شیمیایی تولید می‌گردند و با استفاده از آنها می‌توان کاشی، سرامیک و سنگ را بر روی سطوح صاف، آجری، کاشی، موزائیک، سیمانی و سنگی نصب نمود، به‌دلیل نوع ترکیبات و فرآوری‌های صورت گرفته در زمان تولید پیشنهاد می‌گردد از به‌کار بردن چسب‌های پودری بر روی سطوح گچی خودداری شود.

جهت استحکام بهتر و افزایش خواص شیمیایی و مکانیکی چسب از موادی به نام پرایمر یا همان چسب بتن استفاده می‌گردد.

۲ چسب‌های خمیری:
این دسته از محصولات دارای خواص چسبندگی بیشتری نسبت به چسب پودری هستند و به‌واسطه داشتن ترکیب شیمیایی متفاوت نسبت به چسب پودری و دارا بودن پایه شیمیایی، از این محصول می‌توان علاوه‌ بر استفاده روی سطوح سنگی، سرامیکی، کاشی، موزائیک، سیمانی و غیره بر روی سطوح گچی نیز قابل استفاده است. هم‌چنین به‌دلیل جذب آب بالای کاشی‌های دیوار و جهت جلوگیری از تغییر رنگ در سطح لعاب کاشی توصیه می‌گردد جهت نصب این محصولات از چسب خمیری استفاده گردد.

هم‌ چنین در صورت نیاز به نصب در محل استخر، حمام، دستشوئی و محل‌های مرطوب می‌توان ضمن به‌کار بردن پرایمر یا چسب بتن به‌عنوان پوشش زیر کار از این نوع چسب جهت استحکام و هم‌چنین عایق نمودن محل از رطوبت استفاده نمود.

ویژگی‌ها:
با استفاده از چسب‌های کاشی و سرامیک می‌توان به سهولت محصولات پرسلانی، گرانیتی و سنگ را در سطوح نمای ساختمان‌ها نصب نمود و این موضوع توسط ملات سیمان امکان‌پذیر نبوده و پس از گذشت زمان امکان جدا شدن، کنده‌شدن و افتادن از روی نمای ساختمان وجود دارد که با هزینه اندک می‌توان از این امر جلوگیری کرد.

بایستی پذیرفت که استفاده از تکنولوژی‌های جدید در صنعت ساختمان امری اجتناب ناپذیر است. برای برون رفت از مشکلات عدیده‌ای که در زمان ساخت‌و ساز و پس از آن در زمان استفاده از ساختمان، وجود دارد بایستی از این دستاوردها استفاده نمود.

در خصوص محصولات چسب کاشی، سرامیک و سنگ مزایای زیر را می‌توان حاصل دستاورد این تکنولوژی دانست.

سرعت بسیار بالا هنگام نصب.
استحکام در سال‌ها بعدی و زمان کاربرد.
مقاومت بالا در برابر زلزله.
ضد ارتعاش نمودن سطح نصب نسبت به ملات‌های دیگر.
وزن بسیار کم بابت سبک‌سازی کف و هم‌چنین بدنه در هنگام نصب بر روی نما.
استفاده از فضای بیشتر ساختمان به جهت استفاده از مواد کمتر.
عایق رطوبتی نمودن سطح به خصوص در محل‌های بسیارمرطوب و هم‌چنین در مناطق شرجی و بد آب و هوا.
در مناطق پر باران و در برابر باران‌های دائمی سطح، آب‌بندی ایجاد کرده و از نفوذ رطوبت جلوگیری می‌نماید.
در مناطق سردسیر و هم‌چنین گرم‌سیر بر روی نما قابل استفاده می‌باشد.
چگونه چسب کاشی را پاک کنیم ؟
در بیشتر مواقع از بین بردن چسب تنها راه برای برد اشتن کاشی‌های ترک‌خورده یا شکسته و یا وجود آسیب آبی می‌ باشد. بعد از برداشتن تعداد کم و یا تمام کاشی‌ها از بین بردن چسب باقی‌مانده بر روی سطح بسیار مهم است. اگر این کار انجام نشود، کاشی‌های جدید نصب شده بالاتر از کاشی‌های قبلی قرار می‌گیرد.

این کار ساده است و می توان با استفاده از یک چاقوی بتونه‌کاری تمام چسب‌های باقی مانده را جدا کرد. در هنگام استفاده از چسب جدید باید دقت شود که دقیقا از نوع چسب قبلی استفاده شود. متاسفانه در بعضی مواقع این کار ممکن نیست اما حداقل باید سعی شود که از یک نوع چسب استفاده شود، به این صورت که اگر از چسب با بنه آلی استفاده شده است برای چسب‌کاری دوباره همین نوع چسب به کار برده ‌شود.

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””] چسب کاشی چیست ؟


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments