پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

بایدها و نبایدهای مدیریت محصول موثر

بایدها و نبایدهای مدیریت محصول موثر

بایدها و نبایدهای مدیریت محصول موثر

بایدها و نبایدهای مدیریت محصول موثر | اشکال بزرگ بسیاری از شرکت ها و کارخانجات ایرانی این است که حتی از شرح دقیق از خدمات یا محصولات خود عاجزند و در همین حال انتظار یک بازاریابی و نرخ فروش موفق را در شرایط رکود و پر رقابت امروزی دارند.

یک مدیریت محصول موفق می تواند کسب و کارتان را از بحرانهای کنونی نجات دهد و به بقای شما بیانجامد. اما مدیریت محصول چیست؟ چطور انجام می شود؟ آیا استراتژی برای عملی کردن آن وجود دارد؟

شما از طریق لینک های زیر می توانید جواب مناسبی برای این پرسش ها پیدا کنید:

۱. مدیریت محصول در بازاریابی کاشی و سرامیک

۲. هنر مدیریت محصول موفق

۳. استراتژی محصول؛ نقشه راه برای آینده بازاریابی

۴. همین مقاله

۵. معرفی درون سازمانی محصولات جدید

۶. خطرات پیش روی محصولات جدید

تمامی این لینک ها از مقاله “پشت پرده یک محصول خارق العاده” مجله الماس می باشد که به دلیل طولانی بودن این مقاله، به بخش های مجزا و همراه با اندکی تغییر توسط مجله سرام پخش باز نشر شده است.

بایدها و نبایدهای مدیریت محصول موثر

بصورت واقع بینانه این موضوع اجرایی نمی باشد که مدیر محصول توانایی این را داشته باشد که افراد زیادی که در قسمت های اپراتوری و تولیدی قرار دارند را ردیابی و نظارت کند، نیاز های هر یک را مشخص کند و برای هر کدام از این واحد ها برنامه ریزی اجرایی تهیه کند و به خواست ها و نیازهای آنها رسیدگی کند.

البته این بدان معنا نیست که یک مدیر محصول نباید زیاد سوال نماید بلکه دقیقا می تواند در جایگاهی مشابه افراد تولیدی از آنها سوال نماید و به دلیل ارتباط با اجزای مختلف در تولید یک محصول، این بسیار خوب است که مدیر محصول بتواند بصورت کلی و از بالا به تمام مراحل تولید و فروش محصول تسلط داشته باشد.

«کلید اصلی این موضوع این است که باید سوالات مناسبی از افراد مناسبی بپرسد و به آنها اجازه دهد تا مشکلاتشان را خودشان حل کنند و به نتیجه برسانند.»

در ادامه این نوشتار از بایدها و نباید های مدیریت محصول بیشتر به شما خواهیم گفت

چرا سازمان‌ها روش مدیریت محصول غیر مستقیم را انتخاب می کنند؟

دو دلیل اصلی وجود دارد که هیچ وقت سازمان‌ها نمی توانند مدیر محصول را بصورت مستقیم مسئول واحدهای مختلف تولیدی و اجرایی قرار دهند:

مورد اول اینکه اگر تیم تولیدی قوی داشته باشید شما به عنوان مدیر محصول می توانید با مذاکره با مهندسان، طراحان، افراد ازمایشگاه و همچنین مارکتینگ و شنیدن استدلال های آنها نظرتان را تغییر دهید و یا سختکوشانه تلاش کنید تا بتوانید با دلایل قوی تر بر روی نظرتان بایستید و آنها را متقاعد کنید که این موضوع باعث پیشرفت آنها خواهد شد.

بن بستی که از آن گریزی نیست!

گاهی مذاکره برای اجرای استراتژی محصول با بن بست روبرو می گردد و این زمانی رخ می دهد که شرکت تیم تولیدی قوی داشته باشد که مصرانه بر نظرات خودشان پافشاری کنند (که به عنوان مدیر محصول باید امیدوار باشید که اینگونه باشد و این زمانی است که مدیر اجرایی شرکت می تواند به شما کمک کند) اگر نیاز به یک تصمیم مهم در این خصوص باشد توضیح و شرح موضوع در سازمان به صورت گسترده بسیار مفید خواهد بود.

یک مدیر محصول خوب هیچ وقت نمی خواهد که تیم تولیدی براحتی تصمیمات را قبول نماید و می خواهد با اعتقاد به کار درست و مناسب آن را انجام دهد. چراکه بطور انکارناپذیری برای همه مناسبتر است که مدیر محصول برای متقاعد نمودن همکاران خود بحث کند و آنها را به چالش بکشاند تا اینکه در لحظه بتواند تصمیم بگیرد و بدون هیچ بحث یا استرسی همکاران خود را متقاعد کند و این مشخص است که این موضوع معمولا سبب کندی پروسه ها می شود.

مورد دوم: یک موضوع بسیار مهم دیگر در نوع ارتباط با اجزای واحد های مختلف تولیدی این است که مدیر محصول باید باور داشته باشد که هیچ گاه او یک مهندس آرشیتکت نیست، یک طراح نیست، یک مدیر پروژه نیست و یا یک مهندس مکانیک نمی باشد و باید به تمام این اعضای تولیدی و کار آنها اعتماد نماید.

بایدها و نبایدهای مدیریت محصول موثر

این موضوع برای یک مدیر محصول بسیار سخت است که بتواند آنرا تحمل کند، على الخصوص زمانی که قبلا مسئولیتهایی مشابه آنها را داشته باشد. اما برای سلامت و طراوت تیم تولیدی این نیاز است که هر یک از اجزا قدرت خود را باور داشته باشند و نباید این موضوع توسط مدیر محصول بصورت ذره بینی کنترل شود تا آنها از آزادی عمل در مسئولیتشان برخوردار باشند.

راه حل: همچون یک رهبر باشید!

بایدها و نبایدهای مدیریت محصول موثر

یک مدیر محصول خوب یک رهبر یا مُبَلغ خوب است و بطور مداوم از اهداف و مزایای محصول جدید تبلیغ کند. برای این کار چندین روش مختلف وجود دارد: گاهی تیم تولید را به جلسه ای دعوت کنید و از محصول و اهداف آن صحبت کنید، گاهی برای کارمندان جدید، گاهی در جلسه فروش، گاهی در جلسات بازخورد مشتریان، و … .

«خلاقیت در نحوه ارائه مقاله عمومی محصول و یک گزارش وضعیت قابل درک و مناسب می تواند در کل سازمان تاثیرگذار بوده و از بار مسئولیت معرفی در سازمان بکاهد، چرا که این گزارش وضعیت بصورت فراگیر در تمام سازمان در دسترس می باشد.»

شما باید به عنوان یک مدیر محصول تمام این وظیفه را با جدیت انجام دهید و از این موضوع اطمینان حاصل کنید که تعداد زیادی از افراد در سازمان از اهداف او باخبر هستند، پروژه ی او را می شناسند و از محصول جدید حمایت می‌کنند.

در مقاله “نحوه معرفی درون سازمانی یک محصول جدید” به این مسئله بیشتر خواهیم پرداخت.

با سرام پخش همراه باشید…


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments