پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

راه‌های شناخت انواع دوغاب و انتخاب آن‌ها!

راه‌های شناخت انواع دوغاب و انتخاب آن‌ها!

دوغاب ماده ای ارزان است که برای پر کردن فضای بین کاشی ها به کار می‌رود. در این مطلب قصد داریم به طور جامع به معرفی انواع دوغاب بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دوغاب ۳ نوع اصلی دارد که باید آن ها را بشناسید:

انواع دوغاب

سیمان کلاسیک ترین نوع دوغاب است که سال هاست مورد استفاده قرار می­گیرد.می توان آن را به دو دسته ماسه ای و غیرماسه ای تقسیم بندی کرد:

دوغاب-ریزی-کاشی-سرامیک

سیمان ماسه ای

مزایا:

این نمونه از از سیمان در مناطقی که ممکن است خیس شوند با ایجاد مقاومت از لغزش جلوگیری می­کند و از انقباض و ترک خوردگی جلوگیری می­کند.

معایب:

با اینکه ممکن است برای بعضی افراد حرفه ای بسیار مناسب باشد.تنظیم آن بیشتر از اپوکسی طول می­کشد و این بدان معناسب که اگر برنامه ریزی دقیق نداشته باشید ممکن است کار را به خوبی انجام ندهید.

کاربرد:

این نوع دوغاب برای اتصالات و درهایی با ۸/۱ اینچ مناسب است

سیمان غیرماسه ای

اساس و ساختار اصلی این نوع دوغاب نیز مانند سیمان ماسه ای است با این تفاوت که در مخلوط آن ماسه اضافه نمی­کنند و این موضوع از نام آن مشخص است.

مزایا:

به دلیل ماهیت چسبنده بودن آن استفاده آن بر روی دیوارها بسیار ساده است. همچنین برای اتصالات با ابعاد کوچک مناسب تر از نمونه قبلی است

معایب:

نمیتوان از آن برای اتصالات بزرگتر استفاده کرد چرا که به دلیل عدم وجود اثر پیوند دچار ترک خوردگی می­ شوند.

کاربرد:

این نوع دوغاب برای اتصالات و مفاصل ۱۶/۱ اینج و ۸/۱ اینچ مناسب است. لازم است بدانید که برای دو نوع ماسه ای و غیر ماسه ای نیاز به آب بندی دارید.

اپوکسی

با وجود این که دوغاب اپوکسی دوغابی جدید است ولی یکی از با دوام ترین  گزینه های دوغاب است. این نوع دوغاب در برابر لکه ها و رطوبت مقاوم است


بیشتر بخوانید:

کفپوش اپوکسی چیست؟


مزایا:

این دوغاب  نکان مثبت زیادی دارد. این دوغاب برای موارد مسکونی و تجاری تهیه شده است و دوام زیادی دارد.آب را جذب میکند و از نظر شیمیایی مقاوم است و به مرور زمان فرسوده نمی شود.

معایب:

نکته منفی آن است که اپوکسی باید با سرعت انجام شود چرا که ممکن است واکنش داده و خاصیت خود را از دست بدهد. بنابراین باید کاشی کار حرفه ای برای این کار استخدام شود.

انتخاب رنگ مناسب

دوغاب سفید

دوغاب با رنگ سفید از بعضی جنبه مثبت است و از برخی جنبه ها منفی، این دوغاب می‌تواند جلوه ای دیگر به کاشی‌ها ببخشد و خطوط ملات ماسه ای را پنهان کند. با این حال ممکن است  به سرعت کثیف شود برای کسانی که نمیتوانند مداوم به آن ها رسیدگی کنند بهتر است رنگ های دیگر را انتخاب کنند.

انواع-دوغاب-سفید

دوغاب با رنگ طبیعی

رنگ طبیعی دوغاب خاکستری یا برنزه است و تضاد کمتری با انواع کاشی و سرامیک  دارد.این رنگ نیازمند تعمیرات و نگهداری کمتری نسبت به دوغاب سفید می باشد ولی با این حال نیاز به تمیز کردن هر چند وقت یک بار دارد

 دوغاب با رنگ سیاه

دوغاب تیره با رنگ مشکی وجود دارد و انتخاب عالی برای کسانی است که میخواهند هزینه کمتری بپردازند و طراحی جسورانه تری دارند. این نوع دوغاب جلوه ای مدرن را به خانه می دهد ولی از جنبه دیگر دقت کنید که کاشی باید مرتبا تمیز شود و اگر با مواد ساینده تمیز شود ممکن است عمر کاشی کوتاه شود.

دوغاب-با-رنگ-سیاه

آماده سازی به صرفه دوغاب های سرامیکی

در پاسخ به هزینه های انرژی که به طور مداوم در حال افزایش هستند، آیریخ (Eirich) هدف خود را توسعه روش های آماده سازی قرار داده است که استفاده کنندگان را قادر خواهد ساخت تا به صورت جدی زمان های آماده سازی را کاهش دهند و به صرفه جوئی های انرژی تا ۵۰ درصد دست یابند.

با هدف رقابتی تر ساختنِ تولیدکنندگان در بازارهای بین المللی، امسال این شرکت مخلوط کن پخش کننده  MixSolver جدید خود را برای تولیدِ به صرفه دوغاب ارائه کرد.

این فناوری جدید مخصوصا برای تولیدکنندگان چینی بهداشتی مورد توجه است اما مزایایی را نیز برای تهیه دوغاب جهت اسپری درایر در کاشی کف و دیواری و تولید سرامیک تکنیکی ارائه می دهد.

تهیه دوغاب برای چینی بهداشتی

برای انواع چینی بهداشتی سرامیکی، کیفیت دوغاب در ریخته گری دوغابی یا فرایند فیلتراسیون فشاری بسیار مهم است. فرایندهای تک یا چند مرحله ای به طور عادی برای تهیه دوغاب های ساخته شده از رُس ها و مواد سخت استفاده می شوند.

فرایند های تک مرحله ای از آسیاب های گلوله ای (بال میل ها) بهره می برند در حالی که در فرایندهای چند مرحله ای در ابتدا مواد اولیه پایه رُسی در ظرف های همزن دار حل (پخش) می شوند و مواد سخت بعدا اضافه می گردند.

از آن جا که توان ورودی کم است، هر دو روش زمان های فرایندی طولانی دارند. در این مورد، استفاده از MixSolver مزایای قابل ملاحظه ای را از لحاظ کاهش زمان های آماده سازی ارائه می دهد.

دوغاب ریختن کاشی

این فرایند در حالت پالستیک (خمیری) رخ می دهد و به لطف توان ورودی بسیار بالاتر، زمان آماده سازی می تواند به طور جدی تا کمتر از ۳۰ دقیقه کاهش یابد. صرفه جوئی حاصله در انرژی در مقایسه با سامانه هایی با یک همزن یا بالمیل می تواند به اندازه ۵۰ درصد باشد.

به خاطر زمان های فراوری طولانی در آماده سازی با همزن یا بالمیل، تعدادی از این واحدها لازم است تا در کنار هم کار کنند تا مقدار ماده کافی برای تولید را تدارک ببینند. در این جا نیز سرعت ِ بالاتر ِ فناوری آیریخ با در نظر گرفتن تعداد واحدهای مورد نیاز کمتر و هزینه ها و زمان پایین تر برای سرویس کاری و نگهداری، به ساده سازیهای قابل توجهی منجر می شود.

علاوه بر این، پژوهشی که WesterWaldCampus در دانشگاه کوبلِنز (Koblenz) انجام داد، نشان داده است که ترکیبات تهیه شده در MixSolver تحت تأثیر اثرات پیر سازی (aging)قرار نمی گیرند.

بر خالف فرایند عادی که با فناوری همزدن انجام می گیرد و در آن، رئولوژیِ دوغاب ریخته گری فشاری چینی بهداشتی برای دوره زمانی تا پنج روز ممکن است در حال تغییر باشد.

به دلیل آن که در فرایند آماده سازی در MixSolver لایه های کانی های ُرسی کاملا باز می شوند (delamination)، تغییرات رئولوژیکی بیشتری رخ نمی دهند. آزمایش های مشتری نشان داده است که دوغاب چینی بهداشتی تهیه شده در یک MixSolver می تواند بلافاصله پس از تولید، فراوری شود و منجر به صرفه جوئی در زمان و افزایش بهره وریِ کل فرایند گردد.

همچنین این روش، امکان آماده سازیِ انتخابی ترکیبات ویژه را علاوه بر ترکیب استاندارد فراهم می آورد و آن را در استفاده از ماشین آلات تولیدی انعطاف پذیرتر می سازد.

آماده سازی خشک گرانول ها برای تولید کاشی

راه حل EcoPrep برای تولید گرانول ها اختصاصا برای بخش کاشی طراحی شده است. به لطف استانداردسازی دانه، تعداد ذراتی که در داخلِ گستره مورد نظر قرار می گیرند، تقریبا میتواند به ۱۰۰ درصد برسد.

بر خالف ترکیبات با روشهای تَر، گرانول ها از لحاظ خواص تولید شده جریانی با دانه تشکیل شده با اسپری قابل مقایسه هستند و برای تولید کاشی های با اندازه بزرگ (برای مثال mm 800×۸۰۰ ) نیز مناسب می باشند.

این هم صرفه جوئی های قابل ملاحظه ای را در انرژی (تا ۶۰ درصد) و مصرف آب (تا ۸۰ درصد) امکانپذیر می سازد و MixSolver  افزودنی ها را نیز حذف می کند.

فناوری اختلاط برای همه انواع بدنه و سازگاری ها

آیریخ سال های زیادی تجربه و تخصص در تدارک فناوری اختلاط برای حوزه های مختلف صنعت سرامیک دارد و می تواند در مورد همه جنبه های فرایند آماده سازی برای طیفی از روش های شکل دهی (پرسکاری خشک و تَر، پرسکاری ایزوستاتیک، اکستروژن، قالبگیری تزریقی و ریخته گری) مشاوره فنی ارائه دهد.

به لطف انعطاف پذیری و اصل کاریِ منحصر به فرد آن، مخلوط کنِ آیریخ می تواند با موادی از همه سازنده هایی که در صنعت سرامیک وجود دارند، خواه پودر، مواد ویسکوپالستیک (مومسان لزج) یا مایعات، مورد استفاده قرار گیرد. در اغلب موارد نیز ترکیبِ مراحل متعدد آماده سازی در یک واحد منفرد امکان پذیر است.

روش دوغاب ریختن سرویس بهداشتی

این مخلوط کن ها که در اندازه های از ۱ لیتر تا ۱۲۰۰۰ لیتر در دسترس هستند، نه تنها در بخش های چینی بهداشتی و کاشی به کار می روند، بلکه برای تولید ترکیبات آنودی (ترکیبات گرافیتی)، رُس منبسط شده، تجهیزات کوره و دیگر مواد دیرگداز، سرامیک های دندانی، پرسالن های (چینی) الکتریکی، فریت، گرانوله هایی برای ساخت افزودنی، کاربیدها، کاتالیست ها، گلوله های ساینده، پرسلان، ساینده ها و ابزارهای ساینده، استون ور، سرامیک های تکنیکی، آجرهای رُسی و رنگدانه های پوششی برای تولید کاغذ نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

پیش از این در بعضی از صنایع، این مخلوط کن ها به خاطر توانایی آن ها برای فرآوریِ مواد سختی مانند کوراندوم یا سیلیکون کاربید بدون آن که سایش قابل توجهی داشته باشند، به عنوان استاندارد جهانی مطرح بودند.

برای کاربردهای سنگین کار(duty-heavy)، آیریخ »فناوری اختلاط در خلاء EvacMix «خود را پیشنهاد می دهد که خشک شدنِ مخلوط های شامل آب یا حلال ها را در مخلوط کن / خمیرگیر، حتی در کاربردهایی که وجود شرایط ضد انفجاری الزامی هستند، امکان پذیر می سازد.

در حال حاضر تعدادی از این نوع دستگاه ها در حوزه متالورژی پودر و در جایی که نیاز به برج اسپری را برطرف می کنند، به کار می روند. توسعه مورد توجه دیگر، به روش های نوین گرمایشِ مخلوط کن برای گرم کردن یا اختلاط داغ در دماهای تا °C 250 مربوط می شود که در عمل برای تولیدکنندگان گرافیت و محصولات دیرگداز که از محلول های رزینی استفاده می کنند، سودمند است.

در موارد بسیاری، ممکن است تا با مقدار کمی از حلال ها (با مذاب های رزینی) یا بدون حلال کار کرد تا خطوط تولید محصول جدید بالقوه با تخلخل پایین را ایجاد نمود.

سامانه های کنترلی ۰.۴ Industry

دستگاه هایی که آیریخ تأمین می کند، با معیارهای ۰.۴ Industry تکمیل می شوند؛ به طوری که این دستگاه ها به سامانه های کنترل و پایش پیشرفته مجهز می شوند که برای سرویس از راه دور و جهت شناسائی حوزه های بالقوه بهینه سازیِ کل سامانه مناسب هستند.

کلام آخر

در این مقاله انواع روش‌های دوغاب ریزی را به شما معرفی کردیم و امیدواریم که برایتان کاربردی بوده باشد. درصورت داشتن هرگونه سوالی درباره خرید مصالح ساختمانی دکوراتیو نیز می‌توانید به فروشگاه آنلاین سرام پخش سری بزنید و خرید خود را انجام دهید. همچنین درصورت داشتن هرگونه سوالی می‌توانید با کارشناسان پشتیانی سرام پخش ارتباط بگیرید.

خرید قسطی در سرام پخش

 

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments