پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

عراق؛ بزرگترین مقصد صادراتی کاشی و سرامیک کشور شد!

بزرگترین صادر کننده کاشی و سرامیک

عراق؛ بزرگترین مقصد صادراتی کاشی و سرامیک کشور شد!

مصطفی گودرزی، ریاست اتحادیه کاشی سازان و فروشندگان کاشی چندی پیش در گفتگویی اظهار داشت: ۳۵ الی ۴۰ درصد محصولات تولیدی کشور ایران در زمینه کاشی و سرامیک به کشورهای دیگر صادر می‌شوند. 

اکنون کشور عراق بزرگترین بازار هدف صادراتی ایران است که حدود ۸۰ درصد از سهم بازار صادراتی ایران را از آن خود کرده است. از دیگر بازارهای هدف صادراتی ایران می‌توان به پاکستان، آسیای میانه، کشورهای آفریقایی و اروپایی نیز اشاره کرد. 

در سال‌های اخیر کشور افغانستان ازجمله بازارهای صادراتی ایران بود که به‌خاطر تحولات سیاسی اخیر، سرنوشتی مبهمی در انتظار صادرات به این کشور وجود دارد.

بررسی-مقاومت-ضربه‌ای-کاشی‌های-پرسلانی-

ایشان همچنین در ادامه صحبت‌های خود گفتند: از آنجایی که بخش اعظمی از تولیدات کشور ایران در زمینه کاشی و سرامیک به کشورهای دیگر صادر می‌شود، در این بازار با توازنی مناسب در زمینه میزان تولید و تقاضای بازارهای داخلی و خارجی مواجه هستیم.

ریاست اتحادیه در ادامه صحبت‌های خود به بیان آمار و ارقام این حوزه اشاره کرد و گفت: ایران سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک تولید می‌کند و این مقدار بدون شک در سال‌های آتی روندی صعودی را طی خواهد کرد.

در پاسخ به سوالات مختلف در زمینه قیمت‌گذاری در حوزه کاشی و سرامیک، ایشان بخشی از هزینه‌های تولید را مربوط به نوسانات ارز دانستند و در سال‌های اخیر نیز با افزایش روز افزون قیمت ارز، مواد اولیه تولیدی گران‌تر شده‌اند و روی قیمت نهایی این محصول اثر گذار بوده‌اند.

همچنین حقوق و دستمزد نیروی کار نیز، سالانه در کشور افزایش پیدا می‌کند و نوسانات ارزی این چند وقت اخیر نیز در کنار سایر این عوامل در مجموع قیمت محصولات را افزایش داده‌اند. 

نکته جالب توجه این جاست که با وجود این شرایط، برخی از تولید کنندگان کاشی و سرامیک، افزایش قیمت چندانی برای محصولات خود در نظر نگرفته‌اند. گروه دیگری از تولید کنندگان نیز حدود ۱۰ درصد به قیمت محصولاتشان اضافه کرده‌اند.

کاشی-باتیس-ناز-سرام
کاشی باتیس (NP24) سایز ۴۰*۱۲۰ نازسرام
سرامیک-پرسلان-طرلان-لئو-پارس
سرامیک پرسلان طرلان کرم ۶۰*۱۲۰ کاشی لئوپارس
سرامیک-پرسلان-طرح-بژ-لئو-پارس
سرامیک پرسلان طرلان بژ ۶۰*۱۲۰ کاشی لئوپارس
سرامیک-پرسلان-آبادیس
سرامیک پرسلان سی ینا مشکی ۸۰*۸۰ آبادیس-نانوپولیش

درواقع هدف کارخانجات از تولید، افزایش قیمت محصولاتشان نیست؛ بلکه این افزایش قیمت برحسب شرایطی مانند شرایط و بهای تمام شده است که نرخ‌های آن‌ها را دستخوش تغییر می‌کند. امروزه افزایش قیمت‌ها برمبنای کشش بازار اتفاق نمی‌افتد و تنها بر مبنای بهای تمام شده است.

مصطفی گودرزی، ریاست اتحادیه کاشی سازان و فروشندگان کاشی در صحبت‌های پایانی خود اذعان داشت: مشخص نیست که این روال افزایش قیمت همچنان به این صورت ادامه پیدا کند و ممکن است تغییرات موجود در بازار، بر روی قیمت‌ها تاثیر گذار باشد.

برای مثال کاهش میزان تقاضا در بازارهای عراق، در روند داخلی تولیدات ما نیز موثر خواهد بود. درحقیقت میزان تقاضا در این کشور باعث می‌شود که عرضه از تقاضا بیشتر شود و کشش بازار منفی شود.

البته عکس این اتفاق نیز ممکن است رخ ‌دهد و درصورت افزایش تقاضا، تامین کنندگان در کشور قیمت‌ها را افزایش خواهند داد. اما در شرایط کنونی علت افزایش قیمت، به‌خاطر بهای تمام شده کالا است و کشش بازار در آن نقشی ندارد.


اینستاگرام ما را دنبال کنید

برای مطالعه بروز ترین و جامع ترین مطالب در حوزه مصالح ساختمانی، اخبار ساختمان و دکوراسیون داخلی به مجله سرام پخش مراجعه کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments