پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

آموزش و راهکارهای نصب بلوک شیشه ای

کاشی شیشه ای و نحوه نصب آن

آموزش و راهکارهای نصب بلوک شیشه ای

همگام با توسعه صنعت ساختمان‌سازی، مصالح مورداستفاده نیز دارای تنوع چشم‌گیری شده‌اند. یکی از نمونه‌های این مصالح بلوک‌های شیشه‌ای هستند. این مصالح شیشه‌ای با ظاهری چشم‌نواز و خاص یکی از انواع متریال دکوراتیو و کارا محسوب می‌شوند. موارد مصرف بلوک‌های شیشه‌ای در اجرا به‌عنوان دیوار و یا پنجره است که به افزایش میزان روشنایی فضای داخلی ساختمان کمک زیادی می‌کند.

همچنین بهره‌گیری از بلوک‌های شیشه‌ای دارای بافت علاوه بر ایجاد طراحی زیبا به حفظ حریم و عدم دید فضای خصوصی ساختمان همچون حمام کمک خواهد کرد. در ادامه این مقاله از سرام پخش قصد داریم به موضوع مراحل نصب بلوک‌های شیشه ای بپردازیم.


بیشتر بخوانید:

آنچه باید درباره کاشی شیشه‌ای بدانید!


پیش از اشاره به مراحل نصب بلوک‌های شیشه‌ای لازم است به موارد متداول استفاده این نوع از متریال گریزی بزنیم:

  • امکان استفاده به‌عنوان موزاییک شیشه‌ای به‌صورت نواری در ترکیب با کاشی و سرامیک در قسمت دیواره و کف اماکنی چون استخرها
  • پارتیشن‌بندی فضای داخلی ساختمان
  • استفاده به‌عنوان پنجره بلوک شیشه‌ای در نمای ساختمان
  • جداکننده بخش‌های مختلف سرویس بهداشتی
  • استفاده در سقف به‌منظور محوطه‌سازی بخش‌های ساختمان

مراحل نصب بلوک شیشه‌ای

  • انتخاب بلوک شیشه‌ای

اولین اقدام در جهت انجام فرایند نصب، انتخاب بلوک شیشه‌ای مناسب و مورد اجرا در معماری ساختمان است. بهره‌گیری از بلوک‌های شیشه‌ای با قطع بزرگ، موجب افزایش ورود نور و درنتیجه روشنایی مناسب‌تر فضای ساختمان خواهد شد.

همچنین استفاده از بلوک‌های شیشه‌ای با ضخامت کمتر انتخابی مناسب برای اجرا در بخش‌های پنجره ساختمان است. این بلوک‌ها در انواع مختلف اعم از شفاف، مات، طرح‌دار، رنگی، توپُر و ضدحریق در بازار یافت می‌شوند. بی شک این تنوع در ابعاد و طراحی ساخت، دست شما را برای انتخاب بهترین گزینه در طراحی نمای متناسب با سلیقه و دکوراسیون دلخواه شما باز می‌گذارد.

کاشی و سرامیک شیشه ای

  • طراحی نما

پس از انتخاب بهترین گزینه ممکن برای اجرا در دکوراسیون، نوبت به طراحی نمای ایده‌آل شما می‌رسد تا از تعبیه بلوک‌های شیشه‌ای به بهترین شکل، نهایت لذت را ببرید. نکته قابل‌توجه این است، باتوجه‌به اینکه بلوک‌های شیشه‌ای قابلیت برش ندارند، اعمال دقت بالا در هنگام محاسبه ابعاد نصب متریال امری ضروری به نظر می‌رسد.

گفتنی است در هنگام نصب بلوک‌های شیشه‌ای از قاب‌های فاصله دهنده استفاده می‌شود؛ بنابراین برای این منظور لازم است در حین فرایند طراحی، فضایی حدود ۰.۶ تا ۱ سانتی‌متر در بین این بلوک‌ها پیش‌بینی شود.

در نصب بلوک‌های شیشه‌ای، ترکیب متریال طبیعی همچون چوب علاوه بر ایجاد زیبایی در دکوراسیون موجب استحکام نمای موردنظر خواهد شد.

طراحی-نما-بلوک-شیشه ای

  • تهیه ملات نصب

برای تهیه ملات نصب در این مرحله از فرایند می‌بایست بر اساس بلوک شیشه‌ای موردنظر از دستورالعمل مندرج بر روی محصول که احتمالاً توسط فروشنده نیز به اطلاع شما می‌رسد، استفاده کنید.

میزان ملات مصرفی جهت انجام فرایند نصب بلوک شیشه‌ای به عواملی چون ابعاد دیوار و یا پنجره نمای دکوراسیون و همچنین قطع بلوک شیشه‌ای مورداستفاده شما بستگی دارد.باید توجه داشت در حین فرایند نصب برای جلوگیری از خرابی ملات و در نتیجه غیرقابل‌استفاده شدن آن لازم است میزان تهیه ملات از حد مصرف حداکثر یک ساعت تجاوز نکند.

تهیه ملات برای نصب کاشی شیشه ای

  • نصب بلوک شیشه ای

در نهایت پس از تهیه ملات مناسب نصب، نوبت به اجرای بلوک‌های شیشه‌ای در نما می‌رسد. در ابتدای شروع فرایند به‌وسیله ابزار ماله یک‌لایه از ملات را برداشته و محل موردنظر را ملات کاری می‌کنیم.

حال زمان نصب اولین ردیف بلوک شیشه‌ای است. پس از قرار دهی اولین بلوک در محل موردنظر بخش‌های میانی آن را با ملات پرکرده سپس به همین ترتیب سراغ نصب ردیف بعدی می‌رویم. این امر موجب ایجاد استحکام و ازبین‌رفتن نسبی فضای خالی بین بوک‌های شیشه‌ای خواهد شد.

نصب-بلوک-شیشه-ای

اما باید توجه داشت برای پرکردن کامل فضای بین بلوک‌های شیشه‌ای نیاز است از نوارهای مخصوص به این فرایند استفاده کرد. بهره‌گیری از این نوارها موجب ایجاد انبساط در بلوک‌ها و در نتیجه قرارگیری دقیق آنها در کنار یکدیگر می‌شود. این امر همچنین از آسیب‌پذیری بلوک‌های شیشه‌ای در مقابل تغییرات آب‌وهوایی نیز جلوگیری می‌کند.

نکات مربوط در نصب بلوک شیشه‌ای

استفاده از فاصله دهنده‌های مناسب در هنگام نصب بلوک‌های شیشه‌ای عواملی چون انسجام شکل هندسی قرارگیری بلوک‌های شیشه‌ای و تحمل وزن ردیف‌ها نسبت به یکدیگر به‌منظور جلوگیری از بیرون‌زدگی ملات از فضای بین کاشی‌ها را متضمن می‌شود.

برای این منظور در ابتدا از فاصله دهنده‌هایی به شکل T استفاده می‌شود. پس از نصب اولین ردیف از بلوک‌های شیشه‌ای فاصله دهنده‌ها را در بین کاشی‌ها و درون ملات فشار داده می‌شود. سپس با استفاده از فاصله دهنده‌هایی به شکل X در فضای میانی بلوک‌های شیشه‌ای از ایجاد فاصله برابر بین بلوک‌ها اطمینان حاصل خواهید کرد.

نصب-بلوک-شیشه-ای

یکی دیگر از عوامل مؤثر در ایجاد استحکام نصب بلوک‌های شیشه‌ای، برخورداری از پایه‌های فلزی محافظ در راستای اطمینان از عدم برخورد بلوک‌ها به یکدیگر است. نصب این پایه‌ها در فواصل ۶۱ سانتی‌متری از یکدیگر و بعد از اجرای یک‌لایه ملات کاری صورت می‌گیرد. این امر موجب افزایش مقاومت در نصب بلوک‌های شیشه‌ای خواهد شد.

نصب بلوک شیشه ای

همچنین پیش از گرفتن ملات و سفت شدن آن لازم است به طور مداوم با استفاده از یک کاردک سطح ملات را یکدست و صاف کنید. انجام مستمر این امر به‌خصوص در زمان تعبیه بلوک‌های شیشه در ابعاد بزرگ ضروری خواهد بود.

پس از پایان کار با استفاده از یک پارچه نم سطح بلوک های شیشه ای را پاک کرده تا در صورتی که ملاتی بر روی آن ها باقی مانده است، پاک شود

در انتهای فرایند نصب و پس از انجام آن لازم است به‌وسیله یک پارچه نم‌دار سطح بلوک‌های شیشه‌ای را تمیز کنید تا کثیفی‌ها و ملات‌های به‌جامانده بر روی سطح بلوک‌ها ناشی از فرایند نصب قبل از سرسخت شدن، از بین روند.

زمانی که کار نصب و پاک کردن سطح آن به پایان رسید، نسبت به سیلر زنی آن اقدام نمایید. به یاد داشته باشید که در فواصل زمانی منظم از درزگیر در بین بلوک های شیشه ای و دیوار و یا فریم ها و از سیلر سیلیکون در بین بلوک ها استفاده نمایید.

هنگامی که فرایند نصب و نظافت سطح بلوک‌های شیشه‌ای به پایان رسید، نوبت به اجرای سیلرزنی می‌رسد. باید توجه داشته باشید لازم است در فواصل زمانی مشخص از اجرای درزگیر و همچنین سیلر در بین بلوک‌های شیشه‌ای و دیوارها و قاب‌ها استفاده کنید.

چرا کاشی شیشه ای استفاده می کنید؟

کاشی شیشه ای یک محصول منحصر به فرد است که نمی توان آن را با کاشی های استاندارد سرامیک و یا پرسلان مقایسه کرد. انتخاب های رنگ در این کاشی تقریباً بی حد و حصر است. کاشی موزاییک شیشه ای در مجموعه ای از اشکال، اندازه، رنگ و بافت تولید شده و در بازار موجود است.

yazd read moe button

این اجازه می دهد تا تعداد فراوانی از گزینه های طراحی و ترکیب به پروژه های کاشی کاری اضافه شود. با توجه به ماهیت بازتاب نور کاشی شیشه ای، این ویژگی نیز کمک می کند تا فضای شما را روشن تر کند و فضا را بزرگتر از آن چیزی که هست، نشان دهد.

کاشی شیشه ای برای تمیز کردن نیاز به نگهداری و مراقبت بسیار کم و فوق العاده آسان دارد. برای تمیز کردن می توانید از مواد پاک کننده شیشه و پنجره استفاده کنید تا ظاهر براق این کاشی ها بیشتر نمایان شود، به همین دلیل کاربرد این کاشی ها برای آشپزخانه، کاشی های بین کابینتی، حمام و فضاهایی که همواره مواد شوینده در آنها استفاده می شود، مناسب است.

نصب بلوک شیشه ای

به دلیل وجود لایه شیشه ای روی سطح، این کاشی ها نسبت به کاشی های سرامیکی دارای تخلخل بسیار کمتری هستند و این موضوع به مقاومت در برابر لکه ها و کپک ها و قارچ ها کمک می کند. همچنین کاشی های شیشه ای سازگار با محیط زیست هستند. بسیاری از کاشی های شیشه ای از مواد بازیافتی ساخته شده اند. حتی در غیر این صورت، آنها ۱۰۰٪ قابل بازیافت هستند.

با این حال، این کاشی ها  معایبی هم دارد. آنها به دلیل روند تولید پیچیده تر، معمولا گرانتر از کاشی های  سرامیکی هستند، و کار شستشوی آن ها با اسکاچ و سیم و یا مواد بسیار قوی شوینده باعث کاهش دوام و زیبایی آن ها می شود.

این نکته را در نظر بگیرید که اگرچه بادوام هستند اما این کاشی ها مستعد به خراش هستند. همچنین به دلیل داشتن یک سطح شیشه ای، نصب آن نیازمند صرف زمان برای شکستن هستند، پس نصب آن به صورت DIY کاشی کمی دشوار به نظر می رسد.

خرید قسطی در سرام پخش

کلام پایانی

جداسازی فضاهای داخلی ساختمان با جلوه‌ای چشم‌نواز و البته حفظ میزان روشنایی طبیعی، ضخامت پایین این متریال نسبت به سایر مصالح، ایجاد عایق در برابر صدا، حرارت و حتی رطوبت، وزن سبک، سرعت نصب بسیار بالا به نسبت سایر بلوک‌های سنتی، امکان نظافت آسان این متریال و در نهایت قابلیت انتقال فوق‌العاده نور، همگی از جمله مزایای استفاده و نصب بلوک‌های شیشه‌ای به‌حساب می‌آیند.

برای مطالعه بروز ترین و جامع ترین مطالب در حوزه مصالح ساختمانی، اخبار ساختمان و دکوراسیون داخلی به مجله سرام پخش مراجعه کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments