پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

چگونگی تعیین کیفیت کاشی و سرامیک؟

کاشی سرامیک

چگونگی تعیین کیفیت کاشی و سرامیک؟

کاشی چیست؟

کاشی فراورده‌ای سرامیکی، متشکل از دانه‌های ظریف متبلور و متخلخل است که معمولاً در حرارت بالاتر از ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد پخته شده و در انواع لعاب‌دار و بدون لعاب تولید می‌شود (شکل ۱). رویه لعابی کاشی ممکن است براق، نیمه براق، مات، ساده، گلدار، سفید و یا رنگی باشد. البته می‌دانیم که بطور کلی به مواد غیر آلی غیر معدنی جامد و غیر فلزی، سرامیک گفته می‌شود که با توجه به این تعریف کاشی‌ها نیز نوعی سرامیک محسوب می‌شوند.

کاشی به دو دسته کفی و دیواری تقسیم می‌شود. کاشی کف اصطلاحاً در بازار سرامیک کف نامیده می‌شود. بنابراین با توجه به تعریف اصلی سرامیک‌ها، سرامیک مصطلح در بازار در حقیقت همان کاشی کفی است و منظور ما از سرامیک همان کاشی کفی می‌باشد و نه تعریف عام سرامیک‌ها. به عبارت دیگر تفاوت کاشی دیوار با کاشی کف در استحکام، درصد جذب آب و کیفیت لعاب روی آن دارد و اگر لعاب روی کاشی از جنس سرامیک باشد به آن اصطلاحاً سرامیک گویند.

کاشی و سرامیک از طریق تست مواد برای توانایی های مقاومت در برابر شرایط امتیاز دهی می شوند از این عوامل تعیین ایمنی برای استفاده از کاشی توصیه می شود

علاوه بر این آزمایشات، کاشی نیز با کیفیت کلی درجه بندی می شود در هنگام انتخاب کاشی و سرامیک، مقایسه همه رتبه بندی ها برای بدست آوردن بهترین کاشی مهم است.

درجه بندی کاشی و سرامیک

کاشی با استفاده از یک سیستم شماره عددی بر اساس ضخامت و کیفیت خود درجه بندی می شود درجه ۱ با بالاترین کیفیت و ضخامت کاشی های موجود ۳/۴ اینچ است و شما می توانید آنها را در هر نقطه استفاده کنید. درجه ۲ نشان می دهد که برخی از عیوب وجود دارد اما کاشی هنوز هم قابل استفاده بر روی دیوار یا کف است این کاشی حدود /۲ ۱اینچ ضخامت دارند. کاشی درجه ۳ باریکترین هستند ۱/۴ اینچ ضخامت دارد و فقط برای استفاده بر روی دیوار مناسب است.

درجه پوشش و مقاومت در برابر خراش

مقاومت با اعداد “PEI”  امتیاز دهی می شود کاشی امتیاز I یا II برای نصب بر روی یک سطح مناسب نیست  کاشی های کف باید در امتیاز III و یا برای استفاده های مسکونی با امتیاز بالاتر باشد بالاترین امتیاز، IV برای طبقات تجاری پر ترافیک توصیه می شود رتبه بندی PEI تنها برای کاشی های لعاب دار اعمال می شود لعاب کاشی و بدون لعاب برای مقاومت در برابر خراش و سختی امتیاز دهی می شود کاشی از نرم ۱ تا ۱۰ امتیاز دهی می شود الماس، سخت ترین کاشی در دسترس است یک امتیاز از ۵ یا بالاتر برای کفپوش خانه و ۷ یا بالاتر برای کف تجاری توصیه می شود.

 

چگونگی تعیین کیفیت کاشی و سرامیک

 

جذب آب و شبنم

امتیاز جذب آب کاشی کمک می کند تا بدانید که آیا کاشی برای نصب در اتاق شما مناسب است رتبه بندی بر اساس اینکه چه مقدار آب جذب کاشی شده محاسبه می شود برای مناطق مرطوب، از جمله پاسیو کاشی باید غیر قابل نفوذ باشد در ترکیب با امتیاز جذب آب، کاشی برای مقاومت در برابر سرما امتیاز دهی می شود کاشی های شیشه ای و غیر قابل نفوذ در برابر سرما مقاوم هستند چرا که آنها به اندازه کافی آب جذب نمی کند.

 

چگونگی تعیین کیفیت کاشی و سرامیک

 

ضریب اصطکاک

امتیاز C.O.F نشان دهنده نیروی مورد نیاز برای یک شی ء برای حرکت در سراسر سطح کاشی تقسیم بر وزن کاشی است نگرانی اصلی برای این امتیاز خطرات لغزش هنگام راه رفتن روی سطح کاشی به علت عدم اصطکاک است رتبه بندی بالای ۰.۵۰ پوند فوت برای نصب در خانه و بالای ۰.۶۰ برای ساختمان های تجاری مناسب می باشد این اندازه ها بر حسب پوند فوت  توسط واحدهای SI در برگه اطلاعات کاشی وجود دارد.

—————————————–

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنم مقاله کاشی ضد اسید چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

—————————————–

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments