پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

بازار داغ قطر میزبان کالاهای تولید یزد

بازار داغ قطر میزبان کالاهای تولید یزد

بازار داغ قطر میزبان کالاهای تولید یزد

به گزارش سرام پخش به نقل از ایسنا ؛ محمدرضا قمی رییس اتاق بازرگانی استان یزد با اشاره به روابط دوستانه و تجاری ایران و قطر از ایجاد بازاری متناسب با تولیدات استان یزد در قطر خبر داد ولی در عین حال از عدم همکاری برخی از صنعتگران و کشاورزان یزدی در تامین این بازار خارجی به عنوان عمده‌ترین مشکل یاد کرد.

«محمدرضا قمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تحریم قطر از سوی کشورهای عربی، این موضوع را فرصتی بی‌نظیر برای اقتصاد ایران می‌خواند و تصریح می‌کند: بازار قطر با توجه به ارتباطات و شرایط کنونی، بازاری نو به شمار می‌رود و قرار است در این شرایط کلیه نیازهای قطر در بازار رقابتی بین ترکیه و ایران تامین شود .

وی با اشاره به جایگاه کشوری استان یزد در تولید برخی محصولات کشاورزی، اظهار می‌کند: یزد با توجه به پتانسیل‌های موجود به ویژه در تولید محصولات گلخانه‌ای و کشاورزی مانند خیار سبز، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، بادمجان و پسته می‌تواند در بازار محصولات کشاورزی قطر موقعیت خوبی داشته باشد .

رییس اتاق بازرگانی استان همچنین به ظرفیت‌های کشوری یزد در تولید مصالح ساختمانی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: وجود طرح‌های بزرگ ساختمانی در این کشور می‌تواند تولیدات کارخانجات کاشی و سرامیک، سیم و کابل، موزاییک، لوله و اتصالات و سایر محصولات این بخش را به سمت این بازار سوق دهد.

وی در این رابطه با تولیدات کاشی و سرامیک اشاره می‌کند و می‌گوید: چند ماه گذشته به دلیل مشکلات منطقه‌ای و رکود در بخش ساختمان، بخش اعظمی از تولیدات کاشی و سرامیک در واحدهای استان در انبارها دپو و نگهداری می‌شد اما اکنون که طرف‌های تجاری در خارج از کشور آماده دریافت کالا هستند، تولیدکنندگان با توجه به تغیر بازار داخلی توان پاسخگویی ندارند .

رییس اتاق بازرگانی استان خطاب به تولیدکنندگان و صنعتگران، بیان می‌کند: تقاضای فعلی در بازار داخلی هیجانی، مقطعی و بدون استمرار است در حالی که اثر صادرات، همیشگی و مستمر خواهد بود و برای کشور حیاتی است .

وی با اشاره به وجود مشکل بانکی میان دو کشور، اظهار می‌کند: نقل و انتقال پول تنها مشکلی است که در حال حاضر در روابط بین ایران و قطر وجود دارد هر چند که اقداماتی از سوی یک از بانک‌های کشورمان در این باره آغاز شده و می‌تواند در گذر زمان این مانع را از پیش روی صادرکنندگان کشورمان بردارد.

قمی در مورد یکی دیگر از مشکلات موجود در مسیر این تجارت نیز خاطرنشان می‌کند: متاسفانه کشاورزان و صنعتگران تا زمانی که برای محصولاتشان تقاضایی نیست، بسیار گله‌مند هستند ولی هنگامی که بازاریابی نیز صورت می‌گیرد و بازارهای قطر برایشان مهیا می‌شود نیز با کوچکترین تغییراتی در بازار داخلی، از تعهدات خود سرباز می‌زنند و دیگر جواب‌گو تعهداتشان نیستند .

 

گفتنی است، نمایشگاه محصولات گلخانه‌ای استان یزد به همت اتاق بازرگانی اخیراً در دوحه برگزار شد و به دلیل استقبال از محصولات گوجه فرنگی و خیار سبز یزد دو تاجر طرف قرارداد تولیدکنندگان یزدی شدند و چنانچه امکانات حمل و نقل به خوبی انجام گیرد صادرات خیار سبز و گوجه‌فرنگی استان به دوحه حتمی خواهد بود.

 

 


[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments