پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

انواع کفپوش

انواع کفپوش

انواع کفپوش


کفپوش سنگی (قسمت دوم)

سنگ ها یکی از مصالح طبیعی می باشند که از کانی های متفاوتی تشکیل شده اند. آنها از جمله گران ترین مصالح ساختمانی به شمار می آیند. از سنگ ها بیشتر در فضای آشپزخانه و سرویس های بهداشتی استفاده می شود. کفپوش سنگی را می توان در فضای بیرون و محوطه ساختمان نیز استفاده کرد. سنگ علاوه بر زیبایی بی نظیر خود از معایبی نیز برخوردار است. آنها همانند سرامیک از سطح سردی برخوردار هستند و برای مناطق سردسیر و فصول سرد سال مناسب نمی باشند. هم چنین استفاده از این نوع کفپوش برای اتاق خواب نیز توصیه نمی شود. از دیگر معایب کفپوش سنگی این است که پاک کردن لکه و چربی از سطح آن ها سخت می باشد.

پارکت چوبی

در ساخت پارکت یا کفپوش چوبی، از چوب درختانی مانند افرا، صنوبر، کاج و بلوط استفاده می شود. چوب به کار رفته در ساخت پارکت ها بر قیمت آن ها تاثیر مستقیم می گذارد. اگر می خواهید عنصری از طبیعت را به خانه خود بیاورید، استفاده از کفپوش های چوبی را به شما توصیه می کنیم. استفاده از این کفپوش ها باعث ایجاد حسی گرم در فضای خانه می شود. علارغم زیبایی بی نظیر، این نوع از کفپوش ها از معایبی نیز برخوردار هستند. از آن جایی که آنها از چوب ساخته شده اند، رطوبت و آب باعث تخریب آن ها شده و پارکت پس از مدتی باد می کند. استفاده از پارکت ممکن است باعث ایجاد صدا نیز شود. از دیگر مشکلاتی که در صورت استفاده از پارکت ممکن است به وجود آید، نفوذ موریانه و خطر آتش سوزی است. به طور کلی می توان گفت پارکت یا کفپوش چوبی نیاز به مراقبت زیادی دارند.

همانند نصب کفپوش های دیگر، برای نصب پارکت چوبی ابتدا باید عملیات زیرسازی برای ایجاد سطحی صاف انجام پذیرد. برای این کار ترکیب سیمان، پودر سنگ و چسب بتن می تواند گزینه خوبی باشد. بعد از انجام زیرسازی نوبت به نصب پارکت ها می رسد. سپس در مرحله آخر به اجرای قرنیز دور کار می پردازیم. جنس قرنیزها از چوب یا ام دی اف و رویه اچ پی ال است.

کفپوش لمینت

کفپوش های لمینت، در جهت رفع مشکلانی که پارکت های چوبی داشتند، ساخته شده اند. عمر این نوع کفپوش ها نزدیک به سی سال است. لمینت ها از الیاف فشرده چوب یا اچ دی اف ساخته شده اند. پارکت لمینت شباهت زیادی به پارکت چوبی دارد ولی در ساخت آن مستقیما از چوب درختان استفاده نشده است. لمینت ها متشکل از چهار لایه هستند. لایه اصلی در ساخت کفپوش لمینت، اچ دی اف می باشد. لایه دیگر، لایه دکوراتیو طرح چوب بوده که روی آن از یک لایه لمینت استفاده شده است. روش نصب لمینت ها به این گونه است که لمینت ها در هم قفل می شوند. و در زیر آن ها لایه ای از جنس فوم قرار می گیرد. تعویض کفپوش های لمینت کار بسیار ساده ای است. این گونه کفپوش ها به نسبت پارکت های چوبی از قیمت مناسب تری برخوردار هستند. از معایب کفپوش لمینت می توان به تمیز کردن آن اشاره نمود زیرا نفوذ رطوبت یا آلودگی به زیر آنها به راحتی صورت نگرفته و تمیز کردن آن ها کار دشواری می باشد. علاوه بر آن گرم شدن هوا باعث انبساط این کفپوش ها می شود که در طولانی مدت می تواند به کفپوش آسیب برساند.

قبل از نصب پارکت لمینت، بهتر است حدود ۳ ساعت پارکت ها را در محیط قرار دهیم تا با دمای محیط سازگار شوند. کف محلی که قرار است پارکت روی آن نصب شود باید کاملا خشک باشد و هرگونه گرد و غبار از سطح آن زدوده گردد. پارکت های لمینت به صورت کلیکی در هم قفل می شوند و در نصب آن ها نیاز به استفاده از چسب نیست. برای نصب پارکت های لمینت، ابتدا باید جهت کار را تعیین کنیم. پارکت ها را به صورت کامل به دیوار نچسبانید و سعی کنید حداقل ۸ میلیمتر با دیوار فاصله داشته باشد.

کفپوش PVC یا وینیل

این نوع از کفپوش ها از لایه ای از جنس پی وی سی ساخته شده اند. سطح زیرین و رویی این کفپوش ها به وسیله فیلم پوشانده میشوند. در این جا منظور از فیلم همان رنگ و طرح کفپوش است و لایه نهایی نیز لایه ای براق و بی رنگ می باشد. امروزه استفاده از کفپوش های لمینت مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. کفپوش های وینیل از مزایای زیادی نسبت به دیگر کفپوش ها برخوردار هستند. آنها از مقاومت خوبی برخوردار بوده و در برابر آب و رطوبت نیز مقاوم می باشند، به همین خاطر انتخاب مناسبی برای آشپزخانه ها به شمار می آیند. این نوع کفپوش ها عایق گرما هستند و در زمستان گرم و در تابستان سرد می باشند. استفاده از آنها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و تمیز کردن آنها نیز بسیار راحت است. از دیگر مزایای کفپوش وینیل می توان به مقاومت در برابر آتش سوزی اشاره کرد. این نوع از کفپوش ها در برابر ضربه و ساییدگی از مقاومت بیشتری نسبت به سایر کفپوش ها برخوردار می باشند.

مانند نصب کفپوش های دیگر، در نصب کفپوش های پی وی سی نیز ابتدا باید زیرسازی انجام گیرد. برای زیرسازی از ترکیب سیمان، پودر سنگ و چسب بتن استفاده می شود. این مواد با آب ترکیب شده و توسط کاردک پهن روی سطح کشیده می شوند. مناسب ترین چسب برای چسباندن کفپوش پی وی سی، چسب صنعتی است. نصب کفپوش های پی وی سی به روش های لوزی شکل، موزائیکی، خشتی و … صورت می گیرد. در این میان رایج ترین روش، روش خشتی است.


نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments