پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

کار با انواع اره رومیزی را یاد بگیرید و راحت نجاری کنید

کار با انواع اره رومیزی را یاد بگیرید و راحت نجاری کنید

کار با انواع اره رومیزی را یاد بگیرید و راحت نجاری کنید

کار با انواع اره رومیزی را یاد بگیرید و راحت نجاری کنید |  اره رومیزی یکی از ابزارهای اصلی نجاری است که مدل‌های مختلف دارد. اگر می‌خواهید نجاری را به صورت حرفه‌ای دنبال کنید، باید کار با انواع رومیزی را بلد باشید. در این ساختنی به شما یاد می‌دهیم چطور با چهار اره رومیزی اصلی – اره مویی، اره رومیزی، اره فارسی بر و اره گردبر) را به شما یاد می‌دهیم.

دقت کنید که این آموزش کار با اره رومیزی فقط شامل تکنیک‌ها و نکات اصلی است. برای استفاده حرفه‌ای از انواع اره رومیزی باید شناخت کافی از ویژگی‌ها و کارکردهای آن داشته باشید. این شناخت هم فقط از طریق نجاری کردن مستمر و پیوسته حاصل می‌شود.

گام اول: آموزش کار با اره مویی

کار با انواع اره رومیزی را یاد بگیرید و راحت نجاری کنید

اگر بخواهیم انواع اره رومیزی را براساس کارایی مرتب کنیم، هیچ کدام به پای اره رومیزی نمی‎رسند. از اره مویی می‌توانید برای برش اشکال مختلف روی چوب، کاشی و حتی فلز استفاده کنید. فقط کافی است تیغه اره را عوض کنید تا بتوانید مواد مختلف را با آن ببرید.

مهمترین اشکال اره مویی هم این است که برای برش‌های بلند، سریع و صاف مناسب نیست. برای این نوع برش‌ها معمولا از اره گردبر استفاده می‌شود. مهمترین نکته در زمینه کار با اره مویی، انتخاب تیغ اره مناسب است. به همین خاطر توصیه می‌کنیم در کنار راهنمای زیر، دفترچه راهنمای اره مویی را هم با دقت مطالعه کنید.

ابتدا تیغ اره مناسب را انتخاب کنید. اگرچه همه تیغ اره‌ها از جنس فولاد سخت شده و فلزات کامپوزیتی ساخته می‌شوند اما طراحی آنها متفاوت است. به همین خاطر برای هر متریال باید تیغ اره مناسب را انتخاب کرد.
در هر لحظه از برش متریال باید ۴ تا ۵ دندانه تیغ اره با سطح تماس داشته باشند؛ بنابراین یک متریال ۱/۴ اینچی باید با تیغه ۱۲-۱۶ TPI (دندانه به ازای اینچ) بریده بشود. یک تیغ اره نازک برای کار روی لبه‌های تیز و یک تیغ اره عریض برای بریدن خطوط تقریبا صاف مناسب است.
حالا نوبت به چوب می‌رسد؛ باید خطوط برش را روی چوب بکشید و اندازه‌ها را مشخص کنید. کشیدن طرح برش روی چوب یا استفاده از الگو ایده بسیار خوبی برای کار با اره مویی است چون مانور با اره و برش خطوط مختلف را ساده‌تر می‌کند.
چوب را روی میز کار بگذارید یا به گیره وصل کنید. به این ترتیب هر دو دست‌تان آزاد می‌شود و با حداکثر کنترل روی اره خطوط دقیق‌تری خواهید داشت.
تیغ اره را در نزدیک‌ترین نقطه ممکن به لبه چوب قرار بدهید. دکمه تریگر اره را به آرامی فشار بدهید تا به سرعت دلخواه‌تان برسد. سپس اره مویی را به سمت متریال ببرید و با پیچاندن پشت اره در جهت مخالف برش، اره را در مسیر خطوطی که رسم کرده‌اید هدایت کنید. در تمام این مراحل نباید اجازه بدهید اره مویی از خطوطی که روی چوب کشیده‌اید، خارج بشود.
هر وقت خاک اره مسیر حرکت تیغ اره را مسدود کرد اره را خاموش کنید، سطح کار را تمیز کنید و دوباره شروع کنید. برای اینکه از خطوط بیرون نزنید، اره کردن را از چند میلیمتر عقب‌تر از محل توقف ادامه بدهید.

گام دوم: آموزش کار با اره رومیزی

کار با انواع اره رومیزی را یاد بگیرید و راحت نجاری کنید

اره رومیزی شامل یک تیغه گرد است که روی سطح میز نصب می‌شود و با یک موتور الکتریکی تغذیه می‌شود. موتور را می‌تواند به صورت مستقیم یا با استفاده از تسمه و دنده روشن کرد. تیغ اره هم از سطح میز بیرون می‌زند و به این ترتیب یک پایه آماده برای قرار دادن چوب روی آن خواهید داشت.

کار با اره رومیزی نیاز به دقت بالا، رعایت اصول ایمنی و تکنیک‌های مناسب دارد که یادگیری و رعایت آنها زمان زیادی می‌برد. بنابراین سعی کنید از اولین لحظه کار با اره رومیزی نکات زیر را در نظر داشته باشید.

در حین کار با اره رومیزی همواره بدن‌تان را در یک حالت نگه دارید و هیچگاه در حین کار با اره رومیزی مستقیما مقابل تیغ اره نایستید. از پوشیدن لباس‌های گشاد، زیورآلات و سایر اکسسوری‌ها خودداری کنید چون ممکن است به تیغ اره گیر کنند.
اره رومیزی را خوب چک کنید تا مطمئن شوید تیغ اره درست روی میز قرار گرفته باشد و پیچ و مهره‌ها را هم با دقت بررسی کنید. مطمئن شوید تیغ اره و فنس زاویه ۹۰ درجه داشته باشند.
ارتفاع تیغ اره را با دقت تنظیم کنید و سعی کنید همیشه کمترین ارتفاع ممکن را برای برش شیارها در نظر بگیرید. قانون کلی این است که هرچه تیغ اره پایین‌تر باشد، ریسک کار با اره رومیزی کمتر خواهد بود.
قبل از برش چوب را خوب بررسی کنید و هر گونه میخ، پیچ و منگنه را از آن جدا کنید. این قطعات ریز فلزی به تیغ اره گیر می‌کنند و باعث آسیب دیدن اره رومیزی می‌شوند.
حالا می‌توانید اره را روشن کنید، اجازه بدهید به بیشترین دور در دقیقه برسد و سپس برش را شروع کنید. حتما کنار اره بایستید و مطمئن شوید چوب در طرف دیگر پایه کافی داشته باشد.
به چوب زیاد فشار نیاورید و به آرامی آن را به سمت تیغ اره هدایت کنید. در حین برش چوب را محکم کنار فنس راهنما نگه دارید و تا زمانی که تیغ اره کاملا متوقف نشده،‌ چوب را از اره رومیزی جدا نکنید.

گام سوم: آموزش کار با اره فارسی بر

کار با انواع اره رومیزی را یاد بگیرید و راحت نجاری کنید

اره فارسی بر برای ایجاد برش‌های متقاطع و اریب دقیق روی چوب استفاده می‌شود. از این نوع اره رومیزی برای ایجاد اتصالات محکم، تخته‌های پایه و ساخت وسایل ترکیبی مثل در و پنجره استفاده می‌شود.

کسانی که تجربه کار با اره فارسی بر را ندارند، معمولا از صدای زیاد اره در سرعت‌های بالا تعجب می‌کنند. قبل از شروع برش صبر کنید تا اره به سرعت دلخواه‌تان برسد و سپس برش را با حرکت آرام و پیوسته آغاز کنید. برای پایان برش همین طور که اره را سر جایش نگه داشته‌اید، صبر کنید تا تیغ اره کاملا متوقف بشود و سپس اره را از روی چوب بردارید. همواره باید اتصال محکمی به چوب داشته باشید و فاصله مناسب با اره را حفظ کنید. فاصله پیشنهادی معمولا ۶ اینچ است (در حالی که تیغ اره در حال حرکت باشد).

در کنار موارد بالا، نکات زیر را هم در حین کار با اره فارسی بر در نظر داشته باشید.

تیغ اره را با خط برش تراز کنید. برش را کمی عقب‌تر از خط انجام بدهید تا یک حاشیه اضافی برای سنباده‌کاری داشته باشید. اتصال را تست کنید، زاویه تیغ اره را تنظیم کنید و چوب را ببرید تا اتصال دلخواه‌تان ایجاد بشود. برای افزایش دقت برش‌ها هم کافی است چوب را به میز کار گیره کنید.
هنگام کار با اره فارسی بر حتما از تجهیزات ایمنی مثل عینک، دستکش و گوش‌گیر استفاده کنید.
بریدن قطعات کوچک با اره فارسی بر نیاز به تکنیک‌های خاص دارد. برای مثال وقتی می‌خواهید روی قطعات کوچک‌تر از ۸ اینچ برش اریب بزنید، باید برش را از قطعه‌ بلندتر بزنید تا انگشتان‌تان از تیغ اره فاصله داشته باشد. به طور کلی باید انگشتان‌تان را در محدوده ایمن تیغ اره نگه دارید.
اگر در بین انواع اره رومیزی بخواهیم دو مورد اساسی برای هر کارگاه نجاری را نام ببریم، قطعا اره فارسی بر و اره رومیزی خواهند بود.


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

منبع:ساختنی

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments