پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

نقش مهم بازاریابی در صنعت کاشی سرامیک(بخش۳)

نقش مهم بازاریابی در صنعت کاشی سرامیک(بخش3)

نقش مهم بازاریابی در صنعت کاشی سرامیک(بخش۳)

نقش مهم بازاریابی در صنعت کاشی و سرامیک (بخش سوم)

وضعیت صنعت کاشی و سرامیک

انقلاب کاشی و سرامیک یکی از مهمترین رخدادها در جهان مدرن امروزی محسوب می شود. کاشی و سرامیک تحول مهمی در حوزه علم و تکنولوژی است که تاثیر زیادی نیز بر وضعیت زندگی انسان ها و بخش صنعت داشته است. این پدیده مهم در کشور ایران دارای سابقه و قدمت چندین هزار ساله است و همین موضوع این صنعت را در کشور ایران از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار ساخته است.

صنعت کاشی و سرامیک صنعتی ست که از پیشینه تاریخی غنی برخوردار بوده و ایرانیان در تحول آن نقش مهمی داشته اند . زمانی که صنعت در هر جامعه ای بومی باشد قابلیت رشد و توسعه می یابد. منظور از اصطلاح بومی بودن، عجین شدن و تداخل صنعت با فرهنگ و تاثیر و تاثر متقابل این دو در دوره های زمانی مختلف می باشد.

داشتن پیشینه تاریخی و فرهنگی در بخش صنعت می تواند به رشد و توسعه آن و ترسیم دورنمای بهتری از آن کمک نماید. سفال های به دست آمده از کاوش های باستان شناسی در منطقه غرب کرمانشاه بر قدمت ۳هزار ساله هنر و صنعت سرامیک در سرزمین ایران گواهی می دهند.

اگرچه قرون ششم و هفتم هجری را دوره اوج شکوفایی و عصر طلایی هنر و صنعت سرامیک در ایران نامیده اند اما این صنعت تا چند قرن پس از آن و پیش از انقلاب صنعتی اروپا نیز شکوه و عظمت خود را حفظ کرد ولی صنعت سرامیک نیز همچون بسیاری از صنایع دیگر در ایران نتوانست دوره گذار به تولید انبوه صنعتی را به خوبی طی کند. به طوریکه تا قبل از سال ۱۹۹۳ تولید کاشی در ایران همچنان به صورت دستی و سنتی انجام می شد تا سرانجام در این سال با افتتاح کارخانه  « کاشی ایرانا » تولید کاشی به صورت صنعتی و با ماشین آلات و تجهیزات جدید نیز در کشور شروع شد.

نقش مهم بازاریابی در صنعت کاشی سرامیک(بخش3)

مزیت های اقتصادی تولید کاشی و سرامیک در ایران

وجود منابع کافی انرژی و مواد اولیه در داخل و بازارهای مناسب در کشورهای مجاور، نیازهای اولیه برای رشد و پویایی این صنعت را فراهم می کند. از طرف دیگر سابقه فرهنگی ایران در تولید کاشی با طرح های زیبا و چشم نواز باعث بوجود آمدن زمینه فرهنگی تولید کاشی نیز شده است.

زیبایی کاشی در طرح و نقوش روی آن نهفته است و سابقه فرهنگی موجود می تواند به قابلیت محوری تبدیل شود. اما با وجود این، توجه به حجم بالای سرمایه گذاری هایی که در صنعت کاشی و سرامیک کشور به ویژه در ساله ای اخیر انجام شده است، در حال حاضر میزان عرضه بیش از تقاضای این محصول در بازار است که علت اصلی آن نیز، حاشیه سود مناسب این صنعت در گذشته بوده است.

همانطور که آمار تولید و مصرف کاشی و سرامیک در ایران نشان می دهد، اکنون بازار داخلی اشباع شده و هرگونه توسعه سرمایه گذاری جدید باید صرفا برای بازارهای صادراتی انجام پذیرد. سازمان توسعه تجارت ایران در تیر ماه سال ۱۳۹۴، روند تغییرات صادرات صنعت کاشی و سرامیک را در طی سال های ۱۳۸۹-۱۳۹۳ اعلام نموده است.

نقش مهم بازاریابی در صنعت کاشی سرامیک(بخش3)

سازمان توسعه تجارت ایران، پنج کشور، عراق، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و گرجستان را به عنوان بازار عمده هدف کاشی و سرامیک در طی سال های ۹۲ و ۹۳ اعلام نمود.

بازاریابی و صادرات، دو نیاز اصلی صنعت کاشی و سرامیک ایران

امروزه، بنگاه های تولیدی برای دستیابی به موفقیت به استراتژی های بازاریابی مناسب نیازمند می باشند و فعالیت های خرید و فروش در جهان و رشد تجارت جهانی بیش از پیش باعث افزایش توجه شرکتها و کشورها به صادرات محصولات تولیدی خود شده است. بنابراین، برای دستیابی شرکت به بازار مناسب و واقعی خود باید متخصصان و بازاریابان در گام نخست مجموعه نیازها انتظارات، ترجیحات و تنوع خواسته انواع مخاطبین در بازار داخلی و خارجی شناسایی کنند و در گام دوم، باید خریداران، مشتریان، تأثیر گذاران و مصرف کنندگان که نیازمندان واقعی هستند راشناسایی و درک کنند و در آخر در صدد شناخت عوامل رفع نیاز برآید.

در صنعت کاشی و سرامیک در ایران، تا به حال بازار داخلی هدف سرمایه گذاران بوده است و اکثر محصولات ایران در بازار داخلی به فروش می رود، اما قیمت تمام شده بسیار پایین و نیز کیفیت قابل قبول تولیدات به دلیل استفاده از تجهیزات روز دنیا، این اجازه را به ایران می دهد که به راحتی وارد بازارهای منطقه ای و جهانی شود.

 

سرام پخش به شما پیشنهاد میدهد مقاله “تجربه صادراتی بهتر است یا عملکرد صادراتی” را حتما مطالعه نمایید.

 

تجربه صادراتی یا عملکرد صادراتی؟

ورود ایران به بازارهای منطقه ای نظیر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه، عراق، افغانستان و بازار روبه گسترش هندوستان چندان دور از ذهن نیست و در صورت برنامه ریزی دست اندرکاران صنعت کاشی ایران و مسئولین دولتی، در آینده ای نزدیک ایران در بازارهای آسیای جنوب غربی حرف اول را خواهد زد، قیمت تمام شده بسیار پایین کاشی این اجازه را به ایران می دهد که در بازارهای دوردست نیز با اقتدار با سایر کشورها به رقابت بپردازد.

همه ی اینها مستلزم تغییر نگرش مسئولین دولتی و نهادینه شدن سیاست توسعه صادرات در مجموعه سازمان های مربوطه و اهمیت قائل شدن برای بازاریابی بین المللی و برندسازی است آنچه که تا به امروز مورد توجه قرار نگرفته است.

سرام پخش در مطلب “صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای حوزه خلیج فارس” به استراتژی ها و اقدامات لازم برای صادرات هرچه بیشتر و بهتر کاشی و سرامیک ایران می پردازد.

 برای خواندن قسمت اول این مقاله کلیک کنید ؛ با سرام پخش همراه باشید…

 

 

 

تهیه و تنظیم توسط تیم تولید محتوا سرام پخش


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۴

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments