پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

کفپوش اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی چیست؟

  کفپوش اپوکسی چیست؟ | کفپوش اپوکسی مایع یکپارچه از رزین اپوکسی با ضخامت ۰/۵ الی ۵ میلی‌متر و بیشتر با فام دلخواه و سطحی شیشه ای که از خواص آن مقاومت شیمیایی بالا به حلال‌ها، اسیدها، بازها و نمک‌ها، عدم جرم پذیری، ضد باکتری، طول عمر بالا، سرعت بالای اجرای عملیات، تنوع رنگ و طرح، عایق، نظافت آسان، مقاومت مکانیکی و عدم ترک خوردگی می‌باشد.

این کفپوش از اختلاط رزین اپوکسی و‌هاردنر پلی آمینی بدست می‌آید. ساختار پلیمری روکش حاصله بدلیل عدم استعمال حلال پس از خشک شدن ثابت مانده و هیچ گونه کاهش خواص یا ضخامت در آن دیده نمی‌شود که اصطلاحا به آن (solvent free) اطلاق می‌شود. یکپارچگی و مقاومت بالای شیمیائی باعث کاربرد وسیع این روکش در صنایع مختلف شده است.

کفپوش اپوکسی چیست؟

از اپوکسی می‌توان در محیط‌هایی که نیاز به پوششهای نظیر :
کفپوش ضد اسید (Anti Acid)
کفپوش ضد الکتریسیته (Anti Static)
کفپوش ضد سایش (Anti scratch)
کفپوش ضد لغزش (Non Slip)
و … نیاز باشد استفاده نمود.

ویژگی های کفپوش اپوکسی صنعتی

مقاومت شیمیایی بالا در برابر انواع حلال‌ها و اسید‌ها
مقاومت سایشی بالا
مقاومت مکانیکی بالا
سخت شدن سریع
تمیز شوندگی بالا
مقاوم در برابر خوردگی
مقاوم در برابر تغییرات دمایی
چسبندگی خوب به سطوح
افزایش مقاومت بتن در برابر فرسایش، تخریب و اکثر مواد شیمیایی
روکش اپوکسی مطلقاً جذب اب ندارد و از نفوذ آب، روغن و سایر مایعات به جسم بتن جلوگیری می‌کند.
روکش اپوکسی، سبک و کم حجم بوده و از ایجاد هرگونه گرد و غبار جلوگیری می‌نماید.
روکش اپوکسی به صورت یکپارچه و در رنگ‌های متنوع اجرا می‌گردد.
سهولت در شستشو، حداقل ۲۰ سال عمر مفید و سرعت در ترمیم آن، از سایر امتیازات این پوشش می‌باشد.
کفپوش اپوکسی
کفپوش اپوکسی از چند لایه رنگ اپوکسی تشکیل شده که کف زمین را پوشش می دهد.

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی چیست؟
اجرا و اعمال کفپوش اپوکسی روی سطح به طور کلی شامل مراحل زیر می شود:

آماده سازی سطح: سطوح مورد استفاده برای این کفپوش عموماً بتن، موزاییک و در مواردی چوب است. سطح مورد نظر باید سخت و صاف باشد، بنابراین این کفپوش را روی سطوح نرمی چون آسفالت نمی توان اعمال کرد. بر اثر آماده سازی، ترک ها و نقوص سطح باز می شوند.
پرایمر اپوکسی: اولین لایه ای که روی سطح اعمال می شود، رزین اپوکسی بدون هیچ گونه افزودنی است. در واقع پرایمر از حلال و رزین اپوکسی تشکیل شده و حلال با کاهش غلظت، نفوذ پرایمر را ساده تر می کند.
لایه میانی: اصلی ترین وظیفه این لایه ایجاد مقاومت مکانیکی و همچنین چسبندگی لازم برای سطوح بعدی است. این لایه در واقع کفپوش اپوکسی بوده که با سیلیس مخلوط می شود. از آنجایی که سیلیس بعد از الماس، سخت ترین جسم در طبعیت است، مقاومت مکانیکی کفپوش (به خصوص مقاومت فشاری) را بسیار بالا می برد.
بتونه کاری: پس از اعمال لایه میانی، عملیات بتونه کاری اجرا می شود تا از اشکالات ظاهری کفپوش از جمله ترک خوردگی ها و منافذ، برطرف شوند.
اعمال لایه نهایی (Top Coat): اجرای این لایه به سه روش مختلف انجام می شود: با کاردک شانه ای، غلتکی و اسپری. مزیت اعمال لایه نهایی با کاردک شانه ای این است که می توان ضخامت های مختلف ایجاد کرد. استفاده از غلتک نیز باعث می شود سطح حالت پوست پرتقالی یا همان Orange Peel به خود بگیرد که اتفاقا در برخی از کاربردها مورد انتظار مشتری است، زیرا نور را تفرق و سطح را مات می کند. اسپری کردن نیز در مقایسه با دو روش قبلی سرعت بالاتری داشته، سطح یکنواخت تری ایجاد می کند و مصرف رنگ به مراتب کمتر است.

تجهیزات مورد نیاز برای اجرای کفپوش اپوکسی

کفش اپوکسی
غلتک هواگیری
کاردک شانه ای و صاف
وسایل Grinding و آماده سازی سطح
همزن مکانیکی
اسپری
غلتک اجرا

کاربردهای کفپوش اپوکسی

مهم ترین کاربرد این کفپوش در مصارفی است که می خواهیم بتن دچار فرسایش نشده و ذرات آن آزاد نشود. البته این کفپوش در بسیاری از صنایع به منزله زیبایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی از کاربردهای مهم کفپوش اپوکسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیمارستان ها
پارکینگ های طبقاتی
کارخانه های صنعتی
آشیانه های هواپیما
پل های عابر پیاده

مزایای کفپوش اپوکسی

قابلیت چسبندگی فوق العاده به بتن، از اپوکسی کفپوشی بسیار مناسب برای اماکنی با کف بتنی ساخته است که حتی می توان لایهء رویی آن را با پلیمرهای نظیر پلی اسپارتیک و یورتان پوشاند تا مقاومت آن به سایش و خراش بیشتر هم بشود. این کفپوش ها مزایای دیگری هم دارند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

قیمت مناسب

کفپوش های اپوکسی گزینه ای نسبتاً ارزان قیمت برای محافظت از کف بتنی اماکن گوناگون هستند که با توجه به استحکام و دوام بالا، هزینه های تعمیر و نگهداری پایینی هم دارند. استفاده از این کفپوش ها در درازمدت هزینه های مربوط به محافظت و نگهداری کف ساختمان ها را به شدت کاهش می دهد.

مقاومت به مواد شیمیایی و خورنده

ترکیب کفپوش های اپوکسی را می توان با افزودن مواد مختلف در مقابل انواع مواد شیمیایی مقاوم ساخت. چنین قابلیتی به خصوص در اماکن صنعتی که با مواد شیمیایی خطرناک سر و کار دارند می تواند در محافظت از سطح و نیز ایمنی کارگران بسیار مؤثر باشد.

ایمنی

علاوه بر داشتن داشتن مقاومت بالا به سایش و ضربه، و اصطکاک کافی برای جلوگیری از سر خوردن، می توان کفپوش های اپوکسی را در انواع مقاوم به آتش سوزی هم تهیه کرد. همچنین سطح براق و صیقلی این کفپوش ها می تواند روشنایی کلی هر فضایی را تا سه برابر افزایش دهد.

رنگ پذیری

کفپوش های اپوکسی را به راحتی می توان در رنگ های مختلف به کار برد. از این قابلیت به عنوان مثال می توان در محیط هایی که از یک ساختمان با فضای وسیع برای مقاصد گوناگون استفاده می شود برای تفکیک فضای مخصوص به امور مختلف استفاده کرد و هر منطقه را با کفپوشی در رنگ متفاوت از سایر نقاط متمایز کرد.

کفپوش اپوکسی چیست؟

ماندگاری

کفپوش های اپوکسی مقاومت بسیار بالایی در مقابل آسیب هایی که در اثر کاربرد درازمدت ممکن است به آن وارد شود، از خود نشان می دهد. این ویژگی باعث کاهش هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری مرتب کفپوش می شود.

زیبایی

با توجه به قابلیت اپوکسی در داشتن طرح ها و رنگ های مختلف، استفاده از این کفپوش ها می تواند به خوبی نیازهای مربوط به دکوراسیون و زیبایی مورد انتظار را برآورده کند. سطح نهایی این کفپوش ها صاف و صیقلی است که می توان در کنار رنگ ها و سایه های مختلف جلوهء آن را بیشتر کرد.

نگهداری

سطوح کفپوش های اپوکسی یکپارچه و بدون درز است و این باعث ساده تر شدن روند نگهداری از آن می شود. بر روی سطح کفپوش هیچ فضای اتصال و نیز پستی و بلندی که امکان آلودگی را بیشتر کند وجود ندارد و همین ویژگی باعث آسان بودن نظافت و نیز کاهش هزینه های مربوط به نگهداری آن می شود.

کفپوش های اپوکسی

سطوح کفپوش های اپوکسی یکپارچه و بدون درز است و این باعث ساده تر شدن روند نگهداری از آن می شود.

معایب کفپوش اپوکسی

عدم چسبندگی به سطوح مرطوب و آلوده به روغن
این کفپوش به سطوح مرطوب و آلوده به روغن نمی چسبد. در نتیجه در صورتیکه بتن ریزی تازه انجام شده می بایستی حداقل ۲۸ روز از زمان اجرا گذشته تا بتون دیگر رطوبت نداشته باشد. همچنین سطوحی که از زمان اجرای بتون گذشته و آلوده به روغن، گازوئیل و … شده باشد، در صورتیکه این مواد در بتون نفوذ کرده باشد (مثل تعمیرگاه ها) چسبندگی کفپوش به بتن نخواهیم داشت و زیرسازی می بایستی مجددا انجام گیرد.

زمان طولانی اجرای کفپوش اپوکسی
اجرای کفپوش های اپوکسی به صورت لایه لایه بوده و همین موضوع باعث زمان بر بودن اجرای آن می شود. اولا که سطح می بایستی بدون رطوبت و کاملا خشک باشد. سپس اجرای لایه پرایمر و پر کردن درزها، لایه میانی، بتونه کاری و در نهایت اجرای لایه رویه که برای هر کدام زمان خشک شدن بین لایه ای را باید در نظر گرفت که در دمای مناسب حدود ۱۲ الی ۱۸ ساعت می باشد. در نتیجه اجرای کفپوش در کمترین متراژ نیز حداقل ۳ تا ۴ روز زمان می برد.

لغزنده بودن سطح کفپوش اپوکسی
در حالت معمول سطح کفپوش درصورت خیس شدن لغزنده می شود. اما با تغییر روش اجرا می توان این عیب را نیز برطرف نمود. به عنوان مثال با سیلیس پاش کردن سطح و یا اجرا به روش پوست پرتقالی، لغزنده بودن سطح کاهش می یابد.

مقاوم نبودن کفپوش اپوکسی در برابر اشعه UV خورشید
این کفپوش در برابر نور خورشید مقاوم نبوده و به اصطلاح گچی می شود و در ابتدا تغییر رنگ یافته و با گذشت زمان لایه لایه از بین می رود. در نتیجه این نوع کفپوش قابلیت اجرا در محیط باز را نخواهد داشت.
البته جهت برطرف نمودن این مشکل می توان لایه رویه را از نوع پلی یورتان اجرا نمود تا مقاومت در برابر نور خورشید و چسبندگی مناسب کفپوش به بتون را به طور همزمان در کنار یکدیگر داشت.

خش پذیری و سخت و شکننده بودن کفپوش اپوکسی
این کفپوش ها بسیار سخت و شکننده می باشد در نتیجه در سطوحی که احتمال ترک خوردن سطح زیرین وجود دارد، نباید اجرا گردد. سختی بالا باعث می گردد در صورتیکه جنس سخت و تیز بر روی سطح کشیده شود خش پذیر بوده و به مرور زمان ظاهر خود را از دست بدهد. در نتیجه در این موارد می بایستی از دستورالعمل نگهداری کفپوش استفاده نموده و کاملا مراقب بود تا طول عمر کفپوش افزایش یابد.

انواع کفپوش اپوکسی
برای کاربردهای گوناگون، انواع متفاوتی از کفپوش های اپوکسی وجود دارد که هریک ویژگی های خاصی را برای ارائه عملکرد مناسب و مورد انتظار دارند. به طور کلی شمار انواع متفاوت کفپوش های اپوکسی در کاربردهای اماکن مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و سایر کاربردها ممکن است به ۳۰ نوع برسد. در ادامه برخی از رایج ترین انواع این کفپوش ها را معرفی می کنیم.

کفپوش اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی خود همسطح شونده

این نوع از اپوکسی را می توان روی سطوح بتنی تازه ریخته شده، قدیمی، ترک خورده یا آسیب دیده اعمال کرد تا سطحی صاف و یکپارچه با ماندگاری بالا بر روی آن ایجاد گردد. این نوع کفپوش در رنگ های متفاوتی عرضه می شود که می توانند برای افزایش زیبایی فضای داخلی در کنار طرح های مختلف به انتخاب و سلیقهء مشتری یا همانطور که گفته شد برای تفکیک بخش های مختلف فضاهای وسیع به کار رود. از این نوع کفپوش در جاهایی که علاوه بر زیبایی ظاهری به ویژگی هایی مانند مقاومت به سایش، مقاومت به مواد شیمیایی، مقاومت به گرما و اصطکاک بالا برای پیشگیری از سر خوردن نیاز است استفاده می شود.

کفپوش اپوکسی ملاتی

این نوع کفپوش سختی فوق العاده ای دارد و در واقع قوی ترین کفپوش اپوکسی موجود است. این کفپوش مقاوم یکپارچه ۱۰۰ درصد از اپوکسی ساخته می شود و سپس در محل مانند ملات کشیده می شود. این کفپوش ها مقاومت بسیار بالایی به ضربه و مواد شیمیایی دارند. این نوع کفپوش به دلیل اینکه روند نصب آن به صورت ریختن ملات در محل انجام می شود به خصوص برای تعمیر کفپوش های قدیمی بسیار کارآمد و مؤثر است.

کفپوش اپوکسی کوارتز

کفپوش های اپوکسی کوارتز از ترکیب رزین پلیمری اپوکسی با مشخصه های عملکردی عالی و دانه های رنگی کوارتز ساخته می شوند. محصول این ترکیب یک کفپوش چندمنظوره است که علاوه بر تأثیر در زیبایی فضا، سطحی بهداشتی و مقاوم به سر خوردن ایجاد می کنند که ماندگاری فوق العاده ای دارد.

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

بار الکتریکی ساکن می تواند در بسیاری از محیط های کاری باعث ایجاد خطر شود. کفپوش های اپوکسی آنتی استاتیک معمولاً دارای مواد افزودنی رسانای الکتریسیته هستند که الکتریسیتهء ساکن سطح را به سطوح پتانسیل صفر، مانند زمین یا هر محل تخلیهء بار الکتریکی منتقل می کنند. استفاده از این کفپوش بیشتر برای جاهایی که حاوی مواد قابل اشتعال هستند توصیه می شود.

کفپوش اپوکسی پولکی

کفپوش های اپوکسی فلسی از ترکیب تکه های کوچک رنگی یا پولک های رنگی با رزین اپوکسی ساخته می شوند تا سطحی زنده، رنگارنگ، یکپارچه و با خاصیت فنری ایجاد کنند. این کارکردها تنها به منظور جنبه های زیبایی به کار نمی روند، بلکه سطح نسبتاً سخت آنها امکان سر خوردن و افتادن را به حداقل می رساند. این پولک ها می توانند در رنگ ها، شکل ها، بافت و اندازه های گوناگونی به کار روند.

 

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””] کفپوش اپوکسی چیست؟


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments