پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

گچ کاری ساختمان چگونه اجرا می‌شود؟

گچ کاری ساختمان چگونه اجرا می‌شود؟

گچ کاری ساختمان چگونه اجرا می‌شود؟

گچ کاری ساختمان چگونه اجرا می‌شود؟ | گچ کاری جز کارهای اولیه در طراحی داخلی ساختمان محسوب می‌شود. برای اینکه بتوانید هر کار تزئینی را روی دیوارها و سقف خانه و ساختمان انجام دهید، باید این سطوح گچ کاری شده باشد. هرچند گچ کاری ساختمان مهارت ساده‌ای نیست؛ ولی شما هم می‌توانید این مهارت را با مطالعه و تجربه، کسب کنید. با کبال همراه شوید تا به بررسی فرآیند گچ کاری بپردازیم.

گچ چیست؟

گچ در اصل ماده‌ای طبیعی است که در طبیعت وجود دارد. نام علمی آن سولفات دوکلسیم دارای آب است. این ماده هنگامی‌که از معدن استخراج می‌شود به‌صورت سنگ است؛ سپس در کارخانه‌های آماده‌سازی گچ از سنگ گچ، با حرارت دادن در کوره، گرد سفیدی به‌دست می‌آید که گچ نام دارد. گچ در صنایع مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها صنعت ساختمان‌سازی است.

مخلوط کردن گچ برای گچ کاری

اولین مرحله برای گچ کاری ساختمان، مخلوط کردن گچ است. قطعا مخلوط کردن آب و گچ در ابتدا کار ساده‌ای به نظر می‌آید؛ اما این فرآیند ترفندهای خاص خودش را دارد که برای یک گچ کاری صحیح و اصولی باید انجام شود. باید گچ را به آب اضافه کنید؛ در این صورت کنترل بیشتری روی میزان گچ مصرفی خواهید داشت. برای افزایش کیفیت گچ کاری از آب شیرین استفاده کنید و گچ را به آرامی به آن اضافه کنید. مخلوط آب و گچ را باید خوب هم بزنید تا گچ گلوله نشود و در مخلوط نهایی هم حبابی ایجاد نشود.

از مخلوط آب و گچ باید سریع استفاده کنید؛ در غیر این صورت خشک و به ملات مرده تبدیل می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید مقدار زیادی گچ تهیه کنید، آن را با پلاستیک بسته‌بندی کنید.

گچ کاری روی دیوار چگونه انجام می‌شود؟

یکی از اصلی‌ترین ابزارهای گچ‌کاری ماله نام دارد. برای کار با ماله، باید نحوه‌ی صحیح قرارگیری آن را در دست بدانید. مقداری از گچ را با ماله بردارید و به‌صورت زاویه‌دار روی دیوار و در یک جهت بکشید. گچ را کاملا روی دیوار صاف کنید؛ ممکن است نیاز باشد چندین بار ماله را روی سطح موردنظر بکشید تا کاملا صاف شود. بعد از نیم ساعت، رطوبت گچ تا از بین می‌رود؛ در این حالت باید با ماله رطوبت بیشتری را روی سطح اعمال و این کار را دو الی سه بار تکرار کنید.

لایه اول که اجرا شد، باید با یک برس با نخ سوزنی مخصوص روی آن شیارهایی ایجاد کنید و لایه دوم را اعمال کنید. این کار باعث می‌شود تا به خوبی دولایه روی‌هم قرار گیرند و ثبات لازم به دست آید.

گچ کاری دیواری که نیاز به تعمیر دارد

گاهی به‌جای گچ‌کاری کل دیوار، نیاز دارید تنها بخش کوچکی از آن را ترمیم کنید. برای این کار ابتدا باید قسمت آسیب‌دیده را بررسی و آن را از مواد زائد و گردوخاک تمیز کنید. اندازه‌ی محیط دیوار آسیب‌دیده بسیار مهم است. یک حفره کوچک را می‌توان به‌راحتی با مواد پرکننده ترمیم کرد؛ اما برای حفره‌های بزرگ‌تر نیاز به گچ کاری دارید. محل آسیب‌دیده باید کاملا مرطوب شود تا لایه‌ی گچ بهتر به لایه‌ی قدیمی بچسبد. در نظر داشته باشید که اگر قسمت زیر آن را کمی خراش دهید، دو گچ کاری قدیم و جدید در هم قفل و نتیجه‌ی کار بهتر می‌شود.

اگر به گچ کاری ساختمان علاقه دارید، می‌توانید با تکرار و کسب تجربه، این مهارت را کسب کنید. با هر بار انجام گچ کاری ساختمان، ایرادهای کار خود را پیدا می‌کنید و درنهایت می‌توانید به یکی از افراد ماهر و مطرح در این عرصه تبدیل شوید.

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””]گچ کاری ساختمان چگونه اجرا می‌شود؟


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments