پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

اقتصاد ایران از ویروس کرونا، محروم است

اقتصاد ایران از ویروس کرونا، محروم است

اقتصاد ایران از ویروس کرونا، محروم است

خیالتان راحت! متاسفانه یا خوشبختانه، اقتصاد ایران از ویروس کرونا، محروم است

مجیدرضا حریری در مورد میزان مراودات ایران و چین در سال ۲۰۱۹ گفت: مجموع مبادلات تجاری ایران و چین به حدود ۲۳ میلیارد دلار رسیده و در مقایسه با سال ۲۰۱۸، ۳۶ درصد کاهش داشته است. نکته مهم این است که میزان مبادلات تجاری ما با چین در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال ۲۰۱۷ نیز ۳۰ درصد کاهش داشته است.

ویروس کرونا بیماری است که هم اکنون دومین اقتصاد بزرگ دنیا را درگیر خود کرده است. ویروسی که اواخر دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و کار به جایی رسید که نه تنها این شهر قرنطینه شد بلکه کشور چین به طور کامل در آستانه سال نوی خود به تعطیلی کشانده شد. قیمت انرژی و به خصوص قیمت نفت به شدت اُفت کرد و کلیه سفرهای چینی ها توسط دولت این کشور لغو شد. از آنجا که چین همواره یک کشور گردشگرفرست و به عنوان شریک اول تجاری ایران بوده است، برای اینکه بدانیم تاثیر این ویروس بر اقتصاد دنیا و کشور ما چگونه بوده است گزارش زیر را بخوانید:

 

به گزارش سرام پخش به نقل از تابناک ، حریری درباره تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد ایران گفت: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که متاسفانه یا خوشبختانه آنقدر ارتباط اقتصادی کشور با دنیا کم شده است که این گونه مسائل بین المللی زیاد بر اقتصاد ما تاثیرگذار نیست.

وی افزود: همه ساله عید چینی در این ایام برگزار می شود و تقریباً سه هفته ای چین تعطیل می باشد و از آنجا که چین دومین اقتصاد دنیا است تعطیلی آن، قیمت کامودیتی ها و انرژی را به شدت کاهش می دهد. تعیین اینکه چقدر از این اُفت قیمت کامودیتی ها و انرژی در ایام عید چینی سال جاری به دلیل ویروس کرونا بوده است و چقدر به روند هر ساله مربوط می باشد، قابل تشخیص نیست.

حریری ادامه داد: اگر اقتصاد ما به مانند همیشه می توانست نفت به چین صادر کند این اُفت قیمت انرژی می توانست بر اقتصاد ما تاثیرگذار باشد اما هم اکنون که به دلیل تحریم ها صادرات نفت ایران به حداقل ممکن رسیده است در نتیجه می توان از تاثیر این اُفت قیمت انرژی (به هر دلیلی) چشم پوشی کرد.

حریری گفت: یک زمانی رکورد فروش نفت روزانه ایران تنها به چین ۸۵۰ هزار بشکه بود اما الان در مجموع به همه کشورها روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت می فروشیم.

 

کالای خوراکی از چین وارد نمی شود

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این پرسش که آیا هم اکنون کالای چینی مثلاً یک کالای خوراکی وجود دارد که واردات آن به دلیل شیوع این ویروس متوقف شده باشد، گفت: خیر ما کالای خوراکی به آن صورت از چین وارد نمی کنیم. البته مواد افزودنی و یا یک مقدار خیلی کم بادام زمینی شاید در مقاطعی وارد کرده باشیم. الان که کلاً واردات این گونه موارد به ایران ممنوع است.

همواره تراز تجاری ما با چین مثبت بوده

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: در طول سی سال گذشته همواره تراز تجاری ما با چین مثبت بوده و صادرات ایران به چین در مقایسه با واردات از چین بیشتر بوده است. تنها یک سال که فکر می کنم سال ۹۲ یا ۹۳ بود و قیمت نفت به شدت کاهش یافت این تراز تجاری به نفع چین بوده است.

 

روزانه ۱۵۰۰ نفر از نقاط درگیر به ویروس کرونا به ایران می آیند!

وی با اشاره به اینکه در هفته ۱۵ پرواز رفت و برگشت توسط شرکت ماهان بین ایران و چین وجود دارد گفت: تقریباً میانگین روزانه دو پرواز بین ایران و چین توسط ماهان انجام می شود که می توان گفت روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ مسافر از چین به ایران می آید. حریری افزود: خطوط هواپیمایی چین هم قبل از این قضایا ۴ پرواز داشته است که در حال حاضر متوقف شده است. همچنین به صورت غیرمستقیم از طریق امارات و قطر هم به چین پرواز داریم.

وی گفت: با توجه به اینکه تنها چین درگیر این ویروس نیست و باقی کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز به نوعی درگیر این قضیه هستند و از سوی ایران به آن کشورها هم پرواز دارد بنابراین می توان گفت به صورت متوسط روزانه ۱۵۰۰ نفر از نقاط درگیر به ویروس کرونا به ایران وارد می شوند.

ویروس کرونا و راه های پیشگیری از آن:

دپارتمان سلامت کانادا: لطفاً به خانواده، اقوام و دوستان اطلاع رسانی کنید
عفونت تنفسی که در حال حاضر در چین وجود دارد، جدی می‌باشد. این ویروس بسیار قوی است و در برابر آنتی بیوتیک های موجود مقاوم است.
(ویروس عفونت باکتریایی نیست بنابراین با آنتی بیوتیک قابل درمان نیست)

روش پیشگیری اکنون مرطوب نگه داشتن گلو است، اجازه ندهید گلوی شما خشک شود. همچنین خود را تشنه نگه ندارید، چرا که زمانی که غشاء گلوی شما خشک باشد، ویروس ظرف ۱۰ دقیقه به بدن شما حمله می کند. ۵۰ تا ۸۰ سی سی آب ولرم بنوشید، برای کودکان ۳۰ تا ۵۰ سی سی. هر زمان که احساس کردید گلویتان خشک شده است، صبر نکنید، همیشه آب در دسترس داشته باشید. مقدار زیادی آب در یک نوبت ننوشید، زیرا مفید نیست. در عوض گلوی خود را همیشه مرطوب نگه دارید. تا آخر ماه بهمن به مکان های شلوغ نروید، در صورت نیاز از ماسک استفاده کنید، به خصوص در قطار یا وسایل حمل و نقل عمومی.

از خوردن غذاهای سرخ شده و پر ادویه خودداری کنید و ویتامین ث بخورید.

 


[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

 

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments