پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

آموزش قدم به قدم و تصویری نصب و تعویض پرلاتور(فشار شکن آب)!

تعمیر شیرآلات

آموزش قدم به قدم و تصویری نصب و تعویض پرلاتور(فشار شکن آب)!

فهرست مطالب

پرلاتور یا قطعه کاهنده فشار آب به قسمت خروجی شیرآلات مانند روشویی، شیرآلات ظرفشویی، آبریز دوش، شلنگ توالت نصب‌شده و وظیفه متعادل کردن فشار آب را انجام می‌دهد. در این قطعه، چندلایه طوری تعبیه‌شده است که موجب کاهش ۵۰ درصدی میزان هدر رفت آب خواهد شد. درصورتی‌که پرلاتور روی خروجی شیرآلات نصب شود، ترکیب مناسبی از آب‌وهوا با فشار متعادل و اندازه از شیر خارج می‌شود. پرلاتور انواع مختلفی داشته که هرکدام بسته به نوع آن از کارایی مخصوصی دارند.

روش نصب و تعویض فشار شکن اب

نحوه نصب پرلاتور (فشارشکن آب)

برای نصب پرلاتور در ابتدا از واشر و قطعاتی به نام بوش استفاده خواهد شد. تعمیرکار یا کاربر می‌تواند پرلاتور را در بوش قرار داده و در ادامه با کمک دست، واشر را در مسیر خروجی آب چرخانده و ببندد. زمانی که داخل پرلاتور از رسوبات پر شد، مجددا آن را برخلاف مسیر بسته‌شده باز کنید.
رسوبات داخل فشارشکن به‌وسیله مقداری سرکه و آب تمیز خواهد شد. راحت‌ترین نوع پرلاتور، قطعه گردی است که یک قسمت آن سوراخ و قسمت دیگر آن مشبک سیمی است. این قطعه به‌صورت معکوس در خروجی شیر نصب خواهد شد. یک واشر نیز مابین فشارشکن و سرشیر قرار خواهد گرفت.
هدف نصب پرلاتور(فشار شکن آب) صرفه‌جویی در مصرف آب، کم کردن هدر رفت آب، گرفتن انواع رسوبات آب و گواراتر کردن طعم آب به دلیل ورود اکسیژن کافی خواهد بود. هر شیری نسبت به نوع آن به فشارشکن مناسب نیاز دارد. در بسیاری از شیرآلات برای نصب قطعه فشارشکن باید در ابتدا سرشیر را با انبر یا آچار، از شیر آب جدا کرد.

روش نصب پرلاتور

نحوه تعویض پرلاتور

برای تعویض پرلاتور باید یک‌سری کار را به ترتیب انجام داد. البته کار سختی نیست و می‌توان به‌راحتی قطعه فشارشکن آب را تعویض کرد.
۱) ابتدا درب راه‌ آب ظرفشویی یا روشویی را بپوشانید.
۲) سپس سرشیر را با دست چرخانده و بازکنید. البته ممکن است بسیار سفت باشد، بنابراین می‌توان دستمالی را دور سرشیر پوشاند و با آچار، آن را بازکنید. این کار باعث خواهد شد که ضربه یا خدشه‌ای به شیر وارد نشود.
۳) پرلاتور قدیمی بازشده را کنار بگذارید. این قطعه جزء قطعات بازیافتی است.

بازکردن سرشیر برای تعویض پرلاتور (فشار شکن آب)

 

۴) فشارشکن جدید را در سرشیر جاگذاری کنید. به نوع قرارگیری آن دقت کنید. قسمت مشبک مانند قطعه به سمت پایین باشد.

جایگذاری فشار شکن در سرشیر جهت تعویض پرلاتور

 

۵) واشر را در ناحیه فوقانی فشارشکن قرار دهید. خرابی واشر یا جاگذاری نامناسب آن باعث نشت آب خواهد شد.

قرار دادن واشر در پرلاتور جهت تعویض فشار شکن آب

 

۶) قطعه را در جای خود، در قسمت خروجی شیر قرار دهید و با دست بچرخانید تا محکم شود.

بستن سرشیر بعد از تعویض پرلاتور

لوازم موردنیاز برای نصب و تعویض پرلاتور(فشار شکن آب)

این عمل نیاز به آموزش خاصی نداشته و همه افراد خواهند توانست آن را در مدت‌زمان اندکی انجام دهند. برای نصب یا تعویض پرلاتور به وسایل کمی احتیاج دارید. این ابزار عبارت است از:
پرلاتور یا فشارشکن مناسب شیرآلات
• آچار یا انبردستی مناسب
• یک عدد حوله یا پارچه

لوازم مورد نیاز برای نصب و تعویض پرلاتور

 

مهم‌ترین نکاتی که برای نصب و تعویض پرلاتور باید در نظر داشته باشید:
۱) برای باز کردن قطعه حتما از حوله یا پارچه استفاده شود.
۲) درب راه ‌آب حتما بسته شود.
۳) تا جایی که امکان دارد برای باز و بسته کردن فشارشکن، از انبر و آچار استفاده نکنید.
۴) به‌هیچ‌عنوان از واشر قدیمی برای پرلاتور جدید استفاده نشود.

قرارگیری فشارشکن آب در خروجی در شیرآلاتی همچون شیرآلات توالت باعث تعادل در جریان آب خواهد شد. این قطعه منجر به مخلوط شدن آب و اکسیژن خواهد شد. قطعه کاهنده فشار آب انواع مختلفی دارد:

انواع فشار شکن آب

 

۱) پرلاتور اسپری کننده (Spray system)
از این نوع فشارشکن برای مناطقی که فشار آب بسیار کم است استفاده خواهد شد. جریان ریزش آب این پرلاتور مانند دوش است و در شیرآلات حمام می‌توان آن را به کار بست.

۲) پرلاتور پرلاتور هوا دهنده (Aerated stream)
این قطعه کاهنده مناسب شیرآلات منازل بوده و جریان آب بیش‌تری را دارد. قرارگیری توری‌های مشبک آن به‌گونه‌ای بوده که از پاشیدن آب به اطراف جلوگیری می‌گردد.

۳) پرلاتور اسپری کننده باران (Rain Spray stream)
پرلاتور اسپری کننده باران ترکیبی از جریان اسپری شده مانند دوش به حالت قطرات ریز باران است. این نوع از فشارشکن‌ها تجربه‌ای نو و جذاب را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

۴) پرلاتور لمینار (Laminar stream)
فشارشکن لمینار برای اماکن بهداشتی عمومی ازجمله شیرآلات هوشمند بسیار مناسب بوده و آب را بدون هوا خارج می‌کند. به‌طورکلی برای مناطقی که به آب بیش‌تری نیاز است، مناسب می‌باشد.

۵) پرلاتور میکادو (Mikado stream)
قطعه کاهنده میکادو به‌صورتی طراحی‌شده که آب به شکل چهارخانه خارج می‌شود.

انواع پرلاتور فشارشکن آب

علائمی که نشان می‌دهد پرلاتور را باید تعویض کرد؟

درصورتی‌که آب از شیرآلات روشویی یا توالت به‌صورت چکه خارج شود یا خروج آب نسبت به قبل خود ضعیف‌تر باشد، یعنی پرلاتور از رسوبات پرشده است. ممکن است با جدا کردن قطعه و خیساندن آن در سرکه رسوبات خارج شود و قطعه فشارشکن تمیز شود اما به دلیل قیمت مناسب می‌توان به تعویض پرلاتور پرداخت.
واشری که بین پرلاتور و شیر قرار می‌گیرد، ممکن است بعد از گذشت زمان کوتاهی فرسوده شود. بنابراین تعویض قطعه فشارشکن و در کنار آن تعویض واشر باعث بهتر شدن جریان آب خواهد شد. تغییر رنگ طوری پرلاتور به رنگ زرد نیز دلیلی برای تعویض آن است.

نشانه هایی که باید پرلاتور عوض شود

 

سخن پایانی
پرلاتور یک کلمه انگلیسی به معنی خارج شدن آب به‌صورت مرواریدی و شفاف است. امروزه پرلاتورهای مختلف نسبت به ساختار شیرآلات تولیدشده‌اند و هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. این قطعات در بازار موجود بوده و قیمت آن‌ها نسبت به کاربردشان مقرون‌به‌صرفه است. با پیشرفت تکنولوژی در صنعت لوازم ساختمانی شیرآلات پرلاتوردار نیز طراحی و تولیدشده‌اند. با خرید این شیرآلات علاوه بر برخوردار شدن از مزایای مختلف دیگر نیاز به خرید جداگانه فشارشکن نیست.

سوالات متداول…

شیرآلات مدرن و کم‌مصرف قطعه کاهنده مناسبی را در قسمت خروجی دارد. وجود این قطعه در شیر باعث می‌گردد هوا با آب مخلوط شده و جریان آب با فشار مناسبی خارج خواهد شد.

توری مشبک در داخل قطعه از خروج سنگ‌ریزه‌ها همراه‌آب جلوگیری می‌کند. اما موجب تسویه و پاکی آب از باکتری‌ها و قارچ‌ها نخواهد شد.

بعد از مدت‌زمان کوتاهی بهتر است قطعه فشارشکن باز شده، با سرکه، آب و مسواک تمیز شود و مجددا در جای خود قرار گیرد.

قیمت این قطعات بر اساس جنس، مدل، برند و کاربرد محصول تعیین می‌شود.

فشارشکن نوع میکادو به‌صورتی طراحی‌شده که آب به حالت چهارخانه خارج می‌شود.

مقالات پیشنهادی…

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۴

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments