پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

چسب ۱۲۳ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

چسب ۱۲۳ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

چسب ۱۲۳ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

  چسب ۱۲۳ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ | سب های بسیاری وجود دارند که برای انجام کار های روزمره و همچنین برای انجام فعالیت های ساختمانی، صنعتی، کارگاهی و مورد استفاده قرار می گیرند. در این بین می توان چسب ۱۲۳ را یکی از پرکاربردترین چسب های موجود در بازار معرفی کرد که در بسیاری از فعالیت ها کارایی دارد و قدرت چسبندگی خیره کننده ای دارد.

استفاده از این چسب ها به تخصص خاصی نیاز ندارد و شما با مطالعه دستورالعمل نوشته شده بر روی بسته این چسب ها می توانید به سادگی برای انجام کار های خود و چسباندن قطعات مختلف به یکدیگر از آن استفاده کنید.

چسب ۱۲۳ میتراپل

البته این چسب ها در ایران به چسب های ۱۲۳ معروف هستند. دلیل این نام گذاری هم سرعت بالای چسبندگی این محصول است. سیانواکریلات نام واقعی و جهانی این محصول است و دلیل این نام گذاری جهانی به تاریخچه و مواد اولیه به کار رفته در تهیه و تولید آن مربوط می شود.

توجه کنید که این محصول را در بازار با نام هایی نظیر چسب ام دی اف، چسب همه کاره و چسب قطره ای فوری هم می شناسند. بنابراین با شنیدن این نام ها تعجب نکنید و مطمئن باشید که منظور فروشندگان همان چسب سیانواکریلات یا ۱۲۳ است.

چسب ۱۲۳ میتراپل و چسب سناباند از بهترین برند های تولید کننده این چسب های قدرتمند و پرکاربرد هستند. این دو برند معروف از بهترین مواد اولیه و دستگاه ها برای تولید چسب های خود بهره می برند و حجم وسیعی از بازار این محصول را به خود اختصاص داده اند.

یکی از بارز ترین ویژگی این چسب ها سرعت خشک شدن آنها است. زمانی که دو قطعه را با این چسب ها به یکدیگر متصل می کنید، مشاهده می کنید که در عرض چند ثانیه دو قطعه به یکدیگر متصل می شوند.

از این چسب ها می توانید برای چسباندن هر قطعه ای نظیر فلزات، پلاستیک و حتی برای چسباندن پوست انسان نیز بهره ببرید. البته مراقب باشید! وقتی که پوست دست شما با این چسب ها به هم دیگر یا به هر جسم دیگری وصل شوند، به سادگی نمی توانید آنها را از هم جدا کنید.

به خاطر داشته باشید که به دلیل شرایط خاص تولید این محصول، حداکثر در مدت یک ماه پس از باز کردن درب محصول باید از آن استفاده کنید تا کارایی لازم را داشته باشد. همچنین تاریخ انقضای چسب ۱۲۳ سناباند، چسب میتراپل و سایر برند های معروف، تنها تا حدود یک سال پس از تولید آنها است. در صورتی که در این مدت از آنها استفاده نکنید، اثربخشی خود را از دست خواهند داد.

تاریخچه پیدایش چسب ۱۲۳

جالب است بدانید که این چسب قدرتمند کاملا به طور اتفاقی کشف شده و پس از انجام بازنگری های لازم، به تولید انبوه رسیده و امروزه مردم در سراسر جهان در فعالیت های خانگی، صنعتی، پزشکی و… از آن بهره فراوان می برند.

چسب های فوری اولین بار در سال ۱۹۴۲ توسط دکتر هری کوور (harry coover) کشف شد. دکتر کوور در سال ۲۰۱۱ دار فانی را وداع گفت.

این شخص در تلاش برای ساختن بخش نشانه گیری تفنگ با استفاده از پلاستیک شفاف بود تا سربازان متفقین بتوانند در جنگ جهانی دوم از آنها بر روی سلاح های خود استفاده کنند. یکی از فرمولاسیون های خاص او که البته برای تولید این بخش از اسلحه ها مناسب نبود و کار نمی کرد، به طور عجیبی می توانست اجسام را در مدت زمان کوتاه و با قدرت بسیار بالایی به یک دیگر متصل کند. این فرمولاسیون دکتر کوور در واقع نقش یک چسب بسیار قدرتمند را ایفا می کرد.

در کمال تعجب و با اینکه محصولی با این ویژگی ها می توانست بازار به متحول کند و از قدرت تجاری بالایی برخوردار بود، کوور آن را نادیده گرفت. واضح بود که این ماده که امروزه آن را با نام چسب ۱۲۳ می شناسیم برای هدف دکتر کوور مناسب نبود و به دلیل چسبندگی بالایی که داشت، کاملا بی استفاده به حساب می آمد.

پنج سال بعد از این اتفاق در سال ۱۹۵۱، دکتر کوور سوپروایزر پروژه ای بود که هدف آن بهبود مقاومت گرمایی پلیمر اکریلات برای سایبان جت ها بود. فرد جوینر هم شخص دیگری بود که در این پروژه فعالیت می کرد و به طور هم زمان از این سوپر چسب دوباره کشف شده استفاده کرد. اون این چسب قدرتمند تولید شده از اتیل سیانواکریلات را برای امتحان و آزمایش، میان یک جفت منشور انکسار سنج پخش کرد.

او در کمال تعجب مشاهده کرد که این دو منشور کاملا محکم به یکدیگر چسبیدند و ماده چسبناک میان آن دو به سرعت سفت شد. این بار کوور از کنار پتانسیل بالای سیانواکریلات به سادگی نگذشت و متوجه شد که این محصول تا چه حد می تواند از لحاظ تجاری ارزشمند باشد. کوور متوجه شد که این چسب می تواند برای اتصال سریع مواد و اشیا مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد و برای فعال شدن تنها نیاز به مقدار کمی آب یا رطوبت دارد. این رطوبت هم معمولا درون یا روی موادی که قرار است به یکدیگر بچسبند وجود دارد و کار را برای چسب ۱۲۳ ساده تر می کند.

سرانجام در سال ۱۹۵۸ این محصول توسط ایستمن کداک (Eastman kodak) به بازار عرضه شد و نام Eastman #910 را برای آن انتخاب کردند. البته آنها مدتی بعد نام آن را به چسب ممتاز (Super glue) تغییر دادند و این روز ها در ایران آن را با نام های متعددی می شناسند که معروف ترین این نام ها چسب ۱۲۳ است.

چسبی که این روز ها از آن استفاده می شود، چندین بار مورد تغییر و بازنگری قرار گرفته است و کارایی آن از لحاظ چسباندن اشیا مختلف به یکدیگر افزایش یافته است. اما فرمولاسیون اصلی آن تغییری نکرده است و کلیت این فرمولاسیون همان چیزی است که اولین بار توسط دکتر کوور کشف و معرفی شد.

توجه داشته باشید با اینکه تولید و استفاده انبوه از سیانواکریلات مربوط به بعد از پایان جنگ جهانی دوم می شود؛ اما بر اساس اظهارات دکتر کوور، در طول جنگ جهانی دوم از این ماده برای بستن سریع زخم مجروحان جنگی استفاده می شد.

چسب ۱۲۳ چگونه کار می کند؟

چسب سیانواکریلات که آن را با نام هایی نظیر چسب فوری و ۱۲۳ هم در ایران می شناسیم، توسط تولید کنندگان مختلفی در ایران تولید می شود. با اینکه کیفیت دستگاه های به کار رفته در خط تولید این محصولات، مواد اولیه و دانش تخصص افرادی که در یک مجموعه فعالیت می کنند بر روی کیفیت محصول نهایی تاثیر گذار است، اما با این وجود این چسب ها با یک روند نسبتا ثابتی تولید می شوند و کار می کنند

به عنوان مثال ممکن است چسب ۱۲۳ سناباند با چسب ۱۲۳ میترال در برخی جزئیات تفاوت داشته باشند. اما در صورتی که شما برای کار خود یک بار از چسب سناباند و بار دیگر از چسب میترال استفاده کنید، مشاهده خواهید کرد که نتایج بسیار شبیه به هم هستند.

چسب های ساختمانی-چسب ۱۲۳

عملکرد چسب ۱۲۳ در مقایسه با سایر چسب ها
برخلاف چسب های قدیمی و مرسومی که در بازار موجود هستند و ماده اصلی تشکیل دهنده آنها آب است، سیانواکریلات ها با استفاده از رزین اکریلیک تولید می شوند.
ماده اصلی تشکیل دهنده چسب های ۱۲۳ سیانواکریلات است که یک مونومر اکریلیک به شمار می آید و پس از اینکه پخته می شود به شکل پلاستیکی در می آید.
چسب ۱۲۳ کاملا متفاوت از سایر چسب های مرسوم موجود در بازار است. دلیل این تفاوت را می توان به شرایط اتصال و چسبندگی بسیار ویژه آن ارتباط داد.
این نوع چسب ها تنها در صورتی به خوبی می توانند دو قطعه را به هم متصل کنند که سطح آن دو قطع کمی مرطوب باشد. این در حالی است که یکی از شرایط اصلی عملکرد چسب های معمولی این است که سطح اشیا کاملا خشک باشد.
از نکته بالا می توان این نتیجه را گرفت که اگر سطوحی که قرار است به یک دیگر بچسبند کاملا خشک باشند، چسب ۱۲۳ نمی تواند آنها را به درستی به یکدیگر بچسباند یا اینکه اتصالی سست بین دو قطعه ایجاد خواهد شد.
در مجموع زمانی که مقداری رطوبت در هنگام اتصال اجسام موجود باشد، مولکول های حاضر در چسب سیانواکریلات با آنها واکنش می دهند و یک زنجیره یا پیوند بسیار قوی میان دو سطحی که باهم در تماس هستند ایجاد می کنند. واکنش میان مولکول های چسب های ۱۲۳ و رطوبت موجود بر روی سطوح با ایجاد حرارت همراه است و به سرعت اتفاق می افتد.
نوع عملکرد و نحوه واکنش چسب های فوری یا ۱۲۳ با نحوه عملکرد چسب های رایج در بازار که با تبخیر مایع پایه باعث چسبندگی می شوند، کاملا متفاوت است.
نحوه پخت چسب
پخت چسب و توانایی آن در اتصال از مهمترین ویژگی های هر چسبی به حساب می آید و زمانی که قصد انتخاب و خرید چسب را دارید باید با توجه به قطعاتی که قرار است به هم متصل کنید این ویژگی را در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید که پخت به قسمتی از روند و پروسه ای گفته می شود که یک واکنش شیمیایی رخ می دهد و باعث می شود سطوح به یکدیگر متصل شوند.
هر چسبی نحوه پخت مخصوص به خود را دارد و همین ویژگی باعث می شود که میان چسب های مختلف تفاوت های بسیاری از لحاظ قدرت چسبندگی وجود داشته باشد.
هر قطعه ای برای اینکه بتواند به سطح قطعه دیگری بچسبد، باید از چسب مناسب برای آن استفاده شود. در واقع جنس موادی که باید به هم متصل شوند هم چسب و نحوه پخت آن را مشخص می کنند.
پخت چسب های مختلف می تواند به وسیله تابش، گرما، رطوبت و پرتو UV تسهیل شود و سرعت بگیرد. همانطور که اشاره شد برای چسب ۱۲۳ رطوبت بهترین تسهیل کننده است.
چند راهکار ساده برای سرعت بخشیدن به خشک شدن چسب ۱۲۳
یکی از مواردی که در کار کردن با چسب ها اهمیت دارد، سرعت خشک شدن آنها است. بعضی مواقع شما نیاز دارید که قطعاتی که به هم متصل می کنید با سرعت بیشتری خشک شود تا کارتان جلو بیفتد.

با وجود اینکه چسب های ۱۲۳ با سرعت بالایی خشک می شوند، اما جنس قطعاتی که قرار است به هم بچسبانید هم در زمان چسبیدن و سفت شدن تاثیر زیادی دارد. برای مثال اینکه بخواهید از این چسب برای اتصال چوب استفاده کنید یا بخواهید قطعات فلزی را به هم بچسبانید در سرعت خشک شدن تاثیرگذار است.

البته برند های مختلف این چسب ها ممکن است کمی در کاهش زمان خشک شدن تاثیرگذار باشند. مثلا چسب ۱۲۳ سناباند ممکن است کمی سریعتر یا دیرتر از چسب میتراپل خشک شود. اما به این صورت نیست که مدت زمان خشک شدن چسب ۱۲۳ میتراپل با چسب سناباند میزان قابل توجهی باشد.

حال شما می توانید با به کار بردن برخی راهکار های ساده زمان خشک شدن چسب را کاهش دهید. برخی از این راهکار ها را در ادامه معرفی کرده ایم.

چسب ۱۲۳ به حرارت حساس است
یکی موضوع مهم در مورد چسب فوری یا ۱۲۳ که بسیاری از افراد آن را نمی دانند این است که این چسب ها به حرارت حساس هستند. اگر مقداری هوای گرم را به نقطه اتصال سطوح اعمال کنید، مسلما سرعت خشک شدن بیشتر از حالت عادی خواهد بود و دو قطعه ای که قصد اتصال آنها را دارید با سرعت بیشتری سفت و خشک می شوند.

برای این کار می توانید از یک سشوار استفاده کنید. سشوار را بر روی حرارت متوسط یا کم قرار دهید و آن را به سمت نقطه اتصال بگیرید. خواهید دید که سرعت خشک شدن چسب بسیار افزایش خواهد یافت.

افزایش حرارت باعث می شود که مولکول های درون چسب با سرعت بالاتری حرکت کنند و با سرعت بالاتری اتصال ایجاد شود. با استفاده از این ترفند می توانید از چسب کمتری استفاده کنید و در مصرف چسب صرفه جویی کنید.

چسب ۱۲۳ به جریان هوا نیاز دارد تا درست عمل کند
چسب فوری
شما می توانید از یک فن برای فرستادن جریان هوا به سمت نقطه اتصال دو قطعه استفاده کنید. زمانی که اکسیژن را به سمت نقطه اتصال هدایت می کنید، باعث می شود که چسب شما با سرعت بسیار بیشتری خشک شود.

اینها ترفند های علمی ساده ای هستند که با استفاده از آنها می توانید به سادگی باعث افزایش سرعت خشک شدن چسب سیانواکریلات نسبت به شرایط طبیعی شوید. شما می توانید برای این کار از یک فن تهویه یا هر دستگاه دیگری استفاده کنید که به سادگی می تواند هوا را در اطراف محلی که شما کار می کنید به طور یکسان و منظم به گردش در آورد.

اگر از مقدار زیادی چسب برای اتصال تعداد زیادی قطعه یا برای اتصال قطعات بزرگ استفاده می کنید، باید اطمینان حاصل کنید که از تهویه های مناسب برای محل کارتان استفاده کرده باشید.

چسب های ۱۲۳ دارای مقدار کمی از ترکیبات سمی هستند که می تواند استفاده بیش از حد از این چسب در فضا های بسته و بدون تهویه مناسب را برای انسان خطرناک کند. تهویه درست شما را از بیماری های احتمالی و استشمام بوی نامطبوع این چسب قدرتمند در امان نگه می دارد.

محکم گرفتن و فشار دادن

شما می توانید دو قطعه ای که قرار است به هم بچسبانید را پس از ریختن چسب ۱۲۳ بر روی سطح آنها، با قدرت فشار دهید. این کار باعث می شود که دو قطعه به خوبی و با سرعت بیشتری به یک دیگر متصل شوند.

نکته مهم در اینجا این است که وقتی شما این دو قطعه را محکم بر روی یک دیگر فشار می دهید، قطعات کمتر می توانند در مرحله ای که چسب در حال خشک شدن است تکان بخورند که باعث می شود چسب بهتر بتواند در نقاط اتصال عمل کند.

با استفاده از این ترفند علاوه بر اینکه زمان خشک شدن کاهش می یابد، در عین حال اتصال قوی تری شکل خواهد گرفت که برای باز کردن آن قطعا نیاز به استون و سایر ریموور های چسب خواهید داشت.

ساختن یک مخلوط از چسب ۱۲۳

یک ترفند واقعا خوب و کاربردی که بتوانید زمان خشک شدن چسب های فوری را کاهش دهید، اضافه کردن مقدار کمی جوش شیرین به آنها و ساختن یک مخلوط است. جوش شیرین را به سادگی می توانید بر روی سطحی که قرار است چسب روی آن ریخته شود بریزید.

جوش شیرین می تواند باعث سرعت بخشیدن به شکل گیری اتصال میان قطعات شود و همچنین باعث شود اتصالی که به واسطه استفاده از چسب ۱۲۳ به وجود می آید استحکام و قدرت بیشتری داشته باشد.

مراقب باشید! زمانی که از ترکیب این چسب قدرتمند با جوش شیرین استفاده می کنید، سرعت خشک شدن چسب بسیار افزایش می یابد و فورا چسب خشک می شود. پس در حین استفاده از این ترفند سرعت عمل شما بسیار مهم است.

باز هم اگر به هر دلیلی اتصال بدی ایجاد شد، می توانید با استفاده از استون به سرعت دو قطعه را از هم جدا کنید و مجددا آنها را به هم متصل کنید.

در انتهای این بخش توجه داشته باشید که اگر شما از چسب ۱۲۳ سناباند یا چسب میتراپل استفاده می کنید، این چسب ها به همراه خود یک اسپری دارند که به همراه استفاده از چسب باید بر روی سطوح مورد نظر اسپری شوند. این اسپری دارای موادی است که می تواند سرعت خشک شدن چسب را افزایش دهد.

بنابراین اگر پس از خرید چسب ۱۲۳ میتراپل و چسب سناباند و استفاده از اسپر های خشک کننده آنها باز هم احساس می کنید که چسب باید با سرعت بیشتری خشک شود، می توانید از یکی از ترفند هایی که در این بخش به آنها اشاره کردیم یا از ترکیب هم زمان این ترفند ها استفاده کنید.

مزایای استفاده از چسب ۱۲۳

تا اینجا با ویژگی ها و برخی مزایای چسب های ۱۲۳ یا چسب فوری آشنا شدید. در اینجا قصد داریم تا فهرستی از مهمترین مزایای این چسب قدرتمند را به شما معرفی کنیم.

هماهنگی با مواد مختلف
یکی از مزایای اصلی این چسب ها هماهنگی آنها با رنج گسترده ای از مواد است. بر این اساس این چسب می تواند با شیشه، سرامیک ها، فلزات، چوب، پلاستیک، چرم و بسیاری از موادی که در طول روز با آنها سر و کار داریم به کار گرفته شود.

اتصال سریع
همانطور که بار ها در این مطلب به آن اشاره کردیم، چسب ۱۲۳ در مقایسه با سایر چسب های موجود در بازار سرعت اتصال بیشتری دارد. سرعت برقراری اتصال این چسب در حد ثانیه است و البته این زمان به نوع ماده ای که با آن کار می کنیم هم بستگی دارد.

برای اینکه بتوانید سرعت خشک شدن و اتصال قطعات به وسیله این چسب را افزایش دهید، راهکار هایی مطرح شدند که می توانید از آنها بهره ببرید.

قدرت اتصال
چسب سیانواکریلات به شکل بسیار محکم و قدرتمندی بین مواد و قطعات مختلف اتصال ایجاد می کند. این قدرت چسبندگی به عواملی نظیر محیط، نوع مواد و لول چسب شما بستگی دارد اما به هر حال قدرت اتصال در این چسب ها بسیار زیاد است.

با استفاده از چسب ۱۲۳ سناباند و چسب میتراپل می توانید به خوبی لذت استفاده از یک چسب قدرتمند را تجربه کنید.

مقرون به صرفه بودن
چسب های ۱۲۳ از لحاظ اقتصادی کاملا به صرفه هستند. این مقرون به صرفه بودن به این دلیل است که یک قطره از این چسب می تواند سطحی به مساحت ۲۵ میلی متر مربع را پوشش دهد. از این رو همواره پیشنهاد می شود که برای افزایش قدرت اتصال بین دو قطعه، بیشتر از میزان مشخص شده از این چسب استفاده نکنید. مصرف بیش از حد می تواند قدرت اتصال بین مواد و قطعات را کاهش دهد.

تمام مواردی که به آنها اشاره شد از مزایای یک چسب بسیار با کیفیت هستند که می توان در شرایط مختلف و برای کار های متفاوتی از آنها استفاده کرد. همچنین قیمت مناسب این چسب ها در مقابل عملکرد فوق العاده ای که دارند سبب شده تا مصرف کنندگان علاقه بسیاری به آن داشته باشند.

از این رو امروزه شاهد آن هستیم که در بسیاری از فعالیت های خانگی، صنعتی، ساختمانی، پزشکی و… از این چسب استفاده های فراوانی می شود.

قیمت چسب ۱۲۳
زمانی که صحبت در مورد خرید یک کالا به میان بیاید، قیمت یکی از فاکتور های اصلی است. درست است که کیفیت کالا از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما به خصوص زمانی که صحبت از خرید عمده محصول به میان بیاید، قیمت از اهمیت بالایی برخوردار است.

بنابراین شما باید قیمت چسب های ۱۲۳ را پیش از خرید بدانید و با مقایسه قیمت برند های مختلف، در نهایت بهترین چسب از لحاظ کیفیت و قیمت را خریداری کنید.

یکی از راه هایی که بخواهید قیمت چسب میتراپل، قیمت چسب سناباند و قیمت سایر برند های چسب های ۱۲۳ را بدانید این است که به بازار مراجعه کنید و از فروشندگان و عرضه کنندگان این محصولات قیمت را استعلام کنید.

یک شیوه ساده تر هم در این بین وجود دارد که می توانید قیمت چسب ۱۲۳ را استعلام کنید. مراجعه به وب سایت های اینترنتی بسیار ساده تر از رفتن به بازار است. شما می توانید در خانه خود بنشینید و از طریق لپ تاپ یا گوشی موبایل خود از قیمت و ویژگی های چسب های ۱۲۳ به طور کامل مطلع شوید.

فروشگاه اینترنتی دکتر تامین یکی از برترین عرضه کننده تجهیزات ساختمانی است و در این میان برند های بسیار معروف و با کیفیتی از چسب های فوری یا ۱۲۳ را ارائه می دهد. برای استعلام قیمت چسب ۱۲۳ می توانید به وب سایت دکتر تامین مراجعه کنید و به سادگی اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

شما می توانید قیمت چسب میتراپل و قیمت چسب سناباند که از بهترین برند های چسب ۱۲۳ در ایران هستند را از فروشگاه اینترنتی دکتر تامین استعلام بگیرید و در صورت تمایل اقدام به خرید آنها کنید.

معمولا برند های مختلف این چسب ها که توسط تولید کنندگان داخلی تولید و به بازار عرضه می شوند، اختلاف قیمتی اندکی دارند.

مشکلات کار با چسب ۱۲۳
چسب های ۱۲۳ موادی در خود دارند که وقتی در تماس با رطوبت موجود در اجسام قرار می گیرند به سرعت سفت می شوند و اجسام را به هم می چسبانند. به دلیل همین سرعت و قدرت بالای اتصال در این چسب ها، ممکن است برخی اتفاقات رخ دهد که شما را دچار مشکل کنند.

برای مثال یکی از مهمترین اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد، چسبیدن پوست دست انگشتان به هم یا چسبیدن پوست دست و انگشتان به اجسام است. همچنین شباهت بسته بندی چسب های ۱۲۳ به پماد چشم و قطره بینی باعث می شود که شما اشتباها این چسب ها را به چشم خود بمالید یا در بینی خود بریزید. حتی مواقعی پیش می آید که این چسب به طور اتفاقی با دهان شما هم برخورد می کند

مشکلات کار با چسب
پوست
زمانی که پوست شما به چسب ۱۲۳ آغشته می شود، بهترین متد این است که این چسب را با ترکیب آب گرم و صابون نرم کنید تا بتوانید آن را از روی پوست خود پاک کنید. اگر به این ترکیب مقداری سرکه هم اضافه کنید، می تواند سرعت از بین رفتن چسب از روی پوست شما را افزایش دهد. زمانی که چسب نرم شد می توانید به سادگی آن را از روی پوست خود پاک کنید. البته باید با فشار بر روی پوست خود بکشید که چسب از روی پوستتان جدا شود.
شما می توانید از پاک کننده لاک ناخن یا همان استون هم برای از بین بردن و پاک کردن چسب از روی پوست خود استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که نباید استون و دیگر از بین برنده های چسب را بر روی پوست های حساس و در نزدیکی زخم هایی که دهانه آنها باز است بریزید.همچنین توجه د اشته باشید که نباید این مواد را بر روی برخی از قسمت های بدن نظیر لب ها، چشم ها، بینی یا دیگر نقاط حساس بدن بریزید.
زمانی که چسب بر روی قسمتی از پوست بدن شما ریخته، سعی کنید به سرعت آن قسمت از پوست بدن خود را جدا کنید و با یک باند تمیز روی آن را بپوشانید.
دهان و بینی
اگر چسب ۱۲۳ در دهان شما ریخته شده است، از آنجایی که این چسب به سرعت با رطوبت واکنش می دهد و خشک می شود، نمی تواند به سرعت به درون سیستم گوارش شما راه پیدا کند. معمولا در چنین شرایطی چسب به دندان یا زبان شما می چسبد و باید باید در چنین شرایطی از دستورالعمل های پزشکی مطلع باشید.
البته نگران نباشید. بزاق دهان شما طی ۱ الی ۲ روز می تواند چسب را از روی زبان و دندان های شما پاک کند. در صورتی که متوجه جدا شدن چسب ۱۲۳ از روی دندان یا زبان خود شدید، سعی کنید آن را قورت ندهید.

در صورتی که چسب درون بینی یا دهان شما رفته باشد، استفاده از کره گیاهی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. مکررا از کره گیاهی برای این موارد استفاده کنید تا چسب نرم شود و بتوانید آن را از درون بینی یا دهان خود خارج کنید. اگر این متد با موفقیت همراه نشد، از خدمات پزشکی استفاده کنید.
چشم
اگر چسب ۱۲۳ وارد چشم شما شده است، به سرعت از خدمات پزشکی بهره ببرید و وقت را تلف نکنید. اگر امکان آن وجود دارد، چشمان خود را با مقدار فراوانی آب گرم برای ۱۵ دقیقه شستشو دهید. در این حالت چشمان خود را باز نگه دارید تا آب به طور مستقیم با محلی که چسب روی آن ریخته است در تماس باشد.
اگر پوست چشم شما هم آغشته به چسب شده است، به هیچ عنوان برای کندن چسب عجله نکنید. ممکن است بر اثر اعمال قدرت بیش از حد، پوست چشم شما کنده یا خراشیده شود.
هرگز از استون و دیگر ریموور ها برای جدا کردن چسب ۱۲۳ از چشم و دیگر نقاط حساس بدن استفاده نکنید.
شما نباید از این چسب های قدرتمند برای چسباندن بریدگی های روی بدن خود استفاده کنید. اگر همچین کاری کردید، باید به سرعت به بیمارستان یا درمانگاه مراجعه و از خدمات پزشکی بهره ببرید.
توجه داشته باشید که محصولات بسیار مناسبتری از چسب ۱۲۳ وجود دارند که می توانید برای پارگی های پوست خود از آنها بهره ببرید. این چسب ها ممکن است باعث سوختگی و ایجاد عفونت در زخم شما شوند.

قبل از استفاده از چسب فوری حتما از عینک محافظ استفاده کنید تا از بروز هر گونه مشکلی در این زمینه پیشگیری کنید. همچنین استفاده از دستکش های مناسب هم می تواند از ریختن چسب بر روی پوست شما جلوگیری کند.

زمانی که قصد دارید چسب را از روی پوست بدن خود جدا کنید، بهتر است از حرکت چرخشی استفاده کنید تا تاثیر کار شما بیشتر شود.

سعی کنید این چسب ها را در دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. البته قبل از مصرف باید آنها را در دمای اتاق قرار دهید.

نکات کاربردی استفاده از چسب ۱۲۳
اگر چسب بر روی قسمتی از بدن شما ریخته شده است که تهدیدی شما را تهدید نمی کند، آن را برای ۱ الی ۲ روز به حال خود بگذارید و سپس به سادگی آن را از بدن خود جدا کنید.
بخارات چسب می تواند چشم ها و غشاهای مخاطی را تحریک کند.
کار کردن بیش از حد با چسب ۱۲۳ و تماس با بخارات این چسب ها در مدت زمان طولانی می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک در افرادی شود که آسم دارند. همیشه در محیطی از چسب فوری استفاده کنید که دارای تهویه مناسبی است.
جمع بندی

چسب سیانواکریلات که آن را با نام چسب ۱۲۳ و چسب فوری هم در بازار ایران می شناسند، بسیار پر کاربرد است و دارای استفاده های خانگی، صنعتی، پزشکی و… است.
زمان کوتاه شکل گرفتن اتصال و ایجاد یک اتصال بسیار قدرتمند و پایدار از ویژگی های اصلی این چسب ها به حساب می آید.
بر خلاف چسب های معمولی موجود در بازار که ماده اصلی تشکیل دهنده آنها آب است؛ سیانواکریلات ماده اصلی تشکیل دهنده چسب های ۱۲۳ است.
در کنار چسب های ۱۲۳ معمولا یک اسپری هم عرضه می شود که باعث سرعت بخشیدن به خشک شدن چسب می شود.
شما با استفاده از یک سری راهکار های ساده نظیر فشار دادن اجسام در نقطه اتصال و گرفتن سشوار به سمت چسب می توانید به خشک شدن این محصول سرعت ببخشید.
از چسب سیانواکریلات یا ۱۲۳ می توانید برای اتصال رنج گسترده ای از مواد نظیر شیشه، چوب، پلاستیک، فلزات و… استفاده کنید.
سرعت خشک شدن چسب های ۱۲۳ به جنس اجسام یا قطعاتی که قرار است به هم متصل شوند بستگی دارد.
سطح اجسامی که قرار است با چسب های ۱۲۳ به یک دیگر بچسبند، باید کمی مرطوب باشند.
چسب ۱۲۳ میتراپل و چسب ۱۲۳ سناباند از برترین برند های تولید کننده این محصولات هستند.

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””] چسب ۱۲۳ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments