پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

کاربرد سرامیک ها در صنعت

کاربرد سرامیک ها در صنعت

کاربرد سرامیک ها در صنعت


همانطور که در مقالات قبلی گفته ایم سرامیک پیشینه تاریخی بسیار طولانی دارد و استفاده از سرامیک سابقه بسیار زیادی در بین انسان ها دارد. شاید با شنیدن کلمه سرامیک ذهنتان به سمت کاشی و سرامیک برود، چرا که کاربرد سرامیک در ساختمان این روزها بسیار گسترده شده است. اما ما امروز قصد صحبت در مورد سرامیک ساختمانی نداریم و در این مطلب می خواهیم شما را با کاربرد های سرامیک در صنعت آشنا کنیم.
ابتدا بگذارید که سرامیک ها را به دو دسته تقسیم کنیم:

  • سرامیک های پیشرفته
  • سرامیک های سنتی

سرامیک های سنتی به دسته از سرامیک می گویند که نحوه ساخت ومراحل آماده سازی آن به صورت سنتی انجام می شود و استفاده های پیشرفته و سطح بالایی ندارد و شما می توانید مطالب زیر را برای اطلاع بیشتر در مورد این سرامیک ها مطالعه کنید:

مواد تشکیل دهنده سرامیک

سرامیک چیست؟

خصوصیات سرامیک خوب

سرامیک های پیشرفته
سرامیک های پیشرفته به دسته از سرامیک ها می گویند که مواد تشکیل دهنده، فناوری ساخت پیچیده و کاربرد های حساس تری دارند و دسته بندی های متفاوتی برای آنها در نظر گرفته می شود که به صورت زیر است:

سرامیک‌های مهندسی
شیشه ‌سرامیک‌ ها
الکتروسرامیک ‌ها
بیوسرامیک‌ها
شاید با خود بگویید که سیستم ساخت سرامیک های معمولی هم این روز ها پیشرفته است، اما نکته ی مهم این است که اصل روشی که برای ساخت سرامیک های سنتی، همان روش قدیمی است که با دستگاه های پیشرفته و پیشرفته انجام می شود.

کاربرد سرامیک های پیشرفته در صنعت
همیشه ویژگی های یک محصول کاربرد آن را مشخص می کنند، به همین دلیل اول از همه ویژگی های مهم سرامیک های پیشرفته را با هم بررسی می کنیم.

خواص مغناطیسی و الکتریکی خاص و منحصر به‌ فرد
استحکام زیاد و مقاومت بالا در برابر خوردگی
مقاومت زیاد در دماهای بالا
استحکام و مقاومت در برابر سایش و خوردگی
این ویژگی ها باعث شده است که در صنایع مختلف استفاده ی زیادی از سرامیک ها شود که در ادامه این موارد را برای شما توضیح می دهیم.

استفاده به عنوان ابررساناهای سرامیکی
در بعضی سرامیک های تولید شده در شرایط خاص را اگر در یک دمای خاص قرار بدهیم حالتی در ماده بوجود می آید که ابر رسانایی نام دارد و در این حالت مقاومت الکتریکی آن ماده از بین می رود، مقاومت این مواد به حدی پایین است که اگر مقدار مشخصی از جریان را در یک حلقه ی ابر رسانا قرار دهیم تا هزاران سال هیچ اتلاف جریانی نخواهیم داشت. استفاده از این ابر رسانا ها چند سالی است که به صورت آزمایشی شروع شده است و بی شک در آینده شاهد استفاده های جدید تری از این سرامیک ها خواهیم بود.

کاربرد سرامیک ها در صنعت

استفاده از سرامیک در پزشکی و فناوری های پیشرفته زیستی
یکی از متداول ترین استفاده از سرامیک ها در علم پزشکی استفاده از سرامیک به عنوان جایگزین استخوان و مفاصل است، همچنین استفاده از بیوسرامیک ها برای ایمپلنت یک امر معمول است. همچنین در آینده شاهد استفاده از سرامیک برای کاشت میکرونی هستیم، چرا که در این زمینه نیاز به سنسور های سرامیکی در ابعاد نانومتری نیاز داریم و از این فناوری می توان به عنوان میکرورآکتور استفاده کرد.

کاربرد سرامیک ها در صنعت

سرامیک های مورد استفاده در صنایع کامپیوتر
افرادی که با علم الکترونیک آشنایی دارند حتما قطعات بسیار زیادی را می شناسند می دانند که از سرامیک در قطعات زیادی مانند خازن ها، مقاومت ها، آی سی ها، ترانزیستور ها و… استفاده می شوند. در ضمن سرامیک یکی از موادی است که روی آن سرمایه گذاری زیادی شده است و در چند سال اخیر تحولاتی که در صنعت سرامیک سازی اتفاق افتاده است باعثِ تغییرات زیادی در الکترونیک شده است. این روزها ما شاهد استفاده از سرامیک در کامپیوترها، تلفن های همراه، کنترلر های موتور ماشین ها، دوربین های دیجیتال، سیستم های ترمز و… هستیم.

کاربرد سرامیک ها در صنعت

استفاده از سرامیک در ماشین های پیشرفته
یکی از استفاده های گسترده از سرامیک این روز ها در قطعات مختلف خودرو و به خصوص قطعات برق آنهاست و توانسته حسابی به صنعت خودرو سازی کمک کند.


[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments