پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

افزایش صادرات کاشی و سرامیک

صادرات کاشی و سرامیک

افزایش صادرات کاشی و سرامیک

مدیرعامل مرکز توسعه فناوری سرامیک ایران با بیان اینکه هدف مرکز توسعه فناوری سرامیک ایران، افزایش صادرات در این حوزه است نه تولید، گفت: تبدیل مرکز به عنوان قطب پژوهشی در منطقه و افزایش صادرات از ۱۱۵ میلیون مترمربع کنونی به ۴۰۰ میلیون مترمربع در سال ۱۴۰۱ و به دست آوردن رتبه دوم صادرات جهانی چشم‌انداز بلندمدت این مرکز است.

افزایش صادرات کاشی و سرامیک تا سال ۱۴۰۱

به گزارش سرام پخش، به نقل از ایسنا  «رامین زارع» با بیان اینکه مرکز توسعه فناوری سرامیک ایران هلدینگ فناوری است، گفت: این مرکز با تصمیم صنایع سرامیک ایران و همکاری پارک علم و فناوری یزد راه‌اندازی شد و درحال حاضر عمده سهام آن متعلق به انجمن صنفی کاشی و سرامیک و انجمن صنفی لعاب کاشی و سرامیک است و باقی سهام آن برای پارک و چند شرکت فناور است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت سرامیک ایران، نبود توان رقابتی برای صادرات است، ادامه داد: این مرکز با هدف افزایش کیفیت کاشی و سرامیک تولیدی و در نهایت افزایش صادرات به خارج از کشور راه‌اندازی شد.

زارع با بیان اینکه هم‌اکنون رتبه هفتم صادرات کاشی جهان را دارا هستیم، اظهار کرد: این درحالی است که از نظر تجهیزات مشکلی نداریم و نبود بازاریابی مناسب، دانش فنی پایین و مشکلات سیاسی موجب تنزل رتبه صادرات ایران در سال‌های گذشته شده است.

وی با اشاره به صادرات ایران در زمینه کاشی، گفت: ۷۰ درصد کاشی صادراتی ایران به عراق، ۲۰ درصد به کشور افغانستان و مابقی به دیگر کشورهای جهان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه تنها ۱۰ درصد از کاشی و سرامیک کشور به دیگر کشورها صادر می‌شود، گفت: این آمار نشان از امکان گسترش صادرات کاشی و سرامیک ایران به دیگر کشورهاست.

مدیرعامل مرکز توسعه فناوری سرامیک ایران با بیان اینکه مرکز یک واحد تحقیق و توسعه متمرکز در صنعت سرامیک است، گفت: در چشم‌انداز ۱۰ ساله خود ۹ موضوع را تعریف کرده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به بهینه‌سازی تولید، توسعه بازار، لعاب و طراحی رنگ و چاپ، ایجاد آزمایشگاه مرکزی، قطعه سازی و بومی کردن تجهیزات و غیره اشاره کرد.

وی با اشاره به اولویت‌بندی شدن این موضوعات برای اجرا، گفت: درحال حاضر طرح‌های توسعه بازار، بهینه‌سازی تولید و ایجاد آزمایشگاه مرکزی در دست انجام هستند و به تدریج دیگر موارد نیز اجرایی خواهند شد.

زارع با بیان اینکه طبق آمار در سال ۹۳، ۲۰۰ میلیون متر مربع مازاد تولید کاشی و سرامیک داشتیم، افزود: در سال مذکور تنها ۱۱۰ میلیون متر مکعب از آن صادر شد.

وی با بیان اینکه مرکز درحال حاضر با دو چالش جدی روبرو است، اظهار کرد: چالش ابتدایی اعتماد کردن به مرکز توسط صنعت است که باید در این زمینه مرکز تمام تلاش خود را به کار بگیرند و صنعت کاشی و سرامیک به صورت عملی با ما همکاری کند .

زارع با بین اینکه چالش دوم نوپا بودن مجموعه است، عنوان کرد: درحال حاضر تنها ۱۱ ماه از عمر مرکز می‌گذرد و در آغاز کار هر مجموعه‌ای خدمات پایین و هزینه‌ها بالا است. به همین دلیل در صورتی که این دوره که همچون دوره مرگ است را با کمک دولت و پارک به سلامت پشت سر بگذاریم، رسیدن به اهدافمان کاملا در دسترس خواهد بود.

وی درباره اقدامات انجام شده در این دوره ۱۱ ماهه، گفت: دو ماه اول به تحقیق سپری شد و فعالیت‌های اجرایی از ابتدای سال ۹۶ آغاز شد.

وی افزود: سپس همایش مدیران تولید و فنی کارخانجات کاشی و سرامیک ایران را برگزار کردیم که بسیاری از مسئولان استان همچون استاندار و رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت، رئیس دانشگاه یزد و مدیران حوزه کاشی و سرامیک کشور در آن شرکت داشتند.

وی درباره برگزاری همایش مدیران تولید و فنی کارخانه‌جات کاشی و سرامیک ایران در یزد گفت: مرکز توسعه فناوری سرامیک ایران مجری برگزاری این همایش بود و مهم‌ترین دستاورد ما در این همایش، شناساندن مجموعه به صاحبان صنایع کاشی و سرامیک کشور بود.

زارع با بیان اینکه همایش موفق بود، افزود: ۱۵۰ مسئول تولید، مسئول عامل و مسئول فنی از واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک در همایش شرکت داشتند.

وی درباره دیگر فعالیت‌های مرکز در طول چندماه کار خود، گفت: برای رفع مشکلات صادراتی، طرح شناخت بازارهای صادراتی را تعریف کردیم. همچنین صاحبان صنعت کاشی و سرامیک را با شرکت‌های بازرگانی که در سطح بین‌المللی فعالیت داشتند، آشنا ساختیم که این امر موجب سهولت در صادرات محصولات شد.

مدیرعامل مرکز توسعه فناوری سرامیک ایران درباره دیگر فعالیت‌های مرکز، گفت: راه‌اندازی مجدد آزمایشگاه کاشی و سرامیک پارک یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مجموعه ما بود که یک ماه دیگر از آن بهره‌برداری می‌شود. همچنین برای کاهش هزینه‌ها، شبکه آزمایشگاهی بین دانشگاه یزد، جهاددانشگاهی، دانشگاه آزاد میبد و پارک علم و فناوری برقرار کردیم که بر اساس آن امکان تبادل امکانات آزمایشگاهی بین این چهار مرکز فراهم آمد و نیاز به خرید تجهیزات آزمایشگاهی تا اندازه زیادی کاهش داشت.

وی با اشاره به حمایت مرکز از طرح‌های نوآورانه، گفت: از دیگر طرح‌ها همکاری با مرکز نوآوری بود که زمینه سرمایه‌گذاری در طرح‌های نوآورانه در زمینه سرامیک را مهیا کرد .

 

زارع همچنین با اشاره به فعالیت ۲۰ ساله مرکز سرامیک اسپانیا و امکان استفاده از دانش آن مجموعه، گفت: پس از چندین سال این همکاری را از سر گرفتیم و در حال حاضر دو ماهی است که به صورت مداوم در ارتباط هستیم و به زودی طرح مشترکی را آغاز می‌کنیم.

 


 

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments